Läst men ej förstått...hgsldf skrev:Det här vore väl inget problem om man började med att återetablera spårvägen i Stockholm innanför tullarna...
/TKO
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Läst men ej förstått...hgsldf skrev:Det här vore väl inget problem om man började med att återetablera spårvägen i Stockholm innanför tullarna...
Herr Göran tycker väl att det är onödig lyx att kunna stänga av den ena tunnelbanan och hänvisa passagerarna till den andra, när man i stället hade kunnat stänga av båda och hänvisa till ytnätet.TKO skrev:Läst men ej förstått...hgsldf skrev:Det här vore väl inget problem om man började med att återetablera spårvägen i Stockholm innanför tullarna...
/TKO
Region Stockholm / SLL skrev:Innan sommarens arbeten börjar så stängs delar av bron av ett dygn i påsk och ett dygn vid Kristi Himmelsfärdhelgen.
Varför inte? Omkopplingarna från spårväg till tunnelbana vid Lindhagensplan resp Telefonplan gick väl på sådär 24±12 h. Man får planera som tusan och några får jobba satan, och så får man kanske nöja sig med begränsad funktionalitet på signalsystemet under en söndag eller så, men det lär gå om man vill!LÅ1 skrev:"Stor upprustning av Söderströmsbron sommaren 2019"
De avstängningar för spåromläggning som gjorts tidigare har varat i ca två veckor. Skall de gå på ett dygn nu?Region Stockholm / SLL skrev:Innan sommarens arbeten börjar så stängs delar av bron av ett dygn i påsk och ett dygn vid Kristi Himmelsfärdhelgen.
Det där låter ju ganska avancerat; avser man att reparera vagnar i Mörby en hel sommar eller?Hur påverkas trafiken under arbetet?
Tunnelbanan kommer att trafikera bron under hela upprustningen då en linje i taget kommer att stängas av. Ytterligare information om hur resenärerna ska resa över bron kommer att presenteras under våren. Innan sommarens arbeten börjar så stängs delar av bron av ett dygn i påsk och ett dygn vid Kristi Himmelsfärdhelgen.
Läs på sl.se: https://sl.se/sv/info/nyheter/sl-trafik ... ?date=trueSL skrev:Tunnelbanan
21–22 april Slussen–T-Centralen
Tunnelbanans gröna linje ställs in mellan Slussen och T-Centralen. Röda linjen går som vanligt, men det kommer vara fler resenärer ombord – dock förstärks röda linjen med ytterligare avgångar mellan Liljeholmen och Tekniska högskolan för att det ska bli mindre trångt. Avstängningen beror på reparation av Söderströmsbron.
Kan du beskriva trafikupplägget?LÅ1 skrev:Nu går inte röd linje mellan Slussen och T-centralen. Man ska väl lägga tillbaka södergående tåg till sitt ordinarie spår. Mittspåret, där tågen gått senaste tiden, är väl redan renoverat, tror jag. Så nästa steg blir väl att lägga över röd linje norrgående på det spåret. Men det hinner man väl inte på dessa två dygns avstängning?
Provåkte med tre byten i dag. Det tycktes inte råda någon större kaos på stationerna, trots att skyltningen var betydligt sämre än vid tidigare avstängning. Och jag såg inte till någon personal med uppgift att hjälpa och informera trafikanterna, vilket funnits vid tidigare avstängningar.
Kan försöka.twr skrev:Kan du beskriva trafikupplägget?LÅ1 skrev:Nu går inte röd linje mellan Slussen och T-centralen. Man ska väl lägga tillbaka södergående tåg till sitt ordinarie spår. Mittspåret, där tågen gått senaste tiden, är väl redan renoverat, tror jag. Så nästa steg blir väl att lägga över röd linje norrgående på det spåret. Men det hinner man väl inte på dessa två dygns avstängning?
Provåkte med tre byten i dag. Det tycktes inte råda någon större kaos på stationerna, trots att skyltningen var betydligt sämre än vid tidigare avstängning. Och jag såg inte till någon personal med uppgift att hjälpa och informera trafikanterna, vilket funnits vid tidigare avstängningar.
sl.se skrev:Så påverkas trafiken
Tågen på Röda linjen är helt inställda mellan Slussen och T-Centralen. Det betyder att bara tågen på Gröna linjen stannar vid Gamla stan och att:
* Tågen från Norsborg och Fruängen går till Mariatorget och vänder tillbaka igen.
* Ska du resa till eller från Norsborg och Fruängen behöver du byta tåg vid Mariatorget. Ett tåg går i skytteltrafik mellan Mariatorget och Slussen, som tätast var 7:e minut.
* Tågen från Ropsten går till T-Centralen och vänder tillbaka igen. Tågen går med 20 minuters mellanrum.
* Tågen från Mörby centrum: Vartannat tåg vänder vid T-Centralen och vartannat tåg vid Stadion. Reser du från Stadion mot Mörby centrum behöver du vara uppmärksam på skyltarna och personalens utrop om vilket håll tåget går eftersom tågen går från båda sidor av plattformen. Tågen går med 20 minuters mellanrum mellan Mörby centrum och T-Centralen och mellan Mörby centrum och Stadion med 10 minuter mellan tågen.
Spårdesignen är jag inget värst bra på. Men nu i helgen gick södergående tåg över på motspår strax efter Östermalmstorgs station. Tror att nordgående tåg kan gå över till det södergående spåret också. De spåren ser man från tåget de gånger det det råkar vara ljus i tunneln.twr skrev:Tack, LÅ1, vad intressant!
Finns det övergångsväxlar mellan Östermalmstorg och T-Centralen, men inte mellan Mariatorget och Slussen? Eller varför valde man en "lillpendel"? Hade lillpendeln en tidtabell, eller körde den tillbaka så snart den kunde?
Lillpendeln har ambitionen att avgå med sju minuters intervall. Hur man lyckas hålla det intervallet vet jag inte.twr skrev:Hade lillpendeln en tidtabell, eller körde den tillbaka så snart den kunde?
LÅ1 skrev:Först en fråga, till någon som vet! Är det en fördel att använda att Cx-tåg i stället för ett C20-tåg som pendel mellan Mariatorget och Slussen?
En fördel kan jag se, och det är att man kan använda de ombyggda vagnarna med få sittplatser och många ståplatser. De är ju lämpliga i sådana här situationer.
Ja, varför tror du annars att det alltid är ett C6-tågsätt som går i den?LÅ1 skrev: Passar på att upprepa en fråga:LÅ1 skrev:Först en fråga, till någon som vet! Är det en fördel att använda att Cx-tåg i stället för ett C20-tåg som pendel mellan Mariatorget och Slussen?
Tack! Jag misstänkte att vändningen går snabbare med C6 än C20. Verkar vara klart för avgång i den nya riktningen direkt vid ankomst. Ibland stämmer det att det var bättre (grejer) förr!daniel_s skrev:Ja, varför tror du annars att det alltid är ett C6-tågsätt som går i den?LÅ1 skrev: Passar på att upprepa en fråga:LÅ1 skrev:Först en fråga, till någon som vet! Är det en fördel att använda att Cx-tåg i stället för ett C20-tåg som pendel mellan Mariatorget och Slussen?![]()
Men det har inget med ståplatser etc att göra utan det är helt enkelt de tekniskt mest robusta vagnarna för att köra med snabba vändningar, dubbla förare och urkopplade hyttsignaler åt ena hållet.
Eftersom vännen Daniel dammat av det gamla paradexemplet, kan det ju vara intressant att läsa instruktionerna hur man på elegant bytte trafikslag utan att den resande allmänheten i stort sett inte märkte något.daniel_s skrev:Varför inte? Omkopplingarna från spårväg till tunnelbana vid Lindhagensplan resp Telefonplan gick väl på sådär 24±12 h. Man får planera som tusan och några får jobba satan, och så får man kanske nöja sig med begränsad funktionalitet på signalsystemet under en söndag eller så, men det lär gå om man vill!LÅ1 skrev:De avstängningar för spåromläggning som gjorts tidigare har varat i ca två veckor. Skall de gå på ett dygn nu?Region Stockholm / SLL skrev:Innan sommarens arbeten börjar så stängs delar av bron av ett dygn i påsk och ett dygn vid Kristi Himmelsfärdhelgen.
Sen vet jag inte om det verkligen är det de tänker göra, men det lär visa sig!