Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
BSB101
Inlägg: 2978
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av BSB101 »

Stefan B skrev:Bromma flygplats har markupplåtelseavtal till 2038. Om inte (MP) får majoritet i både riksdag och stadshus är nog därför diskussionen väldigt hypotetisk. Hur ser resten av spårtrafiknätet ut om 20 år?
Finns partier som haft mindre andel av rösterna än MP fick i senaste valet som haft stort inflytande på rikspolitiken. Dagens tre block innebär även att småpartier kommer få mer inflytande. Sedan är 20 år inte så långt bara, bara att gå tillbaka lika många år och inse hur kort tid det är.
BSB101
Inlägg: 2978
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av BSB101 »

hgsldf skrev:
Enceladus skrev: Den tiden är tyvärr förbi, trots att befolkningstillväxten är högre än någonsin. Det finns fortfarande politiker med framtidsvision, t.ex. Helldén, men det verkar vara en utrotningshotad art.
Det har funnits trevligare politiker som Stalin Hitler och Mao, men Helldén får mig att drömma om att skära halsen av personen i fråga, vilket jag naturligtvis aldrig kommer att göra.
Bara att du torgför att du vill ha ihjäl andra personer på grund av deras åsikter säger en hel del om dig som person.
Om Helldén blir kvar i Stockholm måste man fråga sig, var skall jag flytta? Inga spårvagnar och i princip förbjudna bilar.
Tycker det finns både spårvägar och bilar i Stockholm och jag har inte sett några förslag med majoritet som ser ut att ändra på det. Det förstnämnda ligger även på SLLs bord och där har inte MP mycket att säga till om utan att Alliansen gått med på det.
twr
Inlägg: 8924
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av twr »

Stefan B skrev:Bromma flygplats har markupplåtelseavtal till 2038. Om inte (MP) får majoritet i både riksdag och stadshus är nog därför diskussionen väldigt hypotetisk. Hur ser resten av spårtrafiknätet ut om 20 år?
Om flygplatsen läggs ned 2038 påverkar det beslut närmsta åren. Det är redan premissen för diskussionen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8924
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av twr »

Miljöpartiet skriver "Ingen förlängning av avtalet för Bromma flygplats". Vad innebär det? Avtalet sträcker sig till 2038, betyder det här någonting, eller är det bara status quo?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av heasm »

twr skrev:Miljöpartiet skriver "Ingen förlängning av avtalet för Bromma flygplats". Vad innebär det? Avtalet sträcker sig till 2038, betyder det här någonting, eller är det bara status quo?
Jag skulle säga att detta inte betyder någonting. Avtalet skulle väl ändå inte förlängas under den här mandatperioden. Alliansen kan nog förlänga avtalet vid lämpligt tillfälle när de har egen majoritet någon gång innan 2038.
twr
Inlägg: 8924
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av twr »

heasm skrev:
twr skrev:Miljöpartiet skriver "Ingen förlängning av avtalet för Bromma flygplats". Vad innebär det? Avtalet sträcker sig till 2038, betyder det här någonting, eller är det bara status quo?
Jag skulle säga att detta inte betyder någonting. Avtalet skulle väl ändå inte förlängas under den här mandatperioden. Alliansen kan nog förlänga avtalet vid lämpligt tillfälle när de har egen majoritet någon gång innan 2038.
Misstänkte att det var så.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av TKO »

Jag som är en obotlig optimist tror dock att det här är ytterligare ett steg till avveckling av flyget så området kan användas till något som medför större nytta för oss stockholmare! Och då menar jag inte att Bromma Blocks skall expandera...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6271
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:Jag som är en obotlig optimist tror dock att det här är ytterligare ett steg till avveckling av flyget så området kan användas till något som medför större nytta för oss stockholmare! Och då menar jag inte att Bromma Blocks skall expandera...

/TKO
Som tur är finns det andra åsikter också. Men borgarna måste väl ge miljöpartiklarna några rejäla köttben för att locka över dem.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9993
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Enceladus »

Jacob Wallenberg: Lägg ned Bromma
SR skrev: Tidigare var Jacob Wallenberg kritisk till en nedläggning av den centralt belägna flygplatsen. Nu vill han snabbt få i gång de mångmiljardinvesteringar som krävs för att Arlanda ska kunna ta över trafiken från Bromma - innan markavtalet med Stockholm stad går ut 2038.
Det finns två separata frågor att diskutera här: nedläggningen av Bromma samt expansionen av Arlanda. Mycket tyder på att nyttan med Bromma inte kan motivera kostnaden, t.ex. uteblivet bostadsbyggande. Flygplatsen begränsar inte bara markanvändningen där den lägger, utan även i kringliggande stadsdelar. Den andra frågan diskuteras i andra trådar, men jag vill ändå påstå att den inte behöver vara en följd av den första frågan, även om det är troligt med dagens förhållanden.
twr
Inlägg: 8924
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av twr »

Nu när Miljöpartiet är med i både stadens och regionens styre, händer det något? 2038 är väldigt långt bort i den politiska logiken, men ganska nära i en planeringshorisont.
Senast redigerad av twr den fredag 14 december 2018 15:49, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av TKO »

Är inte 2018 väldigt nära ur alla perspektiv?
Fast du menar kanske 2038...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8924
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av twr »

TKO skrev:Är inte 2018 väldigt nära ur alla perspektiv?
Fast du menar kanske 2038...
/TKO
Tack! :D Ändrat!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Sven Blomberg »

Det kanske blir så att MP inte får genomslag på sin politik i alla frågor. De är ju faktiskt i minoritet.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6271
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:Jacob Wallenberg: Lägg ned Bromma
SR skrev: Tidigare var Jacob Wallenberg kritisk till en nedläggning av den centralt belägna flygplatsen. Nu vill han snabbt få i gång de mångmiljardinvesteringar som krävs för att Arlanda ska kunna ta över trafiken från Bromma - innan markavtalet med Stockholm stad går ut 2038.
Det finns två separata frågor att diskutera här: nedläggningen av Bromma samt expansionen av Arlanda. Mycket tyder på att nyttan med Bromma inte kan motivera kostnaden, t.ex. uteblivet bostadsbyggande. Flygplatsen begränsar inte bara markanvändningen där den lägger, utan även i kringliggande stadsdelar. Den andra frågan diskuteras i andra trådar, men jag vill ändå påstå att den inte behöver vara en följd av den första frågan, även om det är troligt med dagens förhållanden.
Politiskt kanske det är så, men knappast infrastrukturellt. Är man generellt flygfientligt inställd är det naturligtvis fullt möjligt att kräva att Bromma läggs ned, utan att några investeringar görs på Arlanda. Brommas betydelse har ju med inrikesflyget att göra, förflyttas det till Arlanda får det ju ytterligare en konkurrensnackdel genom att en timme läggs till på restiden. Till "förmån" för de beramade "höghastighetstågen", kan man tro!

Att wallenbergarn inte bryr sig om detta är fullt naturligt, han tillhör den globaliserade storfinansen och är mest intresserad av de internationella flygförbindelserna:
https://www.di.se/nyheter/jacob-wallenb ... a-arlanda/
Jacob Wallenberg är också ordförande i Connect Sweden, "ett samverkansprojekt som arbetar för att stärka Sveriges internationella flygförbindelser" enligt organisationens hemsida.
Som tur är finns det andra uppfattningar:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7079985
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6492
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Odd »

Det verkar finnas en övertro på att Bromma har en avgörande verkan på Stockholmsregionens ekonomi....

Själv tror jag inte ett skvatt på sådana samband.

Personligen reser jag gärna till/från Bromma, men det är ju för att jag råkar bo bredvid. Det går dock rätt smidigt att åka till Arlanda också, bussen tar mindre än en timme.
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3097
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:Det verkar finnas en övertro på att Bromma har en avgörande verkan på Stockholmsregionens ekonomi....

Själv tror jag inte ett skvatt på sådana samband.

Personligen reser jag gärna till/från Bromma, men det är ju för att jag råkar bo bredvid. Det går dock rätt smidigt att åka till Arlanda också, bussen tar mindre än en timme.
Kan man nog ha och mista. Såg när jag googlade en artikel från Mitt i Bromma som hänvisade till en internationell undersökning där Bromma var 5:e sämst i världen (av ca 150 internationella flygplatser) vad gällde service,punktlighet och några andra kriterier.
Flygplatsen var ju också så gott som öde från 1983 när Linjeflyg flyttat ut till Arlanda och det åtetstod lite affärsflyg, skol och privatflyg. Inte gick det väl så illa för Stockholm och trots att det inte fanns tåg med gångtid 20min så hittade folk ändå till Arlanda utan problem. Så kom avregleringen 1992 och nya flygbolag hittade en nisch på Bromma så i stället för ett medelstort flyg till Halmstad gick det två små till vardera flygplats...o.s.v
Med EU 1995 kom även krav på att flygplatsen skulle vara tillgänglig för utrikestrafik och Malmö Aviation skaffade plan som höll kraven på högsta ljudnivå.
Martin Kolk
Inlägg: 41
Blev medlem: tisdag 14 oktober 2014 23:32

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Martin Kolk »

Det duger nog utmärkt att bara grena av Blåa linjen från Huvudsta. Hjulstagrenen har redan idag gott om kapacitet, och med nya signalsystem (och tätare tåg) och 10 vagnarståg, och de nya T-banevagnarna med mer ståplatser, kan man nog i praktiken 3-dubbla dagens kapacitet på blåa, vilket ju ger lite marginal (finns ju även pendeltåg från Sundbyberg).

Det blir ju bara 2-3 stationer eller så på nya grenen till Brommastaden så trafiken behöver inte vara så tät. Samtidigt kan man dra in spårvagn i Brommastaden via tvärbanan och både köra tåg mot Sundbyberg och Alvik, för att ytterligare kollektivtrafik försörja Brommastaden.

Om det i framtiden ändå blir kapacitetsbrist (ytterst osannolikt), är det ju bara att bygga fyrspår mellan Hjulsta/Västra Skogen och Fridhemsplan (och sannolikt vidare mot Söder om en sådan tunnelbyggs), det är inte så många kilometer extra.

Dvs, allt som behövs är 2,5-3 kilometer ny T-bana, och 2 km spårvagn (spårvagen kan man ju gärna dra vidare västerut mot Islandstorget eller Vällingby om man vill), för utmärkt kollektivtrafik. Om man vill kan man ju även dra vidare den nya T-bane grenen till Vällingby men jag tycker det känns naturligare att dra spårväg dit i ytläge.
twr
Inlägg: 8924
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av twr »

Martin Kolk skrev:Det duger nog utmärkt att bara grena av Blåa linjen från Huvudsta. Hjulstagrenen har redan idag gott om kapacitet, och med nya signalsystem (och tätare tåg) och 10 vagnarståg, och de nya T-banevagnarna med mer ståplatser, kan man nog i praktiken 3-dubbla dagens kapacitet på blåa, vilket ju ger lite marginal (finns ju även pendeltåg från Sundbyberg).

Det blir ju bara 2-3 stationer eller så på nya grenen till Brommastaden så trafiken behöver inte vara så tät. Samtidigt kan man dra in spårvagn i Brommastaden via tvärbanan och både köra tåg mot Sundbyberg och Alvik, för att ytterligare kollektivtrafik försörja Brommastaden.

Om det i framtiden ändå blir kapacitetsbrist (ytterst osannolikt), är det ju bara att bygga fyrspår mellan Hjulsta/Västra Skogen och Fridhemsplan (och sannolikt vidare mot Söder om en sådan tunnelbyggs), det är inte så många kilometer extra.

Dvs, allt som behövs är 2,5-3 kilometer ny T-bana, och 2 km spårvagn (spårvagen kan man ju gärna dra vidare västerut mot Islandstorget eller Vällingby om man vill), för utmärkt kollektivtrafik. Om man vill kan man ju även dra vidare den nya T-bane grenen till Vällingby men jag tycker det känns naturligare att dra spårväg dit i ytläge.
Intressanta tankar.

Det kommer inte gå att köra 10-vagnars tåg på blå linjen i framtiden. Sofia och stationerna öster/söder om det byggs inte långa.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av heasm »

Martin Kolk skrev:Det duger nog utmärkt att bara grena av Blåa linjen från Huvudsta. Hjulstagrenen har redan idag gott om kapacitet, och med nya signalsystem (och tätare tåg) och 10 vagnarståg, och de nya T-banevagnarna med mer ståplatser, kan man nog i praktiken 3-dubbla dagens kapacitet på blåa, vilket ju ger lite marginal (finns ju även pendeltåg från Sundbyberg).

Det blir ju bara 2-3 stationer eller så på nya grenen till Brommastaden så trafiken behöver inte vara så tät. Samtidigt kan man dra in spårvagn i Brommastaden via tvärbanan och både köra tåg mot Sundbyberg och Alvik, för att ytterligare kollektivtrafik försörja Brommastaden.

Om det i framtiden ändå blir kapacitetsbrist (ytterst osannolikt), är det ju bara att bygga fyrspår mellan Hjulsta/Västra Skogen och Fridhemsplan (och sannolikt vidare mot Söder om en sådan tunnelbyggs), det är inte så många kilometer extra.

Dvs, allt som behövs är 2,5-3 kilometer ny T-bana, och 2 km spårvagn (spårvagen kan man ju gärna dra vidare västerut mot Islandstorget eller Vällingby om man vill), för utmärkt kollektivtrafik. Om man vill kan man ju även dra vidare den nya T-bane grenen till Vällingby men jag tycker det känns naturligare att dra spårväg dit i ytläge.
Det här tycker jag är en mycket bättre idé än att grena av grön i Alvik. Ett alternativ till att grena av vid Huvudsta är att grena av i Solna strand (fd Vreten). Dessutom kan man bygga pendeltågsstationen vid Solvalla (när det här är aktuellt så borde fyrspår på Mälarbanan vara klart och det borde vara möjligt att både köra tätare trafik i pendeltågsnätet och få till det med skip-stop).
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6492
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Odd »

Jag tycker vi skall sträva mot att inte grena av någonting. Varje linje skall ha två ändpunkter, en i vardera änden, eller i vissa fall två, med bara några få stationer från grenpunkten.
Anledningen är kapacitet, genom att bygga ytterligare en linje genom stan i stället för att ha två linjer på samma spår så fördubblas kapaciteten i praktiken. Det kanske inte behövs idag men i framtiden.
Genius on call
Skriv svar