Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Vad händer om betalsystemet kraschar? P1-programmet Plånboken ägnade ca 17 minuter i gårdagens program om detta. Direktlänk till avsnittet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Riksbanken föreslår att begreppet lagligt betalningsmedel ses över. (Pressmeddelande från Riksbanken.)

För den som vill ha detaljer så kan man läsa Riksbankens framställan till riksdagen via länken efter texten i pressmeddelandet.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Nu behöver man kort för att köpa mat i Coop! Åtminstone på Järnvägsgatan, någonstans i Stockholmsområdet, oklart var!
"Kunder kritiska mot nya butikens beslut att neka kontanter".
Jag hoppas verkligen att de får problem med att bära tillbaka mycket varor som folk lämnar vid kassorna när de inte får betala som de vill! :D
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Nu behöver man kort för att köpa mat i Coop! Åtminstone på Järnvägsgatan, någonstans i Stockholmsområdet, oklart var!
Jag hoppas verkligen att de får problem med att bära tillbaka mycket varor som folk lämnar vid kassorna när de inte får betala som de vill! :D
Jag tror inte att det blir några större skillnader i den affären. Coop har ju under många år hållit på med rationaliseringar i själva butiksledet, med automatkassor och sånt. Alla stockholmare som vill handla mat under harmoniska och naturliga förhållanden har väl därvid redan övergivit Coop.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Nu behöver man kort för att köpa mat i Coop! Åtminstone på Järnvägsgatan, någonstans i Stockholmsområdet, oklart var!
Jag tror inte att det blir några större skillnader i den affären. Coop har ju under många år hållit på med rationaliseringar i själva butiksledet, med automatkassor och sånt. Alla stockholmare som vill handla mat under harmoniska och naturliga förhållanden har väl därvid redan övergivit Coop.
På vilket sätt ät självutcheckning onaturligt och oharmonisk? Sedan är denna typ av rationaliseringar inget unik för Coop utan förekommer hos alla större kedjor som exempelvis ICA. Fördelen är att lön vid dessa kassor brukar vara obefintlig så om man har bråttom är det bra.
TKO

Inlägg av TKO »

Sumpan! I Fabeges schabrakbygge "Grand Central"...
Jag tror att kundkretsen är vana kortanvändare!

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:
daniel_s skrev:
På vilket sätt ät självutcheckning onaturligt och oharmonisk? Sedan är denna typ av rationaliseringar inget unik för Coop utan förekommer hos alla större kedjor som exempelvis ICA. Fördelen är att lön vid dessa kassor brukar vara obefintlig så om man har bråttom är det bra.
Riktiga stockholmare (som bor norr om Slussen så klart) handlar förstås över disk på Arvid Nordquist - eller skickar hembiträdet till hallen...

upplyser
Thomas K Ohlsson
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

TKO skrev:
upplyser
Thomas K Ohlsson
Såg just en intervju i Svt Stockholm med någon från denna Coop-butik som stod och glassade med hur fort det skulle gå när kunderna bara fick betala med kort och ”våra kunder vill att det ska gå fort”. Löjligt , jag handlar på Hemköp
(i Sundbyberg) och det är nog max 1 på 10 som betalar kontant och det har jag aldrig upplevt som något nämnvärt hinder (oftast betalar jag själv med kort) , långt bättre kunde det vara om folk lade upp varorna i rätt ordning med streckkod åt rätt håll. Det gör jag och sist fick jag beröm av kassörskan när allt bara swischade förbi. Och minst lika viktigt är ju att butiken bemannar upp rätt så det inte blir köer. Får nästan lust att gå över till detta Coop , lägga upp lite varor och...
Senast redigerad av Lennart Petersen den onsdag 22 maj 2019 4:14, redigerad totalt 1 gånger.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
TKO skrev:
upplyser
Thomas K Ohlsson
Såg just en intervju i Svt Stockholm med någon från denna Coop-butik som stod och glassade med hur fort det skulle gå när kunderna bara fick betala med kort och ”våra kunder vill att det ska gå fort”. Löjligt , jag handlar på Hemköp
(i Sundbyberg) och det är nog max 1 på 10 som betalar kontant och det har jag aldrig upplevt som något nämnvärt hinder (oftast betalar jag själv med kort) , långt bättre kunde det vara om folk lade up varorna i rätt ordning med streckkod åt rätt håll. Det gör jag och sist fickmjag beröm av kassörskan när allt bara swischade förbi. Och minst lika viktigt är ju att butiken bemannar upp rätt så det inte blir köer. Får nästan lust att gå över till detta Coop , lägga upp lite varor och...
Vissa Coop-butiker har några självscanningskassor där man kan betala med sedlar och mynt. Önskar att Hemköp i Åhlénshuset hade haft några sådana. Nu är där långa köer till de få bemannade kassor som finns. Även där är det en del som betalar med kort. (Andra med mängder av mynt och pantkvitton.)
TKO

Inlägg av TKO »

Efter all denna mediauppmärksamhet torde få ha missat att konsumbutiken på Järnvägsgatan i Sumpan är kontantfri. Den som inte gillar detta kan ju handla någon annan stans... hos SD-kramaren Antonia t ex! Mer objektivt kan vi konstatera att det finns lika många livsmedelsbutiker i Sundbybergs centrum idag som för en vecka sedan - svårt att förstå att någon tycker detta är ett problem.

/TKO
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det är väl inte något problem för någon om en livsmedelsbutik som har konkurrenter runt hörnet, avskaffar kontanthantering.

Men det är ett problem om alla butiker avskaffar kontanthantering. Inte för de flesta enskilda kanske, men definitivt för utsatta grupper. De enskilda näringsidkarna skiter naturligtvis i de få som drabbas. Men om alla näringsidkare skiter i de få som drabbas så är det, återigen, ett problem.

Marknadsekonomi har väldigt många fördelar jämfört med en del andra ekonomiska strategier, men inget är perfekt och marknadsekonomins största nackdel är att den, oreglerad, drabbar marginaliserade grupper på ett oerhört brutalt sätt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

TKO skrev:Efter all denna mediauppmärksamhet torde få ha missat att konsumbutiken på Järnvägsgatan i Sumpan är kontantfri. Den som inte gillar detta kan ju handla någon annan stans... hos SD-kramaren Antonia t ex! Mer objektivt kan vi konstatera att det finns lika många livsmedelsbutiker i Sundbybergs centrum idag som för en vecka sedan - svårt att förstå att någon tycker detta är ett problem.
/TKO
Jag handlar gärna i Antonias butik eftersom den är välskött, jag hittar min favorit Appenzellerost och dom är trevliga,så långt det. Men vad jag vänder mig emot är det där beskäftiga att man inför kontantfritt för kundernas väl. För den som nu eventuellt vill betala kontant är det väl ingen fördel alls, och jag tror inte ett smack på att det går nämnvärt fortare med kort. Skulle det ändå uppstå någon nämnvärd tidsbesparing med att slippa dessa 10% (?) kunder så drar man naturligtvis ner på bemanningen i kassorna. Jag minns (häpna) en forntid när snabbköpen kom och man efter amerikansk förebild skulle gå runt och leta rätt på varorna själv. Det marknadsfördes som en stor fördel för kunderna som skulle spara tid men efter ett tag tog det ju lika lång tid när man fick köa till kassan.
TKO

Inlägg av TKO »

Eftersom det finns många livsmedelsbutiker att välja på förstår jag inte varför den som ändå inte handlar på Coop skall dra igång stora gnällmaskineriet för att man där väljer att prova med en "kontantlös" butik??? Visar det sej att det blir ett kundbortfall kommer Coop förmodligen att ändra på detta, ibland kan ju marknadsmekanismer vara riktigt bra!

Och få vill ha tillbaka den tid när livsmedel handlades över disk, i olika butiker för olika varuslag dessutom. Även med kötid vid kassan går det tio gånger snabbare i en självbetjäningsbutik!

/TKO
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

En grupp kunder som kontantlösa butiker "slipper" är väl hemtjänstpersonal som handlar åt pensionärerna m.fl. Där finns väl inget alternativ så länge "brukarna" inte kan handla på krita? Att lämna ut kort + kod bryter ju mot avtalet med banken.
(Ett alternativ vore förstås att handla på bok, om nu någon vet vad det var.)
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Även frågan om kontanter eller ej illustrerar hur språket används för att ge positiva vibbar kring ett eller annat. De butiker som inte hanterar kontanter beskriver helst sig själv som "kontantfria", vilket associerar till att det är positivt för kunderna att man inte accepterar kontanter. Medan undertecknad tycker att det vore mer neutralt att tala om "kontantlösa" butiker. Eller kanske någon uppfinner ett ännu bättre ord.

På samma sätt förvandlades ordet "rökförbud" till "rökfritt" när den nya röklagen som förbjöd rökning i vissa lokaler infördes. Många titlar och beteckningar har genomgått en liknande uppsnyggning eller positivisering genom årens lopp. Men det är ju inte en fråga för ett lokaltrafikforum.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:Eftersom det finns många livsmedelsbutiker att välja på förstår jag inte varför den som ändå inte handlar på Coop skall dra igång stora gnällmaskineriet för att man där väljer att prova med en "kontantlös" butik??? Visar det sej att det blir ett kundbortfall kommer Coop förmodligen att ändra på detta, ibland kan ju marknadsmekanismer vara riktigt bra!
En grej som blir störande är ju just att man plötsligt och utan förvarning blir hänvisad till att handla någon annanstans, så att det ärende man hade tänkt uträtta i praktiken blir ogenomförbart. Det är ju ingen tröst att det finns flera butiker att välja på när man bara hinner med att besöka en av dem på t ex en arbetspaus.

Det förekommer även att systemen är påfallande oanvändarvänliga. Jag har bl a varit med om att jag tvingats lämna varor och allt kvar vid automatkassan för att jag lyckats få den att låsa sig genom att inte göra exakt som konstruktören tänkt sig. Man får t ex inte alltid blippa samma burk tre gånger och sedan ställa de tre identiska burkarna i påsen utan man måste ta upp dem en och en ur korgen, blippa dem och sedan ställa ner dem i påsen. En gång råkade jag genom någon dylik manöver få samtliga kassor att låsa sig så att personal måste tillkallas!

Slutligen, angående Coop och marknadsmekanismerna, så arbetar väl Coop sedan många år uteslutande med besparingar, så om de tappar kunder återstår snart inget annat än att lägga ner...
BSB101

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:
TKO skrev:Eftersom det finns många livsmedelsbutiker att välja på förstår jag inte varför den som ändå inte handlar på Coop skall dra igång stora gnällmaskineriet för att man där väljer att prova med en "kontantlös" butik??? Visar det sej att det blir ett kundbortfall kommer Coop förmodligen att ändra på detta, ibland kan ju marknadsmekanismer vara riktigt bra!
En grej som blir störande är ju just att man plötsligt och utan förvarning blir hänvisad till att handla någon annanstans, så att det ärende man hade tänkt uträtta i praktiken blir ogenomförbart. Det är ju ingen tröst att det finns flera butiker att välja på när man bara hinner med att besöka en av dem på t ex en arbetspaus.

Det förekommer även att systemen är påfallande oanvändarvänliga. Jag har bl a varit med om att jag tvingats lämna varor och allt kvar vid automatkassan för att jag lyckats få den att låsa sig genom att inte göra exakt som konstruktören tänkt sig. Man får t ex inte alltid blippa samma burk tre gånger och sedan ställa de tre identiska burkarna i påsen utan man måste ta upp dem en och en ur korgen, blippa dem och sedan ställa ner dem i påsen. En gång råkade jag genom någon dylik manöver få samtliga kassor att låsa sig så att personal måste tillkallas!

Slutligen, angående Coop och marknadsmekanismerna, så arbetar väl Coop sedan många år uteslutande med besparingar, så om de tappar kunder återstår snart inget annat än att lägga ner...
Troligtvis framgår det tydligt att man är kontantfria och du undviker man helt enkelt att besöka butiken om man vill betala kontant. Gällande Coop gäller det att skilja på butikerna som ägs centralt och butikerna som ägs lokalt. Det är främst "central-Coop" som har gått dåligt medan dem lokalt ägda butikerna generellt klarar sig bra.
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:

I år öppnar Coop ett flertal nya butiker, t ex i Kävlinge och i Syndbyberg. Dessutom har man köpt den danska kedjan Netto:s butiker i Sverige - så nedskärningarnas tid är sedan några år förbi!

Eftersom Daniel aldrig handlar på Konsum så antar jag att det var privathandelns självbetjäningskassor som krånglade?

Eftersom det i närheten av Coop vid Sunnbybergs station finns minst tre andra livsmedelsbutiker (Hemköp, Lidl, Ica) som tar kontanter verkar det vara väl förspännt för alla som nödvändigvis måste stå och fippla med portmonän vid kassan. Jag är glad att jag slipper stå bakom i kön!

/TKO
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:

Med tanke på Coops och kooperationens historia så är det förvånande att de går före med en så konsumentovänlig policy som att inte acceptera kontanter!

BSB101 skrev:Troligtvis framgår det tydligt att man är kontantfria och du undviker man helt enkelt att besöka butiken om man vill betala kontant. Gällande Coop gäller det att skilja på butikerna som ägs centralt och butikerna som ägs lokalt. Det är främst "central-Coop" som har gått dåligt medan dem lokalt ägda butikerna generellt klarar sig bra.
Man skulle kunna tro att det är i butikernas intresse att annonsera vid ingångarna att de inte accepterar kontanter. Men många butiker och restauranger är mycket dåliga på det. Ett exempel är Stadium som har texten i liten stil i anslutning till informationen om butikens öppettider. Vem läser den texten om man kommer till butiken mitt på dagen och butiken visar alla tecken på att vara öppen? Här behövs en uppryckning. Ett par exempel när det gäller restauranger är Vigårda och f.d. Piccolino i Kungsträdgården som båda helt saknar skyltning om detta. Och restauranger är generellt mycket dåliga med sådan skyltning.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:Eftersom det i närheten av Coop vid Sunnbybergs station finns minst tre andra livsmedelsbutiker (Hemköp, Lidl, Ica) som tar kontanter verkar det vara väl förspännt för alla som nödvändigvis måste stå och fippla med portmonän vid kassan. Jag är glad att jag slipper stå bakom i kön!
Kontantbetalning går också smidigt många gånger. Och även kort kan strula. Det hände mig när jag nyss fått ett nytt kreditkort för att det gamla snart faller för datumgränsen. Utan att tala om vad som vad fel så fick jag bara text som sa att betalningen inge kunde genomföras, eller om det var att kortet var ogiltigt. Problemet visade sig vara att ett nytt kort kan inte blippas för än det används med chippet och kod en gång. Det tog en stund innan jag kom på vad som var problemet. Jag kom i alla fall ihåg koden vid första försöket. (Av någon anledning vill jag gärna slå de två mittersta siffrorna i omvänd ordning.) Och häromdagen stod jag länge i kö i en matbutik bakom en som hade stora problem att genomföra kortbetalningen.
De som ska "stå och fippla med portmonän vid kassan" skulle säkert stå och fippla med plånboken för att hitta sitt kort istället om de använt sådant. Själv har jag sedlar och mynt, samt SL-kortet, lätt tillgängligt. SL-kort och sedlar har för mig normalt en accesstid på ungefär en sekund. Mynt något längre tid.
Jag upplever inte kontantbetalningar som något som tar extra tid, så länge det finns växel i kassan.
Låst