Just utifrån tåglängd skulle det väl vara något bättre att fortsätta köra Södertälje-Märsta även om det är tiominuterstrafik. Eftersom det är frågan om det räcker med korta tåg, enligt nämnd diskussion.Diripsi skrev: Hur har du tänkt att upplägget ska se ut med 10-minuterstrafik i mellantrafiken och varför är det bättre att köra motsatta linjer jämfört med nu? Min tanke är att man kör enligt:
Södertälje-Märsta 10/20-min långa tåg
Södertälje-Uppsala 30-min långa tåg
Nynäshamn-Bålsta 30-min långa tåg
Västerhaninge-Kungsängen 10/20-min kan köras med korta tåg på helger.
Tågen till Uppsala, Bålsta och Nynäshamn bör enligt mig köras med långa tåg på även på helger eftersom dessa har högre belastning, och givetvis måste även tågen till Södertälje vara långa.
Men min tanke är väl att man har tiominutersupplägg som fungerar även i högtrafik. Det gör att man bara behöver anpassa tidtabellen i den tyngsta rusningsriktningen - alltså
Bålsta/Kungsängen - Södertälje C 30/10-10-minuterstrafik
Märsta-Västerhaninge/Nynäshamn 10/10-30-minuterstrafik
Uppsala/Kallhäll-Tumba 30/30-minuterstrafik.
I motriktning kör man (så länge man inte får klartecken på 18 tåg i timmen) var sjätte minut från Södertälje C under maxtimmen. Från Västerhaninge blir det då 6/12/12-minuterstrafik med uppehåll på alla stationer. Men det är för att jag inte räknar med att det längre fungerar med en kvarts mellanrum mellan "mjölktågen" under maxtimmen. Här kan man också komplettera med att förlänga något av utgående tåg att utgå från Nynäshamn något före 7-tiden. Ett sådant tåg skulle i alla fall kunna hoppa över småstationerna mellan Ösmo och Västerhaninge om så önskas.
Uppsalatågen kan ju vända vid Älvsjö utanför högtrafik, eller så väljer man då att låta dem gå till Tumba på helgerna. I sådana fall - enligt Enceladus förslag, så kan det ju räcka med korta tåg till Södertälje, om man anpassar Tumbatågen till att gå före det Södertäljetåg som har anslutning till/från Gnestaavgångarna. I sådana fall bör alla tåg kunna vara korta på helgerna. Blir inte samma vinst, men man klarar i alla fall lördagstrafiken med ca 46 vagnar, istället för dagens 52 (avser tågen på 40-44-linjerna) - men framförallt behövs det ju idag längre tåg till/från Bålsta på lördagar. Så vinsten blir förstås något större.
Med den här lösningen avgår ju Uppsalatågen precis efter tåg till/från Märsta. Detta gör att de kommer att få en rimlig beläggning. Även beläggningen på Bålstatågen ska räcka. Det är ungefär 150 resenärer per tåg på sträckan Bro-Bålsta som mest. Sällan det är över 500 på tågen som mest. Det ger väl ett max på ca 380, med tiominuterstrafik, vilket väl ändå får anses som acceptabelt - men utvecklingen får förstås följas.
Men att jag väljer att "skifta" linjerna beror dels på att det fungerar då med att ha Uppsalatåg och insatståg från Kallhäll i samma tiominuterstakt, samt att det blir problemet med att kunna byta till exempelvis kvartstrafik eller anpassa avgångstider när man har delar som går i trettiominuterstrafik på båda sidor av stan i samma tiominutersupplägg (om det krävs olika linjevarianter).