"Vilken Europeisk huvudstad har det bästa Spårvägssystemet"

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
daniel_s

Re: "Vilken Europeisk huvudstad har det bästa Spårvägssystem

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:Vilken minskning? Mängden resande med spårvagnarna i Stockholm har väl ökat konstant i 20 år nu!
Resandet med spårvagn har säkert också ökat i Norrköping under de senaste åren. Signaturen "TKO" betraktar dock utvecklingen sedan spårvagnarnas storhetstid. Större delen av det resandet har ersatts av tunnelbana, buss och privatbilism i Stockholm.
Storhetstid? Spårvagnarna har aldrig varit större än nu! Men spårvägsnätet är förstås mindre nu. Men de som har gått över till tunnelbanan räknas inte som en minskning, inte ens om man talar om marknadsandelar!
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Ska vi nu säga något om resandeutvecklingen i Norrköping, så ska man nog vara uppmärksam på hur man tillverkar statistiken.
I Östergötland tror ju t.ex. Östgötatrafiken att alla som åker visar sina kort för kortläsaren. Sen tar man statistiken rakt av därifrån.
Att många som har periodbiljetter, inte visar sina kort för läsaren, för de tycker det är onödigt, det tar man ingen som helst hänsyn till, men man inser att det ger rejält vriden statistik.
Eftersom ju Norrköping använder det kontinentala sättet att borda fordon, av och på i alla dörrar, så inbjuder det ju lite mer till att inte visa korten, men samtidigt blir ju av och påstigning snabbare av det.

Från nästa avtalsperiod, kommer man däremot att ta hänsyn till detta och kräver att fordonen (såväl spårvagnar som bussar i tätortstrafiken) har automatisk passagerarräkning. på det viset får man ju en bättre kontroll över hur mycket folk det verkligen är i vagnarna.

De senaste åren har man också missköt trafiken med långa perioder av ersättningstrafik på spårvägens linjedelar. Detta är då något som sänker resestatistiken avsevärt, eftersom det dels tar längre tid och ofta inte passar ihop vid byten.
TKO

Inlägg av TKO »

Den stora nedgången i Norrköping skedde under åren 1960-1980, då var det ett konventionellt biljettsystem.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

TKO skrev:Den stora nedgången i Norrköping skedde under åren 1960-1980, då var det ett konventionellt biljettsystem.

/TKO
Mycke möjligt då, men det torde väl i så fall bero på att det var en annan värld än nu.
Tycker inte det är värt att reflektera över ens idag.
218

Inlägg av 218 »

Jag envisas med Karlsruhe som fått sådant stort mervärde trots relativt små investeringar och dessutom tagit så många marknadsandelar från bilismen genom att kunna köra så många direktförbindelser till marginalkostnad.

//218
TKO

Inlägg av TKO »

Karlsruhe har vi behandlat tidigare på forumet - spårvägen har (tvärt mot vad många tror) ingen imponerande marknadsandel.
Och alla som besökt staden inser att den fortfarande bär en prägel av "autogerechte Stadt"...
(Dessutom är Karlsruhe varken riks- eller förbundslandshuvudstad, även om författningsdomstolen finns där)

upplyser
Thomas K Ohlsson
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Jag tycker att rubriken på tråden är lite olycklig. Kanske det borde stå "storstad" eller något i stället. Vilka riks- eller delstatliga politiska organ som finns på orten är egentligen mindre intressant i sammanhanget.
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Anders Hanquist skrev:Jag tycker att rubriken på tråden är lite olycklig. Kanske det borde stå "storstad" eller något i stället. Vilka riks- eller delstatliga politiska organ som finns på orten är egentligen mindre intressant i sammanhanget.
Nja, vännen Anders brukar ju vara en klok karl. Men nu var det ju som så, att jag "hittade" en intressant filmsekvens vars upphovsman faktiskt själv valt namnet och ämnesområdet; Huvudstäder.

Att sedan ärade deltagare på traditionellt sätt tolkade titeln på sitt egna vis och började halka runt bland andra städer, borde jag kanske ha räknat ut själv. Ibland upplever jag lite "kosläpp" vid intressanta "tråd-släpp".

Om nu min rubriksättning kanske betraktas som alltför exkluderande, är det ju enkelt att skapa en egen tråd typ: "Vilken Europeisk Stad har den största andelen skrotvagnar i trafik"? (vilken tråd skulle vara rätt kul att följa! :) )

Tjingeling / Tant Lena
TKO

Inlägg av TKO »

1 skrev:Om nu min rubriksättning kanske betraktas som alltför exkluderande, är det ju enkelt att skapa en egen tråd typ: "Vilken Europeisk Stad har den största andelen skrotvagnar i trafik"? (vilken tråd skulle vara rätt kul att följa! :) )

Tjingeling / Tant Lena
Vilken utmärkt idé!

Själv har jag ingen aning men gissar på en stad i någon postsovjetisk pseudodemokrati - och sådant brukar ju locka en del "entusiaster"...

/TKO

(PS: Rosato utan bubbel till middagen idag, och lite svensk sparris i nizzasalladen...)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:
1 skrev:Om nu min rubriksättning kanske betraktas som alltför exkluderande, är det ju enkelt att skapa en egen tråd typ: "Vilken Europeisk Stad har den största andelen skrotvagnar i trafik"? (vilken tråd skulle vara rätt kul att följa! :) )

Tjingeling / Tant Lena
Vilken utmärkt idé!

Själv har jag ingen aning men gissar på en stad i någon postsovjetisk pseudodemokrati - och sådant brukar ju locka en del "entusiaster"...

/TKO
Definiera "skrotvagn"! Får t ex nytillverkade vagnar från sydeuropa räknas? ;-)
Skriv svar