Är det regionen som beslutar om det? Är det inte Lunds kommun som bestämt att det ska byggas spårväg?Ulrik Berggren skrev:Allianspartierna har tvärtom inför regionvalet i höstas "lovat" att det inte ska planeras för någon ny spårväg i Skåne
Spårvägen i Lund
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårvägen i Lund
-
Ja. För i Sverige heter det ju fortfarande just spårväg/spårvagnar. Och då är det ju som sagt knappast Skånes första. I grannlandet Danmark har man istället skapat ett helt nytt ord och i Århus talade man om "Danmarks første letbane". Språkligt kanske det var sant, men tekniskt sett fel även där.TKO skrev:Huruvida namnen är bra eller ej överlåter jag till lokalbefolkningen att avgöra. Men jag blir förfärad över den historielöshet - för att inte säga kunskapsbrist - som präglar de konservativa idag:linlars skrev:Lunds spårvagnar är nu namnsatta: Sfinxen, Lindeman, Blåtand, Brandklipparen, Inferno, Saxo Grammaticus och Åsa-Hanna.
https://sparvaglund.se/aktuellt/2019/sf ... pa-sparet/
"Jag ser fram emot ett gott samarbete med Lunds kommun för att så många som möjligt ska vilja och kunna resa med Skånes första spårvagnar, säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande."
suckar
Thomas K Ohlsson
Ulrik Berggren, du kan väl inte veta vad hon hoppas? Så det finns ingen anledning att stryka meningen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Svar: Ja, då det är regionen som är huvudman även för LUnds kollektivtrafik. I just spårvägsfallet så står man ekonomiskt för kostnaderna för vagnar och depå (det var f ö på att man inte ville anså medel för detta som spårvägsplanerna föll på i samband med Sverigeförhandlingen med Malmö).X12 skrev:Är det regionen som beslutar om det? Är det inte Lunds kommun som bestämt att det ska byggas spårväg?Ulrik Berggren skrev:Allianspartierna har tvärtom inför regionvalet i höstas "lovat" att det inte ska planeras för någon ny spårväg i Skåne
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
KÄnns ju seriöst när du både klipper bort min text och den du skickade och som jag svarade på... Nåväl, jag lägger in båda här nedan, så att man har en chans att hänga med i svängarna (det handlade alltså om hur kollektivtrafiknämndens ordförande menade när hon enligt media använde uttrycket "Skånes första spårvagnar"):twr skrev:Ulrik Berggren, du kan väl inte veta vad hon hoppas? Så det finns ingen anledning att stryka meningen.
twr skrev: Jag är inte helt säker på att det är kunskapsbrist. Misstänker snarare en lite slarvig formulering. ”Det första av de spårvägssystem som vi har planerat tillsammans i SPIS. Hoppas att det snart blir fler!”
På tal om att veta - vi _vet_ inte om hon blev korrekt citerad - hon kanske sade "Lund" istället för "Skåne"? FÖr det andra är ingen av oss tankeläsare, men det går åtminstone att läsa innantill. Exempelvis i Aliansens och de däri ingående partiernas valmanifest inför 2018 års regionval. På den grundvalen är sannolikheten att den moderate ordföranden i KOllektivtrafiknämnden helt plötsligt har bytt fot i frågan om planering av ny spårväg i Skåne högst osannolik.jag skrev: Den sista meningen kan du stryka, för den är inte sann... Inte i nuläget i a f, men kanske om några år om spårvägen blir en framgång. (Allianspartierna har tvärtom inför regionvalet i höstas "lovat" att det inte ska planeras för någon ny spårväg i Skåne efter Lunds C - Brunnshög - oklart tidshorisont dock) Tyvärr har kostnaderna för infrastrukturen ökat med ca 15% mot vad Lunds kommun angav när man sökte stadsmiljöavtalsmedel för projektet (men det kanske är inom någon sorts acceptabel felmarginal?)
Nu över till nästa hårklyveridebatt!
/UB
Försöker radera detta inlägg, men hittar inte funktionen.
Senast redigerad av twr den måndag 25 mars 2019 9:22, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jag har inte ”klippt bort” något, jag ville bara inte att inlägget skulle bli för långt, så därför citerade jag inte.Ulrik Berggren skrev:KÄnns ju seriöst när du både klipper bort min text och den du skickade och som jag svarade på... Nåväl, jag lägger in båda här nedan, så att man har en chans att hänga med i svängarna (det handlade alltså om hur kollektivtrafiknämndens ordförande menade när hon enligt media använde uttrycket "Skånes första spårvagnar"):twr skrev:Ulrik Berggren, du kan väl inte veta vad hon hoppas? Så det finns ingen anledning att stryka meningen.
twr skrev: Jag är inte helt säker på att det är kunskapsbrist. Misstänker snarare en lite slarvig formulering. ”Det första av de spårvägssystem som vi har planerat tillsammans i SPIS. Hoppas att det snart blir fler!”På tal om att veta - vi _vet_ inte om hon blev korrekt citerad - hon kanske sade "Lund" istället för "Skåne"? FÖr det andra är ingen av oss tankeläsare, men det går åtminstone att läsa innantill. Exempelvis i Aliansens och de däri ingående partiernas valmanifest inför 2018 års regionval. På den grundvalen är sannolikheten att den moderate ordföranden i KOllektivtrafiknämnden helt plötsligt har bytt fot i frågan om planering av ny spårväg i Skåne högst osannolik.jag skrev: Den sista meningen kan du stryka, för den är inte sann... Inte i nuläget i a f, men kanske om några år om spårvägen blir en framgång. (Allianspartierna har tvärtom inför regionvalet i höstas "lovat" att det inte ska planeras för någon ny spårväg i Skåne efter Lunds C - Brunnshög - oklart tidshorisont dock) Tyvärr har kostnaderna för infrastrukturen ökat med ca 15% mot vad Lunds kommun angav när man sökte stadsmiljöavtalsmedel för projektet (men det kanske är inom någon sorts acceptabel felmarginal?)
Bakgrunden som du nu skriver kände jag inte till. Ditt förra svar handlar ju om politiken i region Skåne. Det var inte självklart för mig att det implicerar något om vad en kommunpolitiker i Lund tycker.
Men nu när du har lagt till lite förstår jag sammanhanget. Tack för det!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Ingen fara! Dock bra att klippa in åtminstone mieningen man svarar på. Zachau är regionpolitiker, inget annat (ordförande i kollektivtrafiknämnden).twr skrev:Jag har inte ”klippt bort” något, jag ville bara inte att inlägget skulle bli för långt, så därför citerade jag inte.Ulrik Berggren skrev:KÄnns ju seriöst när du både klipper bort min text och den du skickade och som jag svarade på... Nåväl, jag lägger in båda här nedan, så att man har en chans att hänga med i svängarna (det handlade alltså om hur kollektivtrafiknämndens ordförande menade när hon enligt media använde uttrycket "Skånes första spårvagnar"):twr skrev:Ulrik Berggren, du kan väl inte veta vad hon hoppas? Så det finns ingen anledning att stryka meningen.
twr skrev: Jag är inte helt säker på att det är kunskapsbrist. Misstänker snarare en lite slarvig formulering. ”Det första av de spårvägssystem som vi har planerat tillsammans i SPIS. Hoppas att det snart blir fler!”På tal om att veta - vi _vet_ inte om hon blev korrekt citerad - hon kanske sade "Lund" istället för "Skåne"? FÖr det andra är ingen av oss tankeläsare, men det går åtminstone att läsa innantill. Exempelvis i Alliansens och de däri ingående partiernas valmanifest inför 2018 års regionval. På den grundvalen är sannolikheten att den moderate ordföranden i KOllektivtrafiknämnden helt plötsligt har bytt fot i frågan om planering av ny spårväg i Skåne högst osannolik.jag skrev: Den sista meningen kan du stryka, för den är inte sann... Inte i nuläget i a f, men kanske om några år om spårvägen blir en framgång. (Allianspartierna har tvärtom inför regionvalet i höstas "lovat" att det inte ska planeras för någon ny spårväg i Skåne efter Lunds C - Brunnshög - oklart tidshorisont dock) Tyvärr har kostnaderna för infrastrukturen ökat med ca 15% mot vad Lunds kommun angav när man sökte stadsmiljöavtalsmedel för projektet (men det kanske är inom någon sorts acceptabel felmarginal?)
Bakgrunden som du nu skriver kände jag inte till. Ditt förra svar handlar ju om politiken i region Skåne. Det var inte självklart för mig att det implicerar något om vad en kommunpolitiker i Lund tycker.
Men nu när du har lagt till lite förstår jag sammanhanget. Tack för det!
/UB
Skönt att ni blev överens efter ett visst tjafs! (Ja jag tycker det är bäst om alla är vänner och sitter i en ring hand i hand)
Men jag har en invändning - Zachau är FÖRUTOM ordförande i regionens kollektivtrafiknämnd dum i huvet...
Thomas K Ohlsson
hård men rättvis
Men jag har en invändning - Zachau är FÖRUTOM ordförande i regionens kollektivtrafiknämnd dum i huvet...
Thomas K Ohlsson
hård men rättvis
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
När kommer de första vagnarna? När kan banan provköras?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Om ett år.twr skrev:När kommer de första vagnarna? När kan banan provköras?
Länk.När levereras den första spårvagnen?
Planerad leverans av den första vagnen är i mars 2020. Den ska först och främst användas för tester och godkännanden av depån under en månads tid. Det är denna vagn som sedan ska rulla ut först på banan och utifrån vagnen ger vi efter noggranna tester godkännande för snabb leverans av de övriga sex.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Ombyggnaden 2009 tog väl väsentligt längre tid då man installerade en massa övermodern utrustning. Att bygga en ny depå som ska fungera arbetsmiljömässigt tar längre tid än att bygga ett tillfälligt anordnat skjul i anslutning till gamla befintliga museibaracker. All jämförelse mellan AKH anno 1991 och hallen i Lund blir sålunda ganska meningslös.643 skrev: Bygget av Alkärrhallen 1991 gick på 3 månader...
//T
Med reservation för tyckfel.
Statusrapport via film (2 min) https://www.youtube.com/watch?v=5YMIsHTSZcE
Sydsvenskan meddelar (betalartikel) att Lunds spårväg ska öppna för reguljär trafik 16 augusti 2020.
Citat från artikeln:
Citat från artikeln:
* Att åka från Lund C till ESS ska ta 14,5 minuter. Spårvagnarnas medelhastighet blir 21,5 kilometer i timmen.
* Spårvagnarna kommer att gå alla dagar klockan 05–24. På helgnätter (natt från fredag respektive lördag) kör man ända fram till klockan 02.
* I högtrafik (vardagar mellan klockan 06–09 och 14–18) planeras åtta avgångar i timmen. Övrig tid körs minst tre turer i timmen.
Jag antar att en del av resandeunderlaget kommer att vara studenter (även om många av dem säkert cyklar). Det borde betyda att resandet är lite mer utsmetat under dagen än på många andra linjer.linlars skrev:Sydsvenskan meddelar (betalartikel) att Lunds spårväg ska öppna för reguljär trafik 16 augusti 2020.
Citat från artikeln:
* Att åka från Lund C till ESS ska ta 14,5 minuter. Spårvagnarnas medelhastighet blir 21,5 kilometer i timmen.
* Spårvagnarna kommer att gå alla dagar klockan 05–24. På helgnätter (natt från fredag respektive lördag) kör man ända fram till klockan 02.
* I högtrafik (vardagar mellan klockan 06–09 och 14–18) planeras åtta avgångar i timmen. Övrig tid körs minst tre turer i timmen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Ja, man kan ju alltid hoppas ! Men ser man på dagens L20 så är den extremt ojämnt belastad över dygnet... Den jämnaste belastningen på spårvägen blir troligen mellan Lasarettet och Clemenstorget. Där är förbindelserna usla för tillfället, i och med den synnerligen oattraktivt belägna och utformade tillfälliga busshållplatsen Universitetssjukhuset. I övrigt är det främst LTH som alstrar studieresor, och då främst när studenter har anledning att åka dit (d v s morgon/förmiddag och eftermiddag). Målpunkterna längre ut (IDEON och vidare) har än större koncentration av rena arbetsplatsområden i nuläget, men det kommer att bli större inslag av bostäder vart det lider...twr skrev:Jag antar att en del av resandeunderlaget kommer att vara studenter (även om många av dem säkert cyklar). Det borde betyda att resandet är lite mer utsmetat under dagen än på många andra linjer.linlars skrev:Sydsvenskan meddelar (betalartikel) att Lunds spårväg ska öppna för reguljär trafik 16 augusti 2020.
Citat från artikeln:
/UB
-
Är det någon som vet om lokala entusiaster (som SSS Skåneavdelning eller så) har sonderat möjligheten att ordna något slags evenemang i anslutning till eller inför invigningen. Till exempel att ta dit några äldre vagnar från Malmö och Helsingborg för att hälsa Lund välkommen som skånsk spårvägsstad.
Jag instämmer, men har lite tillägg: Det finns befintliga bostäder vid Telefonplan (nuvarande Höjdpunkten, söder om Ericsson) och det håller på att byggas rejält mycket och finns redan en del vid Solbjer. Dessa hållplatser har man sedan omläggningen av L20 pga spårvägsbygget inte kunnat nå med L20, vilket borde ha spätt på den ojämna belastningen.Ulrik Berggren skrev: Ja, man kan ju alltid hoppas ! Men ser man på dagens L20 så är den extremt ojämnt belastad över dygnet... Den jämnaste belastningen på spårvägen blir troligen mellan Lasarettet och Clemenstorget. Där är förbindelserna usla för tillfället, i och med den synnerligen oattraktivt belägna och utformade tillfälliga busshållplatsen Universitetssjukhuset. I övrigt är det främst LTH som alstrar studieresor, och då främst när studenter har anledning att åka dit (d v s morgon/förmiddag och eftermiddag). Målpunkterna längre ut (IDEON och vidare) har än större koncentration av rena arbetsplatsområden i nuläget, men det kommer att bli större inslag av bostäder vart det lider...
De som åker ända till ESS borde än så länge vara lätträknade (förutom busschaufförerna).
Trådskaparen PG Andersson har för övrigt kommit med ett förslag (även det en betalartikel) om att låta var annan spårvagn vända vid Ideon, för att uppnå ännu högre turtäthet på den södra delen av linjen. Detta för att kunna reducera antalet bussar som kör Spolegatan - Kung Oskars väg genom korta av vissa busslinjer och hänvisa till byte till spårvagn. Bakgrunden är att boende på dessa gator klagat ganska högljutt på alla bussar som kör förbi.
- Stefan Widén
På sikt kommer säkerligen alla möjliga områden i anslutning till spårvägen att vara bebyggda med bostäder eller arbetsplatser. Poängen att bygga spårvägen först är att alla ser direkt hur man skall resa kollektivt. Hammarby Sjöstad byggdes på samma sätt, och nu går vagnarna knökade.
Gillar PGs förslag att kortvända vagnar, det visa även på den flexibilitet som går att åstadkomma med spårvägen om man är lite kreativ.
Stefan
Gillar PGs förslag att kortvända vagnar, det visa även på den flexibilitet som går att åstadkomma med spårvägen om man är lite kreativ.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Hur många vändmöjligheter kommer det finnas längs linjen, utöver ändhållplatserna?