Kulör tunnelvagnar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Coppas

Kulör tunnelvagnar?

Inlägg av Coppas »

Hej!

Det jag är ute efter är om någon här känner till vilken kulören (i RAL Classic eller annat motsvarande färgsystem) är på framförallt de gamla gröna tunneltågen? Om någon sedan även sitter inne med samma info för de Bernadotte-blå så är det oxå intressant, men framförallt är jag ute efter de gröna.

Har av diverse orsaker sedan varit frånvarande från forumet i nästan 10 år så jag ber även om ursäkt ifall jag lägger detta fel. Har även provat att söka på diverse olika varianter här, men har kammat noll. Även på nätet överlag så har det inte funnits något matnyttigt.
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
TKO

Re: Kulör tunnelvagnar?

Inlägg av TKO »

Välkommen åter!
Kan tyvärr inte hjälpa till med färgkoden.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ett äldre SL-dokument, dock utan det gröna:
https://www.dropbox.com/s/5s1qpf9qbw0hg ... n.pdf?dl=0
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

C1-C3 hade en helt annan grön nyans än museietåget har idag, C4 och C6 hade ytterligare en grön nyans och från och med C12 infördes en tredje grön nyans så det beror på vilka vagntyper det gäller.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Hechtwagen skrev:C1-C3 hade en helt annan grön nyans än museietåget har idag, C4 och C6 hade ytterligare en grön nyans och från och med C12 infördes en tredje grön nyans så det beror på vilka vagntyper det gäller.
Viss färgblindhet har utan tvekan förekommit! :(
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Det är inte bara exteriörfärgen som är helt fel utan även interiörens färg.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

M224 skrev:Det är inte bara exteriörfärgen som är helt fel utan även interiörens färg.
På vilka vagnar? C1-C3 hade ett otal invändiga färgsättningar genom åren och de är rätt som de ser ut nu men ingen har sett dessa nyanser live på 40-50 år! Plus att lysrören i museietåget är varmvita vilket utöver att det är ett tecken på pietetlöshet ytterligare förvanskar intrycket av interiörerna.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Hechtwagen skrev:
M224 skrev:Det är inte bara exteriörfärgen som är helt fel utan även interiörens färg.
På vilka vagnar? C1-C3 hade ett otal invändiga färgsättningar genom åren och de är rätt som de ser ut nu men ingen har sett dessa nyanser live på 40-50 år! Plus att lysrören i museietåget är varmvita vilket utöver att det är ett tecken på pietetlöshet ytterligare förvanskar intrycket av interiörerna.
Det var musievagnarna jag hade i åtanke. Vagnarna påminner inte alls om varken C7 som gick med originalinredning fram till 1998 eller C2 2417 som tillhör Spårvägsmuseet.
Coppas

Inlägg av Coppas »

Stort tack för svaren. Att kulörerna delvis har skiftat under åren var kanske inte helt oväntat.

Den närmaste gröna kulör jag hittar i RAL Classic är kod 6025. Den moderna ekvivalenten jag hittat är RAL Effect med kod 220-3. Får leta vidare.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Coppas skrev:Stort tack för svaren. Att kulörerna delvis har skiftat under åren var kanske inte helt oväntat.

Den närmaste gröna kulör jag hittar i RAL Classic är kod 6025. Den moderna ekvivalenten jag hittat är RAL Effect med kod 220-3. Får leta vidare.
Det finns åsikter i dessa frågor som går ut på att det är larvigt att vara noga med färgnyanser, resultatet avgörs ändå av en ren slump. Och det stämmer - men bara i ett fall! Innan SS verkvagnar blev orangefärgade var de gråa och den färgen blandades av alla överblivna färgslattar ur diverse burkar, sålunda fanns det inte två verkvagnar som hade exakt samma färg! Trafikvagnar har man varit mera noga med, det finns ju också en anledning till att det finns färgnummer... Att renovera museifordon för en massa miljoner och sedan ge dem helt fel färgnyans så att ingen betraktare känner igen sig kan man ju säga ett och annat om... :evil:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Var inte vagnarna i mörkare grönfärg på 50-talet, tycker mig komma ihåg det.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Ändras inte färgnyansen med åren? Tvätt och solblekning borde kunna ge färgerna nya kulörer med tiden, eller?

Som jag mins det så hade vissa vagnar på slutet av den "gröna perioden" en liten gulare ton än tisigare.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

643 skrev: Att renovera museifordon för en massa miljoner och sedan ge dem helt fel färgnyans så att ingen betraktare känner igen sig kan man ju säga ett och annat om... :evil:
Jajamensan! Visst kan man det. Härom året blev jag avsågad jäms med fotknölarna av en säkerligen 110-årig förbispatserande herre, när jag inväntade avgångstid i Skansenslingan.
001x (3).jpg
001x (3).jpg (95.23 KiB) Visad 4655 gånger
Han påstod att han absolut mindes att SSB:s vagnar inte hade den färgnyans vilken jag tror vännen "643" var med och fastställde när vagn 24 renoverades.

Vänliga Hälsningar / Tant Lena

Som bara på detta diskreta sätt vill påpeka att något "evigt minne" för nyanser i färg knappast torde existera. Och museivagnar från en tidsålder, då inga universellt fastställda färgscheman fanns, får man vara tacksam om det i något hörn går att skrapa fram en original färgflaga att blanda efter.

Betr. den aktuella vagnen nummer 24 övergick SSB:s rörelse år 1918 till det nybildade AB Stockholms Spårvägar. Hur många år SSB:s vagnar därefter rullade i sin ursprungliga färgsättning är för mig obekant. Dock torde det idag knappast finnes någon betraktare som "kan känna igen sig".

Debatten här handlar till stor del om T-banevagnar. Självklart finnes det spänstiga debattörer här i 80-årsåldern, som med lysande ögon betraktade den underjordiska trafiken med C1 & 2-vagnar och ytterst korrekt kan klargöra färgnyanser ner till sista decimalen. Även om jag ifrågasätter det; uppstår hos mig den existentiella frågan: "För vem rullar "miljonbelopp" i vagnrenoveringar och vad är det vi vill visa.... ?"
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Tunnelbanans museitåg visas inte alls numera - synd ändå med fel färg! Det kan ju omöjligtvis ha saknats dokumentation om den rätta! Vagn 24 har ju haft ett brokigt förflutet med många färglager. Det gällde att hitta ställen där färgen inte utsatts för solljus och annat som kunnat förvanska den. Dessa platser mättes sedan med specialutrustning, och närmare än så kommer
man knappast!
De 110-åriga männen med det perfekta minnet och färgseendet dyker upp då och då med häpnadsväckande "fakta". Se glad ut och låtsas lyssna, risken att de dyker upp på nytt är lyckligtvis försvinnande liten :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
bpn

Inlägg av bpn »

C12C3C3C12 skrev:Var inte vagnarna i mörkare grönfärg på 50-talet, tycker mig komma ihåg det.

Vad jag minns var vagnar reviderade fram till 1964 mörkare gröna än de som reviderats 1965 och framåt.
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Det här med "exakta färger" är inte helt lätt. En partiellt färgblind person uppfattar färger annorlunda än den som inte är det. Djur som ser färger i andra spektra än vad vi gör, kan uppfatta färger annorlunda. Intresserad av nyanser som jag är, såväl i diskussioner som i estetiska överväganden, ger jag min färgade syn på saken. Den som ser tillvaron i svartvitt, avrådes förstås från att läsa vidare. OBS! Att detta var ett litet skämt, som jag hoppas alla har överseende med. Den som inte har överseende med det, lär höra av sig! Betrakta nedanstående lilla text som en kria! :)

RAL 6025 nämns. Men när jag jämför foton med RAL-skalan ser jag intilliggande färger som i enskilda fall passar bättre. Om jag slår på nattläge i min iphone (Inställningar-Visning och ljusstyrka-Night shift-Färgtemperatur, motsvarande torde finnas för Android) matchar en och samma bild olika RAL-färger, beroende på hur jag drar regeln mellan Mindre varmt och varmt. Men jag håller ändå med om att RAL 6025 verkar ligga rätt nära.

När Röda linjen fyllde 60 år (2014), ställdes museitåget upp i Liljeholmen för att man skulle kunna besöka det (även om det stod parkerat). Om färgerna på väggarna var rätt eller ej, kommenteras ju ovan. Men vad jag reagerade på då, var att man inte anskaffat lysrör med det typiska kallvita sken som rådde under tunnelbanans typ 30-40 första år. Med de likspänningsdrivna lysrören, som ändrade polaritet vid varje strömgap (för att inte lysrören skulle bränna slut för snabbt). Även om man sedan byggde om till 230 V växelspänning, så finns det fortfarande kallvita lysrör att köpa, för att efterlikna originalet. Men nu var intrycket att det var vanliga varmvita lysrörsljus installerade. Man kan ju tycka vad man vill om detta, men för mig kändes det inte som tillräcklig omsorg om detaljerna. Desto mer förvånande i så fall, eftersom man enligt uppgift "fejkade" strömavbrott för lysrören vid strömgap (har ej åkt med museitåget själv, så vet inte hur illusoriskt detta verkade).

Som kuriosa kan nämnas att en viktig orsak till att man kostade på att bygga om belysningssystemet i Cx-vagnarna var att det med tiden uppstod en monopolsituation för de där likspänningslysrören, för vilka marknaden var tämligen begränsad. En initierad källa har berättat för mig att mot slutet så kunde inköpskostnaden för varje enskilt lysrör närma sig tusenlappen och däröver.

En annan initerad källa (likt Nilen har jag mina källor, den som vill utforska de källorna står det fritt att göra en exkursion på egen hand) som jobbat aktivt med renovering av tunnelvagnar, har sagt mig att varje målad yta i en tunnelvagn som renoverades fick ny färg påmålad. Någon som tror att man för det ändamålet jagade färg i exakt rätt RAL-kulör för dessa arbeten? Räck upp en hand i så fall! Oavsett sanningshalten i att exakt varje målad yta målades om, framstår sanningshalten i att exakt rätt ursprunglig RAL-kulör efterforskades för varje målad yta, ganska tveksam. :D

C4 tror jag av många upplevdes som mörkare än C1-C3 och senare C6 (C12 och C13 får vi nästan förutsätta har samma färgkulör som vid relativt ungerfär samtida renoverade äldre Cx). Det finns ju också omnämnt tidigare i tråden om dessa färgvariationer. Den kanske var samma inledningsvis, men väder och vind kan ju påverkar färger med ursprungligen samma kulör olika. Jämför vilka faluröda hus som helst! ;)

När det gäller att efterlikna färgkulörer i original, så har jag sett samma typ av diskussion kring "SJ-brunt" och "falurödfärgrött". Om man köper en burk falu rödfärg och målar sin husmodell med samma färg, och därefter jämför hur färgen på det huset i inomhusbelysning ter sig jämfört ett riktigt falurödfärghus under gassande sommarsol, så blir man besviken. Man behöver blanda till en annan färgnyans för att inomhusmodellen ska te sig lika utomhuset, vad gäller färgkulör.

Det nämns i tråden om de olika gröna färgkulörerna på Cx under årens lopp. Låter sannolikt. Från vad jag erfarit, låter det helt osannolikt att de Cx som levererades efter 1950 skulle ha exakt samma RAL färgkulör, som en en nyligen renoverad Cx de sista åren innan C20 tog över (bortsett förstås från de som fick blå färg mot slutet, är bäst att tillägga). För övrigt ändrades också färgschemat med flit under de åren, som också kommenterats i tråden. Även utvändigt. Som exempel kan nämnas att under en period parkopplades Cx-vagnar under revison med semipermanenta koppel. Så man kunde använda de friställda ordinariekopplen vid produktion av nya vagnar. Så man slapp nytillverka koppel. Likaledes under period, tyckte man det var så viktigt att markera detta utvändigt, så man målade den nedersta balken grön istället för typ blåmörk, eller vad nu den färgen ska benämnas. Som ytterligare kuriosa kan nämnas att dessa semipermanent parkopplade vagnar på SL-slang kallades för "gifta". :D

Om man jagar "korrekt" grön kulör, vilken period är man intresserad av? Tämligen nylevererade efter 1950 eller då det var dags att gå i pension innan typ år 2000? Nu pausar ju Spårvägsmuseet, men kanske där kan man hitta de rätta färgnyanserna, medhavandes en RAL-karta när det är möjligt med nybesök? :)

Även bussar har ändrat sin röda färg, och de blå tunnelvagnarna har ändrat sin färg efter revisioner. Jag har inga bevis för saken, men mitt optiska (dock ej opartiska) öga har påstått för mig att de blå tunnelvagnar som rullar nu, har inte exakt samma blå färgnyans som de ursprungliga "Bernadotteblå" C8 och C9 (för all del även C10 och C11).

Oavsett allt detta, så skulle ju jag, om det historiskt går att dokumentera vilken RAL-kulör SS/SL beställde (om de nu verkligen specifikt gjorde det), eller vilken RAL-kulör vagnkorgtillverkarna ASJ och Hägglunds använde, eller vilken RAL-kulör Hammarbyverkstaden beställde för sina revisioner, välkomnas av mig som ett intressant tillskott till vetandet. För fler än mig, förresten. :)
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

RAL är inte på något vis ett färgsystem som täcker alla nyanser och det finns inga belägg för att SS använde RAL-färger på tunnelvagnarna. Men RAL är användbart, tex Londons Routemaster anses allmänt kunna målas i nyansen RAL 3002.
Coppas

Inlägg av Coppas »

Om jag inte missminner mig så är det inte så långt från det som används på SL:s bussar. Där gäller RAL 3000 som röd kulör medan 5017 finns på blåbussarna.

Orsaken till att jag antog att man på tunneltågen utgått från någon grön RAL-kod/kulör är mest för att RAL ju är ett tyskt system från 1925. I Sverige följde vi ju fram till VK 2 och strax efter ofta just det tyskarna gjorde. Likaså brukar ändå detta med färger på trafikfordon vara hårt styrt initialt... även om kulörerna efter ett tag varierar pga. slitage etc.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Ett exempel på märkligt färgval är insidan på spårvägsmuseets metropolbuss! Den var redan grön före renoveringen så hur man kunde misslyckad så totalt med att få till en snarlik grön nyans är för mig ett mysterium!

Minns han som erbjud spårvägsmuseet att få massa delar som saknades i inredningen på metropolen, han bemöttes mästrande och arrogant och fick förklarat för sig att de hade alla delar till bussen.

Än i denna dag kan man konstatera att de delar han erbjöd fortfarande saknas på bussen.

Notera att jag inte kommenterar den märkligt felmaskade fronten på metropolen! :cheesygrin:
Skriv svar