Instängd på station
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Instängd på station
Det händer väl att några passagerare blir kvarglömda på en stängd station. Men nog inte särskilt ofta. Och vid något tillfälle för minst 15 år sedan var det väl en brand på Medborgarplatsens station där folk inte kunde ta sig ut för att dörrarna var låsta. Kommer inte ihåg några detaljer. Men man låste ju inte längre stängda stationsnedgångar på ett sådant sätt att man inte kommer ut. Men man kommer inte in, om man inte smiter in när någon går ut, även om utgången är skyltad som stängd.
Nu har det inträffat en incident vid Tullinge pendelstation. "Pendlare inlåsta efter dörrhaveri". Visserligen kunde ju passagerare ta sig ut till perrongen om det börjat brinna. Men att det inte finns nöddörrar som alltid går att öppna från insidan är väl otillfredsställande? Risken för "spårspring" är väl dessutom uppenbar i sådan här situation, även om få har med sig verktyg för att forcera stängslet.
Nu har det inträffat en incident vid Tullinge pendelstation. "Pendlare inlåsta efter dörrhaveri". Visserligen kunde ju passagerare ta sig ut till perrongen om det börjat brinna. Men att det inte finns nöddörrar som alltid går att öppna från insidan är väl otillfredsställande? Risken för "spårspring" är väl dessutom uppenbar i sådan här situation, även om få har med sig verktyg för att forcera stängslet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
Re: Instängd på station
Jag har varit inlåst i T-banan, Tensta norra utgång. Jag och några till (4-5 personer) kom med sista tåget som var några minuter sent och fann att det var låst och spärrvakten fanns inte på plats. Ingen möjlighet att nödöppna dörrar finns . Några ringde med mobiler men av en egendomlig slump kom ett team hantverkare som skulle göra något på stationen och dom släppte ut oss.LÅ1 skrev:Det händer väl att några passagerare blir kvarglömda på en stängd station. Men nog inte särskilt ofta. Och vid något tillfälle för minst 15 år sedan var det väl en brand på Medborgarplatsens station där folk inte kunde ta sig ut för att dörrarna var låsta. Kommer inte ihåg några detaljer. Men man låste ju inte längre stängda stationsnedgångar på ett sådant sätt att man inte kommer ut. Men man kommer inte in, om man inte smiter in när någon går ut, även om utgången är skyltad som stängd.
Vid Medborgarplatsen 1995 var det så att ett tåg blivit stående mellan Slussen och Medborgarplatsen pga branden vid Skanstull. Detta tåg utrymdes såvitt jag förstått under ordnade former av föraren och passagerarna leddes ut via Slussens station. Killarna (2 st tror jag) som i stället valde att gå till Medborgarplatsen blev förstås besvikna när de möttes av en låst dörr.LÅ1 skrev:Det händer väl att några passagerare blir kvarglömda på en stängd station. Men nog inte särskilt ofta. Och vid något tillfälle för minst 15 år sedan var det väl en brand på Medborgarplatsens station där folk inte kunde ta sig ut för att dörrarna var låsta. Kommer inte ihåg några detaljer. Men man låste ju inte längre stängda stationsnedgångar på ett sådant sätt att man inte kommer ut. Men man kommer inte in, om man inte smiter in när någon går ut, även om utgången är skyltad som stängd.
Byggnadsverk ska utformas enligt vissa principer men jag tror inte att det finns någon allmän regel om att det ska gå att ta sig ut. Kan tänka mig att det är en riskbedömningsfråga; biljetthallen i Tullinge är ju "piece of cake" att kolla att den är utrymd innan man låser men Åhléns City är svårare. (Finns det nödutgångsvred på dörrarna på Åhléns?)
Oftast räcker det väl med att "nattlåset" är kopplat till en viktig funktion (allmänbelysningen, kassasystemet etc)? Möjligt att man har andra regler när det gäller större lokaler som affärscentrum och större butiker. Som alltid när det gäller denna typ av frågor är det som sagt en riskbedömning som får göras.
Visst ändrade tunnelbanan sin policy för underjordiska stationer någon gång under 1990-talet (eller tidigare)? Förut drog man ner ett galler som helt gjorde det omöjligt att ta sig ut genom obemannade in- och utgångar. Exempelvis vid Hötorget drogs gallren under kvällen ned vid två av utgångarna, och det gick sedan bara att ta sig ut via "krysset* under Kungsgatan. Detta ansågs inte bra vid en brand. Därför gick man över till att lämna alla utgångar öppna för utpassage, i varje fall så länge tåg stannade vid stationen, därefter antar jag att spärrvakten låste alla dörrar efter att - förhoppningsvis - ha kollat att inga passagerare fanns kvar.
/Gunnar Ekeving
Ja, och en del konstnärligt utsmyckade galler blev väl bara konstverk. Tänker främst på den långa grinden på Mariatorgets station. Men det finns säkert fler.gek skrev:Visst ändrade tunnelbanan sin policy för underjordiska stationer någon gång under 1990-talet (eller tidigare)? Förut drog man ner ett galler som helt gjorde det omöjligt att ta sig ut genom obemannade in- och utgångar. Exempelvis vid Hötorget drogs gallren under kvällen ned vid två av utgångarna, och det gick sedan bara att ta sig ut via "krysset* under Kungsgatan. Detta ansågs inte bra vid en brand. Därför gick man över till att lämna alla utgångar öppna för utpassage, i varje fall så länge tåg stannade vid stationen, därefter antar jag att spärrvakten låste alla dörrar efter att - förhoppningsvis - ha kollat att inga passagerare fanns kvar.
Ja, så var det. Det var ett väldigt låsande och skrammel. När man hade stängt allt fick man börja öppna igen för att hinna med allt innan telefonen började ringa. Nej skämt åsido men många dörrar och grejer är det. Jag tror att man drog ner gallren fast kanske lite på trekvart i något hörn.gek skrev:Visst ändrade tunnelbanan sin policy för underjordiska stationer någon gång under 1990-talet (eller tidigare)? Förut drog man ner ett galler som helt gjorde det omöjligt att ta sig ut genom obemannade in- och utgångar. Exempelvis vid Hötorget drogs gallren under kvällen ned vid två av utgångarna, och det gick sedan bara att ta sig ut via "krysset* under Kungsgatan. Detta ansågs inte bra vid en brand. Därför gick man över till att lämna alla utgångar öppna för utpassage, i varje fall så länge tåg stannade vid stationen, därefter antar jag att spärrvakten låste alla dörrar efter att - förhoppningsvis - ha kollat att inga passagerare fanns kvar.
En gång när jag hade den där tjänsten var det enkelspårsdrift mellan Hötorget och S:t Eriksplan, och sånt brukar ju kunna innebära förseningar så jag frågade trafikmästaren som hade enkelspåret om det här tåget var det sista. Jodå svarade han och så schasade jag ut de sista avstigande genom närmaste utgång och började låsa det sista. Efter en stund gick jag ner på plattformen och då kom ett trafiktåg till och stannade?!? Har aldrig förstått hur det där gick till.
Det här är tydligen vanligare än jag trodde.
"Resenärer blev inlåsta i Hägerstensåsens t-bana".
"Resenärer blev inlåsta i Hägerstensåsens t-bana".
Detta med bastanta gallergrindar finns vid många pendeltågsstationer. Huruvida dessa används vet jag inte men en pendeltågsstation är generellt enklare att spana av än en inomhustunnelbanestationen.
Även om jag inte vill uppmana till "spårspring" så är det dessutom i de allra flesta fall mycket lättare att ta sej ut från en låst pendeltågsstation än en tunnelbanestation.BSB101 skrev:Detta med bastanta gallergrindar finns vid många pendeltågsstationer. Huruvida dessa används vet jag inte men en pendeltågsstation är generellt enklare att spana av än en inomhustunnelbanestationen.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Det får väl ses som så uppenbart för den som har koll på stationernas utformning att det knappast behövs skrivas ut? Vi får dock inte glömma bort att en hel del tunnelbanestationer och pendeltågsstationer har samma utformning gällande denna punkt.TKO skrev:Även om jag inte vill uppmana till "spårspring" så är det dessutom i de allra flesta fall mycket lättare att ta sej ut från en låst pendeltågsstation än en tunnelbanestation.BSB101 skrev:Detta med bastanta gallergrindar finns vid många pendeltågsstationer. Huruvida dessa används vet jag inte men en pendeltågsstation är generellt enklare att spana av än en inomhustunnelbanestationen.
-
Kom ihåg när man jobbade nätter på T-banan, Hornstull S hade en del grindar, en på andra sidan gatan, sedan när man med hårt bultande pump skulle syna dom stationerna med mittenuppgång efter stängning. inte att förglömma Aspudden som man knappt hann stänga innan det var dags att öppna...
Just Aspudden har jag ett minne ifrån. Jag hade jobbat sen kväll som bussförare och var på väg hem med sista tåget. Normalt brukade spärrvakten stå nere på plattformen och följa sista trafikanten upp. Så dock inte denna gång. Väl uppe i biljetthallen stod det ett gäng trafikanter och ryckte i utgångsdörrarna som var låsta. Jag hade SL-kläder på mig och en passande nyckel, så jag släppte ut trafikanterna.C12C3C3C12 skrev:Kom ihåg när man jobbade nätter på T-banan, Hornstull S hade en del grindar, en på andra sidan gatan, sedan när man med hårt bultande pump skulle syna dom stationerna med mittenuppgång efter stängning. inte att förglömma Aspudden som man knappt hann stänga innan det var dags att öppna...
Ja, alla spärrexpeditörer genom tiderna har inte varit jättesmarta. (Och inte alla i andra yrkesgrupper heller för den delen!)ToHo skrev:Just Aspudden har jag ett minne ifrån. Jag hade jobbat sen kväll som bussförare och var på väg hem med sista tåget. Normalt brukade spärrvakten stå nere på plattformen och följa sista trafikanten upp. Så dock inte denna gång. Väl uppe i biljetthallen stod det ett gäng trafikanter och ryckte i utgångsdörrarna som var låsta. Jag hade SL-kläder på mig och en passande nyckel, så jag släppte ut trafikanterna.C12C3C3C12 skrev:Kom ihåg när man jobbade nätter på T-banan, Hornstull S hade en del grindar, en på andra sidan gatan, sedan när man med hårt bultande pump skulle syna dom stationerna med mittenuppgång efter stängning. inte att förglömma Aspudden som man knappt hann stänga innan det var dags att öppna...
Asu var väl kanske lite knepigare än genomsnittsstatiomen förr i världen om sista tåget togs ur trafik just där som det kanske var nån period? Men inget som en normabegåvad person har svårt att förstå.
Någon gång på 90-talet (?) blev folk instängda på Thorildsplans station. Spärrvakten satt och väntade på det sista tåget när ett försenat tåg kom åt andra hållet. När de sista resenärerna hade passerat ut genom spärren kollade spärrvakten att plattformen var tom, sedan låste hen och gick hem. Därefter kom det sista tåget och släppte av folk.
Det här känns som den typen av misstag som kommer att inträffa med jämna mellanrum så länge det finns människor inblandade.
Det här känns som den typen av misstag som kommer att inträffa med jämna mellanrum så länge det finns människor inblandade.