Tunnelbana till Täby ?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inlägg av twr »

Verspieder skrev:
Odd skrev:Alltså, om tunnebana 1 får två linjefärger (dvs det är inte längre "grönalinjen" och SL helt enkelt ger upp det hopplösa projektet att benämna banor som linjer med färger) och de kommer att köra mot båda grenarna, så blir det fyra linjer. För att samma förhållande skall råda för tub 2 och 3 så skall även de i konsekvensens namn få egna linjefärger.
Det kanske rentav är dags att göra som London, Tokyo och andra storstäder? Dvs ge varje bana ett namn, istället för dagens färger. Oavsett trafikslag. Övriga lokalbanor har ju redan namn, så det är väl bara att starta en namntävling för tunnelbanelinjerna eller pendeltågslinjerna? Istället för dagens tre tunnelbanefärger borde man väl kunna ha sex stycken namn.
Men det är ju inte linjerna som har namn, inte systemen. Roslagsbanan har tre grenar. Tvärbanan har snart två.

Det vill säga namnen du efterlyser finns redan: Gröna linjen, Röda linjen och Blå linjen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

twr skrev:
Verspieder skrev:
Odd skrev:Alltså, om tunnebana 1 får två linjefärger (dvs det är inte längre "grönalinjen" och SL helt enkelt ger upp det hopplösa projektet att benämna banor som linjer med färger) och de kommer att köra mot båda grenarna, så blir det fyra linjer. För att samma förhållande skall råda för tub 2 och 3 så skall även de i konsekvensens namn få egna linjefärger.
Det kanske rentav är dags att göra som London, Tokyo och andra storstäder? Dvs ge varje bana ett namn, istället för dagens färger. Oavsett trafikslag. Övriga lokalbanor har ju redan namn, så det är väl bara att starta en namntävling för tunnelbanelinjerna eller pendeltågslinjerna? Istället för dagens tre tunnelbanefärger borde man väl kunna ha sex stycken namn.
Men det är ju inte linjerna som har namn, inte systemen. Roslagsbanan har tre grenar. Tvärbanan har snart två.

Det vill säga namnen du efterlyser finns redan: Gröna linjen, Röda linjen och Blå linjen.
Min poäng är att SL/TF/Regionens inslagna väg nu ju är att det inte är bansystemen som skall ha färgnamn utan just linjerna. Fram till att Gulalinjen skissades till att bli en del av tunnelbana ett så var den marknadsförda benämningen på systemet just Grönalinjen, men i och med Gulalinjens uppkomst (om den alls blir av) så frångår man ju detta. Då är det inte långsökt att anta att man fortsätter på den inslagna linjen (!) och döper linjerna till färger och därmed slutar att benämämna bansystem med färger.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev:
twr skrev:
Verspieder skrev: Det kanske rentav är dags att göra som London, Tokyo och andra storstäder? Dvs ge varje bana ett namn, istället för dagens färger. Oavsett trafikslag. Övriga lokalbanor har ju redan namn, så det är väl bara att starta en namntävling för tunnelbanelinjerna eller pendeltågslinjerna? Istället för dagens tre tunnelbanefärger borde man väl kunna ha sex stycken namn.

Min poäng är att SL/TF/Regionens inslagna väg nu ju är att det inte är bansystemen som skall ha färgnamn utan just linjerna. Fram till att Gulalinjen skissades till att bli en del av tunnelbana ett så var den marknadsförda benämningen på systemet just Grönalinjen, men i och med Gulalinjens uppkomst (om den alls blir av) så frångår man ju detta. Då är det inte långsökt att anta att man fortsätter på den inslagna linjen (!) och döper linjerna till färger och därmed slutar att benämämna bansystem med färger.
Ok, jag förstår hur du menar. Men jag ser det inte som en ny princip, utan bara ett olycksfall i arbetet. Den ”gula” linjen är ett missförstånd/bluff. Det är naturligtvis gröna linjen som byggs ut och det kommer man nog erkänna förr eller senare.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:Ok, jag förstår hur du menar. Men jag ser det inte som en ny princip, utan bara ett olycksfall i arbetet. Den ”gula” linjen är ett missförstånd/bluff. Det är naturligtvis gröna linjen som byggs ut och det kommer man nog erkänna förr eller senare.
Förhoppningsvis har du rätt. Grenen till Arenastaden kommer att bli en grön gren. Men sådana här marknadsföringsnamn (eller planeringsnamn) har en tendens att fastna i folks medvetande. Tvärbana har blivit en typ av förortsspårväg snarare än en specifik bana. Norra Djurgårdsstaden har blivit en etablerad benämning på ett mycket stort område. (Även om det sistnämnda kanske mestadels används om den norra halvan av området.)

Ett tag var det vanligt att benämna T-banegrenarna med namn. Mest använt var väl Järvabanan, som i det fallet blev hela dåvarande tub 3/blå linjen. Även Botkyrkabanan och Fruängsbanan m.fl. förekom för så där 20, 30 år sedan, eller när det var.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
twr skrev:Ok, jag förstår hur du menar. Men jag ser det inte som en ny princip, utan bara ett olycksfall i arbetet. Den ”gula” linjen är ett missförstånd/bluff. Det är naturligtvis gröna linjen som byggs ut och det kommer man nog erkänna förr eller senare.
Förhoppningsvis har du rätt. Grenen till Arenastaden kommer att bli en grön gren. Men sådana här marknadsföringsnamn (eller planeringsnamn) har en tendens att fastna i folks medvetande. Tvärbana har blivit en typ av förortsspårväg snarare än en specifik bana. Norra Djurgårdsstaden har blivit en etablerad benämning på ett mycket stort område. (Även om det sistnämnda kanske mestadels används om den norra halvan av området.)

Ett tag var det vanligt att benämna T-banegrenarna med namn. Mest använt var väl Järvabanan, som i det fallet blev hela dåvarande tub 3/blå linjen. Även Botkyrkabanan och Fruängsbanan m.fl. förekom för så där 20, 30 år sedan, eller när det var.
Är inte Järvabanan hela blå linjen? Grenarna öppnade ju med endast två års mellanrum, och båda grenarna går till Järvafältet.

Håller med dig i övrigt. Det finns över huvud taget mycket förvirring kring många namn.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:Är inte Järvabanan hela blå linjen? Grenarna öppnade ju med endast två års mellanrum, och båda grenarna går till Järvafältet.
Du har rätt! Det var bara vägen via Sundbyberg som kom långt senare. Så det var båda grenarna som kallades Järvabanan. Inte ett grennamn alltså. Meni dag är det väl få gånger man stöter på namnet Järvabanan?

Att hitta på nya namn på banorna, som man har i London, är nog svårt. Då alla banor är, eller kommer att bli, genomgående då är ju ort eller områdesbaserade namn så gott som omöjliga.

Ett snabbt påkommet, men inte särskilt bra förslag på bannamn:
Premiärbanan, Miljonprogramsbanan och Sjuttiotalsbanan. Inte bra som sagt, men de flesta här förstår nog kopplingen till de tre olika banorna. Då är nog trots allt färger bättre!
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
twr skrev:Är inte Järvabanan hela blå linjen? Grenarna öppnade ju med endast två års mellanrum, och båda grenarna går till Järvafältet.
Du har rätt! Det var bara vägen via Sundbyberg som kom långt senare. Så det var båda grenarna som kallades Järvabanan. Inte ett grennamn alltså. Meni dag är det väl få gånger man stöter på namnet Järvabanan?

Att hitta på nya namn på banorna, som man har i London, är nog svårt. Då alla banor är, eller kommer att bli, genomgående då är ju ort eller områdesbaserade namn så gott som omöjliga.

Ett snabbt påkommet, men inte särskilt bra förslag på bannamn:
Premiärbanan, Miljonprogramsbanan och Sjuttiotalsbanan. Inte bra som sagt, men de flesta här förstår nog kopplingen till de tre olika banorna. Då är nog trots allt färger bättre!
Kreativt, men det är ju få stationer på röda linjen som går till miljonprogram. Jag gissar att bara Sätra utåt räknas.

Precis, att linjerna är genomgående gör det svårt. Dessutom kan de ju korsas på olika sätt. Tänk om man börjar köra tåg mellan Mörby och Norsborgsgrenen igen? Ska det till ännu ett namn och ännu en färg då?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

Verspieder skrev:
Vilket utmärkt förslag!
Eftersom jag sedan drygt 30 år är utlokaliserad till 'söder om slussen' vill jag i första hand föreslå benämningar för de sydliga tunnelbanegrenarna:

- Vantörsbanan
- Gubbängsbanan (alternativt Södertörnsbanan)
- Skarpnäcksbanan

'Årstabanan' måste tyvärr av historiska skäl utgå från förslagslista...

(Vad har detta med 'Tunnelbana till Täby' att göra? Ingenting förmodar jag - men jag har för närvarande tröttnat på att leka ordningsman)

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev:
Verspieder skrev:
Vilket utmärkt förslag!
Eftersom jag sedan drygt 30 år är utlokaliserad till 'söder om slussen' vill jag i första hand föreslå benämningar för de sydliga tunnelbanegrenarna:

- Vantörsbanan
- Skarpnäcksbanan

(Vad har detta med 'Tunnelbana till Täby' att göra? Ingenting förmodar jag - men jag har för närvarande tröttnat på att leka ordningsman)

vänligen
Thomas K Ohlsson
Fast det där är ju inte namn på banorna/systemen, inte heller på linjerna, utan på grenarna. Det är tre olika saker.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

Om man enligt förslagsställaren ska få till 6 namn inom tunnelbanesystemet måste man väl använda grennamn?

Men okej då, tänker man mer restriktivt så räcker det med tre benämningar. Då föreslår jag Tubett, Tubtvå och Tubtre!
Tycker man det är roligare med färger kan man ju kalla linjerna Lila, Brandgula och Vita linjen. Men det avråder jag faktiskt ifrån...
Och ja - detta är bara för att citera statsrådet Lidbom 'TRAMS'!

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Ett snabbt påkommet, men inte särskilt bra förslag på bannamn:
Det är väl inte så många som skulle begripa vad som avses med dessa namn. De flesta vet nog inte ens vad miljonprogrammet var för något. Idag associeras det mest med flerfamiljshus i utsatta områden, men en stor del av programmets bebyggelse utgörs av småhus i attraktiva områden.

Till att börja med är det bra att bestämma sig för vad som ska namnges - banorna eller linjerna. Linjer kommer och går, men banor består. Därför är det mer meningsfullt att namnge banorna, inte linjerna. Namnen bör förstås avspegla att det handlar om banor och inte linjer.

Färgnamnen är så inkörda att de är ganska svåra att ändra. Därför skulle gröna banan, röda banan och blå banan vara lämpliga namn. Det går dock att använda mer betecknande namn. Efter Stockholmsförhandlingen skulle banorna exempelvis kunna kallas Odenplansbanan, Östermalmsbanan och Sofiabanan. Grenstationerna och de gemensamma sträckorna kännetecknar banorna.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Ett snabbt påkommet, men inte särskilt bra förslag på bannamn:
Det är väl inte så många som skulle begripa vad som avses med dessa namn. De flesta vet nog inte ens vad miljonprogrammet var för något. Idag associeras det mest med flerfamiljshus i utsatta områden, men en stor del av programmets bebyggelse utgörs av småhus i attraktiva områden.

Till att börja med är det bra att bestämma sig för vad som ska namnges - banorna eller linjerna. Linjer kommer och går, men banor består. Därför är det mer meningsfullt att namnge banorna, inte linjerna. Namnen bör förstås avspegla att det handlar om banor och inte linjer.

Färgnamnen är så inkörda att de är ganska svåra att ändra. Därför skulle gröna banan, röda banan och blå banan vara lämpliga namn. Det går dock att använda mer betecknande namn. Efter Stockholmsförhandlingen skulle banorna exempelvis kunna kallas Odenplansbanan, Östermalmsbanan och Sofiabanan. Grenstationerna och de gemensamma sträckorna kännetecknar banorna.
Vet de flesta Londonbor vad deras olika namn på T-baneblinjerna syftar på? Vilket jubileum gav namn år Jubilee line?

twr skrev:Kreativt, men det är ju få stationer på röda linjen som går till miljonprogram. Jag gissar att bara Sätra utåt räknas.?
Jag tänkte på att största delen av Röda linjen öppnades under miljonprogramsåren.
Hade Blå linjen öppnats 1976 hade den kunnat heta Bröllopslinjen. :D Och om den öppnat ett år senare kunde det blivit Viktorialinjen! :D
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:
Verspieder skrev:
Vilket utmärkt förslag!

- Vantörsbanan
- Skarpnäcksbanan

vänligen
Thomas K Ohlsson
De där namnen användes väl ibland för länge sedan?
Sen får vi väl lägga till Täbybanan för att få något som har med trådrubriken att göra. Någon Vaxholms- eller Bogesundslinje lär det väl inte bli på mycket läge. Inte ens en Lidingölinje.
TKO

Inlägg av TKO »

Ja det finns många förslag - en del bättre, en del sämre än andra...

Ett är dock säkert:
Det korrekta namnet på den planerade tunnelbanelinjen Älvsjö-Fridhemsplan är
IDIOTBANAN

så det så
Thomas K Ohlsson
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

twr skrev:Fast det där är ju inte namn på banorna/systemen, inte heller på linjerna, utan på grenarna. Det är tre olika saker.
Jag inser problemet med min egen idé. Den genomgående trafiken krånglar givetvis till hela logiken med idén. Jag är bara så van med Londons nät, att jag tänkte att deras namnsystem är fullständigt logiskt och enkelt.
Samtidigt har det ju lagts fram olika lösa idéer på att förlänga Roslagsbanan åt andra hållet, till andra sidan stan. Om så sker; skulle Roslagsbanan fortfarande då få behålla sitt namn? Eller om man på samma vis (på något vis) skulle dra ner Saltsjöbanan i en tunnel och knyta ihop den med nytt eller befintligt tunnelbanenät västerut; skulle den ändå fortsätta vara "Saltsjöbanan"?
twr

Inlägg av twr »

Verspieder skrev:
twr skrev:Fast det där är ju inte namn på banorna/systemen, inte heller på linjerna, utan på grenarna. Det är tre olika saker.
Jag inser problemet med min egen idé. Den genomgående trafiken krånglar givetvis till hela logiken med idén. Jag är bara så van med Londons nät, att jag tänkte att deras namnsystem är fullständigt logiskt och enkelt.
Samtidigt har det ju lagts fram olika lösa idéer på att förlänga Roslagsbanan åt andra hållet, till andra sidan stan. Om så sker; skulle Roslagsbanan fortfarande då få behålla sitt namn? Eller om man på samma vis (på något vis) skulle dra ner Saltsjöbanan i en tunnel och knyta ihop den med nytt eller befintligt tunnelbanenät västerut; skulle den ändå fortsätta vara "Saltsjöbanan"?
Ja, det är bra frågor. Boo och Värmdö hör faktiskt historiskt till Roslagen, men det är ju inte så namnet i allmänhet används numera.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Verspieder skrev:
Ja, det är bra frågor. Boo och Värmdö hör faktiskt historiskt till Roslagen, men det är ju inte så namnet i allmänhet används numera.
Ja, enligt vissa definitioner räknas hela Värmdölandet in, ibland även Ormingelandet och Sicklaön. Frågan är dock om Roslagsbanan inte har blivit inarbetad som ett samlingsnamn för smalspåriga järnvägar på samma sätt som Tvärbanan har blivit det för en viss typ av spårvägar. Saltsjöbanan är däremot mer platsspecifik. Om Roslagsbanan hade hetat Täbybanan så hade den nog fått byta namn vid vilken tidpunkt den får en större trafikuppgift.

Vi får väl se vad som händer med Lidingöbanan när den blir en del av Spårväg City. Gissningsvis behålls namnet för den nuvarande bandelen medan trafikslaget byter namn till Spårväg City eller bara spårväg/spårvagn (jämför med Nynäsbanan och pendeltågen).
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Om man enligt förslagsställaren ska få till 6 namn inom tunnelbanesystemet måste man väl använda grennamn?
Hur tänker du nu? Efter Stockholmsförhandlingen kommer tunnelbanesystemet att ha 3 banor och 12 grenar. Det behövs minst 6 linjer för att trafikera samtliga grenar, men det kan finnas många fler. Banorna och grenarna har att göra med infrastrukturen medan linjerna har att göra med trafikeringen.
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Om man enligt förslagsställaren ska få till 6 namn inom tunnelbanesystemet måste man väl använda grennamn?
Hur tänker du nu? Efter Stockholmsförhandlingen kommer tunnelbanesystemet att ha 3 banor och 12 grenar. Det behövs minst 6 linjer för att trafikera samtliga grenar, men det kan finnas många fler. Banorna och grenarna har att göra med infrastrukturen medan linjerna har att göra med trafikeringen.
Jag skyller ifrån mej - det var inte jag som tänkte utan jag svarade bara på ett tidigare inlägg som efterlyste sex gren/ban/linjenamn i tunnelbanan.

Dessutom är det inget axiom att "Banorna och grenarna har att göra med infrastrukturen medan linjerna har att göra med trafikeringen" - det är ju t ex inte så begreppet "linje" används inom Stockholms tunnelbana. Inget av begreppen "bana/gren/linje/system" har entydiga och allmängiltiga betydelser - oavsett vad som förs fram på detta forum...

så det så
Thomas K Ohlsson
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev:Inget av begreppen "bana/gren/linje/system" har entydiga och allmängiltiga betydelser - oavsett vad som förs fram på detta forum...
Jag tycker nog att åtminstone gren och linje har ganska tydliga betydelser, medan system är lite flummigare, och bana mittemellan.

(Att det kallas till exempel gröna linjen betyder ju inte att det är linje, det är bara ett inkonsekvent namn!)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar