Här är några inlägg som riktar in sig på tågtrafiken:
Enceladus skrev:Nu underskattar du väl hur billigt det är att köra tåg. Kostnaden per sittplatskilometer för Stockholms pendeltåg är 0,31 kr. Arlanda Express har färre sittplatser per tåg men högre fart. En rimlig uppskattning är därför att Arlanda Express har ungefär samma kostnad per sittplatskilometer. Beläggningsgraden för direktlinjer brukar vara hög. Samtliga resenärer åker ju hela vägen. Däremot kan resandet vara ganska enkelriktat. Låt oss därför anta att den genomsnittliga beläggningsgraden uppgår till 50 procent. Avståndet mellan Stockholm och Arlanda är väl cirka 40 km. Kostnaden för en osubventionerad resa blir då 24,8 kr. Det finns ingen chans att Flygbussarna skulle kunna konkurrera i pris med tåg som har hög beläggning...Claes Thure Moberg skrev:Vad är det som säger att en sämhällsägd Arlanda Express skulle vara billigare att resa med jämfört med en privat? ...... Svaret är - absolut inte något som helst. Det finns inte heller något som säger att Flygbussarna skulle sluta existera. Såvida inte "Storebror" helt enkelt förbjuder Flygbussarna. AEx har sina kostnader och de måste köras in alldeles oavsett ägare. På toppen av detta har man kalkylerat in en vinst. Men att komma ned i Flygbusspriset - "no way". Såvida man inte önskar ha en stor samhällssubvention på toppen. Men då kommer det politiska problemet att det är ett allmänt önskemål att minska flygtrafiken - därmed är det politiskt omöjligt att lägga in en stor subvention på transporterna till flygplatsen. Det hade varit en helt annan sak för några år sedan.TKO skrev: Då behövs ingen tät busstrafik till Arlanda längre...
Eftersom det verkar finnas många åsikter om tågtrafiken till Arlanda startar jag en ny tråd om just detta.TKO skrev:Poängen med att lösa in A-banan är enligt min mening främst att då är det möjligt att ta bort "stationsavgiften" för pendeltågsresenärer - vilket skulle göra att behovet av busstrafik Märsta-Arlanda minskar drastiskt.
Hur man gör med AEX-tågen har jag ingen bestämd uppfattning om, men en idé skulle ju vara att se om det finns någon utomstående operatör - statlig eller privat - som har lust att fortsätta med trafiken. Jag skulle tro att om det blir möjligt att åka pendeltåg på ordinarie SL-taxa minskar efterfrågan på snabbtåget...
resonerar
Thomas K Ohlsson