Tvärbanans signalsystem

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
tuc

Tvärbanans signalsystem

Inlägg av tuc »

Hur går det med tvärbanans signalsystem och då främst radiobiten?

Har alla dom extremt fula antennstolparna någon funktion nu?
daniel_s

Re: Tvärbanans tågskyddssystem

Inlägg av daniel_s »

tuc skrev:Hur går det med tvärbanans signalsystem och då främst radiobiten?

Har alla dom extremt fula antennstolparna någon funktion nu?
Det finns två typer av överföring: signaltranspondrarnas mikrovågsöverföring som sker i det ögonblick man passerar en transponder (slarvigt uttryckt: ”huvudbesked”) och den radioburna försignaleringen. Den senare fungerar numera i huvudsak som den ska med ett par märkliga undantag. Visst har de fula stolparna en funktion, det har de haft hela tiden, men de blir tyvärr inte vackrare för det.
TKO

Re: Tvärbanans signalsystem

Inlägg av TKO »

Innebär detta att man numera får braxa på i sjuttio knyck?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Roy M

Inlägg av Roy M »

TKO skrev:Innebär detta att man numera får braxa på i sjuttio knyck?

/TKO
Gud nej, så bra funkar det inte! Det är fortfarande bara 50 som gäller (dessutom skulle man få braxa på i 80 om allt funkade). Men det har ju bara gått 7 år!
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

TKO skrev:Innebär detta att man numera får braxa på i sjuttio knyck? /TKO
I ett uttalande från "Nämnden för SSS Språkvård" påpekas att ursprungsbetydelsen för "brax" är att något går åt h-vete; åtgärd eller materia.

Vissa mer oförklarliga kombinationer typ "brax-rum" har efter 60 års användning vunnit laga kraft och uppförts på acceptanslistan. I denna godkända lista återfinnes ej möjligheterna att "braxa på i sjuttio knyck" utan får betraktas som ett idiomatiskt uttryck från Årstas utanförskap.

Nämnden har efter sedvanligt plenum föreslagit att ordet "braxa" utbytes mot exempelvis "braka".

E.u. / Tant Lena
Lena-Banthony[1]-x.jpg
Lena-Banthony[1]-x.jpg (37.77 KiB) Visad 2791 gånger
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Bifalles!

daniel_s
Uttalare
TKO

Inlägg av TKO »

Jag finner mej naturligtvis i detta beslut, men kan inte undgå att påpeka att undertecknad till skillnad från många andra bor och verkar i Tvärbanans kärnområde. Det är därför inte givet att vad som är sanning på Djurgården även är det kring Valla Torg!

F Ö måste vi med den terminologi som kommiten förordar beteckna allt som har med Tvärbanans signalsystem att göra som en 'TOTALBRAX'!

för SoS-SU
Thomas K Ohlsson
(ständig och ende ledamot)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag är benägen att hålla med, även om det måste påpekas att det heter ”ett totalbrax”!
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Redan 1957 redde Yngve Gamlin ut det här med braxering: https://youtu.be/9y_Q35pX_is.

Eller, ja, reda ut och reda ut. Men i alla fall.
tuc

Inlägg av tuc »

Tack för informationen.

Jag har läst någonstans att man använde wifi banden för överföringen och att det funkade hyggligt på en del av banan men att det var instabilt söder om Alvik.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Generellt så skall det inte vara några problem att använda wifi för infill-information, och det är väl inte heller så att det är problemet här.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
TKO

Inlägg av TKO »

Är det inte överföringen av 'försignalbeskedet' som inte funkar så bra? Om inte - vad är då problemet?

undrar
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Om jag förstått det rätt så är det att transpondrarna inte fungerar som de skall, eller att de är störkänsliga.
Andra här på forumet vet mer, men jag antar att man inte bör redogöra för mycket i detalj vad det handlar om.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Ehnberg

Inlägg av dr Ehnberg »

Transpondrarna använder ett öppet frekvensområde, som alltså inte kräver licens och kan användas av vem som helst till vad som helst. Det har medfört att här och där kan det finnas annan utrustning i närheten av banan som stör ut ATC-beskedet och plötsligt ger total nödbroms och folk ramlade och slog sig. Dessutom var det väl också problem med att beskeden kunde höras över till fel spår så att fel tåg kunde få körbesked. #intebra
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

dr Ehnberg skrev:Transpondrarna använder ett öppet frekvensområde, som alltså inte kräver licens och kan användas av vem som helst till vad som helst. Det har medfört att här och där kan det finnas annan utrustning i närheten av banan som stör ut ATC-beskedet och plötsligt ger total nödbroms och folk ramlade och slog sig. Dessutom var det väl också problem med att beskeden kunde höras över till fel spår så att fel tåg kunde få körbesked. #intebra
Se där ja, länge var det bara jag och dr. Martin Luther som existerade på detta Forum (ja, dvs. den sistnämnda har ju inte skrivit några inlägg utan bara omnämnts av ingenjör Ohlsson) men här har vi en doktor till.

Vi har (förstås) berört detta i några tidigare trådar; de kan vara värda att läsa:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 0&p=361273
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... &start=300
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar