Vilka dolda talanger...Du borde få jobb hos tf eller staden...TKO skrev:Ni trodde väl inte att jag kunde låta bli att rita på "förbindelsespår Klarabergsgatan-Vasagatan"? När det kunde jag inte - låta bli alltså: Det ser väl ut att gå bra?
Jag har använt 25 meters kurvradie - jo jag har fuskat lite så det är inga övergångskurvor men det får nog plats det med...
Om det skulle bli lite trångt i hörnet vid Åhléns går det att skjuta/skeva spåren i Klara Norra för att ge lite mer plats, men det är finjusteringar som jag överlåter åt spårprojektören att göra!
(Observera att spåren i Mäster Samuelsgatan är skevade i förhållande till gatans riktning, för att ge mer plats i "svängarna", Rätt fiffigt tycker jag!)
Jag har inte tagit så stor hänsyn till biltrafikens körfältsindelning och annat småtjafs, men jag är säker på att eventuella småkonflikter kan lösas vid en eventuell detaljprojektering. I värsta fall får väl bilarna flytta på sej!
Thomas K Ohlsson
jourhavande ingenjör
Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Widén
Re: Spårväg City
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Nu har jag i stort sett slutat "jobba" - men tack för komplimangen!Stefan Widén skrev:Vilka dolda talanger...Du borde få jobb hos tf eller staden...TKO skrev:Ni trodde väl inte att jag kunde låta bli att rita på "förbindelsespår Klarabergsgatan-Vasagatan"? När det kunde jag inte - låta bli alltså: Det ser väl ut att gå bra?
Jag har använt 25 meters kurvradie - jo jag har fuskat lite så det är inga övergångskurvor men det får nog plats det med...
Om det skulle bli lite trångt i hörnet vid Åhléns går det att skjuta/skeva spåren i Klara Norra för att ge lite mer plats, men det är finjusteringar som jag överlåter åt spårprojektören att göra!
(Observera att spåren i Mäster Samuelsgatan är skevade i förhållande till gatans riktning, för att ge mer plats i "svängarna", Rätt fiffigt tycker jag!)
Jag har inte tagit så stor hänsyn till biltrafikens körfältsindelning och annat småtjafs, men jag är säker på att eventuella småkonflikter kan lösas vid en eventuell detaljprojektering. I värsta fall får väl bilarna flytta på sej!
Thomas K Ohlsson
jourhavande ingenjör
(Jag har i och för sej varit med och ritat både tvätt/saneringshallen vid Nybodahallen och verkstadsdelen i Spångahallen så lite har jag jobbat med spårrelaterade projekt... Och jo jag vet att det inte heter vare sej Nyboda- eller Spångahallen längre, men det struntar jag faktiskt i!)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Snyggt! Det gick bättre än jag hade gissat! Att skeva spåren är absolut en fiffig lösning.TKO skrev:Ni trodde väl inte att jag kunde låta bli att rita på "förbindelsespår Klarabergsgatan-Vasagatan"? När det kunde jag inte - låta bli alltså:
Det ser väl ut att gå bra?
Thomas K Ohlsson
jourhavande ingenjör
Ett radikalt alternativ till detta kunde vara att dra spåren diagonalt genom kvarteret, kanske med en byggnad ovanpå. Det rivs ju för fullt i city numera, kanske är även denna byggnad redo att ersättas av en ny?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Nu kanske vi inte ska fördjupa oss allt för mycket i detta - men förslaget att dra spåren tvärs genom gamla Systemet och Scheele är ju intressant. Om Systemet varit kvar hade man kunnat ha "drive-thru"-försäljning!
Dock måste vi i så fall kolla höjdförhållandena - Vasagatan ligger ju nedanför Klarabergsgatan och med diagonaldragningen får vi en kortare sträcka att övervinna höjdskillnaden på.
/TKO
Dock måste vi i så fall kolla höjdförhållandena - Vasagatan ligger ju nedanför Klarabergsgatan och med diagonaldragningen får vi en kortare sträcka att övervinna höjdskillnaden på.
/TKO
Det stämmer bra det, jag tänkte på det också.TKO skrev:Nu kanske vi inte ska fördjupa oss allt för mycket i detta - men förslaget att dra spåren tvärs genom gamla Systemet och Scheele är ju intressant. Om Systemet varit kvar hade man kunnat ha "drive-thru"-försäljning!
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Nej, det kommer inte att fungera. Redan nu används båda vändspåren för linje 7. Linje 7 kan nog klara sig med ett spår om man inför regleringstid vid Waldemarsudde. Ropstenslinjen kommer definitivt inte att klara sig med ett vändspår, ännu mindre om man gör verklighet av den mycket tvivelaktiga idén att koppla ihop en enkelspårig linje med en linje med gatuspår med mycket hög störningskänslighet.TKO skrev:I så fall är väl hela diskussionen om kapaciteten vid T-centralen helt onödig eftersom spåranläggningen är dimensionerad för att klara dubbelt så tät trafik som idag?
Då riktar jag en fråga till Trafikförvaltningen (och andra som känner sej manade att svara):Diripsi skrev:Nej, det kommer inte att fungera. Redan nu används båda vändspåren för linje 7. Linje 7 kan nog klara sig med ett spår om man inför regleringstid vid Waldemarsudde. Ropstenslinjen kommer definitivt inte att klara sig med ett vändspår, ännu mindre om man gör verklighet av den mycket tvivelaktiga idén att koppla ihop en enkelspårig linje med en linje med gatuspår med mycket hög störningskänslighet.TKO skrev:I så fall är väl hela diskussionen om kapaciteten vid T-centralen helt onödig eftersom spåranläggningen är dimensionerad för att klara dubbelt så tät trafik som idag?
- När förlängningen till T-centralen projekterades - och sedemera byggdes - var cityspårvägens grenlinje till Värtan planerad att byggas "snart". Togs inte hänsyn till detta vid utformningen av ändhållplatsen?
undrar
Thomas K Ohlsson
Det skulle verkligen vara en hård nöt att knäcka att framföra 60-meterståg varannan minut i blandtrafik. Tvärbanans 7,5-minuterstrafik skapar redan stillastående trafik på Gröndalsvägen. En förutsättning för projektet är väl att biltrafiken tas bort från den gemensamma sträckan. Då försvinner också den höga störningskänsligheten. Jag hoppas innerligt att politikerna på högerkanten inser att det antingen är spårbunden kollektivtrafik eller bilar som gäller. Framkomligheten på den gemensamma sträckan är så viktig att det nästan inte är någon idé att gå vidare med projektet om Hamngatan inte planeras bli bilfri.TKO skrev:Då riktar jag en fråga till Trafikförvaltningen (och andra som känner sej manade att svara):Diripsi skrev:Nej, det kommer inte att fungera. Redan nu används båda vändspåren för linje 7. Linje 7 kan nog klara sig med ett spår om man inför regleringstid vid Waldemarsudde. Ropstenslinjen kommer definitivt inte att klara sig med ett vändspår, ännu mindre om man gör verklighet av den mycket tvivelaktiga idén att koppla ihop en enkelspårig linje med en linje med gatuspår med mycket hög störningskänslighet.TKO skrev:I så fall är väl hela diskussionen om kapaciteten vid T-centralen helt onödig eftersom spåranläggningen är dimensionerad för att klara dubbelt så tät trafik som idag?
- När förlängningen till T-centralen projekterades - och sedemera byggdes - var cityspårvägens grenlinje till Värtan planerad att byggas "snart". Togs inte hänsyn till detta vid utformningen av ändhållplatsen?
Det här har vi väl diskuterat många gånger?TKO skrev:Då riktar jag en fråga till Trafikförvaltningen (och andra som känner sej manade att svara):Diripsi skrev:Nej, det kommer inte att fungera. Redan nu används båda vändspåren för linje 7. Linje 7 kan nog klara sig med ett spår om man inför regleringstid vid Waldemarsudde. Ropstenslinjen kommer definitivt inte att klara sig med ett vändspår, ännu mindre om man gör verklighet av den mycket tvivelaktiga idén att koppla ihop en enkelspårig linje med en linje med gatuspår med mycket hög störningskänslighet.TKO skrev:I så fall är väl hela diskussionen om kapaciteten vid T-centralen helt onödig eftersom spåranläggningen är dimensionerad för att klara dubbelt så tät trafik som idag?
undrar
Thomas K Ohlsson

Ja, hela anläggningen är utformningen med tanke på en sammankoppling med Lidingöbanan, och för att klara 30 tåg per timme. Om/hur detta kommer att fungera i praktiken kan det säkert finnas delade meningar om. Men det är tanken.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Och nu verkar alla - eller i varje fall de flesta - experter vara överens om att det inte kommer att fungera!twr skrev:Det här har vi väl diskuterat många gånger?![]()
Ja, hela anläggningen är utformningen med tanke på en sammankoppling med Lidingöbanan, och för att klara 30 tåg per timme. Om/hur detta kommer att fungera i praktiken kan det säkert finnas delade meningar om. Men det är tanken.
Är det ett nytt "Lidingöbro-fall" vi har framför oss?
Den som vill fördjupa sej i hur man tänkte 2016 finner hela järnvägsplanen här! Av Planbeskrivningen framgår förutsättningarna - i varje fall översiktligt...
Jag förmodar att diskussionen kommer att fortsätta...
/TKO
Vilka experter? Skribenterna på forum?TKO skrev:Och nu verkar alla - eller i varje fall de flesta - experter vara överens om att det inte kommer att fungera!twr skrev:Det här har vi väl diskuterat många gånger?![]()
Den som vill fördjupa sej i hur man tänkte 2016 finner hela järnvägsplanen här! Av Planbeskrivningen framgår förutsättningarna - i varje fall översiktligt...
/TKO
Jag tror att det kommer att fungera, hyfsat.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jag måste erkänna att det gick bättre än vad även jag trodde... men jag hade ju fuskat lite - struntat i övergångskurvor t ex. Och så hade jag ritat med ett ortofoto som underlag - dels för att det blir rätt illustrativt men främst för att jag inte i hastigheten inte hittade något vettigt kartunderlag.twr skrev:Snyggt! Det gick bättre än jag hade gissat! Att skeva spåren är absolut en fiffig lösning.
Men detta har gnagt på mitt samvete, så jag tog och letade fram järnvägsplanen. Och med plankartan som underlag ritade jag vidare mer detaljerat, t ex finns nu övergångskurvor med. Och det funkar fortfarande, även om det är lite knappt här och där. Om vi accepterar mindre kurvradier än 25 meter så går det lätt som en plätt - men det är väl fusk? Med den lösning jag skisserat skulle jag vilja påstå att det nästan går att köra min favoritvagn "Stadtbahnwagen B" - även om det troligen aldrig blir aktuellt! Det saknas gatunamn på kartan, för att göra det lite enklare att förstå var vi är så ligger bland annat apoteket Scheele i kv Orgelpipan 7.
Sen frågar jag mej själv varför jag lagt ner timmar på detta - jag tycker ju inte ens att det är en bra idé att förlänga cityspårvägen norrut i Vasagatan. Men det är väl samma drivkraft som får folk att bestiga berg antar jag...
/TKO
OK - då har vi en expert som tror det kommer att funka - om än med reservationen "hyfsat"!twr skrev:Vilka experter? Skribenterna på forum?TKO skrev:Och nu verkar alla - eller i varje fall de flesta - experter vara överens om att det inte kommer att fungera!twr skrev:Det här har vi väl diskuterat många gånger?![]()
/TKO
Jag tror att det kommer att fungera, hyfsat.
(Jag utgår från att alla som skriver här är experter - i en eller annan mening. Just i denna tråd finns det dessutom skribenter som jag anser har ett visst hum om spårvägstrafik... och då menar jag i första hand inte mej själv!)
/TKO
Byggnaden där apoteket Scheele ligger är "gul" i Stadsmuseets kulturhistoriska klassifciering, det vill säga "fastighet med bebyggelse av positiv betydelse för stadsbilden och/eller av visst kulturhistoriskt värde". Det är den lägsta av tre skyddsklasser, och torde innebära att det är fritt fram att riva om fastighetsägaren skulle vilja det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Fast att föreslå byggnadsrivning tycker jag nästan är mer fusk än att ha kurvradier mindre än 25 meter!twr skrev:Byggnaden där apoteket Scheele ligger är "gul" i Stadsmuseets kulturhistoriska klassifciering, det vill säga "fastighet med bebyggelse av positiv betydelse för stadsbilden och/eller av visst kulturhistoriskt värde". Det är den lägsta av tre skyddsklasser, och torde innebära att det är fritt fram att riva om fastighetsägaren skulle vilja det.
/TKO
Nåt säger mig att det är lättare att få Klarabergsviadukten spårvägstålig än att riva sjunde orgelpipan för en spårvägssväng. Åtminstone om man räknar in aspekter som folkopinion och politisk vilja. Att få K-dukten bilfri blir nog en svårare nöt att knäcka. (Helst skulle jag se den "gummidäckfri" och låta alla bussar ta Kungsbron samt Tegelbacken, all taxi på Vasagatan. Men det går väl inte för sig.)
Professionell tyckare
TKO skrev:Fast att föreslå byggnadsrivning tycker jag nästan är mer fusk än att ha kurvradier mindre än 25 meter!twr skrev:Byggnaden där apoteket Scheele ligger är "gul" i Stadsmuseets kulturhistoriska klassifciering, det vill säga "fastighet med bebyggelse av positiv betydelse för stadsbilden och/eller av visst kulturhistoriskt värde". Det är den lägsta av tre skyddsklasser, och torde innebära att det är fritt fram att riva om fastighetsägaren skulle vilja det.
/TKO
Om det inte framgick av mina inlägg, så föreslår jag inte alls att riva huset för en spårväg. Däremot menar jag att det mycket väl kan bli så att huset rivs av kommersiella skäl. Och i ett sådant läge skulle regionen kunna passa på att dra en spårväg under/genom ett nytt hus.Kantorn skrev:Nåt säger mig att det är lättare att få Klarabergsviadukten spårvägstålig än att riva sjunde orgelpipan för en spårvägssväng. Åtminstone om man räknar in aspekter som folkopinion och politisk vilja. Att få K-dukten bilfri blir nog en svårare nöt att knäcka. (Helst skulle jag se den "gummidäckfri" och låta alla bussar ta Kungsbron samt Tegelbacken, all taxi på Vasagatan. Men det går väl inte för sig.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
För min del tror jag att även om det vore intressant med en spårväg rätt igenom ett eventuellt nytt hus så är det enklare att bredda Klara Norra (och eventuellt Mäster Samuel) om man vill få en enklare spårföring.
Men egentligen undrar jag mest vilka planer som finns för att öka vändkapaciteten på Klarabergsgatan om den nuvarande inte räcker till när (om?) det skall vändas tåg från Lidingö och Värtan? Jag ropar lite försiktigt: - "Hallå CS"!
/TKO
Men egentligen undrar jag mest vilka planer som finns för att öka vändkapaciteten på Klarabergsgatan om den nuvarande inte räcker till när (om?) det skall vändas tåg från Lidingö och Värtan? Jag ropar lite försiktigt: - "Hallå CS"!
/TKO
-
Jag väntar med spänning på vad som händer med järnvägsområdet mellan västra järnvägsgatan och cityterminalen. Däckar man över det så kan man fixa vändplats för spårvagnar, flertalet hållplatser, samt trappor ned till perronger, och samtidigt ha en parkliknande miljö. Men järnhusen vill säkert bygga fula kontorshus där.
Har inte signaturen "CS" redan svarat på frågan?TKO skrev:För min del tror jag att även om det vore intressant med en spårväg rätt igenom ett eventuellt nytt hus så är det enklare att bredda Klara Norra (och eventuellt Mäster Samuel) om man vill få en enklare spårföring.
Två av dessa åtgärder, "vändspår på övriga ställen" samt "framkomlighet och trafiksignaler i hela systemet", innebär en kamp om gatorna. Det ska bli intressant att höra vad de bilvänliga partierna säger om detta.CS skrev:Därför behöver övriga systemkomponenter (teknisk vändtid vagnar, alkolåsfunktionalitet, vändspår på övriga ställen, trafikdagsorganisationen, framkomlighet och trafiksignaler i hela systemet) dimensioneras upp för att kompensera för TCe.