Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- Hans Wibacke
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Jag läste nyss en intressant rad i utkastet till sakpolitisk överenskommelse (pdf) mellan S, MP, C och L. Under punkt 28 fann jag följande:
Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige införs (Utredning 2020. Införs från 1 januari 2022).
Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige införs (Utredning 2020. Införs från 1 januari 2022).
Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Det står mycket bra, och en hel del mindre bra, i det där dokumentet. Men vem tror att ens hälften kommer att genomföras?Hans Wibacke skrev:Jag läste nyss en intressant rad i utkastet till sakpolitisk överenskommelse (pdf) mellan S, MP, C och L. Under punkt 28 fann jag följande:
Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige införs (Utredning 2020. Införs från 1 januari 2022).
Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.
Det skulle kunna vara samordning man är ute efter, så att en långpendlande Linköpingsbo kan använda en och samma månadsbiljett på lokaltrafiken hemma i Linköping, på tåget till Stockholm och sedan i SL-trafiken till arbetsplatsen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 3199
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Eller så är det regler för barn,ungdom,pensionär eller något helt annat som avses. Mycket diffust skrivet.LÅ1 skrev:[q
Det står mycket bra, och en hel del mindre bra, i det där dokumentet. Men vem tror att ens hälften kommer att genomföras?
Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.
Det skulle kunna vara samordning man är ute efter, så att en långpendlande Linköpingsbo kan använda en och samma månadsbiljett på lokaltrafiken hemma i Linköping, på tåget till Stockholm och sedan i SL-trafiken till arbetsplatsen.
Och inget säger ju att det är just lokaltrafik som avses. ”All kollektivtrafik” är väl just all kollektivtrafik och då är det väl buss,flyg,färja, t-bana, X2000, MTR -express och rubbet.
Men dokumentet känns lite virrigt och ihoprafsat med delvis svepande meningar utan detaljer men på någon punkt häpnadsväckande detaljer som att Trafikverket ska ha rätt neka ett fordon i sådant skick att det riskerar att riva ned kontaktledningen..
Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Utreda saker och ting kan man alltid. Nu vill jag inte starta någon politiskt diskussion men det är rätt klart vem som på lång sikt vinner mest på denna överenskommelse.
Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Att ha ett nationellt biljettsystem för persontransporter i hela landet är ingen dum idé. Det tillämpas redan på flera ställen, i mer eller mindre omfattning.
I Storbritannien så är det väl ett gemensamt biljettsystem för järnvägstrafiken, oavsett om du skall åka med Great Western, Virgin eller något annat tågbolag så är biljetterna likadana och du kan köpa och hämta ut biljetterna oavsett operatör.
I Japan så har man gemensamt biljettsystem på järnvägen och om man vill åka med värdekort (motsv) så fungerar det nästan överallt oavsett var och vilket kort du använder, med några undantag. Jag antar att systemet där är frivilligt men att man har lyckas komma överens. Om du köper ett SUICA-kort och laddar på det med pengar så gäller det även regioner där man använde ICOCA eller PASMO. Och dessutom kan man ofta både köpa mat, handla i kiosk och en del automater och använda det för inträden och andra betalningar.
Att införa ett nationellt biljettsystem idag handlar snarare om interoperabilitet än fysiskt media. Hur biljetten hanteras bör därför inte detaljspecificeras utan reglerna skall då utformas så att de biljettmedier som introduceras kan användas överallt. Gamla biljettsystem skall alltså fasas ut. Vi ligger på gränsen till ett teknikskifte just nu där den fysiska biljetten mer och mer håller på att försvinna, och att den i stället läggs på olika former av apparater (mobiltelefoner, smarta klockor, direkt på konto- och kreditkortens chipp mm) men det bör alltid finnas kvar ett format som bärs på icke-elektroniskt format, dvs papper. När det gäller platsbokade biljetter så är det inget problem då man ju per definition endast kan sitta en person per plats, men när det gäller öppna biljetter så blir det lite tuffare, då kravet måste vara att informationen måste kunna kontrolleras att den inte är förfalskad. Exakt hur det skall gå till får man väl komma på. Det nationella biljettsystemet bör ju även omfatta inrikesflyg, som en del av transportsektorn.
Observera att detta gäller ett biljettsamarbete, inte ett taxesamarbete. Det är två helt olika saker.
I Storbritannien så är det väl ett gemensamt biljettsystem för järnvägstrafiken, oavsett om du skall åka med Great Western, Virgin eller något annat tågbolag så är biljetterna likadana och du kan köpa och hämta ut biljetterna oavsett operatör.
I Japan så har man gemensamt biljettsystem på järnvägen och om man vill åka med värdekort (motsv) så fungerar det nästan överallt oavsett var och vilket kort du använder, med några undantag. Jag antar att systemet där är frivilligt men att man har lyckas komma överens. Om du köper ett SUICA-kort och laddar på det med pengar så gäller det även regioner där man använde ICOCA eller PASMO. Och dessutom kan man ofta både köpa mat, handla i kiosk och en del automater och använda det för inträden och andra betalningar.
Att införa ett nationellt biljettsystem idag handlar snarare om interoperabilitet än fysiskt media. Hur biljetten hanteras bör därför inte detaljspecificeras utan reglerna skall då utformas så att de biljettmedier som introduceras kan användas överallt. Gamla biljettsystem skall alltså fasas ut. Vi ligger på gränsen till ett teknikskifte just nu där den fysiska biljetten mer och mer håller på att försvinna, och att den i stället läggs på olika former av apparater (mobiltelefoner, smarta klockor, direkt på konto- och kreditkortens chipp mm) men det bör alltid finnas kvar ett format som bärs på icke-elektroniskt format, dvs papper. När det gäller platsbokade biljetter så är det inget problem då man ju per definition endast kan sitta en person per plats, men när det gäller öppna biljetter så blir det lite tuffare, då kravet måste vara att informationen måste kunna kontrolleras att den inte är förfalskad. Exakt hur det skall gå till får man väl komma på. Det nationella biljettsystemet bör ju även omfatta inrikesflyg, som en del av transportsektorn.
Observera att detta gäller ett biljettsamarbete, inte ett taxesamarbete. Det är två helt olika saker.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Även (större delen av) Danmark samt Scweitz och Nederländerna har nationella system med kort som går att använda i hela respektive område. Borde inte vara omöjligt här heller trots att vårt land är mera heterogent...Odd skrev:Att ha ett nationellt biljettsystem för persontransporter i hela landet är ingen dum idé. Det tillämpas redan på flera ställen, i mer eller mindre omfattning.
I Storbritannien så är det väl ett gemensamt biljettsystem för järnvägstrafiken, oavsett om du skall åka med Great Western, Virgin eller något annat tågbolag så är biljetterna likadana och du kan köpa och hämta ut biljetterna oavsett operatör.
I Japan så har man gemensamt biljettsystem på järnvägen och om man vill åka med värdekort (motsv) så fungerar det nästan överallt oavsett var och vilket kort du använder, med några undantag. Jag antar att systemet där är frivilligt men att man har lyckas komma överens. Om du köper ett SUICA-kort och laddar på det med pengar så gäller det även regioner där man använde ICOCA eller PASMO. Och dessutom kan man ofta både köpa mat, handla i kiosk och en del automater och använda det för inträden och andra betalningar.
[---]
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.LÅ1 skrev:Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.
Professionell tyckare
Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Ah ha, det finns kvar. Trodde det var historia. Har för mig att även länskorten i Örebro och Skaraborg funkade en gång i tiden. Det sistnämnda har inga kort längre, antar jag.Kantorn skrev:Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.LÅ1 skrev:Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
De hade ett gemensamt gammalt "stoppa kortet i automaten"-system, och sedan bytte de i stort sett samtidigt till ett blippsystem.LÅ1 skrev:Ah ha, det finns kvar. Trodde det var historia. Har för mig att även länskorten i Örebro och Skaraborg funkade en gång i tiden. Det sistnämnda har inga kort längre, antar jag.Kantorn skrev:Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.LÅ1 skrev:Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.
Professionell tyckare
Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Även Blekinge och Halland använder sig av samma system som Skåne.Kantorn skrev: Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.
I Skåne går det att ha både reskassa och periodbiljett på samma kort, så förmodligen även i de andra länen.
Blekingetrafiken (och även Östgötatrafiken) kommer också att använda sig av samma nya system som Skånetrafiken har utvecklat.
Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Du har möjligen inte koll på om de övriga länen (Kronoberg, Jönköping, Halland) kommer följa efter?Anders93 skrev:Även Blekinge och Halland använder sig av samma system som Skåne.Kantorn skrev: Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.
I Skåne går det att ha både reskassa och periodbiljett på samma kort, så förmodligen även i de andra länen.
Blekingetrafiken (och även Östgötatrafiken) kommer också att använda sig av samma nya system som Skånetrafiken har utvecklat.
Professionell tyckare
Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Östgötatrafiken var, när de lanserade planerna på ett nytt biljettsystem, tydliga med att det är en gemensam teknikplattform men inte ett gemensamt biljettsystem.Anders93 skrev:Blekingetrafiken (och även Östgötatrafiken) kommer också att använda sig av samma nya system som Skånetrafiken har utvecklat.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Informationen kommer från Blekingetrafiken och det är bara de tre som nämns. Men vem vet, fler län kommer kanske ansluta senare, även de behöver ju förr eller senare byta ut sina biljettsystem.Kantorn skrev:Du har möjligen inte koll på om de övriga länen (Kronoberg, Jönköping, Halland) kommer följa efter?Anders93 skrev:Även Blekinge och Halland använder sig av samma system som Skåne.Kantorn skrev: Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.
I Skåne går det att ha både reskassa och periodbiljett på samma kort, så förmodligen även i de andra länen.
Blekingetrafiken (och även Östgötatrafiken) kommer också att använda sig av samma nya system som Skånetrafiken har utvecklat.
Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Hittade nu info om att Hallandstrafiken, Kalmar Länstrafik, Jönköpings Länstrafik och Länstrafiken Kronoberg har ingått ett samarbete för ett nytt gemensamt biljettsystem.
Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Tack!Anders93 skrev:Hittade nu info om att Hallandstrafiken, Kalmar Länstrafik, Jönköpings Länstrafik och Länstrafiken Kronoberg har ingått ett samarbete för ett nytt gemensamt biljettsystem.
Professionell tyckare
Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Det står ju ganska tydligt att det handlar om ett gemensamt biljettsystem, inte en gemensam taxa. Det blir upp till varje enskild aktör att bestämma priser och rabatter. Men alla aktörer tvingas acceptera samma reskassa.Lennart Petersen skrev:Eller så är det regler för barn,ungdom,pensionär eller något helt annat som avses. Mycket diffust skrivet.
Nationellt system för kollektivtrafik införs
Förslaget är utmärkt och kommer inte en dag för tidigt.DN skrev:Hon exemplifierar med att lösningen snarare kommer att bli som att köpa ett mjölkpaket. Det kan du göra överallt i landet och med samma kort – men priset är inte identiskt.

Mer oroande är att det enligt överenskommelsen inte tillförs mer pengar utöver de 700 miljarderna från den nationella planen samtidigt som både höghastighetsbanorna och Norrbotniabanan lovas byggas. Ombyggnaden av Märsta station behövde redan slopas i den förra planen för att planeringen av dessa projekt skulle intensifieras. Om inte hela infrastrukturpotten ökar så riskerar de befintliga väg- och järnvägssystemen att bli kraftigt eftersatta med ännu färre investeringar!

(För övrigt tror jag att Norrbotniabanan är viktigare än höghastighetsbanorna. Kostnaden uppskattas till cirka 30 miljarder, vilket är betydligt billigare än höghastighetsbanorna. Nyttan är också mindre, men inte tio gånger mindre. Det blir också enklare att straffbeskatta andra trafikslag om en större del av landet har tillgång till järnväg. Och mer skatt kommer att behövas om infrastrukturen inte ska kollapsa i framtiden.)
Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Detta kommer väl att påverka SLs planer på att kunna använda kreditkort och mobiltelefoner som biljettbärare via NFC.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Det beror på. I artikeln har det inte specificerats hur det nationella systemet ska utformas eller fungera, utan att man ställer krav på att det ska införas ett sådant system!Odd skrev:Detta kommer väl att påverka SLs planer på att kunna använda kreditkort och mobiltelefoner som biljettbärare via NFC.
Et förslag jag skulle kunna ha är att systemet tillåter kortbetalningar och mobilbetalningar via NFC, men att man har ett resekort där man kan fylla i periodkort. Kortet lär nog utformas så den kan ha i sig flera periodkort, både från samma län såväl som fråm flera olika län som ska fungera tillsammans! Sedan har varje län sin egen app för att köpa biljetter för de som inte har apple pay, google pay eller motsvarande som tillåter mobil-NFC. Då är det appen som sköter detta.
Bästa vore om även SJ och andra aktörer som kör långdistans hoppar på denna system!
Senast redigerad av ADDE den tisdag 22 januari 2019 15:09, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
Och parallella lokala system kan ju tillåtas ändå, menar du?ADDE skrev:Det beror på. I artikeln har det inte specificerats hur det nationella systemet ska utformas eller fungera, utan att man ställer krav på att det ska införas ett sådant system!Odd skrev:Detta kommer väl att påverka SLs planer på att kunna använda kreditkort och mobiltelefoner som biljettbärare via NFC.
Det verkar rimligt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik
inte helt omöjligt. jag redigerade mitt inlägg ovan med ett förslag:LÅ1 skrev:Och parallella lokala system kan ju tillåtas ändå, menar du?ADDE skrev:Det beror på. I artikeln har det inte specificerats hur det nationella systemet ska utformas eller fungera, utan att man ställer krav på att det ska införas ett sådant system!Odd skrev:Detta kommer väl att påverka SLs planer på att kunna använda kreditkort och mobiltelefoner som biljettbärare via NFC.
Det verkar rimligt.
ADDE skrev:Et förslag jag skulle kunna ha är att systemet tillåter kortbetalningar och mobilbetalningar via NFC, men att man har ett resekort där man kan fylla i periodkort. Kortet lär nog utformas så den kan ha i sig flera periodkort, både från samma län såväl som fråm flera olika län som ska fungera tillsammans! Sedan har varje län sin egen app för att köpa biljetter för de som inte har apple pay, google pay eller motsvarande som tillåter mobil-NFC. Då är det appen som sköter detta.
Bästa vore om även SJ och andra aktörer som kör långdistans hoppar på denna system!