"Vilken Europeisk huvudstad har det bästa Spårvägssystemet"

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
1

"Vilken Europeisk huvudstad har det bästa Spårvägssystemet"

Inlägg av 1 »

En trevlig spårvagnskavalkad att ha som "helggodis"!

https://www.youtube.com/watch?v=7DxSCO1ccuw

Öppnar också upp för många tankar och funderingar (hmmm .... var inte det "kaka på kaka?): Titta gärna lite extra på Bern, där man kör väldigt långa ledvagnar genom antika och smala gator.

Personligen kanske jag mest saknar det en gång i tiden existerande stora spårvägsnätet i Rom, av vilket det idag bara återstår några snuttar. Och nog borde väl Moskva vara värt lite mer uppmärksamhet? Efter en tveksam framtid satsar man nu rejält på uppgradering av både linjenät och vagnar.

Även om filmen, lades ut i april i år, är den ett hopklipp från olika producenter från varierande tidsåldrar. Stockholmsinslaget är väl snart 10 år gammalt och som operatör presenteras enbart AB SS. Självklart ett trevligt omen inför kommande upphandling 2022, denna gång av hela det hopslagna spårvägsnätet.

För mig, som medlem i "Gamla Stötars Klubb", vilka har ena benet i den tidsålder då spårvagnar förklarades totalt obsoleta och systemen världen runt utraderades målmedvetet i snabb takt, är dock filmen en härlig upplevelse att "vinden har vänt" och spårvagnen åter får en viktig roll i städernas trafikförsörjning.

Njut och sucka Hälsar / Tant Lena
daniel_s

Re: "Vilken Europeisk huvudstad har det bästa Spårvägssystem

Inlägg av daniel_s »

Jag röstar på Oslo. Tydligt linjenät med styv tidtabell, hög medelhastighet och en hög servicegrad i förhållande till folkmängden. Givetvis räknas metrosystemet in i denna prestation, men omdömet gäller även de båda systemen var för sig. :D
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Har svårt att tro att någon annan huvudstad slår Prag som ju har en oerhört intensiv spårvägstrafik med väl utbyggt och flexibelt nät. Till det ett bra och stort metrosystem.
Även Berlin, Bryssel, Budapest och Amsterdam har ju väl utbyggda spårvägssystem och metrosystem.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

leifd skrev:Har svårt att tro att någon annan huvudstad slår Prag som ju har en oerhört intensiv spårvägstrafik med väl utbyggt och flexibelt nät. Till det ett bra och stort metrosystem.
Även Berlin, Bryssel, Budapest och Amsterdam har ju väl utbyggda spårvägssystem och metrosystem.

Röstar också på Prag! Och har Wien som tvåa för att det är så trevligt där också!

Prag leder nu alltså!
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

Glöm inte Warszawa!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Det räcker inte att ha ett väl utbyggt spårvägssystem. Det måste också trafikeras. Jag röstar därför också på Prag. Spårvagnar utgör det dominerande inslaget i stadsbilden.

Det finns ett antal mindre östeuropeiska städer som har spårvägssystem med en förvånansvärd hög servicegrad i förhållande till folkmängden, t.ex. Toruń. Enligt uppgift finns det spårvägslinjer där som har 30-minuterstrafik även på vardagsnätter. :wink:
vetendel

Inlägg av vetendel »

1 skrev:En trevlig spårvagnskavalkad att ha som "helggodis"!

https://www.youtube.com/watch?v=7DxSCO1ccuw

Öppnar också upp för många tankar och funderingar (hmmm .... var inte det "kaka på kaka?): Titta gärna lite extra på Bern, där man kör väldigt långa ledvagnar genom antika och smala gator.

Personligen kanske jag mest saknar det en gång i tiden existerande stora spårvägsnätet i Rom, av vilket det idag bara återstår några snuttar. Och nog borde väl Moskva vara värt lite mer uppmärksamhet? Efter en tveksam framtid satsar man nu rejält på uppgradering av både linjenät och vagnar.

Även om filmen, lades ut i april i år, är den ett hopklipp från olika producenter från varierande tidsåldrar. Stockholmsinslaget är väl snart 10 år gammalt och som operatör presenteras enbart AB SS. Självklart ett trevligt omen inför kommande upphandling 2022, denna gång av hela det hopslagna spårvägsnätet.

För mig, som medlem i "Gamla Stötars Klubb", vilka har ena benet i den tidsålder då spårvagnar förklarades totalt obsoleta och systemen världen runt utraderades målmedvetet i snabb takt, är dock filmen en härlig upplevelse att "vinden har vänt" och spårvagnen åter får en viktig roll i städernas trafikförsörjning.

Njut och sucka Hälsar / Tant Lena
Man förstår att en trådstartande stockholmare begränsar sig till huvudstäder för att slippa konkurrens från Göteborg!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

vetendel skrev:Man förstår att en trådstartande stockholmare begränsar sig till huvudstäder för att slippa konkurrens från Göteborg!
Har Stockholm ens något som kan kallas "spårvägssystem"? Det finns några linjer, men de utgör inget system. De flesta svenskar anser väl att Norrköping har det näst bästa spårvägssystemet i Sverige.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Enceladus skrev:
vetendel skrev:Man förstår att en trådstartande stockholmare begränsar sig till huvudstäder för att slippa konkurrens från Göteborg!
Har Stockholm ens något som kan kallas "spårvägssystem"? Det finns några linjer, men de utgör inget system. De flesta svenskar anser väl att Norrköping har det näst bästa spårvägssystemet i Sverige.
"De flesta svenskar" har nog helt ärligt ingen åsikt i frågan utan det är något som vi diggare bryr oss om.
Med reservation för tyckfel.
TKO

Inlägg av TKO »

2763 skrev:
Enceladus skrev:
"De flesta svenskar" har nog helt ärligt ingen åsikt i frågan utan det är något som vi diggare bryr oss om.
Jag gör inte anspråk på att uttrycka någon åsikt typisk för "de flesta svenskar" - men jag fattar inte hur Norrköping kan anses ha "det näst bästa" spårvägssystemet i Sverige när man tappat nästan hälften av resandet jämfört med 50/60-talen...
(Det skulle möjligen vara om man anser att det bara finns två "riktiga" spårvägssystem i Sverige!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

vetendel skrev: Man förstår att en trådstartande stockholmare begränsar sig till huvudstäder för att slippa konkurrens från Göteborg!
Jösses - ursäkta, förlåt .... ! Det var inte alls meningen att såra lokalpatriotismen eller spä på mindervärdighetskomplexen i svenska småstäder.

Men sanningen är, att jag på intet sätt har medverkat i filmklippet annat än att glömma bestämd form i Spårvägssystemet och därefter länka ut den. Och den för mig okända upphovsmannen har självklart själv begränsat urvalet just till "Huvudstäder".

Givetvis skall jag omedelbart vidtaga åtgärder för att informera denne; att Sveriges Huvudstad heter Göteborg. Är regeringen informerad .... ?

Dubbel Pudel / Tant Lena
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:
2763 skrev:
Jag gör inte anspråk på att uttrycka någon åsikt typisk för "de flesta svenskar" - men jag fattar inte hur Norrköping kan anses ha "det näst bästa" spårvägssystemet i Sverige när man tappat nästan hälften av resandet jämfört med 50/60-talen...
(Det skulle möjligen vara om man anser att det bara finns två "riktiga" spårvägssystem i Sverige!)

/TKO
Jag tycker att tunnelbanan på sätt och vis kan räknas in i spårvägssystemet i Stockholm och att det då kommer på en klar förstaplats i Sverige. Men nu var det ju europeiska huvudstäder som skulle jämföras och då vinner kanske någon annan stad om man räknar så (Berlin? Wien?).
TKO

Inlägg av TKO »

Jag håller i så fall på huvudstaden i förbundslandet Baden-Würtemberg!
(Och där behöver vi inte fundera på skillnaden mellan spårväg och tunnelbana...)

/TKO
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Det finns ju många städer längre ned i Europa som har imponerande spårvägssystem. Vilken stad som har det bästa ligger bortom min kompetens att avgöra. Men samtidigt vill jag dra en lans för min favoritstad - Antwerpen. Där man har blandat tunnelbana och spårväg på så sätt att en stor del av spårvägen i centrala delarna av staden redan för många år sedan grävdes ned under gatorna och blev en tunnelbana men sedan kom man upp i ljuset och fortsatte som spårvagna.

Avsikten var att bygga ut systemet ännu mer och man grävde fler tunnlar men så tog pengarna slut och det fick bli som det var - fast redan då imponerande. Sedan dess har linjer förlängts i takt med att staden har växt. Men nu har man efter många år kommit till beslut om att fortsätta där man stoppade för många år sedan. Ett par av de grävda men oanvända tunnlarna skall nu röjas upp och så skall spårvagnen utnyttja dem igen - med ett ännu större trafiksystem.

Alltså - jag gillar Antwerpen.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Jag gör inte anspråk på att uttrycka någon åsikt typisk för "de flesta svenskar" - men jag fattar inte hur Norrköping kan anses ha "det näst bästa" spårvägssystemet i Sverige när man tappat nästan hälften av resandet jämfört med 50/60-talen...
Jämfört med städer där spårvagnarna helt eller delvis har ersatts av tunnelbana, buss och privatbilism är väl ett halverat resande ett bättre resultat?
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Jag gör inte anspråk på att uttrycka någon åsikt typisk för "de flesta svenskar" - men jag fattar inte hur Norrköping kan anses ha "det näst bästa" spårvägssystemet i Sverige när man tappat nästan hälften av resandet jämfört med 50/60-talen...
Jämfört med städer där spårvagnarna helt eller delvis har ersatts av tunnelbana, buss och privatbilism är väl ett halverat resande ett bättre resultat?
Nej jag tror faktiskt inte det - ämnet togs upp i ett nummer av MfSS/Modern Stadstrafik förra året och behandlades även i en tråd på detta forum så framstår utvecklingen i Norrköping som "sämst i klassen"...

Ja om vi nu anser att resandet är viktigt och inte bara att det rullar spårvagnar!

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Nej jag tror faktiskt inte det - ämnet togs upp i ett nummer av MfSS/Modern Stadstrafik förra året och behandlades även i en tråd på detta forum så framstår utvecklingen i Norrköping som "sämst i klassen"...

Ja om vi nu anser att resandet är viktigt och inte bara att det rullar spårvagnar!
Men när vi jämför resandet med spårvagn så har Norrköping haft den näst bästa utvecklingen i landet!

(Hur stor är minskningen i Stockholm?)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det skrivs mycket om metro- eller tunnelbanesystem i denna tråd. Men det finns en egen youtube-video om sådana i Europa. Startade en ny tråd om den.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Nej jag tror faktiskt inte det - ämnet togs upp i ett nummer av MfSS/Modern Stadstrafik förra året och behandlades även i en tråd på detta forum så framstår utvecklingen i Norrköping som "sämst i klassen"...

Men när vi jämför resandet med spårvagn så har Norrköping haft den näst bästa utvecklingen i landet!

(Hur stor är minskningen i Stockholm?)
Vilken minskning? Mängden resande med spårvagnarna i Stockholm har väl ökat konstant i 20 år nu!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:Vilken minskning? Mängden resande med spårvagnarna i Stockholm har väl ökat konstant i 20 år nu!
Resandet med spårvagn har säkert också ökat i Norrköping under de senaste åren. Signaturen "TKO" betraktar dock utvecklingen sedan spårvagnarnas storhetstid. Större delen av det resandet har ersatts av tunnelbana, buss och privatbilism i Stockholm.
Skriv svar