Hur bör tågtrafiken till Arlanda utformas?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus

Hur bör tågtrafiken till Arlanda utformas?

Inlägg av Enceladus »

Tråden "Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina" handlade inledningsvis om hur transportföretaget Transdev etablerar sig i Stockholm. Sedan uppmärksammades det att Transdev har slutat att trafikera linje 583 mellan Märsta och Arlanda med ledbussar. En teori som framkastades var att Transdev ville gynna de egna Flygbussarna. Framdeles började tråden handla om trafiken till Arlanda i allmänhet.

Här är några inlägg som riktar in sig på tågtrafiken:
Enceladus skrev:
Claes Thure Moberg skrev:
TKO skrev: Då behövs ingen tät busstrafik till Arlanda längre...
Vad är det som säger att en sämhällsägd Arlanda Express skulle vara billigare att resa med jämfört med en privat? ...... Svaret är - absolut inte något som helst. Det finns inte heller något som säger att Flygbussarna skulle sluta existera. Såvida inte "Storebror" helt enkelt förbjuder Flygbussarna. AEx har sina kostnader och de måste köras in alldeles oavsett ägare. På toppen av detta har man kalkylerat in en vinst. Men att komma ned i Flygbusspriset - "no way". Såvida man inte önskar ha en stor samhällssubvention på toppen. Men då kommer det politiska problemet att det är ett allmänt önskemål att minska flygtrafiken - därmed är det politiskt omöjligt att lägga in en stor subvention på transporterna till flygplatsen. Det hade varit en helt annan sak för några år sedan.
Nu underskattar du väl hur billigt det är att köra tåg. Kostnaden per sittplatskilometer för Stockholms pendeltåg är 0,31 kr. Arlanda Express har färre sittplatser per tåg men högre fart. En rimlig uppskattning är därför att Arlanda Express har ungefär samma kostnad per sittplatskilometer. Beläggningsgraden för direktlinjer brukar vara hög. Samtliga resenärer åker ju hela vägen. Däremot kan resandet vara ganska enkelriktat. Låt oss därför anta att den genomsnittliga beläggningsgraden uppgår till 50 procent. Avståndet mellan Stockholm och Arlanda är väl cirka 40 km. Kostnaden för en osubventionerad resa blir då 24,8 kr. Det finns ingen chans att Flygbussarna skulle kunna konkurrera i pris med tåg som har hög beläggning...
TKO skrev:Poängen med att lösa in A-banan är enligt min mening främst att då är det möjligt att ta bort "stationsavgiften" för pendeltågsresenärer - vilket skulle göra att behovet av busstrafik Märsta-Arlanda minskar drastiskt.

Hur man gör med AEX-tågen har jag ingen bestämd uppfattning om, men en idé skulle ju vara att se om det finns någon utomstående operatör - statlig eller privat - som har lust att fortsätta med trafiken. Jag skulle tro att om det blir möjligt att åka pendeltåg på ordinarie SL-taxa minskar efterfrågan på snabbtåget...

resonerar
Thomas K Ohlsson
Eftersom det verkar finnas många åsikter om tågtrafiken till Arlanda startar jag en ny tråd om just detta.
TKO

Re: Hur bör tågtrafiken till Arlanda utformas?

Inlägg av TKO »

Utmärkt initiativ - det ger en guldstjärna i min bok!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

VARFÖR ändra på något som fungerar? :shock:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
TKO

Inlägg av TKO »

Om vi vill att tågresandet till Arlanda skall öka medan resorna med buss och bil ska minska så bör något ändras!

tycker
Thomas K Ohlsson
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Det finns många aspekter att diskutera i denna tråd. En av dem är avtalet med A-Train AB. Jag är skeptisk till att lösa ut A-Train AB ur avtalet. Arlandabanan är väldigt lönsam och priset för att lösa ut A-Train AB skulle väl närma sig kostnaden att bygga en ny bana. I så fall tycker jag att är bättre att bygga en ny bana. A-Train AB har redan tjänat tillräckligt med pengar och fler spår kommer ändå att behövas i framtiden. Frågan är bara om alla tåg får plats fram till den nya avgreningen. Se vidare tråden "Hur mycket har Arlandabanan kostat samhället?".

Utan en stationsavgift skulle fler välja att ta pendeltåget till Arlanda. Detta skulle öka resandet i motriktningen, vilket är bra för trafikekonomin. Däremot är det tveksamt om det skulle räcka med 30-minuterstrafik till både Arlanda och Uppsala. Tågen som idag vänder i Upplands Väsby skulle med fördel kunna förlängas till Uppsala. Eftersom dessa tåg har lägre beläggning skulle detta vara bra för trafikekonomin. Region Uppsala betalar ju för trafiken i Uppsala län och där kommer det också att finnas behov av 15-minuterstrafik.

Signaturen "TKO" nämner en annan intressant aspekt: "Jag skulle tro att om det blir möjligt att åka pendeltåg på ordinarie SL-taxa minskar efterfrågan på snabbtåget...". Det är inte bara pendeltågen som kommer att minska efterfrågan på Arlanda Express. Om bara några år så kommer Mälardalstrafik att köra Mälartåg mellan Eskilstuna och Uppsala. Tågen går via Arlanda med samma restid som Arlanda Express och kräver inget byte för resenärer från södra Mälardalen. Trafiken mellan Stockholm och Uppsala beräknas dessutom vara vinstdrivande.

Jag har svårt att tänka mig att någon annan tågoperatör kan överleva på den här sträckan på längre sikt. Mälartåg kommer att ha bättre trafikekonomi än både Arlanda Express och SJ:s regionaltåg eftersom de är genomgående. Även utan subventioner kan Mälardalstrafik erbjuda lägre priser eller högre turtäthet. Eftersom samma tåg går till både Arlanda och Uppsala blir trafikekonomin ännu bättre. Långa tåg med två ER1-vagnar får 714 sittplatser (inklusive fällstolar). Hur ska de andra tågoperatörerna undvika att slås ut? :roll:
Majkey

Inlägg av Majkey »

32:- ska det kosta med SL-kort, alternativt gratis om man har periodkort. Detta på ett Mälartåg.
Köpenhamn är ett utmärkt exempel på hur trafiken till flygplatsen ska fungera och kosta, iaf för danskar.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Majkey skrev:32:- ska det kosta med SL-kort, alternativt gratis om man har periodkort. Detta på ett Mälartåg.
Köpenhamn är ett utmärkt exempel på hur trafiken till flygplatsen ska fungera och kosta, iaf för danskar.
Om tågen har full beläggning så borde Mälardalstrafik dessutom att göra vinst med dessa priser!

(Periodkorten kommer väl däremot att subventioneras kraftigt - med rätta.)
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
Majkey skrev:32:- ska det kosta med SL-kort, alternativt gratis om man har periodkort. Detta på ett Mälartåg.
Om tågen har full beläggning så borde Mälardalstrafik dessutom att göra vinst med dessa priser!

(Periodkorten kommer väl däremot att subventioneras kraftigt - med rätta.)
Men tillkommer inte "stationsavgiften" på dessa priser - eller tänker Mälartåg stå för denna?

Och hur ser avtalet med A-train ut, SL:s tidigare överenskommelse innehöll en begränsning på hur många tåg som fick trafikera Arlanda C?

(Det är på grund av detta jag tror det är nödvändigt att lösa in A-banan... om man vill öka tågresandet till/från Arlanda det vill säga)

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:(Det är på grund av detta jag tror det är nödvändigt att lösa in A-banan... om man vill öka tågresandet till/från Arlanda det vill säga)
Är det inte bättre att bygga en ny bana? Arlandabanan har väl redan betalat sig och kapitalisterna överlever utan ytterligare ersättning!
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:(Det är på grund av detta jag tror det är nödvändigt att lösa in A-banan... om man vill öka tågresandet till/från Arlanda det vill säga)
Är det inte bättre att bygga en ny bana? Arlandabanan har väl redan betalat för sig och kapitalisterna överlever utan ytterligare ersättning!
Jag tror det blir dyrt, tidsödande och komplicerat att få till en ny bana genom/under Arlanda flygplats!

När upphör A-trains koncession?

/TKO
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Enceladus skrev: Utan en stationsavgift skulle fler välja att ta pendeltåget till Arlanda.
Fattiga människor hör inte hemma på Arlanda, de har i alla fall inte råd att flyga någonstans...
Stationsavgiften bör höjas istället! Så vi som har pengar kan känna oss mer priviligerade!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Majkey

Inlägg av Majkey »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
Är det inte bättre att bygga en ny bana? Arlandabanan har väl redan betalat för sig och kapitalisterna överlever utan ytterligare ersättning!
Jag tror det blir dyrt, tidsödande och komplicerat att få till en ny bana genom/under Arlanda flygplats!

När upphör A-trains koncession?

/TKO
2040 upphör A-trains koncession så tyvärr är det 20 år till innan man kan åka till Arlanda snabbt, billigt och smidigt.
TKO

Inlägg av TKO »

roggek skrev:
Enceladus skrev: Utan en stationsavgift skulle fler välja att ta pendeltåget till Arlanda.
Fattiga människor hör inte hemma på Arlanda, de har i alla fall inte råd att flyga någonstans...
Stationsavgiften bör höjas istället! Så vi som har pengar kan känna oss mer priviligerade!
Jag kan sympatisera med ovanstående inlägg!
Egentligen vore ju det bästa att färre reste via Arlanda - oavsett om det är med bil, buss eller tåg - om vi skall uppnå klimatmålen. Flygplatsen kan läggas ner och återöppnas när (om?) vi får de där fina el- eller biobränsledrivna flygplanen som Annie Lööf alltid tjatar om! Det skulle sätta press på teknikutvecklingen - tror ni inte det?

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
roggek skrev:
Jag kan sympatisera med ovanstående inlägg!
Egentligen vore ju det bästa att färre reste via Arlanda - oavsett om det är med bil, buss eller tåg - om vi skall uppnå klimatmålen. Flygplatsen kan läggas ner och återöppnas när (om?) vi får de där fina el- eller biobränsledrivna flygplanen som Annie Lööf alltid tjatar om! Det skulle sätta press på teknikutvecklingen - tror ni inte det?
Jag tror inte att kollektivtrafiken till Arlanda nämnvärt påverkar antalet flygresenärer, utan snarare hur flygresenärerna tar sig till flygplatsen. Att medvetet försämra kollektivtrafiken till Arlanda är således kontraproduktivt. Fattiga människor ska inte straffas med dålig kollektivtrafik bara för att de inte har råd med taxi. De kommer inte att sluta flyga bara för att kollektivtrafiken till Arlanda är dålig. På samma sätt kommer de inte att sluta åka på natten bara för att nattrafiken är dålig.

Movingos monumentala fiasko i Märsta ger en antydan om vad som kommer att hända. Fattiga människor kommer att åka via Märsta och stå på linje 583 med sina resväskor. Medelklassen kommer att välja taxi med "certifierad klimatkompensation". Klyftorna kommer att öka ytterligare. Det verkar vara en sådan utveckling vi vill ha.

Fattiga människor kommer att fortsätta välja flyget så länge det är det billigaste alternativet. Utan subventioner är nattåg till kontinenten inget alternativ för den breda massan. Samma sak med höghastighetståg. Om vi skulle vilja uppnå klimatmålen så skulle vi göra tåget billigare än flyget. Det gör vi inte för det är något annat vi egentligen vill uppnå, nämligen ännu större klyftor i samhället. Blunda inte för verkligheten!
TKO

Inlägg av TKO »

Ovanstående inlägg är lite motsägelsefullt - men jag TROR att jag någorlunda har förstått huvudmeningen. Och på grund av detta postulerar jag följande:

- Det är enbart nyliberal smörja att påstå att höjden av frihet är att ge alla människor möjligheten att bete sej lika oansvarigt som överklassen alltid ansett vara sitt privilegium.

- Lika lite som det finns någon anledning för medborgarkollektivet att betala hemresor för de individer som roar sej med att supa upp sina surt förvärvade pengar ska vi bidra till att göra semesterresor till drog- och pedofilparadis som Thailand billigare.
- Om vi vill rädda planeten kan vi stå ut med att överklassen fortsätter med sitt oansvariga flygande i parti och minut - det gäller bara att gradvis minska numerären av dessa profitörer.
- Som Trotskij sa: 'Efter revolutionen åker alla första klass' - men då handlade om tågresor!

etc
osv
mm

hälsar
Kamrat Ohlsson
Torbjörn

Inlägg av Torbjörn »

TKO skrev bl a:

- Lika lite som det finns någon anledning för medborgarkollektivet att betala hemresor för de individer som roar sej med att supa upp sina surt förvärvade pengar ska vi bidra till att göra semesterresor till drog- och pedofilparadis som Thailand billigare.

Bäste TKO!
Med all respekt för dig och som mångårig Thailandsresenär sedan i mitten av 1980-talet och med många vänner där, vilket inte skall missuppfattas med hänvisning till ovanstående inlägg, och numera vinterboende därstädes sedan 12 år då jag avskyr att skotta snö så kan jag informera dig om följande. Pedofilresorna till Thailand har i stort sett upphört då polisen i detta land har lagt ett mycket stort fokus på denna verksamhet med kännbara straff för dem som ertappas med att utnyttja minderåriga. Du brukar ju vara uppdaterad på det mesta men här har du inte hängt med, tyvärr! Trist att du för en gångs skull har fördomar! Och likaledes tyvärr så har den s k pedofilverksamheten därmed flyttats till i huvudsak Kambodja och till viss del Vietnam.

Respektfullast
Torbjörn Jansson
Torbjörn Jansson
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Visst går det alltid att peka med hela handen och säga ill folk vad dessa får och inte får göra. I ett samhälle är detta nödvändigt till viss del men länder som gör det för mycket brukar inte ligga i topp gällande länder folk vill bo i. Det är även bättre att anpassa samhället till medborgarna än anpassa medborgarna till samhället. Jag förstår att visa personer kan ha svårt att ta in att det är så vi bygger ett samhället för medborgarna och inte ett samhället för samhällets skull.
Majkey skrev: 2040 upphör A-trains koncession så tyvärr är det 20 år till innan man kan åka till Arlanda snabbt, billigt och smidigt.
Vad jag kan se uppfylls redan idag två av dessa och vad som är billigt eller kan alltid diskuteras. Även vad biljettpriset kommer vara 2040 är höjt i dunkel.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:Ovanstående inlägg är lite motsägelsefullt - men jag TROR att jag någorlunda har förstått huvudmeningen. Och på grund av detta postulerar jag följande:

- Det är enbart nyliberal smörja att påstå att höjden av frihet är att ge alla människor möjligheten att bete sej lika oansvarigt som överklassen alltid ansett vara sitt privilegium.

- Om vi vill rädda planeten kan vi stå ut med att överklassen fortsätter med sitt oansvariga flygande i parti och minut - det gäller bara att gradvis minska numerären av dessa profitörer.
- Som Trotskij sa: 'Efter revolutionen åker alla första klass' - men då handlade om tågresor!

etc
osv
mm

hälsar
Kamrat Ohlsson
Josef Stalin och hans underhuggare (och efterföljare) Nikita Chrusjtjov var ju möjligen av en annan uppfattning:

Och Trotskij blev ju mycket riktigt också ihjälslagen. Men det är klart att det är skillnad på kommunistiskt och kapitalistiskt flyg. På samma sätt som det är (eller åtminstone var) skillnad mellan kommunistiska och kapitalistiska kärnvapen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Christian Spår

Inlägg av Christian Spår »

Hur mycket dyrare flygbiljett skulle det bli om man istället tvingade swedavia/arlanda att bekostade dessa avgifter att ta sig dit med tåg? Jag har ingen aning om vilka siffror det är som landstinget betalar till a-train, och hur många passage-avgifter de tar in.

Här står några intressanta frågor och svar: https://arlandabanan.se/anlaggningen/vanliga-fragor/
Kan priset för andra järnvägsföretag att trafikera banan sättas hur högt som helst?

Nej. A-Trains prissättning av banan och stationer är underställd Transportstyrelsens tillsyn och Järnvägslagens regler. Avgifterna måste grundas på principen om infrastrukturförvaltarens självkostnad samt rätt till rimlig vinst. Om ett järnvägsföretag tycker avgiften är fel kan man be Transportstyrelsen att granska prissättningen och underlaget för den.
Är det så att de har en orimlig vinst och transportstyrelsen ändå inte bryr sig?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Skriv svar