Vad gäller för Lidingöbanan ?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Vad gäller för Lidingöbanan ?
Tänkte höra med den församlade kunskapen om vad som är sagt om Lidingöbanans framtid.
Det känns som att det brinner i knutarna att försöka påverka de som påverkas ska att ta ett vettigt beslut om att rusta upp och bevara men frågan är vad som är lösa rykten och vad som är fakta.
När en sån som Maria Wallhager, folkpartistiskt oppositionslandstingsråd, och dessutom sitter i SLs styrelse (?), kategoriskt vill lägga ner LB och NB, ersätta med buss och sälja marken för bostäder, ja då tar man sig för pannan.
Ett rykte som jag har hört är att SBK på Lidingö ska lägga fram en tjänstemannautredning om bron under maj. Lidingö Stad har sedan upprustningen av bron 1986 konsekvent underlåtit att utföra nödvändigt underhåll och nu skyller på dess dåliga skick.
I dagens Lidingö Tidning var det en stor artikel om Ingvar Svenserud som var med i ARL (Aktionsgruppen Rädda Lidingöbanan) när den räddades förra gången. Nu hann jag tyvärr inte läsa artikeln i sin helhet men det verkar vara bråttom.
Kan någon som är lite insatt berätta mer om status och vad det är som är på gång?
Mvh Stefan
Det känns som att det brinner i knutarna att försöka påverka de som påverkas ska att ta ett vettigt beslut om att rusta upp och bevara men frågan är vad som är lösa rykten och vad som är fakta.
När en sån som Maria Wallhager, folkpartistiskt oppositionslandstingsråd, och dessutom sitter i SLs styrelse (?), kategoriskt vill lägga ner LB och NB, ersätta med buss och sälja marken för bostäder, ja då tar man sig för pannan.
Ett rykte som jag har hört är att SBK på Lidingö ska lägga fram en tjänstemannautredning om bron under maj. Lidingö Stad har sedan upprustningen av bron 1986 konsekvent underlåtit att utföra nödvändigt underhåll och nu skyller på dess dåliga skick.
I dagens Lidingö Tidning var det en stor artikel om Ingvar Svenserud som var med i ARL (Aktionsgruppen Rädda Lidingöbanan) när den räddades förra gången. Nu hann jag tyvärr inte läsa artikeln i sin helhet men det verkar vara bråttom.
Kan någon som är lite insatt berätta mer om status och vad det är som är på gång?
Mvh Stefan
-
- Kontakt:
Bygg den stadsdel bortom Lidingö (i Vaxholms kommun?) som planerades i samband med utbyggnad av tunnelbanan tvärs genom Lidingö. Dra tunnelbanan från Ropsten över bron, under Lidingö, till den nya stadsdelen. Bevara Lidingöbanan som en lokal bana på ön, med eventuell utbyggnad norrut och inåt mot centralare delar av ön.
Obs! *Vision*
Obs! *Vision*
Re: Vad gäller för Lidingöbanan ?
Den tekniska utredningen är klar och finns här:Stefan N skrev:Ett rykte som jag har hört är att SBK på Lidingö ska lägga fram en tjänstemannautredning om bron under maj.
GAMLA LIDINGÖBRON, TILLSTÅNDSBEDÖMNING
Personligen tycker jag att den gav mestadels glädjande besked. Det tycks inte allt för dyrt att förlänga brons livstid resterande avtalstid ut. Dock vill konsulterna om jag förstår det rätt gå vidare och utföra sprödhetsprov då man befarar att materialet kan ha åldrats på sådant sätt att kritsik temperatur för detta har höjts med åren, den som är bra på sådant får gärna rätta mig.
Om detta prov utfaller negativt måste dock bron stängas redan före nästa vinter, men som jag läser rapporten verkar inte det troligt.
Frågan om broöppning undrar jag hur man löst, det är ju inte en teknisk utan en juridisk fråga, rapporten tycks förutsätta att man tillåts hålla klaffen stängd.
Rapporten rekomenderar dock en ny bro då man inte bedömmer det försvarbart att på sikt, efter avtalsperioden, renovera bron. Förstår det också som att man rekomenderar att en eventuell ny bro byggs så snart som möjligt.
Så vad som nu krävs är väl att landstinget bestämmer sig för vad man långsiktigt skall göra med banan. Det verkar ju lite meningslöst att renovera bron nu, för att sedan i alla fall lägga ned banan om 8-9 år. Om landstinget vidare bestämmer sig för att behålla banan långsiktigt, så bör man ju bygga en ny bro snarast, då det inte är ekonomiskt försvarbart att med de stegrande renoveringskostnaderna för att hålla den gamla bron i farbart skick de sista åren av sin livstid. Personligen tycker jag att det är självklart att Lidingö i så fall betalar till ersättning till landstinget för det underhållskostnader man sparar enligt det tidigare avtalet.
Nu är det dock inte det som är det avgörande eftersom det endast rör något eller ett par tiotal miljoner utan det avgörande är om landstinget långsiktigt vill behålla banan eller ej. Om landstinget inte tycker det är självklart så bör man i varje fall rimligen upprätta ett projektmaterial liknande det som finns för tvärbanans olika förlängningsförslag. Jag är helt övertygad om att Lidingöbanan står sig mycket väl i en jämförelse av nyttor och kostnader såväl mot redan byggda delar av tvärbanan som mot planerade och i själva verket gör en mycket större nytta per satsad krona, även om nu kostnaderna totalt för ny bro uppgraderad bana och depå samt nya vaganr förmodligen närmar sig halvmiljarden. Således har jag svårt att se att man kommer att kunna dra annan slutsats än att om man vill ha ytterstadsspårväg så är det Lidingöbanan man skall satsa på.
vänligen
/GN
På engelskan som man talar i Australien så skulle nog detta kallas rocks in the head. Eller rena vansinne!Stefan N skrev:Tänkte höra med den församlade kunskapen om vad som är sagt om Lidingöbanans framtid.
På DN.SE hittade jag just denna artikel (vet inte om den trycktes i dagens (onsdag) tidning eller kommer i morgondagens (torsdag) upplaga):Ett rykte som jag har hört är att SBK på Lidingö ska lägga fram en tjänstemannautredning om bron under maj. Lidingö Stad har sedan upprustningen av bron 1986 konsekvent underlåtit att utföra nödvändigt underhåll och nu skyller på dess dåliga skick.
Mvh Stefan
Lidingöbanan kan stoppas till vintern
Vore det min sak att fatta beslut på Lindingö, så skulle jag föreslå så här till Stockholm - OK med trängselavgifter på trafiken som måste genom Stockhom för att nå oss - men de pengarna som vi betalar ska gå till att reparera eller ombygga bron - eller en helt ny bro för kollektivtrafiken.
Det blir då 0 kronor, eftersom genomgående trafik till/från Lidingö är tänkt att vara befriad från trängselavgifter.Zill skrev:Vore det min sak att fatta beslut på Lindingö, så skulle jag föreslå så här till Stockholm - OK med trängselavgifter på trafiken som måste genom Stockhom för att nå oss - men de pengarna som vi betalar ska gå till att reparera eller ombygga bron - eller en helt ny bro för kollektivtrafiken.
SL Koncernstab Säkerhet har tagit till sig en del av kritiken som framförs i utredningen så f.o.m. onsdagsmorgonen (igår) är det inte tillåtet för två tåg att mötas på brogrenen intill ön utan alla måste snällt vänta in mötande tåg i Torsvik. Utredningen föreslår ytterligare åtgärder, bl.a. att tågsätten reduceras till två vagnar. Hur det blir med den saken återstår att se.
Hur påverkar det tidtabellen? Eller klarar man det med nuvarande ramar?Förare, Lidingöbanan skrev:SL Koncernstab Säkerhet har tagit till sig en del av kritiken som framförs i utredningen så f.o.m. onsdagsmorgonen (igår) är det inte tillåtet för två tåg att mötas på brogrenen intill ön utan alla måste snällt vänta in mötande tåg i Torsvik.
Skulle det inte vara ytterst enkelt att bara flytta signalerna som reglerar övergången från dubbelspår till enkelspår på bron, så att de sitter precis vid gränsen där marken tål dubbelspårsdrift, så tjänar man några sekunder ?Förare, Lidingöbanan skrev:SL Koncernstab Säkerhet har tagit till sig en del av kritiken som framförs i utredningen så f.o.m. onsdagsmorgonen (igår) är det inte tillåtet för två tåg att mötas på brogrenen intill ön utan alla måste snällt vänta in mötande tåg i Torsvik. Utredningen föreslår ytterligare åtgärder, bl.a. att tågsätten reduceras till två vagnar. Hur det blir med den saken återstår att se.
Med reservation för att jag inte exakt vet hur det ser ut, jag vet inte hur långt avståndet är mellan torsvik och närmsta "fasta punkt" vid bron, det kanske bara är ett stenkast bort.
Nu är det dax att på allvar börja jobba för Lidingöbanans utveckling!
Med risk för att verka totalt orealistisk föreslår jag följande helhetssatsning:
1. Bygg ny bro!
2. Dra om banan parallellt med Södra Kungsvägen mellan Torsvik och Baggeby, med hållplats vid Lidingö Centrum där alla viktiga faciliteter finns!
3. Bygg ny vagnhall i Ropsten eller Frihamnen. Gärna med underjordisk uppställningshall och endast verkstad och skötselhall utomhus, precis som Rissnedepån. (Om man vill kan man samutnyttja den med en förlängning av Djurgårdslinjen.)
4. Riv nuvarande anläggning vid Aga och bygg ett stort bostadsområde både på SLs tomt och det gamla Agaområdet. Bygg stora hus med många hyreslägenheter. Det behöver både Stockholmsområdet i stort och Lidingö i synnerhet. På senare år har södra ön alltmer omvandlas från Industriområde till Lyxbostadsområde.
Bostäder vid Aga kommer att öka trafikunderlaget högst avsevärt.
5. Gör en bättre terminal i Ropsten. Antingen med spårvagnhållplats mellan tunnelbanespåren, som i Alvik, eller med spårvagnar och bussar i samma terminal nere på marken. Det senare är en bättre lösning om man vill ansluta Tvärbanan till Lidingöbanan.
6. Bygg mera dubbelspår på sträckor där det är möjligt utan stora insatser, t.ex mellan Högberga och Brevik.
7. Lägg eventuellt banan i tunnel under berget vid Kottla. På så vis får banan en rakare sträckning och man kan bygga bilväg på den gamla banvallen.
8. Och så nya vagnar förståss...
Per-Erik Selking
Med risk för att verka totalt orealistisk föreslår jag följande helhetssatsning:
1. Bygg ny bro!
2. Dra om banan parallellt med Södra Kungsvägen mellan Torsvik och Baggeby, med hållplats vid Lidingö Centrum där alla viktiga faciliteter finns!
3. Bygg ny vagnhall i Ropsten eller Frihamnen. Gärna med underjordisk uppställningshall och endast verkstad och skötselhall utomhus, precis som Rissnedepån. (Om man vill kan man samutnyttja den med en förlängning av Djurgårdslinjen.)
4. Riv nuvarande anläggning vid Aga och bygg ett stort bostadsområde både på SLs tomt och det gamla Agaområdet. Bygg stora hus med många hyreslägenheter. Det behöver både Stockholmsområdet i stort och Lidingö i synnerhet. På senare år har södra ön alltmer omvandlas från Industriområde till Lyxbostadsområde.
5. Gör en bättre terminal i Ropsten. Antingen med spårvagnhållplats mellan tunnelbanespåren, som i Alvik, eller med spårvagnar och bussar i samma terminal nere på marken. Det senare är en bättre lösning om man vill ansluta Tvärbanan till Lidingöbanan.
6. Bygg mera dubbelspår på sträckor där det är möjligt utan stora insatser, t.ex mellan Högberga och Brevik.
7. Lägg eventuellt banan i tunnel under berget vid Kottla. På så vis får banan en rakare sträckning och man kan bygga bilväg på den gamla banvallen.
Per-Erik Selking
-
-------------------Per-Erik skrev:Nu är det dax att på allvar börja jobba för Lidingöbanans utveckling!
1. Bygg ny bro!
Per-Erik Selking
Risken är att det uppräknade är totalt orealistiskt.
Det enda sättet att få en ny bro - den troligen viktigaste investeringen eftersom utan den går det inga Lidingötåg mer om något år - är att på något sätt få Banverket att ta investeringen via sina anslag. Banverket investerar ju t.ex. i light rail mellan Malmö och Staffanstorp och är beredd att ta större delen av en investering i ny spårväg till Ringdansen i Norrköping. Och det billigaste torde vara att lägga ett enkelspår på den befintliga bilbron inkl. anslutningar a ca. 200-250 mkr. Enligt avtalet mellan Lidingö och SL om bron skall Lidingö svara för brokostnaderna fram till 2013 och några stora pengar är inte kommunen beredda att plocka fram.
Går inte det får man nog hålla dörren öppen för mitt trådbussförslag, som för samma kostnad som nya vagnar till Lidingöbanan ger ett trådbussnät med förgreningar på Lidingö och därmed maximal miljövänlig trafik.
mvh/spårsnoken
-
Det där med 2013 är missuppfatning som Lidingö komun försöker föra fram på alla sätt.Enligt avtalet mellan Lidingö och SL om bron skall Lidingö svara för brokostnaderna fram till 2013
I avtalet mellan SL och Lidingö komun datterat 31 maj 1985 som reglerar kostnaderna för upprustningen av banan och bron står det:
"Komunen förbinder sig att utföra och bekosta nedanstående ...
... Vidmakthållande av bron i trafikdugligt skick under den tid som bron användes för tågtrafik samt under denna tid vederlagsfritt upplåta den till landstinget. ..."
I ett brev 1985-04-12 kräver SLs dåvarande VD Ingmar Bäckström en "rättelse" av avtalsförslaget där en skrivning om 30 år tas bort, och i den slutliga överenskommelsen finns ingen tidsbegränsning..
Mellan Stockholms och Lidingö komuner finns ett avtal datterat 12 april 1985 där Lidingö tar över underhållsansvaret för bron (tidigare delat mellan komunerna) fram till 1 januari 2016. För detta betalar Stockholm 5,4 Mkr. Efter 2016 ska ny överenskommelse träffas.
Lidingö har altså i ett skriftligt avtal (jag har en kopia på avtalet) förbundigt sig att hålla bron i trafikdugligt skick så länge SL kör tåg! Detta försöker komunen komma undan, mej jag tror inte det blir så lätt...
/Johan
Tack Johan!
Härligt att det sitter folk med glädjande information.
Har du möjlighet att skicka ett utdrag eller liknande till mig så vore jag
tacksam så ska vi se om vi inte kan dra ett strå till stacken.
http://www.lidingobanan.tk
Mvh Stefan
Härligt att det sitter folk med glädjande information.
Har du möjlighet att skicka ett utdrag eller liknande till mig så vore jag
tacksam så ska vi se om vi inte kan dra ett strå till stacken.
http://www.lidingobanan.tk
Mvh Stefan