Prototyp på Oslos nya spårvagn
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Prototyp på Oslos nya spårvagn
En mockup av Oslos nya spårvagn har visats upp:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O ... milliarder
Ser verkligen ut som ett strykjärn, skulle tro att den var fransk om jag inte visste att den är spansktillverkad:-Dhttps://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O ... milliarder
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn
OK alla färgexperter..... visst ser det ut som som Stockholmsblått???
I övrigt ser den häftig ut och förhoppningsvis är det en massa järnskrot i " näbben" som tål krockar. Alternativt plast som mycket enkelt kan bytas, även den del som sitter på sidorna.
Stefan


I övrigt ser den häftig ut och förhoppningsvis är det en massa järnskrot i " näbben" som tål krockar. Alternativt plast som mycket enkelt kan bytas, även den del som sitter på sidorna.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn
Ja visst påminner fronten om Marseilles spårvagnar!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn
Ptjaaaa.... tycke och smak....
Hur mycket tvingande regler begränsar möjligheterna att bygga nya spårvagnar som jag tycker är snygga?
A34 och A35 ser väsentligt mycket snyggare ut än dendär vagnen! Är det för att täcka kopplet som man gjort fronten sådär lutande?
GMs mustanger var riktigt snygga men det kanske inte alla håller med om? Skulle man få bygga en sådan front idag?
Hur mycket tvingande regler begränsar möjligheterna att bygga nya spårvagnar som jag tycker är snygga?
A34 och A35 ser väsentligt mycket snyggare ut än dendär vagnen! Är det för att täcka kopplet som man gjort fronten sådär lutande?
GMs mustanger var riktigt snygga men det kanske inte alla håller med om? Skulle man få bygga en sådan front idag?
Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn
Ha, jag har koomit på det nya smeknamnet:
"Doryvogner"
För visst är likheten slående...
Har man haft Gullfisker tidigare så...
"Doryvogner"
För visst är likheten slående...
Har man haft Gullfisker tidigare så...

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn
Ja, TSD finns inte för spårväg. En spårvagn får byggas obegränsat snygg. Sen kanske upphandlaren inte vill ha det, men det är en annan historia. (Och sen kan man ju råka få en vagn som BÅDE är ful och har opålitliga bromsar, knasiga koppel och dålig sikt. Men det är också helt okej eftersom det inte finns några krav!)Hechtwagen skrev:Ptjaaaa.... tycke och smak....
Hur mycket tvingande regler begränsar möjligheterna att bygga nya spårvagnar som jag tycker är snygga?
A34 och A35 ser väsentligt mycket snyggare ut än dendär vagnen! Är det för att täcka kopplet som man gjort fronten sådär lutande?
GMs mustanger var riktigt snygga men det kanske inte alla håller med om? Skulle man få bygga en sådan front idag?
Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn
Det er nok lysforholdene som gjør at det ser sånn ut. Vognene skal være like lyse som de vognene vi har. Her ser den jo nesten ut som da SL79 ble levert i 1979. De får heller ikke nummer 101 osv.Stefan Widén skrev:OK alla färgexperter..... visst ser det ut som som Stockholmsblått???![]()
![]()
I övrigt ser den häftig ut och förhoppningsvis är det en massa järnskrot i " näbben" som tål krockar. Alternativt plast som mycket enkelt kan bytas, även den del som sitter på sidorna.
Stefan
Mvh Bjørn
Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn
Har man uppställningsplats för de nya vagnarna där de kan stå avställda tills de är redo att tas i bruk? Eller måste man börja skrota SL95:or i förtid för att få plats med alla vagnar?
(Även när de nya vagnarna börjar komma i trafik är det högst befogat att hålla en 1:1-reserv, bl a eftersom hela flottan kan behöva tas ur trafik då och då...)
(Även när de nya vagnarna börjar komma i trafik är det högst befogat att hålla en 1:1-reserv, bl a eftersom hela flottan kan behöva tas ur trafik då och då...)
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7422
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn
Det är inte så att direktörn här tänker på någon speciell, existerande vagntypdaniel_s skrev:Och sen kan man ju råka få en vagn som BÅDE är ful och har opålitliga bromsar, knasiga koppel och dålig sikt. Men det är också helt okej eftersom det inte finns några krav!)


Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn
Man bygger om og ut på Holtet og bygger om på Grefsen slik at det skal bli plass. Ideen er at man først skal fylle opp fra 71 til 87 vogner, og så skrote vogner. Det er ikke meningen at det skal være noe ekstra plass noe sted. HVa de vil gjøre med plogvogna og 70 og 647 er uklart, men vi/de som stabler finner vel en plass. Det er rart med det.daniel_s skrev:Har man uppställningsplats för de nya vagnarna där de kan stå avställda tills de är redo att tas i bruk? Eller måste man börja skrota SL95:or i förtid för att få plats med alla vagnar?
(Även när de nya vagnarna börjar komma i trafik är det högst befogat att hålla en 1:1-reserv, bl a eftersom hela flottan kan behöva tas ur trafik då och då...)
Selv om de involverte er veldig optimistiske så har jo ting lett for å skjære seg.
Nå skal vi huske på at Urbos 100 ikke er en uprøvd type slik at det forhåpentligvis ikke vil komme noen leie overraskelser.
Mvh Bjørn
Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn
Så Oslo till skillnad från de flesta andra (nordiska) spåvägsstäder köper en spårvagn som redan är prövad i trafik? I så fall är det bara att gratulera!
(Och skicka vidare en förhoppning att andra inköpare skall ta lärdom...)
/TKO
(Och skicka vidare en förhoppning att andra inköpare skall ta lärdom...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Karsten
- Inlägg: 1481
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn
A24?dr Cassandra Nojdh skrev:Det är inte så att direktörn här tänker på någon speciell, existerande vagntypdaniel_s skrev:Och sen kan man ju råka få en vagn som BÅDE är ful och har opålitliga bromsar, knasiga koppel och dålig sikt. Men det är också helt okej eftersom det inte finns några krav!)![]()
?
Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn
Ja, vi forsøkte å kjøpe en trikk som ingen andre hadde, forrrige gang. Dere veit en sånn som kunne alt; raskere, bedre, ....TKO skrev:Så Oslo till skillnad från de flesta andra (nordiska) spåvägsstäder köper en spårvagn som redan är prövad i trafik? I så fall är det bara att gratulera!
(Och skicka vidare en förhoppning att andra inköpare skall ta lärdom...)
/TKO
Det funka ikke. Nå skulle vi gjøre noe som hadde fungert før; 1899, 1913, 1952, 1982 ...
Kjøpe noe som gikk, og ikke behøve å fikse det til.
Vi krysser fingre ...
Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn
Vet ju inte riktigt vilka andra Nordiska städer du tänker på...TKO skrev:Så Oslo till skillnad från de flesta andra (nordiska) spåvägsstäder köper en spårvagn som redan är prövad i trafik? I så fall är det bara att gratulera!
(Och skicka vidare en förhoppning att andra inköpare skall ta lärdom...)
/TKO
Helsingfors, köpte väl iofs oprövat senast, men väl ändå en egen produkt.
Oslo, förra köpet kan ju kanske ses så också. Göteborg..? Inte Oprövat men klåfingrighet och dåliga avtal gjorde det dåligt.
Stockholm... Beprövade vagnar valdes bort för hastighet av politiskt käbbel.
Norrköping... T o m köpt på på annans specifikation och ur annans option. Hyfsat problemfritt, förutom att andra lånar av dom... (hyr).
Århus... Väl beprövade vagntyper, men nytt så svårt att se resultatet än.
Personligen tror jag Urbos 100 blir utmärkt i Oslo, förutsatt att tillverkaren får bestämma vad som fungerar, istället för politiker.
Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn
Lite lärdomar från aktuell tillverkare:
- Se till att dörrmanöversystemet fungerar ordentligt. I Stockholm har vi problem med CAF-vagnarna med att vissa dörrsignaler går direkt med tråd och vissa går via datorsystemet. Det gör att endast några dörrar öppnas i vissa situationer medan andra förblir i stängt läge. Problemet har förmodligen med bristande state-control och felaktig debounce-funktionalitet (ni som vet vad det är fattar).
- Om radiotrafiken går genom vagnens högtalarsystem så kommer man att få en fördröjning på cirka en sekund på det man säger och det som sänds, men sändknappen är direktkopplad. Därför klipps förarens sist talade sekunden av. Lösningen är att radion är helt separerad från vagnens utropssystem.
- Vagnens datorsystem tål inte att man gör fel. Om man exempelvis loggar in med fel kod så kommer vagnen inte att tala om att det är något fel och man ser inte på kringutrustning (alkolås mm) att något är fel.Det enda sättet är att börja om från början helt, men tricket är att lyckas identifiera det.
Plus en radda mer problem som man kan hoppas att tillverkaren har löst ...
- Se till att dörrmanöversystemet fungerar ordentligt. I Stockholm har vi problem med CAF-vagnarna med att vissa dörrsignaler går direkt med tråd och vissa går via datorsystemet. Det gör att endast några dörrar öppnas i vissa situationer medan andra förblir i stängt läge. Problemet har förmodligen med bristande state-control och felaktig debounce-funktionalitet (ni som vet vad det är fattar).
- Om radiotrafiken går genom vagnens högtalarsystem så kommer man att få en fördröjning på cirka en sekund på det man säger och det som sänds, men sändknappen är direktkopplad. Därför klipps förarens sist talade sekunden av. Lösningen är att radion är helt separerad från vagnens utropssystem.
- Vagnens datorsystem tål inte att man gör fel. Om man exempelvis loggar in med fel kod så kommer vagnen inte att tala om att det är något fel och man ser inte på kringutrustning (alkolås mm) att något är fel.Det enda sättet är att börja om från början helt, men tricket är att lyckas identifiera det.
Plus en radda mer problem som man kan hoppas att tillverkaren har löst ...

Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn
Ser man inte till att laga det där innan signerat avtal, eller senast innan maskinen sätts i trafik? Frågan kan vara retorisk.Odd skrev:Lite lärdomar från aktuell tillverkare:
- Se till att dörrmanöversystemet fungerar ordentligt. I Stockholm har vi problem med CAF-vagnarna med att vissa dörrsignaler går direkt med tråd och vissa går via datorsystemet. Det gör att endast några dörrar öppnas i vissa situationer medan andra förblir i stängt läge. Problemet har förmodligen med bristande state-control och felaktig debounce-funktionalitet (ni som vet vad det är fattar).
- Om radiotrafiken går genom vagnens högtalarsystem så kommer man att få en fördröjning på cirka en sekund på det man säger och det som sänds, men sändknappen är direktkopplad. Därför klipps förarens sist talade sekunden av. Lösningen är att radion är helt separerad från vagnens utropssystem.
- Vagnens datorsystem tål inte att man gör fel. Om man exempelvis loggar in med fel kod så kommer vagnen inte att tala om att det är något fel och man ser inte på kringutrustning (alkolås mm) att något är fel.Det enda sättet är att börja om från början helt, men tricket är att lyckas identifiera det.
Plus en radda mer problem som man kan hoppas att tillverkaren har löst ...
Re: Prototyp på Oslos nya spårvagn
Nja, mest av allt andas frågan efterklokhet eftersom egentligen inget av det där är något som man skulle ställa detaljerade krav på i förfrågningsunderlaget.duga skrev:Ser man inte till att laga det där innan signerat avtal, eller senast innan maskinen sätts i trafik? Frågan kan vara retorisk.
Odd tar upp diverse tekniska detaljer som vilken gymnasieelev som helst kan identifiera som direkt feltänkande vid konstruktionen men de är ju egentligen mest symptom på det riktiga felet: att upphandlingen var orealistisk och släppte in en leverantör som gjorde jobbet hellre än bra. Om du sedan tycker att det är konstigt att de inte är åtgärdade än, så vill jag hinta lite om att det kanske fanns lite värre fel från början...