Lars_L skrev:Men visst kan man väl säga att en del grenar är mindre på tunnelbanan än pendeln. Men det är ju också ganska irrelevant. Man dimensionerar ju trafiken efter hur många resande det är, inte hur många som reser på en enskild gren.
Och det tycks du ju själv också förespråka eftersom du ju endast vill att de som bor centralt ska ha tät trafik, medan du då samtidigt tycker det är acceptabelt att de som bor längre ut på grenarna får nöja sig med kvartstrafik, medan jag då tycker det är bättre att fler får glädje av tiominuterstrafiken.
Motsvarigheten på tunnelbanan skulle ju vara att man hade 7,5-minuterstrafik till Sätra och kvartstrafik till Norsborg, vilket jag åtminstone inte skulle förespråka. Inte ens om man bytte ut Sätra mot Alby.
Jag har väl alltid sagt att röda linjen i allmänhet och Norsborgsgrenen i synnerhet har ett för dåligt utbud sett till antalet resenärer. Gröna linjen har dock tre grenar - till skillnad från de andra banorna. 15-minuterstrafik på gröna linjen innebär att den gemensamma sträckan har 5-minuterstrafik. Om vi utgår från antalet resenärer per vintervardag så har gröna linjen faktiskt
färst resenärer per avgång då alla linjer har samma turtäthet.
Under den sista timmen på vardagsnätter har gröna linjen bara 30-minuterstrafik, men det gör egentligen inte så mycket eftersom den gemensamma sträckan ändå har 10-minuterstrafik och det är ju där det stora resandet sker. Samma sak kan sägas om trafiken på helgnätter. Röda linjen har däremot bara två grenar. Det betyder att den gemensamma sträckan bara har 15-minuterstrafik när grenarna har 30-minuterstrafik.
Det är ganska intressant att du anklagar mig för att endast vilja ha tät trafik på de centrala delarna. I ljuset av ovanstående har jag förespråkat 20-minuterstrafik på helgnätter på röda linjen istället för dagens upplägg med tre linjer i 30-minuterstrafik. Detta skulle innebära tätare trafik mellan Norsborg och Sätra men glesare trafik mellan Sätra och Liljeholmen. För röda linjens matarbussar skulle 20-minuterstrafik på helgnätter förmodligen passa bättre. Det är väl bara stråket som trafikeras av linje 144 som skulle behöva få 40-minuterstrafik, och det är ju inte orimligt med tanke på resandeunderlaget.
På samma sätt anser jag att röda linjens 10-minuterstrafik kan förlängas med några timmar. Den dag gröna linjen bara har två grenar kan gröna linjen få samma upplägg.
När det gäller pendeltågen så har du helt fel om du tror att jag endast prioriterar de centrala delarna. Problemet med 10-minuterstrafik som grund är att det antagligen inte går att motivera 5-minuterstrafik till Södertälje ens om tio år samtidigt som det blir svårt att byta tillbaka till 15-minuterstrafik som grund. Med 15-minuterstrafik som grund är det däremot ganska givet att Södertälje förr eller senare får 7,5-minuterstrafik. Samma sak kan ju sägas om Mälarbanan. Med 10-minuterstrafik som grund blir det också svårt att införa snabbtåg till Södertälje, vilket
flera skribenter menar behövs.