Det var det jag menade, men var otydlig i min förklaring.TKO skrev:Det är mycket möjligt att det är så tabellen skall tolkas - men hur går det ihop med kartan?Kantorn skrev: Linje 160 står på listan, med svart text, vilket betyder att linje 160 stundom har mer än 40% ståplatsutnyttjande, men till skillnad från 172 så har inte 160 det minst 20% av turerna. Enligt listan alltså. Hur verkligheten är nu vet jag inte.
(Jag tror att tabellen skall tolkas så här: 160 är en högfrekvent linje som inte uppfyller kravet "40% ståplatsutnyttjande överskrids på minst 20% av avgångarna" - därför är texten svart i den rutan. Däremot uppfylls kravet "90% av avgångarna har fler resenärer än sittplatser" - varför linjen är orangemarkerad i den rutan. Fast det stämmer ju inte med kartan... och om 40% ståplatsutnyttjande överskrids någon gång får vi inte veta.)
/TKO
Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken 2019/2020
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken 2019/2020
Professionell tyckare
Betydligt tydligare än rapportförfattaren i varje fall!Kantorn skrev:Det var det jag menade, men var otydlig i min förklaring.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Vad är det nu för fel på linje 77? Jag tycker att både byte till och från linjen funkar utmärkt vare sej jag anländer med buss, spårvagn eller tunnelbana!Enceladus skrev:---klipp---
För tunnelbaneresenärer från stan är bytet till bussar vid Liljeholmen otroligt bekvämt - bortsett från linje 77 förstås. Således är det stora bussresandet mellan Liljeholmen och Sjövikstorget här för att stanna.
(Linje 77 är ännu en linje i närområdet som inte är helt genomtänkt. Liljeholmsterminalen är inte gjord för bussar mot stan...)
utbrister
Thomas K Ohlsson
Bussar mot stan borde inte använda den underjordiska bussterminalen. Om du har varit där så förstår du varför...TKO skrev:Vad är det nu för fel på linje 77? Jag tycker att både byte till och från linjen funkar utmärkt vare sej jag anländer med buss, spårvagn eller tunnelbana!Enceladus skrev:---klipp---
För tunnelbaneresenärer från stan är bytet till bussar vid Liljeholmen otroligt bekvämt - bortsett från linje 77 förstås. Således är det stora bussresandet mellan Liljeholmen och Sjövikstorget här för att stanna.
(Linje 77 är ännu en linje i närområdet som inte är helt genomtänkt. Liljeholmsterminalen är inte gjord för bussar mot stan...)
(Ersättningsbussarna för tunnelbanan mot stan har ett hållplatsläge som är bättre lämpat för trafikuppgiften!)
Jag var där senast igår och förstår inte alls synpunkten. Buss 77 kör upp från terminalen precis som alla andra linjer, ut genom rondellen fortsätter Nybohovsbacken under Södertäljevägen och sedan upp på bron. Vad är det för fel på det?Enceladus skrev:Bussar mot stan borde inte använda den underjordiska bussterminalen. Om du har varit där så förstår du varför...TKO skrev:Vad är det nu för fel på linje 77? Jag tycker att både byte till och från linjen funkar utmärkt vare sej jag anländer med buss, spårvagn eller tunnelbana!Enceladus skrev:---klipp---
(Ersättningsbussarna för tunnelbanan mot stan har ett hållplatsläge som är bättre lämpat för trafikuppgiften!)
(Man kan ju tycka att alla bussar ska utgå från markplanet, men det gäller väl i så fall inte bara 77:an?)
/TKO
Jag tror att det är så att byte från spår till buss innebär att man åker från Stockholm via Hornstull till Liljeholmen med tunnelbana, går av vid Liljeholmen och går in i bussen som går tillbaka via Hornstull och norrut. Kommer man söder-/västerifrån får man gå i trappor. Är det så du menar, Enceladus?TKO skrev:Jag var där senast igår och förstår inte alls synpunkten. Buss 77 kör upp från terminalen precis som alla andra linjer, ut genom rondellen fortsätter Nybohovsbacken under Södertäljevägen och sedan upp på bron. Vad är det för fel på det?Enceladus skrev:Bussar mot stan borde inte använda den underjordiska bussterminalen. Om du har varit där så förstår du varför...TKO skrev: Vad är det nu för fel på linje 77? Jag tycker att både byte till och från linjen funkar utmärkt vare sej jag anländer med buss, spårvagn eller tunnelbana!
(Man kan ju tycka att alla bussar ska utgå från markplanet, men det gäller väl i så fall inte bara 77:an?)
/TKO
Professionell tyckare
För att bringa lite reda i virrvarret föreslår jag att den fortsatta diskussionen kring ÅRSTADAL sker i denna tråd!
/TKO
/TKO
Jag uppfattade det så, jag också. Att byte T-bana till buss 77 vid Liljeholmen betyder två trappor om man kommer söderifrån. Oavsett riktning med T-banan så sker bytet lättast vid Hornstull, förutsatt förstås att bussen inte redan är fullsatt.Kantorn skrev:Jag tror att det är så att byte från spår till buss innebär att man åker från Stockholm via Hornstull till Liljeholmen med tunnelbana, går av vid Liljeholmen och går in i bussen som går tillbaka via Hornstull och norrut. Kommer man söder-/västerifrån får man gå i trappor. Är det så du menar, Enceladus?
Min slutsats är därför att den lika gärna skulle kunna ha hållplats i markplanet, och inte ens behöver ha Liljeholmen som ändhållplats. Bussen skulle t.ex. kunna gå vidare genom Årstadal och vända i närheten av korsningen mellan Sjöviksvägen och Sjöviksbacken. (Kordningen är en rondellen.) Om man vill få bort andra linjer från Årstadal.
Linjen skulle kunna passera under Liljeholmsbroarna nära vattnet, om nu det området är i behov av en hållplats.
Men det här kanske mest passar in under avdelningen svammel och korkade idéer?

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Om jag kommer från Telefonplan och skall byta till buss vid Liljeholmen måste jag upp en trappa och så ner igen - oavsett vilken buss jag ska vidare med. Ska då alla bussar gå från markplanet?LÅ1 skrev:Jag uppfattade det så, jag också. Att byte T-bana till buss 77 vid Liljeholmen betyder två trappor om man kommer söderifrån. Oavsett riktning med T-banan så sker bytet lättast vid Hornstull, förutsatt förstås att bussen inte redan är fullsatt.Kantorn skrev:Jag tror att det är så att byte från spår till buss innebär att man åker från Stockholm via Hornstull till Liljeholmen med tunnelbana, går av vid Liljeholmen och går in i bussen som går tillbaka via Hornstull och norrut. Kommer man söder-/västerifrån får man gå i trappor. Är det så du menar, Enceladus?
Min slutsats är därför att den lika gärna skulle kunna ha hållplats i markplanet, och inte ens behöver ha Liljeholmen som ändhållplats. Bussen skulle t.ex. kunna gå vidare genom Årstadal och vända i närheten av korsningen mellan Sjöviksvägen och Sjöviksbacken. (Kordningen är en rondellen.) Om man vill få bort andra linjer från Årstadal.
Linjen skulle kunna passera under Liljeholmsbroarna nära vattnet, om nu det området är i behov av en hållplats.
Men det här kanske mest passar in under avdelningen svammel och korkade idéer?
Orsaken till att 77:an går från Liljeholmen är inte för att få kontakt med tunnelbanan - det sker bättre vid Hornstull - utan för att få anslutning från andra bussar samt Tvärbanan. Någon anledning att dra bussen till Årstadal istället för Liljeholmen har jag svårt att se!
Se även ÅRSTADAL!
/TKO
Nej, alla bussar borde absolut inte utgå från markplanet! För tunnelbaneresenärer från stan, vilka utgör lejonparten av resenärerna, är bytet till bussarna vid den underjordiska terminalen otroligt bekvämt. Således är Liljeholmsterminalen en utmärkt bussterminal - förmodligen Stockholms bästa! Problemet är bara att linje 77 är en skrivbordsprodukt...TKO skrev:Jag var där senast igår och förstår inte alls synpunkten. Buss 77 kör upp från terminalen precis som alla andra linjer, ut genom rondellen fortsätter Nybohovsbacken under Södertäljevägen och sedan upp på bron. Vad är det för fel på det?
Det sista påståendet är kanske sant! Men jag tror inte en annan förlägning av ändhållplatsen vid Liljeholmen förändrar detta...Enceladus skrev:Nej, alla bussar borde absolut inte utgå från markplanet! För tunnelbaneresenärer från stan, vilka utgör lejonparten av resenärerna, är bytet till bussar otroligt bekvämt. Således är Liljeholmsterminalen en utmärkt bussterminal - förmodligen Stockholms bästa! Problemet är att linje 77 är en skrivbordsprodukt...TKO skrev:Jag var där senast igår och förstår inte alls synpunkten. Buss 77 kör upp från terminalen precis som alla andra linjer, ut genom rondellen fortsätter Nybohovsbacken under Södertäljevägen och sedan upp på bron. Vad är det för fel på det?
(Fast 77:an tar dej ändå rätt smidigt från Liljeholmen till NKS - även om det kanske inte är den snabbaste vägen)
/TKO
För att förtydliga mitt tidigare svammel så vill jag säga att tanken hela tiden var att 77:an skulle angöra Liljeholmen. Och då får den ju kontakt med övriga busslinjer där. T.o.m. lättare byte i samma plan om man byter från andra linjer till linje 77.
Men om det finns anledning att dra linjen till Årstadal vet jag inget om. Skulle väl då främst vara för att ta bort någon annan linje därifrån. Linjens stora problem är väl trafikstockningar, men det kanske är ett mindre problem nu när cykelbanorna är färdigbyggda på Långholmsgatan.
Men om det finns anledning att dra linjen till Årstadal vet jag inget om. Skulle väl då främst vara för att ta bort någon annan linje därifrån. Linjens stora problem är väl trafikstockningar, men det kanske är ett mindre problem nu när cykelbanorna är färdigbyggda på Långholmsgatan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Poängen med den underjordiska terminalen är att erbjuda ett otroligt bekvämt byte mellan tunnelbana från stan och bussar. Det är tunnelbaneresenärerna från stan som vinner på terminalens läge. För alla busslinjer utom linje 77 är utgör denna grupp lejonparten av resenärerna. Därför kan det mindre smidiga bytet för resenärer från Telefonplan accepteras. Däremot är det nästan ingen som vinner på att linje 77 inte utgår från markplanet. Den som valde att placera linje 77 i underjorden har förmodligen själv aldrig använt den linjen för att åka från Liljeholmen...TKO skrev:Om jag kommer från Telefonplan och skall byta till buss vid Liljeholmen måste jag upp en trappa och så ner igen - oavsett vilken buss jag ska vidare med. Ska då alla bussar gå från markplanet?
Orsaken till att 77:an går från Liljeholmen är inte för att få kontakt med tunnelbanan - det sker bättre vid Hornstull - utan för att få anslutning från andra bussar samt Tvärbanan. Någon anledning att dra bussen till Årstadal istället för Liljeholmen har jag svårt att se!
Jag förstår inte vad som är så jobbigt med att gå ner en trappa till bussterminalen jämfört med att gå ut på gatan? Detta är ett ickeproblem för 99,99% av resenärerna.Enceladus skrev:Poängen med den underjordiska terminalen är att erbjuda ett otroligt bekvämt byte mellan tunnelbana från stan och bussar. Det är tunnelbaneresenärerna från stan som vinner på terminalens läge. För alla busslinjer utom linje 77 är utgör denna grupp lejonparten av resenärerna. Därför kan det mindre smidiga bytet för resenärer från Telefonplan accepteras. Däremot är det nästan ingen som vinner på att linje 77 inte utgår från markplanet. Den som valde att placera linje 77 i underjorden har förmodligen själv aldrig använt den linjen för att åka från Liljeholmen...TKO skrev:Om jag kommer från Telefonplan och skall byta till buss vid Liljeholmen måste jag upp en trappa och så ner igen - oavsett vilken buss jag ska vidare med. Ska då alla bussar gå från markplanet?
Skulle bussen stanna på Tvärbanehållplatsen? Var skulle vändning ske? Tidsreglering?
/TKO
Hållplatsläge S, d.v.s. där ersättningsbussarna för tunnelbanan mot stan går. Av en anledning!TKO skrev:Jag förstår inte vad som är så jobbigt med att gå ner en trappa till bussterminalen jämfört med att gå ut på gatan? Detta är ett ickeproblem för 99,99% av resenärerna.
Skulle bussen stanna på Tvärbanehållplatsen? Var skulle vändning ske? Tidsreglering?
Att ha ordinarie busstrafik med hållplatsläge S som ändhållplats kommer inte att fungera, det kan redan vara kö av inkommande bussar till denna AVSTIGNINGSHÅLLPLATS.Enceladus skrev:Hållplatsläge S, d.v.s. där ersättningsbussarna för tunnelbanan mot stan går. Av en anledning!TKO skrev:Jag förstår inte vad som är så jobbigt med att gå ner en trappa till bussterminalen jämfört med att gå ut på gatan? Detta är ett ickeproblem för 99,99% av resenärerna.
(Ja jag vet att den används av en Närtrafikslinje i ordinarie trafik, men den går ju inte i högtrafik... )
Åk gärna dit och titta i morgon vid 7:30-tiden!
uppmanar
Thomas K Ohlsson
Hållplatsläge M hade varit bättre för buss 77.
...Visst ja, den har ju Flygbussarna paxat!
...Visst ja, den har ju Flygbussarna paxat!

Egentligen borde vi avsluta denna rätt meningslösa diskussion om linje 77:s hållplatsläge vid Liljeholmen, men det är väl att hoppas på för mycket.
Men dom som anser att den nuvarande placeringen är så himla jobbig ombedes besöka platsen och fundera på om det är så stor skillnad mellan att gå till terminalen och att gå till de föreslagna nya lägena. Lägg sen till var man helst står att väntar en kall novembereftermiddag med snöblandat regn och förbered sedan ett inlägg med nyckelraden 'Jag hade fel'...
i all ödmjukhet
Thomas K Ohlsson
Men dom som anser att den nuvarande placeringen är så himla jobbig ombedes besöka platsen och fundera på om det är så stor skillnad mellan att gå till terminalen och att gå till de föreslagna nya lägena. Lägg sen till var man helst står att väntar en kall novembereftermiddag med snöblandat regn och förbered sedan ett inlägg med nyckelraden 'Jag hade fel'...
i all ödmjukhet
Thomas K Ohlsson
Hållplatsläge S ligger betydligt närmare såväl torget som Tvärbanan och ligger dessutom inomhus. Den främsta fördelen med yttrafik i stadsmiljö är bättre tillgänglighet. Restiden är sällan konkurrenskraftig (det tar cirka 30 minuter att åka mellan Liljeholmen och Karolinska med yttrafiken, ibland ännu längre). Vem ska välja yttrafiken om den har samma gångavstånd som tunnelbanan? Om sex år går tunnelbanan till Karolinska (med bekvämt byte). Om ytterligare några år går tunnelbanan till Fridhemsplan (direkt). Yttrafiken behöver ha ett attraktivt hållplatsläge för att överleva!TKO skrev:Egentligen borde vi avsluta denna rätt meningslösa diskussion om linje 77:s hållplatsläge vid Liljeholmen, men det är väl att hoppas på för mycket.
Om det nu inte går att lasta vid hållplatsläge S - vilket jag är tveksam till - så behöver bussen få en annan ändhållplats. Vi kan inte börja rita streck på en karta utan att veta vilka problem vi vill lösa!
Tidigare har signaturen "Enceladus" ansett att linje 77 är onödig. Sedan har hen förespråkat att en flyttning av ändhållplatsen vid Liljeholmen till läge S skulle vara finemang. Nu är hen "tveksam" om det går at lasta vid detta läge. Bravo - äntligen nåt som är rätt!Enceladus skrev:Hållplatsläge S ligger betydligt närmare såväl torget som Tvärbanan och ligger dessutom inomhus. Den främsta fördelen med yttrafik i stadsmiljö är bättre tillgänglighet. Restiden är sällan konkurrenskraftig (det tar cirka 30 minuter att åka mellan Liljeholmen och Karolinska med yttrafiken, ibland ännu längre). Vem ska välja yttrafiken om den har samma gångavstånd som tunnelbanan? Om sex år går tunnelbanan till Karolinska (med bekvämt byte). Om ytterligare några år går tunnelbanan till Fridhemsplan (direkt). Yttrafiken behöver ha ett attraktivt hållplatsläge för att överleva!TKO skrev:Egentligen borde vi avsluta denna rätt meningslösa diskussion om linje 77:s hållplatsläge vid Liljeholmen, men det är väl att hoppas på för mycket.
Om det nu inte går att lasta vid hållplatsläge S - vilket jag är tveksam till - så behöver bussen få en annan ändhållplats. Vi kan inte börja rita streck på en karta utan att veta vilka problem vi vill lösa!
Sedan följer nåt märkligt resonemang om att "Yttrafiken behöver ett attraktivt hållplatsläge för att överleva" när tunnelbanan gjort sagda yttrafik överflödig.
Nog för att det är fredagskväll men det hela verkar väldigt förvirrat. Men det finns ju natttrafik i tunnelbanan i natt så jag förmodar att skribenten är rätt nöjd!
Natti natti
Thomas K Ohlsson