Lite tråkigt tycker jag att etsätta kaklet med plåt även om man försäkrar att intrycket ska bli detsamma, dessa 5 kakelklädda stationer Hötorget-Fridhemsplan har ju varit karaktäristiska sedan de kom till och bildar en grupp stationer med samma arkitektur. I delar av utsmyckningen av Västra Skogen så påminner man just om kakelsättningen hos dessa 5 äldre stationer.LÅ1 skrev:Nu har Region Stockholm presenterat en text om arbetet vid Fridhemsplans station och även en visionsbild som visar hur tub1-perrongerna kommer att se ut. Missa inte länken långt ner på sidan till andra artiklar i ämnet!
Långa avstängningar av T-banan vid Fridhemsplan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Re: Långa avstängningar av T-banan vid Fridhemsplan
Ja, verkligen tråkigt. Synd att ta bort kaklet i talet också.Lennart Petersen skrev:Lite tråkigt tycker jag att etsätta kaklet med plåt även om man försäkrar att intrycket ska bli detsamma, dessa 5 kakelklädda stationer Hötorget-Fridhemsplan har ju varit karaktäristiska sedan de kom till och bildar en grupp stationer med samma arkitektur. I delar av utsmyckningen av Västra Skogen så påminner man just om kakelsättningen hos dessa 5 äldre stationer.LÅ1 skrev:Nu har Region Stockholm presenterat en text om arbetet vid Fridhemsplans station och även en visionsbild som visar hur tub1-perrongerna kommer att se ut. Missa inte länken långt ner på sidan till andra artiklar i ämnet!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Nu finns ju även Medborgarplatsen och Skanstull som representanter för "äldre stationer". Nog tycker jag att man där med den varliga "uppfräschning" man gjort, fått märkbart trevligare stationer. Hötorget är ju utsett som någon sorts "retro-station", och där ska man absolut för all framtid ha kakel som väggmaterial, tycker även jag! Men stationer som Rådmansgatan och Fridhemsplan är rejält trista som de ser ut i dagsläget, och om man kan göra uppfräschningen på ett snyggt sätt kan det kanske vara värt det? Även om det sker viss "materialförvanskning", så bortfaller ju problemet med att det ser illa ut med kakelplattor som i åratal på något sätt skadats och spruckit eller fallit bort. Det blir nu ungefär som med bilar, telefoner och annat "retro", där man sätter modern teknik under ett utseendemässigt gammalt skal.Lennart Petersen skrev:Lite tråkigt tycker jag att etsätta kaklet med plåt även om man försäkrar att intrycket ska bli detsamma, dessa 5 kakelklädda stationer Hötorget-Fridhemsplan har ju varit karaktäristiska sedan de kom till och bildar en grupp stationer med samma arkitektur. I delar av utsmyckningen av Västra Skogen så påminner man just om kakelsättningen hos dessa 5 äldre stationer.LÅ1 skrev:Nu har Region Stockholm presenterat en text om arbetet vid Fridhemsplans station och även en visionsbild som visar hur tub1-perrongerna kommer att se ut. Missa inte länken långt ner på sidan till andra artiklar i ämnet!

Så här presenterar Trafikförvaltningen "nya Fridhemsplan" på bild. Inte alltför illa, tycker jag. Det ser betydligt fräschare ut än idag i mina ögon, samtidigt som man visar omsorg om den "äldre stilen". Den "förfärliga" stilblandningen mellan gammal gult kakel och nyare grönt "kakel" (inte exakt samma material) ser också ut att renoveras bort.

Nuskicket. Den bilden får bli lite mindre, eftersom jag tycker utseendet är lite sämre!

Utseendemässigt blir det ett riktigt lyft! Jag är däremot överraskad över att ingen petimäter ännu uppmärksammat att illustratören växlat om tuben till högertrafik! 

Kan någon förklara takutformningen för mej!
Plockar man bort betongelementen?
Finns det bågar/balkar bakom btg-elementen idag eller är dom nya?
Varför är taket svart/mörkt - det tar ju bort rymdkänslan?
"tacksam för svar"
/TKO
"tacksam för svar"
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Vadå? Det är väl mörkt i rymden!!!TKO skrev:Kan någon förklara takutformningen för mej!
"tacksam för svar"
/TKO
Jag tror att det blir snyggare och minst lika bra utan innertaket, med nakna bågar i stället. Sen kan min antikvariska sida tycka att inget borde ändras mot hur det var 1952 men men...
"Black is the new white"...
Eller så är industrialismen och att man ska via råkonstruktionen på modet av den nya stationsdesignen!
Jag gillar den nya designen, det sticker ut nu när det redan finns en massa stationer med takvalv längs med röda linjen redan!
Eller så är industrialismen och att man ska via råkonstruktionen på modet av den nya stationsdesignen!
Jag gillar den nya designen, det sticker ut nu när det redan finns en massa stationer med takvalv längs med röda linjen redan!
-
Det blir väl just delvis högertrafik när man stänger av ett spår under ombyggnaden ?yako skrev:Utseendemässigt blir det ett riktigt lyft! Jag är däremot överraskad över att ingen petimäter ännu uppmärksammat att illustratören växlat om tuben till högertrafik!
Nej, högertrafik kan bara förekomma när man man möter någon, vilket förhoppningsvis inte ska ske på enkelspåret.Lennart Petersen skrev:Det blir väl just delvis högertrafik när man stänger av ett spår under ombyggnaden ?yako skrev:Utseendemässigt blir det ett riktigt lyft! Jag är däremot överraskad över att ingen petimäter ännu uppmärksammat att illustratören växlat om tuben till högertrafik!

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Man tänker tydligen inte stå och blanda betong nere i stationen!
Betongen ska pumpa ner från gatan, vilket medför inskränkning i biltrafiken. "Körfält stängs av på Sankt Eriksgatan".
Hoppas de borrar rätt, och inte kommer ner över spåret.
(Tänkte på tåget som körde in i en borr för bergvärme nära Mariatorget för ett antal år sedan.)

Betongen ska pumpa ner från gatan, vilket medför inskränkning i biltrafiken. "Körfält stängs av på Sankt Eriksgatan".
Hoppas de borrar rätt, och inte kommer ner över spåret.

Kollade som hastigt in station Fridhemsplan i dag. Jag trodde man skulle ha byggt om båda perrongerna i sommar, men det var bara perrongen för tåg mot Thorildsplan som man byggt om. Och mycket jobb återstår. Gissar att man tar den andra perrongen nästa sommar, även om inget är bestämt enligt Mitt i. (Länken nedan.) Men det blir nog bra när det är färdigt 2021 eller 2022 eller något sånt.
Mitt i: "Fridhemsplans t-banestation öppen igen – men arbetet fortsätter".
Mitt i: "Fridhemsplans t-banestation öppen igen – men arbetet fortsätter".
Senast redigerad av LÅ1 den tisdag 03 september 2019 18:53, redigerad totalt 1 gånger.
Jag kikade också förbi Fridhemsplan i går och tog ett par bilder med halvdan kvalitet. Det syns åtminstone på ett ungefär hur den nyrenoverade delen av stationen ser ut. Mer känsla av att stå under en kvällshimmel med denna mörkgrå takfärg.

Kvällshimmel låter poetiskt!
Kanske ett ställe för romantiska rendez-vous?
/TKO
Kanske ett ställe för romantiska rendez-vous?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Ett par bilder till. På denna ser vi den gamla valvkonstruktionen i genomskärning ...

... vilken så småningom kommer att rivas, precis som vid den andra plattformen. Notera f.ö. stationsskyltarnas temporära upphängning i stängslet.

... vilken så småningom kommer att rivas, precis som vid den andra plattformen. Notera f.ö. stationsskyltarnas temporära upphängning i stängslet.

Ombyggnaden blev visst lite dyr. Nu behöver man 102,5 miljoner till.
"Upprustningen av Fridhemsplans t-bana spräcker budgeten"
"Upprustningen av Fridhemsplans t-bana spräcker budgeten"
Tycks fortfarande sakna pengar till att färdigställa upprustningen av station Fridhemsplan. För det är väl inte viljan som saknas?
Om du ska gräva upp en två år gammal tråd så får du väl åtminstone åberopa nån länk eller beskriva nåt som underlag för ditt påstående!LÅ1 skrev:Tycks fortfarande sakna pengar till att färdigställa upprustningen av station Fridhemsplan. För det är väl inte viljan som saknas?
Nu när det ändå är uppgrävt, hur stor andel av kostnaden bestod i nödvändiga arbeten och hur stor kostnad utgjorde "moderniseringen" av ytskikten, jämfört om man nöjt sig med enklast möjliga men hållbara ytskikt?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enklast möjliga men hållbara är väl precis vad det är nu. Man har ju t ex skippat innertaket och kör med sprutbetong i stället.Odd skrev:Nu när det ändå är uppgrävt, hur stor andel av kostnaden bestod i nödvändiga arbeten och hur stor kostnad utgjorde "moderniseringen" av ytskikten, jämfört om man nöjt sig med enklast möjliga men hållbara ytskikt?