Signalering i KPH-Metrons och Oslos T-bane

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders_W

Signalering i KPH-Metrons och Oslos T-bane

Inlägg av Anders_W »

Hej!

Har någon koll på hur signaleringen i tunnelbanorna ser ut i våra grannländer? Wikipedia har uppgifter om Helsingfors-Metron, men i övrigt ser det mörkt ut.

Jag intresserar mig för saker som: hur huvudsignaler ser ut, vilka signalbilder som används och vad de innebär, om man använder väg- eller hastighetssignalering, om signaleringen är symmetrisk eller anpassad för högerspårstrafik. Även hyttsignalering är av intresse, liksom hur tågdetekteringen är uppbyggd.

Jag vet att Köpenhamns-Metron är obemannad, men det finns obemannade transportsystem (t.ex. Nippori-Toneri Liner i Tokyo), som har enkla optiska signaler vid nyckelpunkter längs banan för att underlätta bemannad körning med arbetståg eller vid UTO-avbrott.

Tacksam för svar,

Anders
som försöker göra en jämförelse mellan Nordens olika tunnelbanor
daniel_s

Re: Signalering i KPH-Metrons och Oslos T-bane

Inlägg av daniel_s »

Oslo har praktiskt taget samma hyttsignalsystem som Stockholm, dock med en fjärde hastighetsnivå 30 km/h. Den fasta signaleringen är också väldigt stockholmsmässig (bortsett från att den rakaste tågvägen har två gröna och avvik har en grön förstås!). Tror att de nyast ombyggda sträckorna har dubbelriktad signalering men där är jag ute och cyklar!
Anders_W

Inlägg av Anders_W »

Tack!

Vet Du om de också har "tre gröna" för 'ännu mer avvikande tågväg'?

Om systemet liknar det på Stockholms röda & blå linjer borde det också finnas en stop-and-proceed-signalbild.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Anders_W skrev:Tack!

Vet Du om de också har "tre gröna" för 'ännu mer avvikande tågväg'?

Om systemet liknar det på Stockholms röda & blå linjer borde det också finnas en stop-and-proceed-signalbild.
Ja, rött och gult finns nog allt, men inte tre gröna (det skulle väl snarare betyda ”ännu rakare tågväg” :wink: ) utan snarare då att det kommer två signaler med kort mellanrum. (Lite gissningsvarning)
996

Inlägg av 996 »

Rødt betyr "STOPP"

Ett grønt betyr "KJØR" mot avvikende togvei

To grønne betyr "KJØR", ikke avvikende togvei

Ett gult betyr "VARSOM", brukes bare i spesielle definerte tilfeller

Ett gult og ett rødt betyr "STOPP og KJØR FRAM" med mask fart 15 km/t fram til neste hovedsignal.

Det der med bruken av ett eller to grønne lys er litt diffust fordi man noe steder bruker to grønne selv om man strengt tatt kjører i avvik fordi man kjører i det som er definert hovedspor. Når man vil kjøre inn på Ryen depot så får man ett grønt selv om dette er "rakspor" og to grønne mot Bergkrystallen selv om dette er avviken spor akkurat her.

Mvh Bjørn
Anders_W

Inlägg av Anders_W »

Åter tack!

Jag hade funderat på om indelningen mellan olika antal gröna sken utgick från växellägen (rak eller avvikande väg), från största tillåten hastighet (som i bl.a. Berlins U-Bahn) eller från en mer abstrakt definition av första, andra, tredje osv. tågväg (som i Stockholm). Det var alltså det första alternativet.

Vad jag förstår av svaren ovan har man ingen optisk försignalering (utom möjligen om signalavstånd e.d. tvingar en signal att visa "Varsom", ungefär som man på Trafikverkets spår får "tre gröna" vid mycket korta signalavstånd, avsaknad av skyddssträcka etc.)
996

Inlägg av 996 »

"Hyttsignalen" tar se av hastighetsreduksjonen. Du får 15 eller 30 (K eller L) muligens 50 hvis avvikende togvei er slakk nok slik som ved Ullevål stadion hvor linja mot Sognsvann er avvikende og Ringbanen er rakspår. Avvik er ikke gradert utover det. Det pussige er jo at ved innkjøring til Ryen får du et grønt enda det er det som fysisk er rakspår, men to grønne videre mot Bergkrystallen enda det er avvik, men altså hovedspor.

Mvh Bjørn
Skriv svar