Är den? Hade jag ingen aning om. Men, ta mig tusan, när jag kollar min egen bild av den så ser jag det också. Något mer som ser det? Vad jag själv tycker mig se har jag skrivit sist i inlägget, men tjuvkika inte där omedelbart, utan försök kom på själv först!Hechtwagen skrev:Ett exempel på märkligt färgval är insidan på spårvägsmuseets metropolbuss! Den var redan grön före renoveringen så hur man kunde misslyckad så totalt med att få till en snarlik grön nyans är för mig ett mysterium!
Minns han som erbjud spårvägsmuseet att få massa delar som saknades i inredningen på metropolen, han bemöttes mästrande och arrogant och fick förklarat för sig att de hade alla delar till bussen.
Än i denna dag kan man konstatera att de delar han erbjöd fortfarande saknas på bussen.
Notera att jag inte kommenterar den märkligt felmaskade fronten på metropolen!
När jag var i Spårvägsmuseet innan de stängde, försökte jag ta några bilder. Men jag hade då skräpblixtfunktion på då medhavd mobil, och belysningen var för eländigt mörk. I befintligt ljus blev det mesta svart när man försökte ta helhetsbilder på fordon. Man kan tycka att det är lite märkligt med dålig belysning, just i ett museum där många önskar ta bilder på stora fordon typ 10-20 m långa. Hoppas det blir bättre i nya museet!
En närbild på innanmätet av en grön förarhytt blev något ljusare än mörk, även om det tyvärr är en eländig bild (jämför med bildkvaliteten på Metropolen som togs med samma mobilkamera i dagsljus). Jag tycker mig faktiskt se olika gröna färgnyanser på den gröna plåten upptill och plåten i mitten. Men oavsett om det beror på att det är målat med olika nyanser, eller på att belysningen avgör hur nyansen upplevs, så illustrerar det svårigheten att avgöra RAL-koder med hjälp av bilder man betraktar på en skärm. En annan av mina källor har sagt mig att om man vill ha helt korrekt färgåtergivning på en skärm, så får man köpa en extremt dyr sådan. Räkna med femsiffrigt belopp.
Bilden är tagen för alldeles för länge sedan för att jag ska minnas fotograferingssituationen, men om bilden är av en vagn som rullat i trafik och blivit renoverad och ommålad, så får man ta med det i färgkalkylen.
Tråkigt också med mannen som blev avvisad när han ville hjälpa till. Ett exempel på hur mästrande kan få olyckliga konsekvenser, även för den mästrande. Man får hoppas att han gör ett försök till när Spårvägsmuseet återöppnar, och att de då har en mer lyssnande och ödmjuk attityd. Ju mer vi kan göra för att historiskt dokumentera och bevara innan det går ohjälpligt förlorat, desto bättre förstås.
För den som tjuvkikar: På andra bilder av Metropolen, ser man att det ljusa fältet har spets nedtill. Och kurvorna har en något annat form (kanske därför man hamnade fel nedtill). Som synes på bilden ovan är det ingen spets utan en rak avhuggen trubbig sak nedtill.