Den som väntar på något gott... "Fakta om SL och länet 2017"

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Den som väntar på något gott... "Fakta om SL och länet 2017"

Inlägg av TKO »

Eftersom även mitt tålamod har gränser har jag varit i kontakt med SL/TF och undrat när "Fakta om SL och länet 2017" kan tänkas publiceras. (Jag hade en svag men ond aning om att man kanske avslutat denna utmärkta skriftserie - så var dock inte fallet).

Svaret jag fick är att "produktionen pågår" och att den skall vara färdig "före jul". Kanske årets julklapp?

(Det blir väl tyvärr inte planekonomi i år heller...)


meddelar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 10041
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Den som väntar på något gott... "Fakta om SL och länet 2

Inlägg av Enceladus »

Det mest intressanta är väl om Odenplan har blivit Sveriges näst största järnvägsstation. Enligt Trafikförvaltningens månadsrapporter har överströmningen av trafikanter till Citybanan tagit tid. Den största resandeökningen skedde i år, men förra årets ökning var inte heller liten. År 2016 låg resandet på 325 000 resenärer. Nu ligger det gissningsvis strax under 400 000 resenärer. Siffrorna för 2017 borde landa kring 350 000, men det säger inte mycket om Odenplan och enskilda mätningar kan också avvika rejält. År 2016 underskattades resandet på Mälarbanan jämfört med annan statistik.

Den sammankopplade Tvärbanan borde få ett sexsiffrigt resande. Siffrorna för den förlängda Spårväg City kommer inte förrän nästa år.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Den som väntar på något gott... "Fakta om SL och länet 2

Inlägg av Anders Hanquist »

När det gäller stationskomplex som Odenplan och T-Centralen/Stockholm City så frågar man sig hur räkningen går till. Inpasserande genom spärrarna funkar ju inte eftersom man inte vet vilka som ska till tuben eller pendeln. Dessutom måste man ju få med omstigande mellan dessa system.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Den som väntar på något gott... "Fakta om SL och länet 2

Inlägg av TKO »

Jag tycker i o f s att det mest intressanta vore att få reda på varför det tar nästan ett helt år att sammanställa denna skrift!
Hur svårt kan det vara?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 10041
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Den som väntar på något gott... "Fakta om SL och länet 2

Inlägg av Enceladus »

Anders Hanquist skrev:När det gäller stationskomplex som Odenplan och T-Centralen/Stockholm City så frågar man sig hur räkningen går till. Inpasserande genom spärrarna funkar ju inte eftersom man inte vet vilka som ska till tuben eller pendeln. Dessutom måste man ju få med omstigande mellan dessa system.
Vissa vagnar är utrustade med sensorer som mäter antalet påstigande. Alla vagnar har dock inte automatisk trafikanträkning (ATR). Mätningar måste göras på ett systematiskt sätt för att vara tillförlitliga, vilket tyvärr inte alltid är fallet. Exempelvis minskade antalet påstigande i det kraftigt expanderande Barkarby från 4 600 till 2 800 mellan åren 2015 och 2016, men då måste ju siffrorna ifrågasättas.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Den som väntar på något gott... "Fakta om SL och länet 2

Inlägg av Ute och åker »

Enceladus skrev:
Anders Hanquist skrev:När det gäller stationskomplex som Odenplan och T-Centralen/Stockholm City så frågar man sig hur räkningen går till. Inpasserande genom spärrarna funkar ju inte eftersom man inte vet vilka som ska till tuben eller pendeln. Dessutom måste man ju få med omstigande mellan dessa system.
Vissa vagnar är utrustade med sensorer som mäter antalet påstigande. Alla vagnar har dock inte automatisk trafikanträkning (ATR). Mätningar måste göras på ett systematiskt sätt för att vara tillförlitliga, vilket tyvärr inte alltid är fallet. Exempelvis minskade antalet påstigande i det kraftigt expanderande Barkarby från 4 600 till 2 800 mellan åren 2015 och 2016, men då måste ju siffrorna ifrågasättas.
Blir lite intresserad av om man kan få dessa uppgifter specificerade? Vilka vagnar är det som har sensorer som mäter antalet påstigande? För egen del är jag av uppfattningen att mätningarna är systematiska. Så då vill jag förstås veta om det som sägs, på vilket sätt är inte mätningarna alltid systematiska?

När det gäller Barkarby så vet jag inte anledningen till skillnaden. Om siffrorna är medelvärden, så har ju Barkarby under ombyggnad periodvis varit avstängt för trafik. Oavsett om det finns andra orsaker skulle jag för egen del ändå inte med Barkarbysiffrorna som grund dra slutsatsen att mätningarna inte sker systematiskt.

När det gäller att ta reda på vilka som ska till tuben eller pendeln så känns det ju som att man skulle kunna komplettera mätningar vid spärrarna med att räkna de som passerar mellan systemen. Och så räknar man lite plus och minus på de olika uppgifterna. I Odenplan kan man väl hitta en sådan plats på södra mellanplanet? I Stockholm City på södra och norra mellanplanet? ;)

Som lite fog för misstankarna kan jag nämna att stå och räkna på det sättet redan faktiskt tillämpats för att räkna hur många som byter mellan blå och gröna/röda linjerna på T-Centralen. Jag känner en som gjort det. ;)
BSB101
Inlägg: 2980
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Den som väntar på något gott... "Fakta om SL och länet 2

Inlägg av BSB101 »

TKO skrev:Jag tycker i o f s att det mest intressanta vore att få reda på varför det tar nästan ett helt år att sammanställa denna skrift!
Hur svårt kan det vara?

/TKO
Är nog inte så svårt men om det hela inte är prioriterad så tar det tid.
Enceladus
Inlägg: 10041
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Den som väntar på något gott... "Fakta om SL och länet 2

Inlägg av Enceladus »

BSB101 skrev:
TKO skrev:Jag tycker i o f s att det mest intressanta vore att få reda på varför det tar nästan ett helt år att sammanställa denna skrift!
Hur svårt kan det vara?

/TKO
Är nog inte så svårt men om det hela inte är prioriterad så tar det tid.
Vi ska vara glada att Trafikförvaltningen gör årliga sammanställningar. Det är bara två kollektivtrafikmyndigheter som sammanställer detaljerade siffror för tågresandet, och under förra året missade Skånetrafiken att rapportera in siffrorna. Visst har Trafikförvaltningen många brister, men redovisande av fakta är inte en av dem!

Det blir faktiskt inte så enkelt att fastställa huruvida Odenplan är Sveriges näst största station. SJ vill dela inte med sig av sin statistik av konkurrensskäl. De andra kollektivtrafikmyndigheterna gör inte regelbundna mätningar på samma sätt som Trafikförvaltningen och Skånetrafiken (förutom förra året). Trafikverkets utredningar har en del statistik, men den brukar ha några år på nacken.
Enceladus
Inlägg: 10041
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Den som väntar på något gott... "Fakta om SL och länet 2

Inlägg av Enceladus »

Ute och åker skrev:Blir lite intresserad av om man kan få dessa uppgifter specificerade? Vilka vagnar är det som har sensorer som mäter antalet påstigande? För egen del är jag av uppfattningen att mätningarna är systematiska. Så då vill jag förstås veta om det som sägs, på vilket sätt är inte mätningarna alltid systematiska?
Cirka 10 procent av alla bussar, lokalbanetåg och pendeltåg i Stockholms län är utrustade med sensorer som möjliggör automatisk trafikanträkning. På grund av störningar i pendeltågstrafiken hamnar sensorförsedda vagnar ibland på fel plats vid fel tidpunkt. Att minimera förseningar har förstås högre prioritet än att samla in tillförlitlig resandestatistik. :wink:
Ute och åker skrev:När det gäller Barkarby så vet jag inte anledningen till skillnaden. Om siffrorna är medelvärden, så har ju Barkarby under ombyggnad periodvis varit avstängt för trafik. Oavsett om det finns andra orsaker skulle jag för egen del ändå inte med Barkarbysiffrorna som grund dra slutsatsen att mätningarna inte sker systematiskt.
Ett sådant medelvärde är inte särskilt meningsfullt. Antingen är stationen öppen eller inte. Det viktiga att veta är hur stor belastningen är när stationen är öppen. :roll:
Ute och åker skrev:När det gäller att ta reda på vilka som ska till tuben eller pendeln så känns det ju som att man skulle kunna komplettera mätningar vid spärrarna med att räkna de som passerar mellan systemen. Och så räknar man lite plus och minus på de olika uppgifterna. I Odenplan kan man väl hitta en sådan plats på södra mellanplanet? I Stockholm City på södra och norra mellanplanet? ;)

Som lite fog för misstankarna kan jag nämna att stå och räkna på det sättet redan faktiskt tillämpats för att räkna hur många som byter mellan blå och gröna/röda linjerna på T-Centralen. Jag känner en som gjort det. ;)
I tunnelbanan sker manuella mätningar eftersom inga tunnelbanevagnar är utrustade med sensorer. Vi får se hur det blir med C30. :?:
BSB101
Inlägg: 2980
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Den som väntar på något gott... "Fakta om SL och länet 2

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev:Det blir faktiskt inte så enkelt att fastställa huruvida Odenplan är Sveriges näst största station. SJ vill dela inte med sig av sin statistik av konkurrensskäl. De andra kollektivtrafikmyndigheterna gör inte regelbundna mätningar på samma sätt som Trafikförvaltningen och Skånetrafiken (förutom förra året). Trafikverkets utredningar har en del statistik, men den brukar ha några år på nacken.
Huruvida Odenplan är näststörsta station eller inte må intressera visa men är av föga nytta för trafikplaneringen. För SL och SLLs planering är antalet resenärer det viktiga.
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Den som väntar på något gott... "Fakta om SL och länet 2

Inlägg av heasm »

TKO skrev:Eftersom även mitt tålamod har gränser har jag varit i kontakt med SL/TF och undrat när "Fakta om SL och länet 2017" kan tänkas publiceras. (Jag hade en svag men ond aning om att man kanske avslutat denna utmärkta skriftserie - så var dock inte fallet).

Svaret jag fick är att "produktionen pågår" och att den skall vara färdig "före jul". Kanske årets julklapp?

(Det blir väl tyvärr inte planekonomi i år heller...)


meddelar
Thomas K Ohlsson
Det är inte många timmar kvar (som inte är helgdagar) innan jul. Kan man kanske hoppas på publicering innan nyår?
daniel_s
Inlägg: 14196
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Den som väntar på något gott... "Fakta om SL och länet 2

Inlägg av daniel_s »

heasm skrev:
TKO skrev:Eftersom även mitt tålamod har gränser har jag varit i kontakt med SL/TF och undrat när "Fakta om SL och länet 2017" kan tänkas publiceras. (Jag hade en svag men ond aning om att man kanske avslutat denna utmärkta skriftserie - så var dock inte fallet).

Svaret jag fick är att "produktionen pågår" och att den skall vara färdig "före jul". Kanske årets julklapp?

(Det blir väl tyvärr inte planekonomi i år heller...)


meddelar
Thomas K Ohlsson
Det är inte många timmar kvar (som inte är helgdagar) innan jul. Kan man kanske hoppas på publicering innan nyår?
Är du säker på att de menade den här julen?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Den som väntar på något gott... "Fakta om SL och länet 2

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
heasm skrev:
TKO skrev:Eftersom även mitt tålamod har gränser har jag varit i kontakt med SL/TF och undrat när "Fakta om SL och länet 2017" kan tänkas publiceras. (Jag hade en svag men ond aning om att man kanske avslutat denna utmärkta skriftserie - så var dock inte fallet).

Svaret jag fick är att "produktionen pågår" och att den skall vara färdig "före jul". Kanske årets julklapp?

(Det blir väl tyvärr inte planekonomi i år heller...)


meddelar
Thomas K Ohlsson
Det är inte många timmar kvar (som inte är helgdagar) innan jul. Kan man kanske hoppas på publicering innan nyår?
Är du säker på att de menade den här julen?
När det gäller SLL/TF (alias SL) är jag inte längre säker på någonting!

Om jag suttit i trafiknämnden - vilket naturligtvis vore önskvärt men jag ids faktiskt inte... - hade jag sagt till på skarpen. Men de mesproppar som nu bekläder dessa taburetter har naturligtvis inte sagt ett pip...

Nu tar jag julledigt från forumet - ja det har jag egentligen gjort hela denna vecka. Men jag vill naturligtvis besvara Daniel "vet allt bäst":s inlägg!

God jul
Tänk på julens budskap - vi är alla befriade!

på återseende önskar
Broder Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s
Inlägg: 14196
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Den som väntar på något gott... "Fakta om SL och länet 2

Inlägg av daniel_s »

God jul på dej också TKO! Och på er andra också förstås, men ni lär ju hårdbevaka mina hyperintressanta inlägg hela julen igenom, haha!
Enceladus
Inlägg: 10041
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Den som väntar på något gott... "Fakta om SL och länet 2

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Om jag suttit i trafiknämnden - vilket naturligtvis vore önskvärt men jag ids faktiskt inte... - hade jag sagt till på skarpen. Men de mesproppar som nu bekläder dessa taburetter har naturligtvis inte sagt ett pip...
Det är en tydlig trend att det tar allt längre tid att producera sammanställningen "Fakta om SL och länet". Här är datumen för de senaste tio rapporterna:

2017-12-21
2016-10-25
2015-12-14
2014-09-25
2013-09-25
2012-08-14
2011-06-21
2010-06-18
2009-05-19
2008-07-01

En annan observation är att det tar allt längre tid för SL att anpassa utbudet till efterfrågan. Linje 509 har varit en spöklinje i förvånansvärt många år på sträckan där Tvärbanan numera också går! Förr hade ett sådant resursslöseri inte fått pågå så länge. Linje 130 försvann ju direkt när Tvärbanan öppnades för trafik mellan Gullmarsplan och Liljeholmen. Samtidigt finns det flera linjer med orimligt många stående, och där händer inte heller något. Avsaknaden av utbudsjusteringar kan till viss del förklaras av regionalpolitik, men inte helt.

Det borde alltså finnas anledning att se över organisationen!
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 538
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Den som väntar på något gott... "Fakta om SL och länet 2

Inlägg av Sio »

På sidan där de 10 senast publicerade rapporterna finns att hämta står det nu så här: "2017 års rapport publiceras i början av 2019." Hur långt är början av ett år? På sin höjd första kvartalet tänker jag.
Enceladus
Inlägg: 10041
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Den som väntar på något gott... "Fakta om SL och länet 2

Inlägg av Enceladus »

Sio skrev:På sidan där de 10 senast publicerade rapporterna finns att hämta står det nu så här: "2017 års rapport publiceras i början av 2019." Hur långt är början av ett år? På sin höjd första kvartalet tänker jag.
På sidan "Rapporter om upplevd kvalitet i kollektivtrafiken" står det nu så här: "Rapporten Upplevd kvalitet 2018 publiceras i februari 2019." Det är mindre än två timmar kvar på månaden och någon rapport finns fortfarande inte i sikte. Jag skulle därför ta dessa prognoser med en nypa salt. (Här är en länk till sidan "Fakta om SL och länet".)

Översiktlig resandestatistik finns i "Årsrapport 2018". Tillsammans med "Befolkningsförändringar 2018" går det väl att få ett hum om hur "Fakta om SL och länet 2018" kommer att se ut. Den största skillnaden är ju att den senare redovisar statistik för vintervardagar istället för vanliga vardagar. Eller vänta lite, väntar vi på "Fakta om SL och länet 2017"!? :shock:
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Den som väntar på något gott... "Fakta om SL och länet 2

Inlägg av Vislaren »

Enceladus skrev:
Anders Hanquist skrev:När det gäller stationskomplex som Odenplan och T-Centralen/Stockholm City så frågar man sig hur räkningen går till. Inpasserande genom spärrarna funkar ju inte eftersom man inte vet vilka som ska till tuben eller pendeln. Dessutom måste man ju få med omstigande mellan dessa system.
Vissa vagnar är utrustade med sensorer som mäter antalet påstigande. Alla vagnar har dock inte automatisk trafikanträkning (ATR). Mätningar måste göras på ett systematiskt sätt för att vara tillförlitliga, vilket tyvärr inte alltid är fallet. Exempelvis minskade antalet påstigande i det kraftigt expanderande Barkarby från 4 600 till 2 800 mellan åren 2015 och 2016, men då måste ju siffrorna ifrågasättas.
Inte pendeltågen i varje fall, då skulle vi som underhåller dom fått utbildning på det...Och det har vi inte!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Den som väntar på något gott... "Fakta om SL och länet 2

Inlägg av Lars_L »

Vislaren skrev:
Enceladus skrev:
Anders Hanquist skrev:När det gäller stationskomplex som Odenplan och T-Centralen/Stockholm City så frågar man sig hur räkningen går till. Inpasserande genom spärrarna funkar ju inte eftersom man inte vet vilka som ska till tuben eller pendeln. Dessutom måste man ju få med omstigande mellan dessa system.
Vissa vagnar är utrustade med sensorer som mäter antalet påstigande. Alla vagnar har dock inte automatisk trafikanträkning (ATR). Mätningar måste göras på ett systematiskt sätt för att vara tillförlitliga, vilket tyvärr inte alltid är fallet. Exempelvis minskade antalet påstigande i det kraftigt expanderande Barkarby från 4 600 till 2 800 mellan åren 2015 och 2016, men då måste ju siffrorna ifrågasättas.
Inte pendeltågen i varje fall, då skulle vi som underhåller dom fått utbildning på det...Och det har vi inte!
Jodå, det finns ATR på pendeltågen, men det är det företag som har hand om trafikmätningarna som har ett helhetsansvar för installation och skötsel av systemet - än så länge är det väl ÅF, men har för mig att det är ute på upphandling för närvarande. Däremot har man varit lite efter med installation etc. under den här ganska långa processen med att avveckla X10 och att utöka antalet vagnar totalt. Men det är orsaken till varför det inte märks något av det på depån.

Egentligen är det ju dock frågan om 10 procent av vagnparken är tillräckligt för att få till bra statistik? Om inte personalen på depåerna är medvetna om vilka vagnar som har ATR, är det ju lätt att det slumpar sig så att det oftare är "fel" vagn i ett tågsätt som har systemet installerat. Om det är den bakre vagnen i ett tågsätt vid exempelvis Barkarby söderut, så registreras knappast så många resenärer som på- och avstigande. Just där kan ju dock avstängningarna har spelat in. Exempelvis hade man ju avstigning på andra sidan av plattformen under ombyggnaden. I X10 hade man bara installerat på ena sidan av vissa vagnar, vilket då ytterligare kan ha bidragit.

Av den anledningen blir därför bearbetningen av statistiken ganska avgörande för slutresultatet.

Nu finns ju all statistik som sagt redan för 2018 hos Trafikförvaltningen. Så siffrorna från 2017 är ju av mindre analysvärde - särskilt som trafiken har förändrats så mycket under sista året. Vad som är det svåra - och som verkligen förändras senaste åren är ju bytena vid T-centralen och Odenplan. Ser man på bara spärrmätningarna, så säger det nästan ingenting alls, eftersom bytena är så pass avgörande för dessa stationer. Och som sagt är det nästan omöjligt att mäta den delen för hand, eftersom det är så stora trafikströmmar.

I detta fall får ju nästan de siffror som Trafikförvaltningen presenterar för dessa stationer än så länge ses som kvalificerade gissningar. Det visare ju också det analysarbete man gjort under 2018, med anledning av det ändrade resmönstret och hur det tros påverka statistiken på inte minst tunnelbanan (där utredningen just kom fram till att den befarade uppmätta minskningen till stor del verkar ha bestått i att fler byter vid Odenplan istället för T-centralen. Det behövs väl alltså en längre serie med mätningar här för att kunna dra några mer permanenta slutsatser.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
daniel_s
Inlägg: 14196
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Den som väntar på något gott... "Fakta om SL och länet 2

Inlägg av daniel_s »

Och väntar, och väntar....
Skriv svar