Vet ej, men på S-tågen i Köpenhamn så lär man spärra vissa dörrpar vid korta plattformar. Om man på motsvarande sätt skulle spärra de sex bakre dörrparen, så skulle folk behöva promenera framåt i tåget, för att komma av. Risken är väl att det bakersta icke-spärrade dörrparet överbelastas och fördröjs avstigningen något. Kan man då fixa en lång plattform vid Sofia, så uppkommer detta problem först ute på grenarna där det är glesare mellan tågen och dessutom mot rusningsriktningen. Det borde inte bli något stort problem då. Dessutom kan man skylta påstigningsstationerna på norra sidan med "De två bakersta vagnarna går endast till Sofia", så styr man Nackatrafikanterna till rätt vagnar.Enceladus skrev:Det tar tid att tömma, koppla loss eller koppla ihop vagnar. Längre tåg med lägre tågtäthet kan minska den totala kapaciteten i systemet. Finns det något högfrekvent metrosystem som har en liknande lösning?
Sedan kan det också krävas en utrymningsrutin så folk tar sig ur vagnarna med spärrade dörrar, i händelse av brand.
Givetvis är det så. Dock tycks ju nästan alla planerade stationer (undantag Sofia) ha uppgångarna längst i norr och /eller längst i söder av 145-metersplattformen. Så problemet med snedfördelning torde bli som störst med "åttavagnståg" och "åttavagnsplattformar". Om vi däremot förlänger plattformarna till 180 meter och behållar uppgångarna på i princip samma ställe (med viss modifiering, liknande Medis norra), så blir trafikantfördelningen lika vid trafikering med "åttavagnståg" emedan det blir bättre spridning på trafikanterna vid trafikering med "10-vagnståg".Enceladus skrev:Uppgångarna måste vara anpassade till plattformslängden. Annars blir vagnarna snedbelastade. Blå linjen har redan detta problem!