Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus skrev:Stockholms befolkning växer – med en fullsatt buss om dagen
-----
En befolkningsprognos för Stockholm kan dock inte sägas vara äkta om den inte underskattar befolkningsutvecklingen. Detta är en äkta befolkningsprognos! Prognosen för 2018 är 2 343 664. Efter tredje kvartalet är vi uppe i 2 336 404. Ärligt talat, är det någon som tror att sista kvartalets ökning landar på ynka 7 260 personer? Hur kommer det sig att befolkningsprognoser för Stockholm alltid slår fel?
Det aktuella kvartalet har 92 dagar. 7260/92 är nästan 79. Vilken fullsatt buss rymmer 79 personer?
EDIT: Jag såg att det var siffran 94 per dag som gäller. Det ger skillnaden 1388 enligt prognosen. Dvs i stället för 2 343 664 så blir det 2 345 052. Skillnaden är - på det stora hela - marginell.
Enceladus skrev:Stockholms befolkning växer – med en fullsatt buss om dagen
-----
En befolkningsprognos för Stockholm kan dock inte sägas vara äkta om den inte underskattar befolkningsutvecklingen. Detta är en äkta befolkningsprognos! Prognosen för 2018 är 2 343 664. Efter tredje kvartalet är vi uppe i 2 336 404. Ärligt talat, är det någon som tror att sista kvartalets ökning landar på ynka 7 260 personer? Hur kommer det sig att befolkningsprognoser för Stockholm alltid slår fel?
Det aktuella kvartalet har 92 dagar. 7260/92 är nästan 79. Vilken fullsatt buss rymmer 79 personer?
EDIT: Jag såg att det var siffran 94 per dag som gäller. Det ger skillnaden 1388 enligt prognosen. Dvs i stället för 2 343 664 så blir det 2 345 052. Skillnaden är - på det stora hela - marginell.
Det kan låta som en marginell skillnad, men om samma underskattning görs varje år så blir den inte längre marginell. Underskattningarna är inte heller jämnt fördelade (se sidan 86 i huvudrapporten). Befolkningstillväxten har konsekvent underskattats i pendeltågskommuner som Huddinge och Sollentuna. Det är faktiskt riktigt oroande med tanke på hur beläggningen på pendeltågen ser ut idag.
(Huddinge har länge klagat på att landstinget konsekvent underskattar befolkningstillväxten i kommunen.)
(Många bussturer har tyvärr fler än 79 personer. Här är ett exempel.)
twr skrev:
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Hur kommer det sig att befolkningsprognoser för Stockholm alltid slår fel?
Var hittar du befolkningsprognoser som uppfylls?
Eller ens prognoser som uppfylls?
Trafikverkets prognos för resandet på Stockholms pendeltåg verkar hålla i sig. Inte minst på detta forum dömdes prognosen ut som en glädjekalkyl!
Om vi lyfter näsan ur ankdammen, hur ser då förhållandet mellan prognos och reel befolkningsutveckling ut i ett längre perspektiv, t ex sedan 1960?
(Jag vet inte, och hoppas någon annan kan besvara detta.)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Prognoser används som underlag för beslut av olika slag. Oftast (eller kanske i princip alltid) tillsammans med annan information.
Men prognoser kan ibland förändra den utveckling som prognosen förutsäger. Ett exempel är väl när prognosen säger att en liten skola i glesbygden i stort sett kommer att sakna elever om ett antal år. Då försöker driftiga personer på orten att göra allt för att få barnfamiljer att flytta dit. Och kanske sätter de själva mer barn till värden än de annars hade tänkt. Och prognosen slår fel.
Jag vet inte om någon uppfattar prognoser ungefär som en femårsplan i gamla Sovjetunionen, att man fastslog en utveckling och sedan är det den som gäller?
Har man jobbat med budgetar så är det inget konstigt med att utfallet blir annorlunda än prognosen. Imorgon ska en budget för Sverige föreslås. Oavsett vad som skrivs i den så kommer utfallet bli något annorlunda, både vad gäller intäkterna och vissa oförutsebara kostnader. Då är det ändå bara en ettårsbudget.
Sveriges budget brukar man komplettera med en tilläggsbudget, då man efter några månader ser att utvecklingen blev något annorlunda, och man kanske får råd att peta in ytterligare någon liten reform. Som underlag för budgeten använder man flerårsprognoser från Konjunkturinstitutet och andra ställen, som hålls aktuella genom att successivt uppdateras.
Man använder ju ändå de verktyg man har så gott det går. Det finns exempel på många prognoser som har underskattat utvecklingen. Övergången till bankkort, övergången till smartphones, användningen av elbilar, övergång till fossilfria påsar, övergång till köttfria produkter, övergången till takeawaykaffe, så inget exceptionellt med det.
Bengt Rosling hette en man som höll fascinerande och fantastiskt pedagogiska och omtumlande föreläsningar om befolkningsprognoser och olika trender. Man kan läsa hans böcker, debattartiklar för att förstå bättre, och om man inte vill läsa så kan man ägna en timme åt att se en YouTubevideo där han förklarar befolkningsutvecklingen i världen. På köpet lär man sig en hel del om metoder för prognoser också, och det är kunskaper som vem som helst har nytta av!
TKO skrev:Om vi lyfter näsan ur ankdammen, hur ser då förhållandet mellan prognos och reel befolkningsutveckling ut i ett längre perspektiv, t ex sedan 1960?
(Jag vet inte, och hoppas någon annan kan besvara detta.)
Ja, Tunnelbaneplan för Stor-Stockholm från 1965 passar väl som handen i handsken i så fall. Här en befolkningsprognos därifrån.
Det brukar sägas att har man sagt A (prognosen) så får man säga B (utfallet). Fast jag överlåter utfallet hur det verkligen blev 1990 till den som är så intresserad av just detta så hen gräver fram siffrorna!
Ute och åker skrev:Man använder ju ändå de verktyg man har så gott det går. Det finns exempel på många prognoser som har underskattat utvecklingen. Övergången till bankkort, övergången till smartphones, användningen av elbilar, övergång till fossilfria påsar, övergång till köttfria produkter, övergången till takeawaykaffe, så inget exceptionellt med det.
Det är exceptionellt att varje befolkningsprognos för Stockholm har underskattat utvecklingen. Prognosen gjord 2017 underskattade folkmängden i länet samma år med nästan 1 600 personer. Årets prognos ser ut följa samma tradition. Det är inte alls jämförbart med de exempel du listar. Där görs inte underskattningar varje år.
Prognosen från "Tunnelbaneplanen" angav cirka 1½ miljon innevånare 1990.
Den verkliga siffran blev drygt 1,6 miljoner.
Inte så illa gissat!
(Fast befolkningsökningen skedde inte riktigt där man trodde, utan längre ut i regionen - utanför tunnelbanans influensområde.)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Gröna Bilister skrev:I Stockholms län reser invånarna mer kollektivt än någon annanstans i Sverige, och resandet per person ökar långsamt. Trots det minskar utbudet något, räknat per person, vilket leder till att beläggningsgraden ökar långsamt från en redan hög nivå på 32 %. Stockholms länstrafik måste göra en nysatsning om de vill att resandet ska fortsätta att öka.
Ja, hur är det egentligen tänkt att kollektivtrafikens andel ska öka när utbudet inte ens följer befolkningsökningen?
Gröna Bilister skrev:I Stockholms län reser invånarna mer kollektivt än någon annanstans i Sverige, och resandet per person ökar långsamt. Trots det minskar utbudet något, räknat per person, vilket leder till att beläggningsgraden ökar långsamt från en redan hög nivå på 32 %. Stockholms länstrafik måste göra en nysatsning om de vill att resandet ska fortsätta att öka.
Ja, hur är det egentligen tänkt att kollektivtrafikens andel ska öka när utbudet inte ens följer befolkningsökningen?
Jag tror inte att det borgerligt styrda landstinget egentligen har någon ambition om att kollektivtrafikens andel ska öka. Ambitionen är snarast att systemets grad av självfinansiering ska öka så att man kan lägga mer pengar på vårdval och managementkonsulter inom vården. Vill man det så är det väl bäst med några få linjer med hög beläggning än ett attraktivt serviceutbud som ger höga "marknadsandelar".
Svenska Dagbladet har en artikelserie om "det växande Stockholm". En av huvudpunkterna är trängseln i tunnelbanan och på pendeltågen. Mycket talar för att situationen blir ännu värre, åtminstone på kort sikt. Befolkningen växer och några större investeringar har inte färdigställts på väldigt länge. Det finns flera större städer som har mindre trängsel. Två och en halv tunnelbanelinje är inte särskilt mycket för en stad av Stockholms storlek - lägg därtill avsaknaden av kapacitetsstarka tvärförbindelser. Hur kunde det bli så här illa?
En viktigare fråga är hur bristerna ska åtgärdas. Trafiklandstingsrådet Tamsons föreslår följande projekt:
*Tunnelbana från Nacka till Värmdölandet
*Tvärförbindelse mellan Huddinge och Haninge - förlängning av Spårväg syd?
*Tvärförbindelse mellan Kista och Täby via Danderyd - förlängning av Kistagrenen?
*Tvärförbindelse mellan Solna och Universitetet - förlängning av Solnagrenen?
Samtliga projekt har diskuterats tidigare på detta forum och generellt sett kan de bli ganska vettiga med rätt utformning. Räcker dessa projekt eller behövs fler satsningar på medellång sikt?
Spårväg på linje 4 som avlastar tunnelbanan i innerstaden?
Hechtwagen skrev:Spårväg på linje 4 som avlastar tunnelbanan i innerstaden?
Nja, spårväg på linje 4 skulle ha för låg kapacitet för att kunna avlasta tunnelbanan. Befintliga resenärer skulle dock erbjudas en högre standard, vilket är en ganska stor nytta. Men:
Artikeln är lika aktuell som när den publicerades för åtta år sedan, förutom att pendeltågen nu har 400 000 resenärer om dagen. Med den standard som gäller i kollektivtrafiken går det tyvärr inte att motivera spårväg på linje 4.
När SL senast seriöst funderade på att ställa om innerstadens stombusslinjer till spårväg visade alla utredningar att spår på fyran skulle medföra en märkbar avlastning främst av Tub 1 men även Tub 2. Jag tror att detta fortfarande gäller - men signaturen 'Enceladus' verkar ha en annan uppfattning. Forumauditoriet kanske skulle kunna få ta del av vilka nya fakta denna åsikt grundar sej på?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:När SL senast seriöst funderade på att ställa om innerstadens stombusslinjer till spårväg visade alla utredningar att spår på fyran skulle medföra en märkbar avlastning främst av Tub 1 men även Tub 2. Jag tror att detta fortfarande gäller - men signaturen 'Enceladus' verkar ha en annan uppfattning. Forumauditoriet kanske skulle kunna få ta del av vilka nya fakta denna åsikt grundar sej på?
/TKO
Hur hög kapacitet har en stadsspårväg? Spårvägen skulle behöva svälja den befintliga busstrafiken över Västerbron, vilken har cirka 50 avgångar i maxtimmen. Odengatan har ännu tätare trafik. Hur många nya resenärer får då plats på spårvagnarna? Hur blir framkomligheten om spårvägen behöver dela körfält med bussar? För att få en märkbar avlastning skulle det behövas ett nät, inte en linje. Hur påverkas utredningarna av Stockholms- och Sverigeförhandlingarna?
Hur stort resande får de fem planerade ytstomlinjerna till Hagastaden när det även går tunnelbana dit? Således borde utredningarna vara inaktuella. Om stomnätsplanen anpassas är en annan fråga. Busstrafiken har fortfarande inte anpassats till Tvärbanans Solnagren, förutom några indragna avgångar söder om stan (jag skämtar inte).
Missförstå mig inte, jag anser att det behövs ett högklassigt spårvägsnät i innerstan. Linje 4 och kanske linje 1 passar som naturliga delar av nätet. Men det finns angelägnare problem att ta itu med just nu. Sakine Madon nämner några. Spårväg City är ett annat. Där ingår bland annat sammankopplingen och att Hamngatan görs bilfri. Det avlastar också tunnelbanan!
TKO skrev:När SL senast seriöst funderade på att ställa om innerstadens stombusslinjer till spårväg visade alla utredningar att spår på fyran skulle medföra en märkbar avlastning främst av Tub 1 men även Tub 2. Jag tror att detta fortfarande gäller - men signaturen 'Enceladus' verkar ha en annan uppfattning. Forumauditoriet kanske skulle kunna få ta del av vilka nya fakta denna åsikt grundar sej på?
/TKO
Hur hög kapacitet har en stadsspårväg? Spårvägen skulle behöva svälja den befintliga busstrafiken över Västerbron, vilken har cirka 50 avgångar i maxtimmen. Odengatan har ännu tätare trafik. Hur många nya resenärer får då plats på spårvagnarna? Hur blir framkomligheten om spårvägen behöver dela körfält med bussar? För att få en märkbar avlastning skulle det behövas ett nät, inte en linje. Hur påverkas utredningarna av Stockholms- och Sverigeförhandlingarna?
50 avgångar bussar i maxtimmen? Skulle tro att 15 dubbla spårvagnar räcker. Men det är bara en gissning. Behöver man öka kapaciteten så kan man köra var tredje minut / 20 spårvagnar i maxtimmen. Det viktiga är att man inte låter bussar gå parallellt - då finns risken för stockning. (Då SL inte vill ha ingång i flera dörrar på bussar tar hållplatsuppehålll längre tid...) Grejen är att man inte får vara rädd för långa spårvagnståg. I Budapest klarar de (nästan) 60 meter långa tåg varannan minut på en vältrafikerad gata i en halvcirkel runt city (en sträckning väl jämförbar med fyrans - bortsett från gatubredden...)
Kantorn skrev:50 avgångar bussar i maxtimmen? Skulle tro att 15 dubbla spårvagnar räcker. Men det är bara en gissning. Behöver man öka kapaciteten så kan man köra var tredje minut / 20 spårvagnar i maxtimmen. Det viktiga är att man inte låter bussar gå parallellt - då finns risken för stockning. (Då SL inte vill ha ingång i flera dörrar på bussar tar hållplatsuppehålll längre tid...) Grejen är att man inte får vara rädd för långa spårvagnståg. I Budapest klarar de (nästan) 60 meter långa tåg varannan minut på en vältrafikerad gata i en halvcirkel runt city (en sträckning väl jämförbar med fyrans - bortsett från gatubredden...)
Om det införs egna spårvägsfält hela vägen så börjar restidsvinsten bli så stor att det inte behövs någon avlastning av tunnelbanan för att motivera investeringen. Då måste bland annat Rosenlundsgatan bli helt bilfri. Om politikerna accepterar det så tycker jag att projektet till och med kan prioriteras! Men då duger inte en lösning som på Hamngatan. I så fall finns det vettigare satsningar att göra.
TKO skrev:När SL senast seriöst funderade på att ställa om innerstadens stombusslinjer till spårväg visade alla utredningar att spår på fyran skulle medföra en märkbar avlastning främst av Tub 1 men även Tub 2. Jag tror att detta fortfarande gäller - men signaturen 'Enceladus' verkar ha en annan uppfattning. Forumauditoriet kanske skulle kunna få ta del av vilka nya fakta denna åsikt grundar sej på?
/TKO
Hur hög kapacitet har en stadsspårväg? Spårvägen skulle behöva svälja den befintliga busstrafiken över Västerbron, vilken har cirka 50 avgångar i maxtimmen. Odengatan har ännu tätare trafik. Hur många nya resenärer får då plats på spårvagnarna? Hur blir framkomligheten om spårvägen behöver dela körfält med bussar? För att få en märkbar avlastning skulle det behövas ett nät, inte en linje. Hur påverkas utredningarna av Stockholms- och Sverigeförhandlingarna?
Hur stort resande får de fem planerade ytstomlinjerna till Hagastaden när det även går tunnelbana dit? Således borde utredningarna vara inaktuella. Om stomnätsplanen anpassas är en annan fråga. Busstrafiken har fortfarande inte anpassats till Tvärbanans Solnagren, förutom några indragna avgångar söder om stan (jag skämtar inte).
Missförstå mig inte, jag anser att det behövs ett högklassigt spårvägsnät i innerstan. Linje 4 och kanske linje 1 passar som naturliga delar av nätet. Men det finns angelägnare problem att ta itu med just nu. Sakine Madon nämner några. Spårväg City är ett annat. Där ingår bland annat sammankopplingen och att Hamngatan görs bilfri. Det avlastar också tunnelbanan!
Den som likt SLL prioriterar "Idiotbanan" Älvsjö-Fridhemsplan kan inte ha ont om pengar, så att lägga några kronor på fyran borde inte vara så svårt...
tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Kantorn skrev:[q
50 avgångar bussar i maxtimmen? Skulle tro att 15 dubbla spårvagnar räcker. Men det är bara en gissning. Behöver man öka kapaciteten så kan man köra var tredje minut / 20 spårvagnar i maxtimmen. Det viktiga är att man inte låter bussar gå parallellt - då finns risken för stockning. (Då SL inte vill ha ingång i flera dörrar på bussar tar hållplatsuppehålll längre tid...) Grejen är att man inte får vara rädd för långa spårvagnståg. I Budapest klarar de (nästan) 60 meter långa tåg varannan minut på en vältrafikerad gata i en halvcirkel runt city (en sträckning väl jämförbar med fyrans - bortsett från gatubredden...)
Hur ska dessa dessa 50 bussar ersättas av spårväg ? Förutom då buss 4 förstås som ersätts direkt av spårväg så går ju bussarna åt alla möjliga håll åt sydväst och ger en bra och bekväm genväg upp mot väst och nordväst.
TKO skrev:När SL senast seriöst funderade på att ställa om innerstadens stombusslinjer till spårväg visade alla utredningar att spår på fyran skulle medföra en märkbar avlastning främst av Tub 1 men även Tub 2. Jag tror att detta fortfarande gäller - men signaturen 'Enceladus' verkar ha en annan uppfattning. Forumauditoriet kanske skulle kunna få ta del av vilka nya fakta denna åsikt grundar sej på?
/TKO
Hur hög kapacitet har en stadsspårväg? Spårvägen skulle behöva svälja den befintliga busstrafiken över Västerbron, vilken har cirka 50 avgångar i maxtimmen. Odengatan har ännu tätare trafik. Hur många nya resenärer får då plats på spårvagnarna? Hur blir framkomligheten om spårvägen behöver dela körfält med bussar? För att få en märkbar avlastning skulle det behövas ett nät, inte en linje. Hur påverkas utredningarna av Stockholms- och Sverigeförhandlingarna?
Hur stort resande får de fem planerade ytstomlinjerna till Hagastaden när det även går tunnelbana dit? Således borde utredningarna vara inaktuella. Om stomnätsplanen anpassas är en annan fråga. Busstrafiken har fortfarande inte anpassats till Tvärbanans Solnagren, förutom några indragna avgångar söder om stan (jag skämtar inte).
Missförstå mig inte, jag anser att det behövs ett högklassigt spårvägsnät i innerstan. Linje 4 och kanske linje 1 passar som naturliga delar av nätet. Men det finns angelägnare problem att ta itu med just nu. Sakine Madon nämner några. Spårväg City är ett annat. Där ingår bland annat sammankopplingen och att Hamngatan görs bilfri. Det avlastar också tunnelbanan!
Den som likt SLL prioriterar "Idiotbanan" Älvsjö-Fridhemsplan kan inte ha ont om pengar, så att lägga några kronor på fyran borde inte vara så svårt...