Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Inlägg av Ulrik Berggren »

X12 skrev:Norrköpings kommun söker stadsmiljöbidrag för Ljuralänken (för andra gången) och för linjen till Vrinnevisjukhuset.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7166091
https://www.norrkoping.se/nyheter/2019- ... ingar.html
Intressant! Men hur är läget för Ljura-projektet i kommunen i nuläget? Fortsatta överklaganden väntar, eller är alla beslut fattade och lagakraftvunna?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
X12

Inlägg av X12 »

Inga överklaganden eftersom det ännu inte finns något att överklaga. Ansökan om ändrad detaljplan för Ljurlänken lämnades in i februari 2017. Nu har det gått två år och det har ännu inte hållits något första samråd (i formell mening då, man har haft en "medborgardialog" hittills). Jag gissar att det lär bli en del överklaganden så det är rätt långt kvar innan detaljplanen ens är klar. Sen har man plockat bort Ljuralänkenprojektet ur budgeten, så det krävs även beslut i fullmäktige framöver om projektet ska tilldelas pengar igen. Sen vet jag inte hur man ligger till med förprojektering och sånt, det tar väl också sin tid.

Det är väl nån tidsgräns på de projekt som Trafikverket medfinansierar via stadsmiljöavtal? Två år eller så. Så man får ta och skynda på lite om det ska bli av nån gång.
twr

Inlägg av twr »

X12 skrev:Inga överklaganden eftersom det ännu inte finns något att överklaga. Ansökan om ändrad detaljplan för Ljurlänken lämnades in i februari 2017. Nu har det gått två år och det har ännu inte hållits något första samråd (i formell mening då, man har haft en "medborgardialog" hittills). Jag gissar att det lär bli en del överklaganden så det är rätt långt kvar innan detaljplanen ens är klar. Sen har man plockat bort Ljuralänkenprojektet ur budgeten, så det krävs även beslut i fullmäktige framöver om projektet ska tilldelas pengar igen. Sen vet jag inte hur man ligger till med förprojektering och sånt, det tar väl också sin tid.

Det är väl nån tidsgräns på de projekt som Trafikverket medfinansierar via stadsmiljöavtal? Två år eller så. Så man får ta och skynda på lite om det ska bli av nån gång.
Både Ljura och Vrinnevi har utretts i förstudiers så förorojektering finns. Däremot inte detaljerad projektering vad jag vet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Läget är mer komplext än så: Ja, bidrag är sökta men mest för att kunna ha alla alternativ öppna. Men kommunen har inte lagt undan några pengar till detta i sin budget. Detta då Kristdemokraterna som nu ingår i den fempartigrupp som styr Norrköping gick till val på att Ljuralänken inte ska byggas.

Mer läsning i ämnet här.
TKO

Inlägg av TKO »

Är det inte FYRA partier som styr Norrköping?

Och varför kommer KD numera ständigt fram till fel slutsatser - oavsett fråga och politiskt sammanhang?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
X12

Inlägg av X12 »

"Ljuralänken måste jämföras med andra angelägna investeringar."

Samtidigt har man satsningar på infrastruktur för biltrafiken i pipelinen på ca 800 miljoner kronor de närmsta åren...

Och så pumpar man in 25 miljoner kr årligen till flygplatsen som i princip bara har chartertrafik, och så betalade man ut ett riktat engångsstöd på 43 miljoner till den enda reguljärlinjen man hade som nyss gick i konkurs.

Pengar finns, det handlar bara om prioriteringar.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

TKO skrev:Är det inte FYRA partier som styr Norrköping?
Jo, jag hade fel. Det är fortfarande S, L, C och KD som styr Norrköping.
TKO skrev:Och varför kommer KD numera ständigt fram till fel slutsatser - oavsett fråga och politiskt sammanhang?
Det finns, vilket kan vara svårt att tro i det här forumet, ett antal människor i Norrköping som är motståndare till spårvägen i stort och utbyggnader i synnerhet. Jag tror att KD försökte fånga upp dessa i valrörelsen.
X12

Inlägg av X12 »

bark skrev:ett antal människor i Norrköping som är motståndare till spårvägen i stort och utbyggnader i synnerhet.
Sen tycker jag det verkar vara extra känsligt i just fallet Ljuralänken. Flera har protesterat mot "förstörelsen av Vasaparken" eller "förstörelsen av dagiset". Jag tycker det är lite liknande situation som när man tänkte bygga bostäder på parkeringen intill Strömparken. Då blev det högljudda protester och politikerna fick kalla fötter och stoppade allt lagom till att detaljplanen vann laga kraft.
TKO

Inlägg av TKO »

Så här i efterhand tror jag det hade varit taktiskt bättre att bygga spårvägen genom Ljuraparken på en gång och då hävda att spåren måste fram annars blir det ingen spårvagn till Hageby!
Men jag har blott ringa kännedom hur kommunpolitiken i Norrköping fungerar...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
X12

Inlägg av X12 »

Ja, det kanske väl hade varit bättre. Men den första utbyggnaden till Ljura finansierades väl genom att man flyttade pengar från renovering av Klingsbergsslingan. En Ljurlänk hade väl kostat mer och då krävt ytterligare pengar någon annanstans ifrån. Frågan är om det varit politiskt möjligt där och då?
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

X12 skrev:"förstörelsen av Vasaparken" eller "förstörelsen av dagiset".
Samt inte minst "förstörelsen av Kristinaplatsen".
X12

Inlägg av X12 »

bark skrev:Samt inte minst "förstörelsen av Kristinaplatsen".
Just ja, jag undrar vad folk ser för bevaransvärt i den. Det är ju inte mycket till plats, bara en orimligt bred fyrfilig gatustump. De som oroar sig för parken och dagiset kan jag väl ha viss förståelse för.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

X12 skrev:
bark skrev:Samt inte minst "förstörelsen av Kristinaplatsen".
Just ja, jag undrar vad folk ser för bevaransvärt i den. Det är ju inte mycket till plats, bara en orimligt bred fyrfilig gatustump. De som oroar sig för parken och dagiset kan jag väl ha viss förståelse för.
Ja gatsumpen är ju inte mycket att hurra för och trafikmängden klarar sej med två körbanor (egentligen en, men de blir opraktiskt). Parken är en gräsmatta och en orimligt bred gång och cykelväg, inget annat. Dagiset tar inte mer skada av en spårväg än alla andra dagis som har spårväg som granne, eller för all del vältrafikerade gator. Möjligen så är väl föräldrarna oroliga för att inte kunna parkera utan för dörren när de ska hämta sina barn. Men med den takt de är på såna här projekt, lär ju barnen hinna sluta där flera gånger om... Och nästa omgång föräldrar vet ju inget annat än att där går spårväg. Enkel lösning på egentlige obefintligt problem...
X12

Inlägg av X12 »

Norrköpings kommun beviljas stadsmiljöavtal för Ljuralänken. Får se om det blir av den här gången, det är ju andra gången som projektet beviljas medfinansiering.

https://www.trafikverket.se/tjanster/an ... iljoavtal/
X12

Inlägg av X12 »

NT skriver om saken idag. Tekniska kontoret ska äska pengar för projektet till budget 2020; Ljuralänken plockades tidigare ut ur budgeten. Detaljplanen ska vara klar till sommaren 2020, bygget ska invigas senast 2023.

https://www.nt.se/nyheter/norrkoping/lj ... 69582.aspx
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

X12 skrev:NT skriver om saken idag. Tekniska kontoret ska äska pengar för projektet till budget 2020; Ljuralänken plockades tidigare ut ur budgeten. Detaljplanen ska vara klar till sommaren 2020, bygget ska invigas senast 2023.

https://www.nt.se/nyheter/norrkoping/lj ... 69582.aspx
Det här var ju lite intressant:
Norrköpings kommun och Östgötatrafiken hade också ansökt om medel för utbyggnad av spårväg till Vrinnevi, men det beviljades inte.
X12

Inlägg av X12 »

Folkbladet skriver idag (låst artikel) att pengar saknas för spårvägsutbyggnad. Så jag antar att det inte blir nån Ljuralänk i årets budget heller, trots beviljat stadsmiljöavtal.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

X12 skrev:Folkbladet skriver idag (låst artikel) att pengar saknas för spårvägsutbyggnad. Så jag antar att det inte blir nån Ljuralänk i årets budget heller, trots beviljat stadsmiljöavtal.
Har detaljplanen vunnit laga kraft nu?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
X12

Inlägg av X12 »

Ulrik Berggren skrev:Har detaljplanen vunnit laga kraft nu?
Nej, den har inte ens varit ute på sin första samrådsrunda än. Vad jag vet ligger all detaljplanering kring Ljuralänken på is tills vidare, då det saknas finansiering (och vilja, hos några av de styrande partierna) för bygget.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Norrköpings kommun går dåligt ekonomiskt och får skjuta upp ett antal investeringar:
Norrköpings tidningar skrev:[…] Kommunen avstår samtidigt från ett antal planerade investeringar och sparar därmed drygt en miljard kronor. Ljuralänken, spårvagnsutbyggnad till Vrinnevi, omdaning av Kristinaplatsen och Johannisborgslänken skjuts på framtiden. En ny Femöresbro är däremot fortsatt med i planen.

– Det är klart att de här investeringarna hade skapat arbetstillfällen, de hade förbättrat trafikflöden i staden, de hade stärkt spårvägens konkurrenskraft och ur miljösynpunkt är allihop välmotiverade, men när vi har det så tufft ekonomiskt som vi har, då måste vi prioritera vård, skola och omsorg, säger Lars Stjernkvist.
https://www.nt.se/nyheter/norrkoping/pe ... 18142.aspx
Skriv svar