Räck upp handen – vilka tror att vi klarar OS?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus

Räck upp handen – vilka tror att vi klarar OS?

Inlägg av Enceladus »

RÖSTLUND: Räck upp handen – vilka tror att vi klarar OS?

Regeringen backar de olympiska vinterspelen i Sverige 2026. Reportern Röstlund börjar fundera på "hur Stockholms haltande infrastruktur ska palla hundratusentals glada sportfanatiker". Infrastrukturen är ju inte ens dimensionerad för dagens folkmängd! Vinter-OS kommer att hållas under tidsperioden 6-22 februari 2026. Flera större infrastrukturprojekt väntas bli klara till 2026, men antagligen inte till februari. Dessutom berörs inte några av de tänkta platserna i Stockholm av dessa projekt.

Å andra sidan behöver sportfanatikerna inte åka mitt i rusningen. Vissa tider finns det ju ledig kapacitet såväl på spåren som på vägarna. Med god planering torde det alltså vara möjligt att klara det ökade trycket. Att utöka trafikutbudet i denna omfattning kräver dock god framförhållning, och framförhållning är något som Stockholm inte har haft under en ganska lång tid nu.

Ytterligare diskussionsunderlag: Trafikutredning Vinter-OS och Paralympics 2026
LÅ1

Re: Räck upp handen – vilka tror att vi klarar OS?

Inlägg av LÅ1 »

Man har i alla fall gjort en utredning, alltid nåt.

Stockholms stad har i alla fall sagt att man inte tänker lägga en krona på arrangemanget. Men man kan tänka sig att hyra ut arenorna till marknadspris. Det betyder att en massa andra aktiviteter på dessa arenor blir lidande, antar jag. Men det bekymrar inte mig. Jag är bara positivt överraskad över stadens hållning. Men det ska ju vara ett kommunalval 2022, så man vet aldrig, stan kan kanske få en mer släpphänt eller ansvarslös syn på ekonomin efter det.

Det är bara att önska Italien lycka till och hålla tummarna att de får OS:et.
Senast redigerad av LÅ1 den onsdag 10 april 2019 19:48, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Skall vi se till trådens rubrik så blir svaret - JA, visst klarar vi OS. No problem.

MEN .......

Bakom rubriken finns nästa problem. BÖR vi arrangera OS. Där blir mitt svar ett jättestort NEJ ....

Därför att det kommer antagligen att kosta mycket mer än vad som är budgeterat. Men även det som är budgeterat är alltför mycket för detta. Som jag ser saken har vi jättestora hål i det vi kan kalla "samällskontraktet" och då blir det direkt provocerande att vräka ut så stora pengar på två veckors nöje. Veckor som helt säkert kommer att bli otroligt trevliga. Men ekonomiskt blir det ungefär som att kosta på sig en knallgod men dess värre sk***tdyr krogkväll som man egentligen inte har råd med. Och jag har inte något som helst förtroende för de här kalkylerna.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Polischefen i Göteborg vill inte ha OS i Sverige.
http://tt.omni.se/os-i-sverige-splittra ... n/a/BRx8V7
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Jag tycker det är bra att vi har det nu!

Och visst blir det en storpåverkan både ur ekonomisk vinkel samt den ökade trängseln under spelen.. alla säkerhetsarrangemang mm

Men

Om OS byn byggs i Loudden/frihamnen säkrar vi stålar till sammanbindningsbanan....

Vi får de hallar som saknas idag ex en bandyhall (skridskor under OS sen bandyhall mm), Och vi läste nyligen i blaskorna att det saknas idrottshallar och några av de som byggs bör kunna stå kvar för detta.

Sen det viktigaste..... Efter OS är det ingen som kommer att tjata om OS de närmaste 50 åren.....

Och för de som tycker hela spektaklet är störande kan väl emigrera till Malmköping, Kiruna eller så..... :D

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
BSB101

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:Man har i alla fall gjort en utredning, alltid nåt.

Stockholms stad har i alla fall sagt att man inte tänker lägga en krona på arrangemanget. Men man kan tänka sig att hyra ut arenorna till marknadspris. Det betyder att en massa andra aktiviteter på dessa arenor blir lidande, antar jag. Men det bekymrar inte mig. Jag är bara positivt överraskad över stadens hållning. Men det ska ju vara ett kommunalval 2022, så man vet aldrig, stan kan kanske få en mer släpphänt eller ansvarslös syn på ekonomin efter det.

Det är bara att önska Italien lycka till och hålla tummarna att de får OS:et.
Om nu Stockholm med fler städer får OS är jag rätt säker på att Stockholms kommun kommer lägga ut pengar och detta oavsett vilken majoritet det är efter 2022.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Claes Thure Moberg skrev:Skall vi se till trådens rubrik så blir svaret - JA, visst klarar vi OS. No problem.
Men är det verkligen så självklart? Den av Stockholms kommun beställda utredningen sammanställer de största beroendefaktorerna på sidan 28. På första plats är Tvärförbindelse Södertörn och på andra plats är Spårväg syd. Finns då inte risken att Glömstavägen och Huddingevägen blir överbelastade? Dessa två vägar är det redan idag!

Ordförande i samhällsbyggnadsutskottet i Huddinge höjde ett varningens finger förra året:
Malin Danielsson (L) skrev:Det kan finnas risker med det, till exempel att ett sådant projekt måste prioriteras framför och påverkar infrastruktursatsningarna i regionen. 2021 ska Tvärförbindelse Södertörn börja byggas. Går det att bygga den samtidigt som ett OS ska arrangeras och genomföras? Likaså vad det gäller Spårväg syd, det finns ganska många frågor jag vill ha svar på innan jag gör tummen upp.
Claes Thure Moberg skrev:Bakom rubriken finns nästa problem. BÖR vi arrangera OS. Där blir mitt svar ett jättestort NEJ ....
Jag är positivt inställd till vinter-OS 2026 i Sverige och Lettland. Jag anser att vi bör arrangera OS om vår eftersatta infrastruktur pallar trycket. Frågan är dock om den gör det...

En annan fråga är om Trafikförvaltningen - i sin nuvarande genompolitiserade form - skulle klara av att anpassa utbudet till efterfrågan. Exempelvis förstärks pendeltågstrafiken till Norrviken när Getingmidjan stängs av, trots att regionaltågen vänder i Flemingsberg...
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag tror att klimatet just nu är för oförutsägbart. Vi har kommit in i klimatvältningens era, där vi balanserar på en kant som mycket väl kan tippa åt det ena eller andra hållet pga minsta felsteg.

Jag tycker att OS skall gå tillbaka till ursprunget, låt sommar-OS vara var fjärde år i Aten, och vinter-OS var fjärde år på en lämplig skidort som inrättas som permanent vinter-OS-anläggning. Alla skulle få fördel av upplägget! Grekland och Aten skulle få ett uppsving, spelen skulle bli billigare både för deltagarländer och arrangörerna, infrastrukturen skulle kunna tillåtas bli ändamålsenligt mm. Ingen skulle förlora på upplägget!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Jag är positivt inställd till vinter-OS 2026 i Sverige och Lettland. Jag anser att vi bör arrangera OS om vår eftersatta infrastruktur pallar trycket. Frågan är dock om den gör det...
Trådens är tydligen tänkt att handla om huruvida "vi" klarar av att arrangera OS ur infrastruktursynvinkel. Men oavsett det så finns det ytterligare minst två områden som bör synas.

1. Klarar ordningsmakten med ett sådant arrangemang? Töms övriga Sverige på poliser i samband med OS? Polisen går ju på knäna som det är nu, även om man börjar försöka lägga över en del uppgifter på civilanställd personal. Och en del uppgifter på andra myndigheter och privata företag.

2. Sverige har en tendens att lägga mycket skattepengar på områden som ligger långt från statens eller samhällets kärnverksamhet, så att denna kärnverksamhet inte kan upprätthållas med önskvärd kvalité. Jag vet inte hur stor utgift OS-garantin kan bli. Finns där överhuvudtaget et tak? Men troligen inte, det ligger i sakens natur att det inte gör det. Garanterar Sverige även kostnader i Estland eller om det var Lettland, där vissa tävlingar skulle hållas?

NEJ! Inget OS i Sverige. Vi har ju haft det 1912, och delar av ett 1956.

Hoppas på Italien!
Odd skrev:Jag tycker att OS skall gå tillbaka till ursprunget, låt sommar-OS vara var fjärde år i Aten, och vinter-OS var fjärde år på en lämplig skidort som inrättas som permanent vinter-OS-anläggning. Alla skulle få fördel av upplägget! Grekland och Aten skulle få ett uppsving, spelen skulle bli billigare både för deltagarländer och arrangörerna, infrastrukturen skulle kunna tillåtas bli ändamålsenligt mm. Ingen skulle förlora på upplägget!
Idén har förts fram då och då. Och det är inte så dumt tänkt. Skapa ett par internationella platser för dessa spel. Se bara till att de hamnar i demokratiskt stabila länder. Dit kan vi väl räkna Grekland, sedan snart 50 år. Vinterspelen skulle kanske kunna hamna i Kanada. Eller i bergstrakter någon annan stans där klimatet kan förväntas vara gynnsamt under lång tid. Hur dessa OS-platser ska administreras är en annan fråga. Hur mycket inflytande ska världslandet lämna ifrån sig? Och till vem? IOK känns lite svajit ur demokratisynvinkel tycker jag, enligt vad medierna rapporterat emellanåt.
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev:Jag tror att klimatet just nu är för oförutsägbart. Vi har kommit in i klimatvältningens era, där vi balanserar på en kant som mycket väl kan tippa åt det ena eller andra hållet pga minsta felsteg.

Jag tycker att OS skall gå tillbaka till ursprunget, låt sommar-OS vara var fjärde år i Aten, och vinter-OS var fjärde år på en lämplig skidort som inrättas som permanent vinter-OS-anläggning. Alla skulle få fördel av upplägget! Grekland och Aten skulle få ett uppsving, spelen skulle bli billigare både för deltagarländer och arrangörerna, infrastrukturen skulle kunna tillåtas bli ändamålsenligt mm. Ingen skulle förlora på upplägget!
På vilket sätt skulle OS vart fjärde år i Aten vara ”tillbaka till ursprunget”?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

twr skrev: skulle OS vart fjärde år i Aten vara ”tillbaka till ursprunget”?
Därför att spelen hölls vart fjärde år åtminstone 13 gånger på raken i en liten håla som heter Olympia, ca 18 mil från Aten. Förmodligen hölls spelen där fler gånger men dokumentationen är ganska dålig.
De första moderna olympiska spelen hölls på Panathinaikostadion i just Aten år 1896. Därför kan man säga att en förläggning av spelen till Grekland och Aten skulle vara att man går tillbaka till ursprunget.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Nu behöver vi inte oroa oss längre! :D
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Fast lite tråkigt är det..... speciellt i Tullinge... med nya skidarenan ett stenkast från Tullinge gamla station hade man enkelt kunna bygga en provisorisk plattform och öppnat den. Snacka om bra kommunikation...

Stefan.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Skönt att det inte blev nåt! Säger som Odd, låt en och samma plats ordna OS varje gång, och övriga länder får bidra ekonomiskt!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Håller också med Odd.
Ett vinter-OS i Stockholm där det knappt finns snö låter väldigt dumt.
Skall cvi ha ett OS är det väl sommar-OS vi skall satsa på, men billigast är att ha allt på samma ställe för jämnan.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
twr

Inlägg av twr »

Allra billigast måste ju vara att bara visa repriser av gamla tävlingar!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar