Lägsta punkten på svenska spårvägar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lägsta punkten på svenska spårvägar
Den lägsta punkten på svenska spårvägar bör väl vara vid Frihamnen i Göteborg. Kanske 2763 kan tala om hur lågt den ligger.
Den lägsta punkten på Stockholms spårvägar gissar jag var på gamla Tranebergsbron.
Den lägsta punkten på Stockholms spårvägar gissar jag var på gamla Tranebergsbron.
Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar
Undrar om inte Waldemarsudde är en bra utmanare till gamla Tranebergsbron. Ungefär samma höjd över vattnet, men det är ju något lägre vattenstånd i Saltsjön.
(Själva bron varierade ju i höjd och var något lägre än brofästena, av vilka det ena är kvar med rälsändar och allt så det är bara att gå och mäta om man inte kan hitta ritningar!)
(Själva bron varierade ju i höjd och var något lägre än brofästena, av vilka det ena är kvar med rälsändar och allt så det är bara att gå och mäta om man inte kan hitta ritningar!)
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar
Strömbron uppfattar jag som mycket låg , i princip ett provisorium som blivit kvar. Djurgårdsbron är väl lite högre, det går ju en del båttrafik under den.daniel_s skrev:Undrar om inte Waldemarsudde är en bra utmanare till gamla Tranebergsbron. Ungefär samma höjd över vattnet, men det är ju något lägre vattenstånd i Saltsjön.
(Själva bron varierade ju i höjd och var något lägre än brofästena, av vilka det ena är kvar med rälsändar och allt så det är bara att gå och mäta om man inte kan hitta ritningar!)
Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar
Det är ju lägsta punkten vi diskuterar och då är väl höjden under bron irrelevant, det är ju som regel landfästena som är lägst med just pontonbroar som tänkbara undantag.Lennart Petersen skrev:Strömbron uppfattar jag som mycket låg , i princip ett provisorium som blivit kvar. Djurgårdsbron är väl lite högre, det går ju en del båttrafik under den.daniel_s skrev:Undrar om inte Waldemarsudde är en bra utmanare till gamla Tranebergsbron. Ungefär samma höjd över vattnet, men det är ju något lägre vattenstånd i Saltsjön.
(Själva bron varierade ju i höjd och var något lägre än brofästena, av vilka det ena är kvar med rälsändar och allt så det är bara att gå och mäta om man inte kan hitta ritningar!)
Liljeholmsbron i 1915-28 års utförande kan nog förresten också vara en kandidat.
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar
Jag nämnde väl inget om någon höjd under bron. Men Strömbron är mycket låg och min gissning är att där kan lägsta punkt för Stockholms spårvägar ha varit.daniel_s skrev:Det är ju lägsta punkten vi diskuterar och då är väl höjden under bron irrelevant, det är ju som regel landfästena som är lägst med just pontonbroar som tänkbara undantag.Lennart Petersen skrev:Strömbron uppfattar jag som mycket låg , i princip ett provisorium som blivit kvar. Djurgårdsbron är väl lite högre, det går ju en del båttrafik under den.daniel_s skrev:Undrar om inte Waldemarsudde är en bra utmanare till gamla Tranebergsbron. Ungefär samma höjd över vattnet, men det är ju något lägre vattenstånd i Saltsjön.
(Själva bron varierade ju i höjd och var något lägre än brofästena, av vilka det ena är kvar med rälsändar och allt så det är bara att gå och mäta om man inte kan hitta ritningar!)
Liljeholmsbron i 1915-28 års utförande kan nog förresten också vara en kandidat.
Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar
I vart fall Hamngatan vid Berzelii park är nog lägre än någon punkt på Strömbron men osvuret är bäst!
Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar
Waldenarsudde är väl lägre än alla befintliga broar skulle jag tro. Och pontonbroar var väl lägre än Strömbron?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar
Det ska finnas en punkt vid Frihamnen i Göteborg som är under havets yta. Hur mycket går inte helt att se på GoogleEarth på mobilen
Med reservation för tyckfel.
Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar
Kornhamnstorg, Stockholm har haft översvämningar. Mälarens vattenstånd vid tillfället och/eller lågt belägna spår?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
-
- Inlägg: 752
- Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
- Ort: Tromsø
Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar
De stora översvämningarna vi kan se från bilder från Kornhamnstorg och andra kajer skedde innan man sänkte Mälarens vattennivå på 20-talet. Då sänktes nivån med bortåt en meter. Vilket bland annat skapade en mängd med ny jordbruksmark. Men även sedan dess var det bortåt 2 meters skillnad mellan högsta och lägsta vattenstånd. På 40-talet byggdes mer effektiva regleringsluckor i både Norrström och vid Slussen. Sedan dess håller man vattenståndet betydligt mer konstant men fortfarande varierar det men inom kontrollerade nivåer.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar
Spåret ut på godsbryggan vid Brunnsviken verkar ha legat c:a 2 m ö h vid lågvatten efter en stunds studier av gamla bilder. Kan den vara en kandidat i ”stockholmsklassen”, om man räknar den till spårvägsnätet (och bortser från att det är i Solna)?
Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar
Lastspåret och bryggan vid Grundsborg?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643