Texten säger att man ”spelat in” bussens rutt. Det är alltså en "simplare" variant av självkörande än de bilar som testas på många håll i världen? Eller?
Är det samma låga hastighet på bussarna i Barkarbystaden (linje 549) som vid testkörningen i Kista? Där var väl hastigheten ungefär halv gånghastighet, om ens det.
Är det inte samma typ av bussar som kör i Järfälla som körde i Kista? Angående spårbunden trafik, sker det någon utveckling på bredd front, likt som på gummihjulssidan, på området? Som sagt känns det som att spårsidan borde ha en fördel men det känns som det är "gummisidan" som driver utvecklingen.
BSB101 skrev:Är det inte samma typ av bussar som kör i Järfälla som körde i Kista? Angående spårbunden trafik, sker det någon utveckling på bredd front, likt som på gummihjulssidan, på området? Som sagt känns det som att spårsidan borde ha en fördel men det känns som det är "gummisidan" som driver utvecklingen.
Jag kan ha fel, men jag tror att "självkörande tåg" har förekommit i flera decenier...
funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101 skrev:Är det inte samma typ av bussar som kör i Järfälla som körde i Kista? Angående spårbunden trafik, sker det någon utveckling på bredd front, likt som på gummihjulssidan, på området? Som sagt känns det som att spårsidan borde ha en fördel men det känns som det är "gummisidan" som driver utvecklingen.
Jag kan ha fel, men jag tror att "självkörande tåg" har förekommit i flera decenier...
På väl avgränsade och "inhägnade" plaster ja, på flertalet tåg och (alla?) spårvagnar är det dock en människa som kör medan vi redan har gummihjulsfordon som kör själv i blandtrafik. Må vara med en människa som kan gripa in.
'Tåg' kör väl i stort sett alltid på avgränsat utrymme - det är en del av definitionen. 'Spårvagnar' är en annan sak. Men där är troligen behovet av 'självkörning' (automatdrift kallade man det förr innan det skulle låta så märkvärdigt) mindre än för bilar och bussar - eftersom det handlar om kapacitetsstarka fordon.
Och visst finns det landsvägsfordon med automatdrift - men vi ser ju i t ex Barkarby hur bra det fungerar.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Texten säger att man ”spelat in” bussens rutt. Det är alltså en "simplare" variant av självkörande än de bilar som testas på många håll i världen? Eller?
Är det samma låga hastighet på bussarna i Barkarbystaden (linje 549) som vid testkörningen i Kista? Där var väl hastigheten ungefär halv gånghastighet, om ens det.
Jag har åkt flera gånger och det går väldigt sakta. Väldigt få som åker. Populärast hos dom som har barnvagn. Dom åker gratis och slipper köra på dåligt plogade gångbanor. Ofta stopp pga. slarvig parkering. Då måste föraren rycka in och lotsa förbi hindret. Linjen har inget berättigande i detta område. Här bor yngre människor och det går fortare att gå.
Bo Rengmark skrev:Jag har åkt flera gånger och det går väldigt sakta. Väldigt få som åker. Populärast hos dom som har barnvagn. Dom åker gratis och slipper köra på dåligt plogade gångbanor. Ofta stopp pga. slarvig parkering. Då måste föraren rycka in och lotsa förbi hindret. Linjen har inget berättigande i detta område. Här bor yngre människor och det går fortare att gå.
Jo, det är ganska anmärkningsvärt att SL har så svårt att utforma utbudet efter varierande förutsättningar i länet. I Barkarbystaden bor det främst människor som vill ha en urban stadsmiljö men som inte har råd att bo i ett område med kommunikationer som kan förväntas i en urban stadsmiljö. Det kan vara yngre människor som varken har den kontantinsats eller kötid som krävs för att bo i områden med bättre kollektivtrafik. Likväl har området resvanor som mer påminner om tunnelbaneförsedda närförorter än matarbussförsedda villaförorter.
När pendeln fick 15-minuterstrafik sena kvällar så infördes även 15-minuterstrafik sena kvällar på de tyngsta busslinjerna i Järfälla. Som om alla linjer hade samma resmönster. Resultatet blev ett överutbud där färre reser sena kvällar och ett underutbud där fler reser sena kvällar. Linje 567 som går genom Barkarbystaden fick inte 15-minuterstrafik. Linjen blev snabbt överbelastad sena kvällar och flera avgångar blev regelbundet fullsatta. Situationen blev så ohållbar att SL tvingades införa 15-minuterstrafik på linjen ett år senare. Men frågan kvarstår: Varför har SL så svårt att anpassa utbudet till efterfrågan?
Det tar 58 minuter att åka mellan Cityterminalen och Stora torget på natten jämfört med 30 minuter på dagen. Där behöver Barkarbystaden en förbättring. De självkörande bussarna är ett trevligt inslag i stadsbilden, men inte mer.
Enceladus skrev:---klipp---
Det tar 58 minuter att åka mellan Cityterminalen och Stora torget på natten jämfört med 30 minuter på dagen. Där behöver Barkarbystaden en förbättring. De självkörande bussarna är ett trevligt inslag i stadsbilden, men inte mer.
Men vad är det för bortskämda snorungar som flyttat till "Barkarbystaden"?
Är det för jobbigt att sitta på nattbussen i 58 minuter så är det väl bara att låta bli att åka in till (den riktiga) stan på fredagskvällen! Det finns säkert nån pizzeria med öl för 29 kr inom gångavstånd, och är det inte tillräckligt kosmopolitiskt har vi ju alltid Riddar Jakob i Jakan.
Nej det får bli ett slut på detta gnäll tycker jag - gissa hur lång tid det tog med femhundranittioettan hem till Kallhäll på 80-talet?
utbrister
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus skrev:---klipp---
Det tar 58 minuter att åka mellan Cityterminalen och Stora torget på natten jämfört med 30 minuter på dagen. Där behöver Barkarbystaden en förbättring. De självkörande bussarna är ett trevligt inslag i stadsbilden, men inte mer.
Men vad är det för bortskämda snorungar som flyttat till "Barkarbystaden"?
Är det för jobbigt att sitta på nattbussen i 58 minuter så är det väl bara att låta bli att åka in till (den riktiga) stan på fredagskvällen! Det finns säkert nån pizzeria med öl för 29 kr inom gångavstånd, och är det inte tillräckligt kosmopolitiskt har vi ju alltid Riddar Jakob i Jakan.
Och den som verken är intresserad av öl för 29 kronor eller Riddar Jakob utan bara vill hem från sitt jobb ska bara acceptera den längre restiden utan vidare?
Nej det får bli ett slut på detta gnäll tycker jag - gissa hur lång tid det tog med femhundranittioettan hem till Kallhäll på 80-talet?
Så länge alla har det lika dåligt är det rättvist?
Observera dock att detta ännu så länge är på planeringsstadiet. Scania och Nobina har tryckt på om prov tidigare, men det har stupat på diverse. Även detta försöks genomförande bygger också på en del som ännu inte är spikat fullt ut.
En testkörning som till stor del är tänkt att ske på en 800 meter lång del av gamla landningsbanan och med ytterst begränsat antal andra fordon lär inte heller ge så mycket. Scania skulle troligen få bättre data på sin egen testbana.
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio« For I am a bear of very little brain, and long words bother me
TKO skrev:Merparten av resenärerna på nattbussar är inte på väg hem från jobbet.
/TKO
Hur det förhåller sig med detta vet jag inte då jag inte har någon statistik tillgänglig. Jag ser dock inte kopplingen till mitt inlägg.
Kan det här vara kopplingen?
BSB101 skrev:Och den som verken är intresserad av öl för 29 kronor eller Riddar Jakob utan bara vill hem från sitt jobb ska bara acceptera den längre restiden utan vidare?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:Merparten av resenärerna på nattbussar är inte på väg hem från jobbet.
/TKO
Hur det förhåller sig med detta vet jag inte då jag inte har någon statistik tillgänglig. Jag ser dock inte kopplingen till mitt inlägg.
Kan det här vara kopplingen?
BSB101 skrev:Och den som verken är intresserad av öl för 29 kronor eller Riddar Jakob utan bara vill hem från sitt jobb ska bara acceptera den längre restiden utan vidare?
/TKO
Hur du kopplar får stå för dig, men osett din åsikt så är verkligheten så att nattrafiken behövs för att folk ska kunna ta sig från och till sina arbeten. Men du kanske tycker att exempelvis brandmän, städare, sjukhuspersonal, hemtjänstpersonal, personliga assistanser och ordningsvakter ska fotvandra till jobbet?
BSB101 skrev:Hur du kopplar får stå för dig, men osett din åsikt så är verkligheten så att nattrafiken behövs för att folk ska kunna ta sig från och till sina arbeten. Men du kanske tycker att exempelvis brandmän, städare, sjukhuspersonal, hemtjänstpersonal, personliga assistanser och ordningsvakter ska fotvandra till jobbet?
Jag kopierade ovanstående till en nystartad tråd, Nattrafik.
I Jönköping ska man ha självkörande lastbilar i allmän trafik. Övervakade, men tydligen inte från fordonets insida. Riken att övervakaren på trottoaren blir frånåkt är nog obefintlig om hastigheten är den samma som för bussen i Kista.
"Klartecken för självkörande lastbil på allmän väg i Jönköping".