Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:
Om vi höjer blicken lite - varför är natttrafiken så himla viktig?
Det kan vara bra att tänka lite längre i denna fråga, jag har svårt att se att vi behöver älta detta gång på gång oavsett vad som egentligen diskuteras.
Dom som nödvändigtvis måste åka hem från innerstadskrogarna mitt i natten får kanske ta taxi på egen bekostnad - varför dessa resor skall skattesubventioneras övergår mitt förstånd...

utbrister
Thomas K Ohlsson
Din sista undran här är ju dock intressant. Nattrafiken har vi ju diskuterat ut och in här i många år nu, utan att komma till några större insikter och jag tror väl kanske inte att det här är rätt forum för att påverka Trafikförvaltningen (och kanske Trafikverkets) tjänstemän. Eller ens politikerna i Trafiknämnden...

Men är det något som ska subventioneras? Och är det bara folk från innerstadskrogar som behöver åka kollektivt på natten? Jag brukar träffa på rätt många som faktiskt arbetar på kvällar och nätter. Visst - många mer privilegerade får ju åka taxi på arbetsgivarens beksotnad, men långt ifrån alla.

Den andra frågan är ju om det bara är arbetsresor som ska subventioneras? Finns det miljövinster med att folk åker kollektivt? Och hur ser det ut om beläggningen är så dålig att miljöbelastningen blir sämre än om de åkt taxi?

Många frågor - men jag tycker kanske att den gamla synen att bara arbetsresor ska subventioneras och därför bara resor i högtrafik när tjänstemän åker, är lite konstig...

Sedan får förstås inte nattrafiken kosta för mycket i förhållande till resandeunderlag. För då har man ju en omvänd situation. Men när man mött folk på nattbussar som den jag exempelvis mötte som jobbade som diskare i Vallentuna och bodde långt söder om stan, så förstår man ändå hur viktigt det är att kunna erbjuda ett grundutbud för att få folk i arbete och regionen att växa.

Har aldrig förstått den socialdemokratiska synen där man ser ner på alla arbeten i servicesektorn och anser dem vara mindre fina. Själv tycker jag det just är en stor vits att många kan få arbete i en växande region även på obekväma arbetstider och att en utbygggd nattrafik kan hjälpa till med det.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 538
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inlägg av Sio »

TKO skrev: Dom som nödvändigtvis måste åka hem från innerstadskrogarna mitt i natten får kanske ta taxi på egen bekostnad - varför dessa resor skall skattesubventioneras övergår mitt förstånd...
Ursäkta, min bäste herre... men har du aldrig varit ung?

Ska man, bara för att man inte har råd att lägga 5-600 på en taxi hem, vara hänvisad till den lokala pizzerian när man vill gå på lokal?

Själv var jag med marginal över 30 innan jag hade råd att ta taxi hem efter en kväll på stan. Kan vi inte ordna bostäder med krypavstånd från krogen till alla som vill ha, får vi nog hålla med nattrafik. Livet är inte bara arbete.

Samhällets mål borde väl vara att vi ska ha ett så bra liv som möjligt? Eller ska målet att vi ska slita ont för kapitalets väl, utan att slösa tid, energi eller skattemedel på nöjen, och och sedan begravas i en kista från Fonus?

Ropen skalla: Mer natttrafik åt krogbesökare!

Edit: En proletär åker inte taxi hem från krogen
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Din sista undran här är ju dock intressant. Nattrafiken har vi ju diskuterat ut och in här i många år nu, utan att komma till några större insikter och jag tror väl kanske inte att det här är rätt forum för att påverka Trafikförvaltningen (och kanske Trafikverkets) tjänstemän. Eller ens politikerna i Trafiknämnden...
Det är ju politikerna - och ingen annan - som bestämmer. I tjänsteutlåtandet "Strategisk pendelbåtsutredning" konstaterar Trafikförvaltningen att "genomförd samhällsnyttoberäkning visar på negativt utfall vilket indikerar att nyttan inte väger upp till kostnaderna" för de utredda pendelbåtssträckorna. Ändå ska två helt nya pendelbåtslinjer införas på försök. Att nattrafiken ser ut som den gör beror inte på tjänstemännen...
Lars_L skrev:Men är det något som ska subventioneras? Och är det bara folk från innerstadskrogar som behöver åka kollektivt på natten? Jag brukar träffa på rätt många som faktiskt arbetar på kvällar och nätter. Visst - många mer privilegerade får ju åka taxi på arbetsgivarens beksotnad, men långt ifrån alla.

Den andra frågan är ju om det bara är arbetsresor som ska subventioneras? Finns det miljövinster med att folk åker kollektivt? Och hur ser det ut om beläggningen är så dålig att miljöbelastningen blir sämre än om de åkt taxi?

Många frågor - men jag tycker kanske att den gamla synen att bara arbetsresor ska subventioneras och därför bara resor i högtrafik när tjänstemän åker, är lite konstig...

Sedan får förstås inte nattrafiken kosta för mycket i förhållande till resandeunderlag. För då har man ju en omvänd situation. Men när man mött folk på nattbussar som den jag exempelvis mötte som jobbade som diskare i Vallentuna och bodde långt söder om stan, så förstår man ändå hur viktigt det är att kunna erbjuda ett grundutbud för att få folk i arbete och regionen att växa.
Den trafik som diskuteras här har stående resenärer i ledbussar. Jag bifogar en bild från en annan tråd:

Bild

(På den här turen var det stående resenärer från och med Medborgarplatsen. Högst belastning efter Gullmarsplan. Bilden är tagen långt därifrån...)

Om den här trafiken anses ha för hög subventionsgrad så är det lika bra att lägga ner hela landsbygdstrafiken, för att inte nämna pendelbåtstrafiken.

Taxi har givetvis större miljöbelastning. Att påstå något annat är oseriöst. Tomkörningar gör att även bussar med låg beläggning har mindre miljöbelastning. Väldigt få bussar går helt tomma. Det finns faktiskt resenärer som väljer bort taxi av miljöskäl. Sedan finns det resenärer som väljer bort nattbussarna på grund av den usla standarden. Det är inte bra för miljön.
Lars_L skrev:Har aldrig förstått den socialdemokratiska synen där man ser ner på alla arbeten i servicesektorn och anser dem vara mindre fina. Själv tycker jag det just är en stor vits att många kan få arbete i en växande region även på obekväma arbetstider och att en utbygggd nattrafik kan hjälpa till med det.
Politik är att vilja. De styrande politikerna vill inte bygga ut nattrafiken. Politik är att välja. De styrande politikerna väljer pendelbåtstrafiken. Med ett annat styre hade pendeltågen kunnat få nattrafik i 2020 års tidtabeller.

Varför skyller du den förda politiken på Socialdemokraterna? Socialdemokraterna föreslog ju det i sin skuggbudget.
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Fast man kan ju å andra sidan inte bara se på belastningen under maxtimmen. Särskilt inte om man ska se på nattrafiken. Ser man på ekonomisk differentiering kan man ju tänka sig att det är färre som skulle åka med Nockebybanan på natten, än det är på blåa linjen (i proportion till resandet under maxtimmen). Däremot är givetvis belastningen under maxtimmen avgörande för vilken kapaciet som behövs då.
Det stämmer att nattrafiken används flitigare i socioekonomiskt utsatta områden. Exempelvis har linje 191 mot Norsborg fler resenärer än alla andra tunnelbanenattbussar, trots att både Hässelbygrenen och Mörbygrenen har fler resenärer än Norsborgsgrenen. Men det är viktigt att erbjuda en attraktiv nattrafik även i fashionabla områden. Dels för att de som arbetar obekväm arbetstid i dessa områden sällan bor där, dels för att uppmuntra allmännyttiga bostadsföretag att etablera sig där. I USA är avsaknaden av kollektivtrafik i vissa områden ett verktyg för att öka segregationen.

Jag skulle gärna pröva att förlänga Nockebybanans nattrafik på helger och se hur populär den blir. Nockebybanan har fler resenärer än många busslinjer som har 30-minuterstrafik hela dygnet på helger. Det känns som att den främsta anledningen till att Nockebybanan inte går hela dygnet är att spårvagnar inte får göra det i Stockholm...
bda157
Inlägg: 44
Blev medlem: tisdag 13 januari 2009 19:08

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inlägg av bda157 »

Lars_L skrev:
TKO skrev:
Om vi höjer blicken lite - varför är natttrafiken så himla viktig?
Det kan vara bra att tänka lite längre i denna fråga, jag har svårt att se att vi behöver älta detta gång på gång oavsett vad som egentligen diskuteras.
Dom som nödvändigtvis måste åka hem från innerstadskrogarna mitt i natten får kanske ta taxi på egen bekostnad - varför dessa resor skall skattesubventioneras övergår mitt förstånd...

utbrister
Thomas K Ohlsson
Din sista undran här är ju dock intressant. Nattrafiken har vi ju diskuterat ut och in här i många år nu, utan att komma till några större insikter och jag tror väl kanske inte att det här är rätt forum för att påverka Trafikförvaltningen (och kanske Trafikverkets) tjänstemän. Eller ens politikerna i Trafiknämnden...

Men är det något som ska subventioneras? Och är det bara folk från innerstadskrogar som behöver åka kollektivt på natten? Jag brukar träffa på rätt många som faktiskt arbetar på kvällar och nätter. Visst - många mer privilegerade får ju åka taxi på arbetsgivarens beksotnad, men långt ifrån alla.

Den andra frågan är ju om det bara är arbetsresor som ska subventioneras? Finns det miljövinster med att folk åker kollektivt? Och hur ser det ut om beläggningen är så dålig att miljöbelastningen blir sämre än om de åkt taxi?

Många frågor - men jag tycker kanske att den gamla synen att bara arbetsresor ska subventioneras och därför bara resor i högtrafik när tjänstemän åker, är lite konstig...

Sedan får förstås inte nattrafiken kosta för mycket i förhållande till resandeunderlag. För då har man ju en omvänd situation. Men när man mött folk på nattbussar som den jag exempelvis mötte som jobbade som diskare i Vallentuna och bodde långt söder om stan, så förstår man ändå hur viktigt det är att kunna erbjuda ett grundutbud för att få folk i arbete och regionen att växa.

Har aldrig förstått den socialdemokratiska synen där man ser ner på alla arbeten i servicesektorn och anser dem vara mindre fina. Själv tycker jag det just är en stor vits att många kan få arbete i en växande region även på obekväma arbetstider och att en utbygggd nattrafik kan hjälpa till med det.
Varför så mycket snack om nattrafiken. Att införa 10-minutstrafik sju dar i veckan fram till kl 23 skulle ju gynna oerhört många fler än som skulle beröras av nattrafik. Utbudet på lördagar/söndagar på Mälarbanan och Södertäljebanan är ju nu förskräckande dåligt, 15-minuterstrafik med korta tåg!
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inlägg av Enceladus »

bda157 skrev:Varför så mycket snack om nattrafiken. Att införa 10-minutstrafik sju dar i veckan fram till kl 23 skulle ju gynna oerhört många fler än som skulle beröras av nattrafik. Utbudet på lördagar/söndagar på Mälarbanan och Södertäljebanan är ju nu förskräckande dåligt, 15-minuterstrafik med korta tåg!
Jag citerar ett bra svar från den gamla tråden "Önskas: Helgnattstrafik på SL:s pendeltåg":
spårlasse skrev:
bda157 skrev:Fast ännu viktigare vore att förlänga kvartstrafiken fram till ca 23:30 eller så. Det skulle många fler ha glädje av.
Det ena behöver ju inte ta ut det andra. Men jag instämmer ändå att det är rätt märkligt att man inte har kvartstrafik längre tid - borde ju följa samma mönster som tunnelbanan har. Givetvis är trafikunderlaget större för tunnelbanan - men många resor där är ju förhållandevis korta.

Däremot vet jag inte om det är så många fler som skulle ha nytta av det jämfört med nattrafik på helgerna. Tror nog tågen skulle bli rätt fulla fram till 3.30-tiden iaf.
Många undviker ju att åka in till stan på helgerna från förorterna då nattbussen tar så pass lång tid hem. Så där är ju ett typexempel då det är svårt att jämföra med dagens resandetal i nattrafiken.

Ett skäl dock för att utöka kvartstrafiken till samma standard som tunnelbaran är ju att om man jämför påstigande på de olika grenarna så är ju inte skillnaden så våldsamt stor jämfört med tunnelbanan. Dessutom ökar ju antalet resande rätt kraftigt på pendeltågen just nu - 269 000 per dag är ju siffran för 2011, medan tunnelbanan står nästan still

Hagsätragrenen har (om man bara räknar påstigande) 32 900 påstigande fram till och med Globen (2010)
Södertäljegrenen (med Gnesta) har 48 700 påstigande fram till och med Stuvsta (2010)
Bålstagrenen har 40 400 påstigande fram till och med Sundbyberg. Det kan ju då påpekas att de två "minsta" tunnelbanegrenarna ju "bara" har omkring 25 000 påstigande.

Men sedan handlar det ju också om att kollektivtrafik skall vara attraktivt. Så även om vagnarna inte är fullsatta klockan 23.00 om man kör med kvartstrafik, gör det mycket för att det skall vara attraktivt att åka kollektivt. 30 minuter är på tok för långt att vänta, medan 15-minuter i regel upplevs som acceptabelt. Särskilt på helgerna är det ju lite väl tidigt att börja halvtimmestrafiken redan något över 18.00.
Jag har fetmarkerat de två viktigaste punkterna.

Dagens utbud på Södertäljebanan och Mälarbanan har fått genomgående kritik på forumet och det har konstaterats i flera trådar att 15-minuterstrafik med korta tåg är oacceptabelt. Den skribent som du citerar startade till och med en tråd om ämnet: "Behovet av tiominuterstrafik i pendeltågstrafiken". Själv förespråkar jag ett trafikupplägg som jag kallar "högtrafik utan linje 44"; se exempelvis detta inlägg.

Nästa år blir det dock en viss förbättring på Södertäljebanan; se vidare tråden "Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tumba". Tyvärr blir det bara marginella förbättringar på Mälarbanan och det kritiserades starkt i trådstarten.

Det något större fokuset på nattrafiken beror på att bristerna där är ännu större. Nattbussarna har den längsta restiden som ståplatsresenär i hela trafiken och det är fullständigt oacceptabelt. Nu har pendeltågen nästan dubbelt så många resenärer som när ovanstående inlägg skrevs (408 000 per dag i januari och ännu fler sedan dess). Om blå linjen kan ha både 10-minuterstrafik och nattrafik så kan pendeltågen också ha det.

Om du tror att resandet på natten är försumbart så föreslår jag att du kollar på beläggning på tåget mot Södertälje som avgår från City klockan 0:50. Det tåget har stående resenärer trots att det är långt. I och för sig finns det lediga sittplatser i mitten av tåget, men det borde inte vara så trångt när det är 30-minuterstrafik. Kvartstrafiken borde förlängas åtminstone till klockan 2. Jämför återigen med blå linjen och dess resandeunderlag!

(Eftersom det redan är kvartstrafik mellan Upplands Väsby och Älvsjö på helgnätter så skulle det inte kosta så mycket att förlänga de återstående turerna, låt vara att de bara förlängs till Tumba.)
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inlägg av Enceladus »

Utskällda pendeln allt mer poppis – nu ökar resandet
Mitt i skrev:Den senaste statistiken gäller till och med augusti. Då gjordes 357 000 resor med pendeltågen varje dygn, mot 296 000 samma månad 2018.
Under den senaste månaden har resandet alltså ökat med nästan 21 procent (av någon anledning skriver artikeln 10 procent). Således hade pendeltågen fler resenärer i augusti 2019 än någon månad under första halvåret 2018 (se sidan 73), trots att sommartidtabellen gällde ända till den 18 augusti!
Mitt i skrev:Antal resor per dygn i augusti 2019:

Linje 43/44 Bålsta: 85 000 (58 000)
Linje 42/43/45 Västerhaninge/Nynäshamn: 87 000 (66 000)
Linje 41/42 Märsta: 115 000 (102 000)
Linje 40/41/44/48 Södertälje/Gnesta: 115 000 (102 000)
Jag har lagt till siffror inom parentes som anger antal resor samma månad 2018. De två mindre pendeltågsgrenarna börjar komma ikapp blå linjens grenar. Nästan 90 000 resor per dygn i augusti är inga dåliga siffror!
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Har aldrig förstått den socialdemokratiska synen där man ser ner på alla arbeten i servicesektorn och anser dem vara mindre fina. Själv tycker jag det just är en stor vits att många kan få arbete i en växande region även på obekväma arbetstider och att en utbygggd nattrafik kan hjälpa till med det.
Det här är en ganska märklig kommentar med tanke på att Socialdemokraterna faktiskt föreslog att nattlig pendeltågstrafik skulle utredas även på vardagar. Det är ju "det nya arbetarpartiet" som föraktar arbetare i servicesektorn! :lol:
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:---klipp---
Under den senaste månaden har resandet alltså ökat med nästan 21 procent (av någon anledning skriver artikeln 10 procent).---klipp---
Det hade varit otroligt uppseendeväckande om resandet ökat med 21 procent från sista juli till sista augusti - alltså under en månad.

Men så är det ju inte...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Har aldrig förstått den socialdemokratiska synen där man ser ner på alla arbeten i servicesektorn och anser dem vara mindre fina. Själv tycker jag det just är en stor vits att många kan få arbete i en växande region även på obekväma arbetstider och att en utbygggd nattrafik kan hjälpa till med det.
Det här är en ganska märklig kommentar med tanke på att Socialdemokraterna faktiskt föreslog att nattlig pendeltågstrafik skulle utredas även på vardagar. Det är ju "det nya arbetarpartiet" som föraktar arbetare i servicesektorn! :lol:
Det är så tröttsamt att de som vill ha natttrafik hela tiden använder "alla arbeten i servicesektorn" som argument, när alla egentligen vet att natttrafiken främst är till för fetsprissarna. De flesta som tvingas arbeta på nätterna behöver inte den speciella natttrafiken, då arbetspassen börjar innan den ordinarie trafiken slutat och slutar efter att morgontrafiken kommit igång. Naturligtvis finns det avvikelser från detta, dels de som arbetar inom nöjessektorn, dels de som jobbar i kollektivtrafiken. Men det är knappast för deras skull man kör tunnelbanan på helgnätterna...

Det vore klädsamt om de som argumenterar för en utökad natttrafik inte gömmer sej bakom argument om "de stackars nattarbetarna" utan står för att trafiken är till för de som vill festa hela nätterna!

utbrister
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:
Enceladus skrev:---klipp---
Under den senaste månaden har resandet alltså ökat med nästan 21 procent (av någon anledning skriver artikeln 10 procent).---klipp---
Det hade varit otroligt uppseendeväckande om resandet ökat med 21 procent från sista juli till sista augusti - alltså under en månad.

Men så är det ju inte...

/TKO
Nja på en månad är ökningen 39 procent - fast det är ju ointressant eftersom det är juli som man mäter emot. Augusti är ju också rätt ointressant som resandestatistik betraktat, eftersom den avviker för mycket från andra månader. På helår ligger ökningstakten på ungefär 20 procent från föregående år. Den stora ökningen började i början av året. Oktober-november 2018 visade på 11-12 procents ökning från 2017.

Det intressanta blir väl alltså i oktober-november hur stor ökningstakten är - eftersom den varit ganska stabil på 20 procent under 2019. Under året är det tre månader som haft mindre än 20 procents ökning jämfört med samma månad föregående år. Februari (16 procent), maj (18 procent) och juli (18 procent). Alla andra månader har man haft en ökning på 20 procent eller mer, jämfört med motsvarande månad 2018.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inlägg av TKO »

Jag håller med om att ökningstakten är uppseendeväckande - eller alarmerande om man så vill.
Det lär ju komma "trimningsåtgärder" på Citybanan inom kort, men jag tror ändå det är dags att förbereda sej på mer långtgående åtgärder. Är det omöjligt att få en vettig kapacitet utan etapp 2 så får vi väl bita i det sura äpplet och börja planera för en snabb utbyggnad. Men man kan ju ta ett varv till med att studera ett ändamålsenligare signalsystem (det ingick väl åtminstone ursprungligen i etapp 2?) som möjliggöra automatdrift innan den stora penningkranen öppnas!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Jag håller med om att ökningstakten är uppseendeväckande - eller alarmerande om man så vill.
Det lär ju komma "trimningsåtgärder" på Citybanan inom kort, men jag tror ändå det är dags att förbereda sej på mer långtgående åtgärder. Är det omöjligt att få en vettig kapacitet utan etapp 2 så får vi väl bita i det sura äpplet och börja planera för en snabb utbyggnad. Men man kan ju ta ett varv till med att studera ett ändamålsenligare signalsystem (det ingick väl åtminstone ursprungligen i etapp 2?) som möjliggöra automatdrift innan den stora penningkranen öppnas!
Vem tänker betala för dessa "långtgående åtgärder"? De som pröjsade för Citybanan ville avlasta Getingmidjan. Kommunerna vill ha tunnelbana. Har du något svar?

(Jag noterar att du duckade för diskussionen när trafikutbudet jämfördes mellan blå linjen och pendeltågen, precis som förväntat. Men pendeltågens usla trafikutbud påverkar förstås kommunernas vilja att satsa.)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Jag håller med om att ökningstakten är uppseendeväckande - eller alarmerande om man så vill.
Det lär ju komma "trimningsåtgärder" på Citybanan inom kort, men jag tror ändå det är dags att förbereda sej på mer långtgående åtgärder. Är det omöjligt att få en vettig kapacitet utan etapp 2 så får vi väl bita i det sura äpplet och börja planera för en snabb utbyggnad. Men man kan ju ta ett varv till med att studera ett ändamålsenligare signalsystem (det ingick väl åtminstone ursprungligen i etapp 2?) som möjliggöra automatdrift innan den stora penningkranen öppnas!
Vem tänker betala för dessa "långtgående åtgärder"? De som pröjsade för Citybanan ville avlasta Getingmidjan. Kommunerna vill ha tunnelbana. Har du något svar?

(Jag noterar att du duckade för diskussionen när trafikutbudet jämfördes mellan blå linjen och pendeltågen, precis som förväntat. Men pendeltågens usla trafikutbud påverkar förstås kommunernas vilja att satsa.)
Jag duckade inte eftersom jag vad jag vet aldrig gjort den jämförelsen - det är andra som sysslar med sådant!
Jag tycker dessutom att pendeltågen generellt sätt har ett rätt bra trafikutbud - men jag är ju uppväxt i en pendeltågsförort så jag har väl fel jämförelsebakgrund...

Vem som ska betala?
Det får regionen göra tycker jag. Dom som bor i Lycksele och Nyköping ska slippa den här gången tycker jag!
Och redogör gärna för vilka tunnelbanesträckningar - som "kommunerna vill ha" - som skall avlasta/ersätta pendeltåg. En linje från Södertälje via Fridhemsplan till Märsta kanske?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Jag duckade inte eftersom jag vad jag vet aldrig gjort den jämförelsen - det är andra som sysslar med sådant!
Jag tycker dessutom att pendeltågen generellt sätt har ett rätt bra trafikutbud - men jag är ju uppväxt i en pendeltågsförort så jag har väl fel jämförelsebakgrund...
Stockholms pendeltåg har det sämsta trafikutbudet i hela Norden sett till antalet resenärer. Blå linjen har ett betydligt bättre utbud med mindre trafikunderlag. Du kan ducka hur mycket du vill, men denna jämförelse gör det mer intressant för kommuner att satsa på tunnelbana.
TKO skrev:Vem som ska betala?
Det får regionen göra tycker jag. Dom som bor i Lycksele och Nyköping ska slippa den här gången tycker jag!
Och redogör gärna för vilka tunnelbanesträckningar - som "kommunerna vill ha" - som skall avlasta/ersätta pendeltåg. En linje från Södertälje via Fridhemsplan till Märsta kanske?
Lycksele betalade inte mer än en bråkdel av statens andel. Nyköping bidrog däremot med regional medfinansiering. Region Stockholm är nog inte särskilt sugen på att investera i infrastruktur som förvaltas av Trafikverket. Jag ser helt enkelt inte vem som vill betala den här gången...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Jag duckade inte eftersom jag vad jag vet aldrig gjort den jämförelsen - det är andra som sysslar med sådant!
Jag tycker dessutom att pendeltågen generellt sätt har ett rätt bra trafikutbud - men jag är ju uppväxt i en pendeltågsförort så jag har väl fel jämförelsebakgrund...
Stockholms pendeltåg har det sämsta trafikutbudet i hela Norden sett till antalet resenärer. Blå linjen har ett betydligt bättre utbud med mindre trafikunderlag. Du kan ducka hur mycket du vill, men denna jämförelse gör det mer intressant för kommuner att satsa på tunnelbana.
TKO skrev:Vem som ska betala?
Det får regionen göra tycker jag. Dom som bor i Lycksele och Nyköping ska slippa den här gången tycker jag!
Och redogör gärna för vilka tunnelbanesträckningar - som "kommunerna vill ha" - som skall avlasta/ersätta pendeltåg. En linje från Södertälje via Fridhemsplan till Märsta kanske?
Lycksele betalade inte mer än en bråkdel av statens andel. Nyköping bidrog däremot med regional medfinansiering. Region Stockholm är nog inte särskilt sugen på att investera i infrastruktur som förvaltas av Trafikverket. Jag ser helt enkelt inte vem som vill betala den här gången...
Efter att i otaliga inlägg hädat att vi är på väg mot ett Harmagedon i pendeltågstrafiken verkar signaturen "Enceladus" plötsligt helt tappa sugen och tycka att det inte går att göra nåt åt den kommande katastrofen. Jag är förvånad!

Och jag duckar inte - jag håller helt enkelt inte med.
Däremot DUCKAR signaturen "Enceladus" för frågan vilka tunnelbaneutbyggnader kommuner som Upplands Bro, Sigtuna, Upplands Väsby, Södertälje och Haninge vill ha istället för en fortsatt satsning på pendeltågen. Kan det vara för att det inte existerar några sådana sträckor?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Och jag duckar inte - jag håller helt enkelt inte med.
Vilket trafiksystem i Norden har fler resenärer per avgång än Stockholms pendeltåg? Det finns ganska många som har både ett bättre trafikutbud och färre resenärer...
TKO skrev:Däremot DUCKAR signaturen "Enceladus" för frågan vilka tunnelbaneutbyggnader kommuner som Upplands Bro, Sigtuna, Upplands Väsby, Södertälje och Haninge vill ha istället för en fortsatt satsning på pendeltågen. Kan det vara för att det inte existerar några sådana sträckor?
Tunnelbanor har föreslagits både från Norsborg till Södertälje och från Skarpnäck till Haninge. För övriga kommuner är det bara att plocka fram kritorna!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Och jag duckar inte - jag håller helt enkelt inte med.
Vilket trafiksystem i Norden har fler resenärer per avgång än Stockholms pendeltåg? Det finns ganska många som har både ett bättre trafikutbud och färre resenärer...
TKO skrev:Däremot DUCKAR signaturen "Enceladus" för frågan vilka tunnelbaneutbyggnader kommuner som Upplands Bro, Sigtuna, Upplands Väsby, Södertälje och Haninge vill ha istället för en fortsatt satsning på pendeltågen. Kan det vara för att det inte existerar några sådana sträckor?
Tunnelbanor har föreslagits både från Norsborg till Södertälje och från Skarpnäck till Haninge. För övriga kommuner är det bara att plocka fram kritorna!
Föreslagits?
Var det inte spårväg det skulle bli till Södertälje enligt ett av Henrikssons vilda utspel?
Tunnelbanan till Haninge - som inte Tyresö vill ha så det blir inget - skulle gå till områden som inte har pendeltågstrafik.

Att pendeltågen har fler resenärer per avgång än vad t ex närtågen i H-fors har kan ju bero på att man kör med längre tåg?
Och om vi jämför Kyrkslätt med Kungsängen (nu blir de goda kyrkslättborna purkna men det får dom stå ut med) så går det fler tåg till Kungsängen...
Jämförelsen inte bara haltar, den är meningslös!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Föreslagits?
Var det inte spårväg det skulle bli till Södertälje enligt ett av Henrikssons vilda utspel?
Tunnelbanan till Haninge - som inte Tyresö vill ha så det blir inget - skulle gå till områden som inte har pendeltågstrafik.
Det stämmer att KD föreslog en spårväg mellan Norsborg och Södertälje, men den skulle nog konverteras på samma sätt som den tänkta spårvägen till Årstafältet för att få stöd av en majoritet. Tunnelbanan till Haninge föreslogs gå hela vägen till Handen, via Älta, Tyresö centrum, Trollbäcken, Vendelsö och Brandbergen.
TKO skrev:Att pendeltågen har fler resenärer per avgång än vad t ex närtågen i H-fors har kan ju bero på att man kör med längre tåg?
Och om vi jämför Kyrkslätt med Kungsängen (nu blir de goda kyrkslättborna purkna men det får dom stå ut med) så går det fler tåg till Kungsängen...
Jämförelsen inte bara haltar, den är meningslös!
Äntligen! Varför kör inte SL med korta tåg som i Köpenhamn och Helsingfors? Varför accepterar SL en mycket högre sittplatsbeläggning utanför rusningstid (högre än 100 procent på flera avgångar) än de andra städerna? Med korta tåg och samma beläggning skulle Stockholms pendeltåg ha ett utmärkt trafikutbud!

Kapacitetsskillnaden mellan ett kort pendeltåg (374 sittplatser) och ett kort tunneltåg (252 sittplatser) är knappt 48 procent. Södertäljelinjen har cirka 30 procent fler resenärer än blå linjens grenar. Varför har blå linjen dubbelt så hög turtäthet efter midnatt?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inlägg av TKO »

Så SL skall köra 5-minuterstrafik dagtid till Kungsängen med lika korta tåg som man använder på U-tågen i H-fors? Ja om man vill betala fem kronor till i kommunalskatt så kanske det går...

Och lägg på en femma till om vi skall bygga alla dom tunnelbanelinjer som verkar föreslås.

Undrar om det inte är bättre att satsa pengarna på ett nytt signalsystem på Citybanan?

/TKO

PS: Jag struntar i turtätheten efter midnatt! DET ÄR EN I SAMMANHANGET OVIDKOMMANDE FRÅGA... det viktiga är att få upp kapaciteten i högtrafik, inte hålla på och pytsa ut pengar till särintressen.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar