Enceladus skrev:Förtätningen av de södra förorterna har inneburit ett kraftigt ökat resande på många busslinjer. Det behövs akuta åtgärder på flera linjer i Söderort. De föreslagna utbudsökningarna på bland annat linjerna 133, 142, 143, 147, 172, 173 och 188 är mer eller mindre nödvändiga. Tyvärr innebär den ökade trängseln på dessa linjer att det blir ganska svårt att motivera det nuvarande utbudet på linje 160 mellan Gullmarsplan och Årstaberg. Årsta förtätas också, men främst i närheten av Tvärbanan och det är där resandet ökar mest. Den delen av Årsta har liksom andra nybyggnadsområden ett underutbud.
En linje som definitivt behöver förstärkning är linje 710 mellan Stuvsta och Skärholmen. Den är väldigt hårt belastad samtidigt som det bara är 30-minuterstrafik. På vissa avgångar är det svårt att få ståplats. Den sortens trängsel är fullständigt oacceptabel på en linje med 30-minuterstrafik.
När det gäller linje 160 så skulle den kunna byta linjesträckning med linje 134 mellan Årstaberg och Liljeholmen, men då behöver linje 134 få fler avgångar. Det finns inte mycket plats för fler resenärer på linje 160 mellan Årstadal och Liljeholmen, och det är många Östbergabor som åker till Liljeholmen. I och för sig föreslås linje 134 få fler avgångar, men detta är för att kompensera för nedläggningen av lågbelastade linje 168. Kanske räcker detta?
I övrigt är det ganska intressant att notera likheterna mellan linjerna 160 och 515 samt 130/168 och 509. De två förstnämnda linjerna har varit historiskt betydelsefulla, men har med tiden fått en minskad betydelse i och med ny spårtrafik. Utbudet har bantats ordentligt på båda linjerna. Linje 160 skulle förmodligen kunna få ett rejält ökat resande om den slogs ihop med linje 4 eller blev en del av Tvärbanan. Kanske gäller samma sak för linje 515. Spårfaktorn är verklig!
De tre sistnämnda linjerna har mer eller mindre helt ersatts av den nya spårtrafiken. Linje 130 har lagts ned, linje 168 med samma sträckning föreslås också läggas ned och linje 509 mellan Solna och Sundbyberg är i princip omöjlig att rädda genom spårvägskonvertering eftersom det redan finns en spårväg där! Linjerna har dock fått överleva sina bäst före-datum* tack vare SL:s ovilja eller oförmåga att anpassa utbudet till efterfrågan.
(*Linje 168 behövdes när stadsdelsförvaltningen hade sitt kontor i Årsta.)
De goda nyheterna är att mycket av detta nämns i trafikförändringsdokumentet, men det tar på tok för lång tid att genomföra förändringarna. Flera linjer har haft oacceptabel trängsel i många år.
Eftersom signaturen "Enceladus" verkar ha utvecklat en hatkärlek till linje 160 kan det vara på sin plats att ytterligare korrigera några missuppfattningar!
Jag har bott i Årsta i drygt 30 år, men de första åren bodde jag på Möckelvägen vilket gjorde att linje 160 då var av minder intresse. Då var det 130 och 144 från Herrgårdsvägen som förmedlade kontaken med omvärlden, den sammanlagda frekvensen i högtrafik fanns det inget att klaga på - även om speciellt 144 kunde vara rätt fullsatt när den kom till Årsta. (Jag kan inte låta bli att undra varför hållplatsen nu är omdöpt till Linde - den ligger ju inte i Linde!)
Men sedan flyttade jag först långt upp på Årstavägen och slutligen till Hjälmarsvägen, och då hamnade fokus naturligtvis på Stockholms stoltaste busslinje. Jag vill därför kortfattat redogöra för de väsentliga händelserna rörande linjen de senaste (drygt) 20 åren:
Befolkningsutveckling/struktur
Under perioden har befolkning ökat svagt - främst genom kompletterande förtätningsbebyggelse men också genom att hushållstorleken ökat. När jag flyttade till Årsta var det självklart att barnfamiljer lämnade området, om inte vid första barnet så vid det andra. Nu är det inte lika attraktivt att flytta till Vagnhärad eller Jordbro, därför tränger man ihop sej i sin lilla tvåa eller i bästa fall trea. Bra eller dåligt? Det tar vi en annan gång...
Befolkningen har gradvis föryngrats - vi kan göra den signifikanta katt/barnmatstesten (Gå in på Konsum och jämför antalet hyllmeter för dessa två varukategorier. Funkar inte lika bra på ICA eftersom där är alltid chipshyllan dominerande, eftersom kundkretsen har en övervikt för soffpotatisar som Göran Greider...) Denna gradvisa föryngring av befolkningen leder till en ändrad förvärvsfrekvens vilket återspeglar sej i resandet - såväl mängden resor som fördelningen över dygnen.
Ledbussar!
En av de största förändringarna som skett på 160 under den tid jag åkt med linjen är införandet av ledbussar - vilket hände får drygt 20 år sedan. Även om de första ledbussarna (Neoplan) var ett misslyckande - de klarade helt enkelt inte av backarna kring Skagersvägen - blev det en betydande kapacitetsökning vid bibehållen turtäthet. Vid långsiktiga jämförelser måste detta beaktas.
Tvärbanan
Eller Snabbspårvägen som den ursprungligen kallades - undrar varför det namnet inte längre är a la mode?
Trafiken startade på "försöksbasis" januari 2000 och när trafiken stabiliserats under våren försvann linje 130 från kartan. Påverkan på linje 160 var dock ringa - oavsett om vi betraktar utbud eller resande. Och detta håller i sej - det är svårt att se att Tvärbanan tagit speciellt många resenärer från 160. Detta kan kanske ha ändrats något nu när Tvärbanan faktiskt har bättre turtäthet under mellantrafik än linje 160, men enligt min bedömning är påverkan så fall marginell.
Förlängning / Pendeltågsstation
Öppnandet av pendeltågsstationen vid Årstaberg och förlängning av 160 från Tavelsjösvägen till Svärdlångsplan ändrade signifikant resandemönstret på busslinjen. Från att tidigare varit väldigt "enkelriktad" är idag belastningen mer jämn - ungefär en tredjedel har Årstaberg som målpunkt i morgonrusningen. Detta påverkar naturligtvis turtätheten, för att transportera samma resandemängd behövs nu färre bussar (tidigare gick bussarna i stort sett tomma i motriktningen).
Exempel ur verkliga livet: När jag flyttade till Hjälmarsvägen 2004 var resandet från hållplatsen Årstaskolan väldigt enkelritat, på morgonen var det alltid en stor kö till bussarna mot Gullmarsplan medan det var i stort sett noll påstigande mot Tavelsjövägen (Årsta Västra). Idag ser det lite annorlunda ut... grov uppskattning 65% mot Gullmars, 35% västerut.
KONKLUSION!!!
Resandet på linje 160 har inte minskat de senaste åren - däremot ser strukturen annorlunda ut. Tvärbanan har inte inneburit någon större överflyttning, snarare har nedläggningen av buss 130 medfört ett ökat resandetryck på 160.
Då linjen idag har två attraktiva ändpunkter är resandet inte lika enkelriktat som tidigare - vilket leder till att det är acceptabelt med en någon lägre turtäthet under högtrafik trots ökat antal resande.
Då en större del av befolkningen förvärvsarbetar har resandet under mellantrafiken minskat, vilket avspeglas i ett försämrat utbud. Detta har på senare tid till viss uppvägts av ett ökat antal grundskolebarn som åker fram och tillbaka längs linjen - en följd av utbildningsförvaltningens oförmåga att planera samt "det fria skolvalet". Etableringen av en krämarskola vid Skagersvägen har gjort att situationen på bussarna emellanåt är olidlig, både vad det gäller trängsel och avseende ljudnivå.
Kort sagt - den som kan tolka resandesiffrorna rätt inser att linje 160 behåller sin plats som en av landets mest belastade busslinjer!
(Ett annat sätt är att inse detta är att ställa sej i kön vid Gullmarsplan runt 17:15...)
ännu ett upplysande inlägg från
Thomas K Ohlsson