Vadå ”görs inget”? Det som föranleder sommarens avstängningar är ju massiva arbeten med tunnelbanans infrastruktur! Dessutom för en gångs skull samordnade så att man slipper stänga av samma grej två gånger för två av varandra oberoende arbeten. Och Bagis är väl inte mer missgynnat än vad som är brukligt vid sommararbeten på T-bana 1.Enceladus skrev:T-banekaoset – Bagisbor vill ha direktbuss
För varje år som går känns det som att diskrepansen mellan utbud och efterfrågan ökar. Om alla partier är överens om att systemet är dysfunktionellt, varför görs inget?Bagisbo skrev:Jag vet inte riktigt hur SL har tänkt, det är ju betydligt fler som bor i Bagis än i Kärrtorp.
Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Anledningen till att bussarna går från Kärrtorp istället för Bagarmossen är dels att det är betydligt rörigare att manövrera in en buss hela vägen till Bagarmossen via diverse smågator. Kärrtorp har en snabbare väg till Gullmarsplan, vilket ger en högre turtäthet med samma antal fordon (= högre kapacitet). Dels är vägen till busshållplatsen vid Bagarmossen inte helt självklar, d.v.s. stor risk att folk inte hittar bussarna över huvud taget.daniel_s skrev:Vadå ”görs inget”? Det som föranleder sommarens avstängningar är ju massiva arbeten med tunnelbanans infrastruktur! Dessutom för en gångs skull samordnade så att man slipper stänga av samma grej två gånger för två av varandra oberoende arbeten. Och Bagis är väl inte mer missgynnat än vad som är brukligt vid sommararbeten på T-bana 1.Enceladus skrev:T-banekaoset – Bagisbor vill ha direktbuss
För varje år som går känns det som att diskrepansen mellan utbud och efterfrågan ökar. Om alla partier är överens om att systemet är dysfunktionellt, varför görs inget?Bagisbo skrev:Jag vet inte riktigt hur SL har tänkt, det är ju betydligt fler som bor i Bagis än i Kärrtorp.
I vissa områden finns det en anledning till att man kör tunnelbana...
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Fortsätt gärna diskutera om arbetet söder om Söder i en egen tråd, här.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Jo precis, t ex att de är byggda för tunnelbanan från början.Klfh skrev:I vissa områden finns det en anledning till att man kör tunnelbana...
Inom parentes undrar jag när man tänker rätta till infon i innerstadsbussarna som säger att trafiken är avstängd mellan Gullmarsplan och Skärmarbrink? Det ser inte ut som att den kommer automatiskt från TIMS utan det verkar vara något slags bild, som visas tillsammans med annan SL-propaganda om sommarens arbeten.
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
I och med bytet vid Skärmarbrink tar tunnelbanan ungefär lika lång tid som nattbussen. Med 20-minuterstrafik i högtrafik kan man kosta på sig några direktbussar...Klfh skrev:Anledningen till att bussarna går från Kärrtorp istället för Bagarmossen är dels att det är betydligt rörigare att manövrera in en buss hela vägen till Bagarmossen via diverse smågator. Kärrtorp har en snabbare väg till Gullmarsplan, vilket ger en högre turtäthet med samma antal fordon (= högre kapacitet). Dels är vägen till busshållplatsen vid Bagarmossen inte helt självklar, d.v.s. stor risk att folk inte hittar bussarna över huvud taget.
I vissa områden finns det en anledning till att man kör tunnelbana...
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
SL:s uppmaning i kaoset: Ta bussen
Kanske ändå skulle vara en idé att sätta in en buss från den största stationen på linjen?
Kanske ändå skulle vara en idé att sätta in en buss från den största stationen på linjen?
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Jag instämmer naturligtvis i denna uppmaning.LÅ1 skrev:Fortsätt gärna diskutera om arbetet söder om Söder i en egen tråd, här.
Söderströmsbron ligger norr om - och inte söder om - Söder!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Till Skogskyrkogården då eller? Tror knappast att man skulle spara någon tid alls på det, det blir ju inte färre byten på det sättet och det är en omväg jämfört med att åka längs spåret.Enceladus skrev:SL:s uppmaning i kaoset: Ta bussen
Kanske ändå skulle vara en idé att sätta in en buss från den största stationen på linjen?
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Tunnelbanan går i 20-minuterstrafik. Bussalternativet behöver inte vara snabbare för att det ska löna sig!daniel_s skrev:Till Skogskyrkogården då eller? Tror knappast att man skulle spara någon tid alls på det, det blir ju inte färre byten på det sättet och det är en omväg jämfört med att åka längs spåret.Enceladus skrev:SL:s uppmaning i kaoset: Ta bussen
Kanske ändå skulle vara en idé att sätta in en buss från den största stationen på linjen?
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Definitionen på att det "lönar sig" är ju att man kommer fram tidigare än om man hade väntat på nästa tåg, och det kommer knappast att inträffa hur man än gör.Enceladus skrev:Tunnelbanan går i 20-minuterstrafik. Bussalternativet behöver inte vara snabbare för att det ska löna sig!daniel_s skrev:Till Skogskyrkogården då eller? Tror knappast att man skulle spara någon tid alls på det, det blir ju inte färre byten på det sättet och det är en omväg jämfört med att åka längs spåret.Enceladus skrev:Kanske ändå skulle vara en idé att sätta in en buss från den största stationen på linjen?
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Det stämmer inte. Eftersom tunnelbanealternativet kräver två byten för resor norr om Gullmarsplan så lönar det sig ofta att ta 161:an till Svedmyra. En direktbuss skulle förmodligen vara ännu effektivare.daniel_s skrev:Definitionen på att det "lönar sig" är ju att man kommer fram tidigare än om man hade väntat på nästa tåg, och det kommer knappast att inträffa hur man än gör.
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Ja men det är byten långt från Söderströmsbron, så vad har det i denna tråden att göra?Enceladus skrev:Det stämmer inte. Eftersom tunnelbanealternativet kräver två byten för resor norr om Gullmarsplan så lönar det sig ofta att ta 161:an till Svedmyra. En direktbuss skulle förmodligen vara ännu effektivare.daniel_s skrev:Definitionen på att det "lönar sig" är ju att man kommer fram tidigare än om man hade väntat på nästa tåg, och det kommer knappast att inträffa hur man än gör.
Senare i sommar krävs det två byten för resa från Medborgarplatsen till Hötorget! Det är dessa två byten har med Söderströmsbron att göra!
(Hur är det med geografikunskaperna? )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Ja se där, du kommer ju faktiskt fram hela fyra minuter tidigare genom att tillbringa en kvart på Sockenvägen i stället för att vänta 13 minuter på nästa tåg. Men det är helt klart en rimlig resväg för den som bor någon hållplats hit eller dit längs linjen, men de skulle ju knappast vara lika betjänta av din expressbuss.Enceladus skrev:Det stämmer inte. Eftersom tunnelbanealternativet kräver två byten för resor norr om Gullmarsplan så lönar det sig ofta att ta 161:an till Svedmyra. En direktbuss skulle förmodligen vara ännu effektivare.daniel_s skrev:Definitionen på att det "lönar sig" är ju att man kommer fram tidigare än om man hade väntat på nästa tåg, och det kommer knappast att inträffa hur man än gör.
(För övrigt verkar man även från Bagis vissa tider ha nytta av Kärrtorps förstärkningsbuss!)
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Nu är det ingen trafik på gröna linjen mellan Slussen och T-centralen. Vartannat tåg norr ifrån vänder vid Hötorget och vartannat kör fram till T-centralen. Söderifrån går alla tåg till Slussen. På båda delarna är det 5-minuterstrafik, vilket betyder 10-minuterstrafik från T-centralen eftersom bara vartannat tåg går dit.
Vid mitt "studiebesök" i går eftermiddag var förvirringen bland resenärerna större än vad jag uppfattade att den var vid Södra station häromdagen. Här var det dessutom färre informatörer att rådfråga. Men skyltningen var omfattande.
Vid Slussen går vartannat tåg till den ena plattformen och vartannat till den andra. Det finns (förstås) ingen "nästa tåg"-skyllt i biljetthallarna. Man får titta på de vanliga skyltarna som räknar ner minutrarna till avgång, om man har bråttom. (Och det har ju Stockholmarna alltid, om man frågar turister från landsorten. )
Vid mitt "studiebesök" i går eftermiddag var förvirringen bland resenärerna större än vad jag uppfattade att den var vid Södra station häromdagen. Här var det dessutom färre informatörer att rådfråga. Men skyltningen var omfattande.
Vid Slussen går vartannat tåg till den ena plattformen och vartannat till den andra. Det finns (förstås) ingen "nästa tåg"-skyllt i biljetthallarna. Man får titta på de vanliga skyltarna som räknar ner minutrarna till avgång, om man har bråttom. (Och det har ju Stockholmarna alltid, om man frågar turister från landsorten. )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Nu ska man skynda på arbetet med broreparationen. Frågar man mig så har det tagit väldigt lång tid. Men det finns kanske rimliga förklaringar till det?
"Extrasatsning för mindre kaos på Gröna linjen".
Det mesta i den artikeln verkar konstigt, inklusive rubriken. Är Söderströmsbron verkligen byggd som fem broar? Det faktum att man kan byta ut delar under ett spår men ha trafik på alla de övriga kan tyda på det. Läser man artikeln så får man uppfattningen att allt arbete på bron sker under avstängningstiderna, men det stämmer ju inte.
Hitintills har man hållit på med arbetet i 2,5 år, eller nått. (Man började väl med mittspåret först, och för det behövdes ju ingen avstängning, så när det arbetet började vet jag inte.) Nu återstår två spår samt att göra färdigt arbetet på det spår man har arbetat på sedan i somras. Och allt ska vara klart till hösten, alltså om ett halvår! Får se hur det går.
"Extrasatsning för mindre kaos på Gröna linjen".
Det mesta i den artikeln verkar konstigt, inklusive rubriken. Är Söderströmsbron verkligen byggd som fem broar? Det faktum att man kan byta ut delar under ett spår men ha trafik på alla de övriga kan tyda på det. Läser man artikeln så får man uppfattningen att allt arbete på bron sker under avstängningstiderna, men det stämmer ju inte.
Hitintills har man hållit på med arbetet i 2,5 år, eller nått. (Man började väl med mittspåret först, och för det behövdes ju ingen avstängning, så när det arbetet började vet jag inte.) Nu återstår två spår samt att göra färdigt arbetet på det spår man har arbetat på sedan i somras. Och allt ska vara klart till hösten, alltså om ett halvår! Får se hur det går.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
LÅ1 skrev: Hitintills har man hållit på med arbetet i 2,5 år, eller nått.
Tssk. Har det tagit 2,5 år att göra halva jobbet, tar det förmodligen 2,5 år att göra den andra halvan också.LÅ1 skrev:Och allt ska vara klart till hösten, alltså om ett halvår! Får se hur det går.
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Det man kan fråga sig är hur många dagar, eller nätter, som det pågått arbete på bron. Jag har fått för mig att arbetet stått stilla i långa perioder. Men jag kan ha fel.Sio skrev:LÅ1 skrev: Hitintills har man hållit på med arbetet i 2,5 år, eller nått.Tssk. Har det tagit 2,5 år att göra halva jobbet, tar det förmodligen 2,5 år att göra den andra halvan också.LÅ1 skrev:Och allt ska vara klart till hösten, alltså om ett halvår! Får se hur det går.
För att kunna reparera ett spår måste ju trafiken läggas över till ett annat spår. Det kräver att trafiken är avstängd i ca 14 dagar. (På en linje.) Sådana avstängningar vill man väl helst förlägga till perioder med färre resenärer. Eller i alla fall perioder då det åker färre under maxtimmen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Det har väl åtminstone en gång varit så att man skjutit upp omläggningen, inte för att arbetet inte varit klart, utan för att det inte är så lämpligt att stänga halva tunnelbanan i två veckor när även en massa annat är avstängt samtidigt. Detta leder då rimligtvis också till att arbetet ligger nere en tid.LÅ1 skrev:Det man kan fråga sig är hur många dagar, eller nätter, som det pågått arbete på bron. Jag har fått för mig att arbetet stått stilla i långa perioder. Men jag kan ha fel.
För att kunna reparera ett spår måste ju trafiken läggas över till ett annat spår. Det kräver att trafiken är avstängd i ca 14 dagar. (På en linje.) Sådana avstängningar vill man väl helst förlägga till perioder med färre resenärer. Eller i alla fall perioder då det åker färre under maxtimmen.
Sen kan man ju fråga sig varför det ska ta två veckor att göra en sån där omkoppling. Det enkla svaret är väl att arbetet tenderar att ta den tid som man får disponera...
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Det är just de långa omläggningstiderna, som inte är lämplig att göras precis när det är lämpligt enligt en tajt tidsplan, som gör att det verkar svårt att få hela jobbet klart till hösten. Om jag räknar rätt så borde det behövas sex omläggningsavstängningar innan allt är klart.daniel_s skrev:Det har väl åtminstone en gång varit så att man skjutit upp omläggningen, inte för att arbetet inte varit klart, utan för att det inte är så lämpligt att stänga halva tunnelbanan i två veckor när även en massa annat är avstängt samtidigt. Detta leder då rimligtvis också till att arbetet ligger nere en tid.LÅ1 skrev:Det man kan fråga sig är hur många dagar, eller nätter, som det pågått arbete på bron. Jag har fått för mig att arbetet stått stilla i långa perioder. Men jag kan ha fel.
För att kunna reparera ett spår måste ju trafiken läggas över till ett annat spår. Det kräver att trafiken är avstängd i ca 14 dagar. (På en linje.) Sådana avstängningar vill man väl helst förlägga till perioder med färre resenärer. Eller i alla fall perioder då det åker färre under maxtimmen.
Sen kan man ju fråga sig varför det ska ta två veckor att göra en sån där omkoppling. Det enkla svaret är väl att arbetet tenderar att ta den tid som man får disponera...
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Det här vore väl inget problem om man började med att återetablera spårvägen i Stockholm innanför tullarna...