Transdev van upphandlingen i Norrköping får trafiken 2020 - 2030 .37 bussar var av 2 depå laddade batteri bussar . I Linköping tog Nobina över stadstrafiken.
Lagerbrax
Norrköping
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Norrköping
Är det känt vilka sträckor som batteribussarna ska trafikera?
En nyhet är tydligen också att det nya avtalet kräver AC, ladduttag och wifi i bussarna. Är AC något som saknas idag?
https://www.nt.se/nyheter/klart-bussarn ... 31841.aspx
https://www.nt.se/nyheter/klart-bussarn ... 31841.aspx
Ladduttag och wifi i bussar känns som att det kostar mer än vad de smakar. Vem vill koppla upp mot en osäker accesspunkt där du aldrig kan veta vem som ligger bakom och kontrollerar trafiken.
Men det är väl bara jag, som aldrig har problem med att behöva ett ladduttag eller wifi när jag reser.
Men det är väl bara jag, som aldrig har problem med att behöva ett ladduttag eller wifi när jag reser.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
I stadstrafik, ja verkligen. När mobildata i princip inte kostar särskilt mycket, tror jag väldigt få orkar mecka med just att koppla upp sej till fordonsbaserat wifi.Odd skrev:Ladduttag och wifi i bussar känns som att det kostar mer än vad de smakar. Vem vill koppla upp mot en osäker accesspunkt där du aldrig kan veta vem som ligger bakom och kontrollerar trafiken.
Själv kopplar jag ju i princip aldrig mobilen mot wifi, mer än hemma, där teckningen tyvärr är lite dålig, främst i källaren, på 4G. Har ju obegränsad datamängd, så känns onödigt.
Ladduttag, kan ju vara bra att ha, för att motverka alla som har så urladdade mobiler, att de inte kan betala eller visa biljett för kontrollant, i övrigt känns de onödigt.
Ladduttag är väl en bra service. Men är det så att passagerare åker ett varv extra bara för att få mobilen laddad är det ju inte så bra.leifd skrev:I stadstrafik, ja verkligen. När mobildata i princip inte kostar särskilt mycket, tror jag väldigt få orkar mecka med just att koppla upp sej till fordonsbaserat wifi.Odd skrev:Ladduttag och wifi i bussar känns som att det kostar mer än vad de smakar. Vem vill koppla upp mot en osäker accesspunkt där du aldrig kan veta vem som ligger bakom och kontrollerar trafiken.
Själv kopplar jag ju i princip aldrig mobilen mot wifi, mer än hemma, där teckningen tyvärr är lite dålig, främst i källaren, på 4G. Har ju obegränsad datamängd, så känns onödigt.
Ladduttag, kan ju vara bra att ha, för att motverka alla som har så urladdade mobiler, att de inte kan betala eller visa biljett för kontrollant, i övrigt känns de onödigt.
Wifi har jag alltid avstängt. Dels ger det lite mer integritet och dels så tar det mer batteri att ha den påslagen.
Se även denna tråd!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
I Folkbladet kan man läsa att kontraktet avser trafik med 18 bussar och 25 spårvagnar. Samtidigt står det att avtalet innebär att 37 nya bussar ska införskaffas, vilket även lagerbrax nämner i startinlägget. Är det en framtida utökning av trafiken de ytterligare bussarna är till för? För det står att man planerar att införa 11 nya linjer i Norrköping. Tycker det låter mycket. I Corren kunde man även läsa att det planeras för en "produktionsökning" på 30% i Linköping.
Vad händer förresten med de gamla bussarna (i Östergötland men också generellt på andra platser i Sverige) när de byts ut? De är väl inte så jättegamla och jag som resenär upplever de som väldigt fräscha invändigt.
Vad händer förresten med de gamla bussarna (i Östergötland men också generellt på andra platser i Sverige) när de byts ut? De är väl inte så jättegamla och jag som resenär upplever de som väldigt fräscha invändigt.
De lär väl gå till Öst/Centraleuropa... Det är just den här typen av nya krav som gör att kollektivtrafiken blir dyrare och dyrare att utföra...X12 skrev:Vad händer förresten med de gamla bussarna (i Östergötland men också generellt på andra platser i Sverige) när de byts ut? De är väl inte så jättegamla och jag som resenär upplever de som väldigt fräscha invändigt.

Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.