"Varför försvann spårvagnarna" undrar Trafikverket

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
1

"Varför försvann spårvagnarna" undrar Trafikverket

Inlägg av 1 »

Ytterst diskret har Trafikverket (Dnr TRV 2019/57795), kanske i "Eftertänksamhetens kranka blekhet", publicerat en skrift där man listar numera obsoleta trafikförändringar.
TRV-2019-57795.jpg
TRV-2019-57795.jpg (40.88 KiB) Visad 4930 gånger
Nu fanns ju inte Trafikverket när beslutet om nedläggning av spårvägstrafiken i Stockholm togs. Det var ett politiskt och tjänstemannastyrt beslut helt i den tidens anda. Betr. nermonteringen av trådbussystemet kan ifrågasättas om det över huvud taget fanns ett genomarbetat beslut. "Det bara hände .... !"

Självklart finnes mycket som kan diskuteras och ifrågasättas i TV:s "rannsakan". Men otvivelaktigt är att TV:s sammanfattning "Skälen för avveckling ej är relevanta idag" fortfarande har full bärighet.

Skriften tycks vara stämplad "för invärtes bruk" och finnes ej listad bland TV:s externt åtkomliga handlingar. Men ansvarig författare är en känd profil här på Forum. Jag har bett honom att försöka lägga ut texten. Med den här lite diskreta påminnelsen kanske han går från ord till handling. :)

Kram / Lena
Användarens profilbild
643

Re: "Varför försvann spårvagnarna" undrar Trafikverket

Inlägg av 643 »

Har väntat på detta oundvikliga i en mansålder och skulle kunna skriva åtskilligt om detta. Till all börja med
undrar jag verkligen varför man väljer att "publicera, men ändå inte" trots att man ju på intet sätt har något
eget ansvar för det skedda - borde vara mycket enklare att fortsätta försöka tiga ihjäl det!
Sista ordet är långtifrån sagt - men detta är en mycket bra början! :D
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
malas

Inlägg av malas »

Antingen är produkten offentlig eller hemligstämplad, kan ju ifs. också betraktas som arbetsmaterial.
Vore intressant att läsa oavsett.
//Mats
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!
TKO

Inlägg av TKO »

Har någon kontaktat TRV för att få ett ex av skriften eller måste jag göra allt ajälv???
(Jag har för närvaranda ett anfall av semesterslöhet och vill därför helst undvika allt som kan liknas vid arbete...)

/TKO

PS: Att skriften skulle vara 'hemligstämplad' är helt osannolikt...
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Jan Långström

Inlägg av Jan Långström »

Jag har begärt ut skriften. Få se vad som händer.
TKO

Inlägg av TKO »

Bra jobbat!
Och du kommer att få ut skriften, annars är det bara att JO-anmäla, eller vända sej till förvaltningsdomstolen...

med tacksamma hälsningar
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

TKO skrev:Bra jobbat!
Och du kommer att få ut skriften, annars är det bara att JO-anmäla, eller vända sej till förvaltningsdomstolen...

med tacksamma hälsningar
Thomas K Ohlsson
You go JO, TKO! Detta är nämligen vad jag, efter begärande om att få tillgång till rapporten, fick till svar från ansvarig tjänsteperson på TrV (Hans R har tydligen gått i pension). I övrigt undviker jag att läsa ev dolda budskap mellan raderna...
Hej,
För ärende TRV57795 [rapportens publikationsnummer] kan följande tjänsteanteckning noteras: "Diarienumret är felaktigt uttaget då underlaget inte är en fristående Trafikverksrapport. Det material som är framtaget av Hans Råberg som var handläggare för diarienumret är ett arbetsmaterial som kommer att användas till planeringsunderlag i andra sammanhang. Därmed stängs diarienumret idag den 2 juli 2019
EDIT Lite senare fick jag, tack vare berömvärd insats av f d kollega till Hans, tillgång till skriften, som väl närmast kan betraktas som ett "kåseri" eller "debattinlägg". Enligt min ringa mening fullt motiverat att inte ge det ett officiellt diarienummer! Så mycket nytt lärde jag mig inte heller, möjligen lite kuriöst vetande om bakgrunden till duotrafiken i Karlsruhe... Men det hade varit intressant att veta bakgrunden till framtagandet :D
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Jan Långström

Inlägg av Jan Långström »

Det här är alltså klassat som arbetsmaterial och vi vet ju att gränsen mellan arbetsmaterial och handlingar är något flytande. Men för den som deltar i diskussionen på detta forum innehåller skriften inte särskilt många nyheter. Det som intresserade mig mest är diskussionen om nedläggningen av linje 4. SS utredning 1939 svävade på målet och som vi vet är problemen med fyran ännu inte borta. Förf påpekar att ett tåg med A25+B25, bemannat med 3 man, som kunde ta 212 passagerare ersattes av tre bussar à 74 pass, likaledes bemannade med 3 man, men som var långsammare (enmansbetjänade) och därmed mera resurskrävande än spårvagnarna de ersatte.

Sedan är det här något att tänka på: "De som forskar och i övrigt arbetar med kollektivtrafikutveckling vill gärna presentera nya system i sitt tänkande." och "Traditionella spårvägs- och trådbussystem fungerar alldeles utmärkt men kommer då inte ifråga just för att de är traditionella och alltså inget nytänkande..."

Är det någon som kommer att tänka på linbanan i Göteborg? Hur många meter spårväg kan man få för fyra miljarder?

Det finns en oklarhet som genast slår emot en: "Trots att en universell modern spårvagnstyp hade tagits fram på order av presidenten, den s k PCC-vagnen (President Committe Car)..." där "presidenten" inte förklaras närmare och man ges intrycket av att det var USA:s president som lade sig i spårvagnsfrågan, vilket alltså inte är fallet.

Och en liten personlig reflexion: Jag bor sedan lång tid tillbaka inte i Stockholm. Men då och då är jag där och har tillfälle att jämföra linje 7, 22 och diverse bussar inklusive stomlinjerna. Det är för mig en gåta varför stockholmarna inte ställer sig upp som en man och kräver spårvagnar.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

President betyder i USA högsta ledaren, eller VD hos oss.
Högsta ledaren för landet är President of United States.
Högsta ledaren för ett företag heter också President.
När det gällde PCC-vagnen så var det Presidenterna för spårvägsföretagen som samlades för att få en gemensam vagnstyp.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
TKO

Inlägg av TKO »

Nej i den anglosaxiska företagsvärlden är "President" detsamma som styrelseordförande hos oss - vilket inte är detsamma som VD...

"Högsta ledare" har man väl bara i Nordkorea?

/TKO
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev:Nej i den anglosaxiska företagsvärlden är "President" detsamma som styrelseordförande hos oss - vilket inte är detsamma som VD...

"Högsta ledare" har man väl bara i Nordkorea?

/TKO
Just det, VD heter ju CEO.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
linlars

Inlägg av linlars »

Nja, skulle jag säga. President kan mycket väl motsvara VD, men behöver inte.

Läs mer på https://en.wikipedia.org/wiki/President ... ate_title) , https://en.wikipedia.org/wiki/Chief_executive_officer och https://en.wikipedia.org/wiki/Corporate_title .

En annan sak som ställer till det i jämförelse är att i många anglosaxiska länder finns inte samma förbud som i Sverige (gäller för stora bolag) att ha samma person som styrelseordförande och VD.

Det går alltså inte att hitta så distinkta titlar på engelska som finns på svenska.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

OK,
men andemeningen var att förtydliga för tidigare inläggare att med President inte menades USA's president.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
TKO

Inlägg av TKO »

Jag har nu fått en kopia av denna skrift, det var inte svårare än att kontakta Trafikverkets diarie.

Trafikverket påpekar dock att detta inte är en "Trafikverksrapport" utan enbart uttrycker textförfattarens egna åsikter. För att tydliggöra detta saknas också titelsidan. Efter att ha läst texten har jag svårt att se avsikten med att ge ut den som en officiell rapport...

Men den innehåller vissa guldkorn, som detta:

(…) det som är svårast att åtgärda är Roslagsbanan genom sin avvikande spårvidd (för ett antal år sedan när man kostade på Roslagsbanan bytte man det mesta men inte huvudproblemet dvs spårvidden!
(sidan 12)

Sådana åsikter brukar väl närmast medföra bannlysning från detta forum!

/TKO
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

TKO skrev:Jag har nu fått en kopia av denna skrift, det var inte svårare än att kontakta Trafikverkets diarie.

Trafikverket påpekar dock att detta inte är en "Trafikverksrapport" utan enbart uttrycker textförfattarens egna åsikter. För att tydliggöra detta saknas också titelsidan. Efter att ha läst texten har jag svårt att se avsikten med att ge ut den som en officiell rapport...

(…) det som är svårast att åtgärda är Roslagsbanan genom sin avvikande spårvidd (för ett antal år sedan när man kostade på Roslagsbanan bytte man det mesta men inte huvudproblemet dvs spårvidden!
(sidan 12)

/TKO
Jag har ytterst svårt förstå varför Trafikverket lägger möda på skrifter om sådant som inte ens berör den egna verksamheten.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Lennart Petersen skrev:Jag har ytterst svårt förstå varför Trafikverket lägger möda på skrifter om sådant som inte ens berör den egna verksamheten.
Men det har inte jag. Trafikverket gör det för att det ingår i dess uppdrag att göra det.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-2010-185
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev:Jag har nu fått en kopia av denna skrift, det var inte svårare än att kontakta Trafikverkets diarie.

(sidan 12)

/TKO
Olika åsikter får man ju ha! Men ”problemet” är överdrivet skulle jag säga. Och varför nämns Roslagsbanan i en skrift om spårvägar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

Skriften är - som redan påpekats - lite kåserande. Och den behandlar det mesta inom lokaltrafiken, på ett mycket översiktligt sätt.

Eftersom den expeditionerats till mej torde den numera - om den inte var det tidigare - offentlig handling. Så den borde vara tillgäng för var och envar!

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Olika åsikter får man ju ha! Men ”problemet” är överdrivet skulle jag säga. Och varför nämns Roslagsbanan i en skrift om spårvägar?
Roslagsbanan avvecklades väl av samma skäl som spårvägarna, d.v.s. att den skulle ersättas med tunnelbana, buss och privatbilism?
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Olika åsikter får man ju ha! Men ”problemet” är överdrivet skulle jag säga. Och varför nämns Roslagsbanan i en skrift om spårvägar?
Roslagsbanan avvecklades väl av samma skäl som spårvägarna, d.v.s. att den skulle ersättas med tunnelbana, buss och privatbilism?
Ja, det kanske är därför den nämns i detta sammanhang.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar