Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköping
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköping
Idag presenterar Norrköpings kommun resultatet av tre års utredningsarbete kring stadens kollektivtrafik (även gång-, cykel- och till viss del biltrafik berörs men är kanske inte av huvudsakligt intresse för detta forum). Rapporten, som jag antar ska utgöra nån slags generalplan för utvecklingen av stadens kollektivtrafik under de kommande decennierna föreslår ett antal utbyggnader av spårvägsnätet, nya körfält för bussar och ett delvis omgjort linjenät m.m. Rapporterna finns att ta del av här: http://norrkoping.se/framtidensresor, en interaktiv karta som bland annat redovisar ett föreslaget framtida linjenät finns här: https://cityplanneronline.com/sbknrk/framtidensresor (kommentarer kan lämnas i kartan).
Jag har skummat igenom rapporterna och sammanfattat de utbyggnader av spårvägsnätet som föreslås. De ser ut som följer, planerat år för färdigställande inom parentes:
1. Ljuralänken (2022)
2. Dubbelspår Drottninggatan (2022)
3. Återupptagen trafik till Klingsberg (2022)
4. Vrinnevisjukhuset via Väster tull-Ektorp-Vilbergen (2028)
5. Kungsgatan (2028) ("Kräver förstärkningar av Bergsbron")
6. Inre Hamnen via ny Hamnbro (2035)
7. Ny spårväg Matteusskolan-Finspångsvägen-Eneby Centrum, ersätter sträckan Hagaskolan-Taborsbergsvägen-Slåttergatan-Eneby Centrum (2035)
8. Förlängning av spårvägen från Fridvalla till Tråbrunna/Bråvalla (2035)
9. Spårväg till Lindö via industrispåret (>2035)
10. Spårväg till Ingelstad (>2035)
Det linjenät som föreslås efter att alla utbyggnader är klara ser ut som följer (föreslagen turtäthet inom parentes):
L2 (15): Klingsberg-Öster-Inre Hamnen-Finspångsvägen-Bråvalla
L3 (7½): Klockaretorpet-Drottninggatan-Vidablick
L4 (7½): Kvarnberget-Ljuralänken-Drottninggatan-Resecentrum-Kungsgatan-Västert tull-Ektorp-Vilbergen-Vrinnevisjukhuet
L5 (15): Lindö-industrispåret-Trädgårdsgatan-Rådhuset-Resecentrum-Ingelstad
Utredningen föreslår även att linje 4 ska trafikeras med 40m-vagnar på sikt.
Stadsbusstrafiken reduceras till att endast bestå av två linjer: (1) Skarphagen-Rabodal motsvarande dagens 119 samt (2) en ny ringlinje som ska knyta ihop stadens ytterområden. Utöver stadsbussar kommer landsbygdsbussar även fortsättningsvis trafikera innerstaden.
Jag noterar att tidigare utbyggnadsplaner av spårvägen till t.ex. Björkalund (det nya bostadsområdet söder om Vrinnevisjukhuset), Brånnestad, Himmelstalund eller Söderköping inte finns omnämnda i rapporterna. Inte heller behandlas duospårvagnstrafik till andra orter såsom Skärblacka.
Jag har skummat igenom rapporterna och sammanfattat de utbyggnader av spårvägsnätet som föreslås. De ser ut som följer, planerat år för färdigställande inom parentes:
1. Ljuralänken (2022)
2. Dubbelspår Drottninggatan (2022)
3. Återupptagen trafik till Klingsberg (2022)
4. Vrinnevisjukhuset via Väster tull-Ektorp-Vilbergen (2028)
5. Kungsgatan (2028) ("Kräver förstärkningar av Bergsbron")
6. Inre Hamnen via ny Hamnbro (2035)
7. Ny spårväg Matteusskolan-Finspångsvägen-Eneby Centrum, ersätter sträckan Hagaskolan-Taborsbergsvägen-Slåttergatan-Eneby Centrum (2035)
8. Förlängning av spårvägen från Fridvalla till Tråbrunna/Bråvalla (2035)
9. Spårväg till Lindö via industrispåret (>2035)
10. Spårväg till Ingelstad (>2035)
Det linjenät som föreslås efter att alla utbyggnader är klara ser ut som följer (föreslagen turtäthet inom parentes):
L2 (15): Klingsberg-Öster-Inre Hamnen-Finspångsvägen-Bråvalla
L3 (7½): Klockaretorpet-Drottninggatan-Vidablick
L4 (7½): Kvarnberget-Ljuralänken-Drottninggatan-Resecentrum-Kungsgatan-Västert tull-Ektorp-Vilbergen-Vrinnevisjukhuet
L5 (15): Lindö-industrispåret-Trädgårdsgatan-Rådhuset-Resecentrum-Ingelstad
Utredningen föreslår även att linje 4 ska trafikeras med 40m-vagnar på sikt.
Stadsbusstrafiken reduceras till att endast bestå av två linjer: (1) Skarphagen-Rabodal motsvarande dagens 119 samt (2) en ny ringlinje som ska knyta ihop stadens ytterområden. Utöver stadsbussar kommer landsbygdsbussar även fortsättningsvis trafikera innerstaden.
Jag noterar att tidigare utbyggnadsplaner av spårvägen till t.ex. Björkalund (det nya bostadsområdet söder om Vrinnevisjukhuset), Brånnestad, Himmelstalund eller Söderköping inte finns omnämnda i rapporterna. Inte heller behandlas duospårvagnstrafik till andra orter såsom Skärblacka.
Senast redigerad av X12 den fredag 19 oktober 2018 19:32, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp
Intressant.
Om de två kvarvarande busslinjerna ställdes om till elektrisk tråddrift så skulle Norrköpings stadstrafik kunna bli verkligt 100% elektrisk. Det hade varit något!
Om de två kvarvarande busslinjerna ställdes om till elektrisk tråddrift så skulle Norrköpings stadstrafik kunna bli verkligt 100% elektrisk. Det hade varit något!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp
Verkligen ambitiösa planer. Det ska bli spännande att se vad som blir verklighet, och när... 

Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp
Enligt dagens NT är nu Östgötatrafiken med på planerna, i alla fall de närmast i tid:
Östgötatrafiken är för Ljuralänken
För er utan inloggning går förslaget ut på att
Östgötatrafiken är för Ljuralänken
För er utan inloggning går förslaget ut på att
- Ljuralänken byggs och att linje 2 sedan fortsätter på Drottninggatan.
- En ny linje ska gå Klingsberg - Östra Promenaden - Resecentrum.
- Några hållplatser tas bort, exempelvis Stortorget och Hospitalsgatan.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp
Inga större nyheter där egentligen. Tre linjer efter Ljuralänkens färdigställande varav en till Klingsberg är vad som sagts förut. Intressant det där med hållplatserna dock, skulle vilja veta vilka mer som planeras att stängas. Himmelstalundsvägen stängdes ju förra månaden, och Folkets park har jag läst ska försvinna nån gång under de närmsta åren. Skulle vilja läsa den där utredningen. Jag kontaktade Östgötatrafiken och frågade om jag kunde få läsa den. De svarade och hänvisade till sitt diarium där den kunde begäras ut, frågan är bara var man hittar det nånstans...
Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp
Jag gissar att diariet finns på Kungsgatan 39 B i Linköping!
Den nygamla linjen till Klingsberg ska tydligen utgå från Resecentrum. Finns vändmöjlighet där nu? (Jag tror inte det...)
Men vid Norrtull finns väl en slinga?
/TKO
Den nygamla linjen till Klingsberg ska tydligen utgå från Resecentrum. Finns vändmöjlighet där nu? (Jag tror inte det...)
Men vid Norrtull finns väl en slinga?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp
Det syftar sannolikt på Norrtull, där det finns en slinga precis som du konstaterar.TKO skrev:Jag gissar att diariet finns på Kungsgatan 39 B i Linköping!
Den nygamla linjen till Klingsberg ska tydligen utgå från Resecentrum. Finns vändmöjlighet där nu? (Jag tror inte det...)
Men vid Norrtull finns väl en slinga?
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp
Det framgår väl inte i artikeln var någonstans de olika linjerna ska vända, utan endast vilken färdväg de har fram till resecentrum. Det har tidigare sagts att den nygamla Klingsbergs-linjen ska vända vid Fridvalla medan Kvarnberget-linjen vänder vid Norr tull. Och det är väl lämpligast att ha det så, annars skulle linjen till Klingsberg bli väldigt kort samtidigt som linjen till Kvarnberget även fortsättningsvis får en väldigt ojämn belastning mellan sin södra och norra del.
Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp
Mja, de där lär nog hinna ändra sig flera gånger, innan det finns vagnar att köra med. Så de är nog bara att avvakta och se tycker jag.X12 skrev:Det framgår väl inte i artikeln var någonstans de olika linjerna ska vända, utan endast vilken färdväg de har fram till resecentrum. Det har tidigare sagts att den nygamla Klingsbergs-linjen ska vända vid Fridvalla medan Kvarnberget-linjen vänder vid Norr tull. Och det är väl lämpligast att ha det så, annars skulle linjen till Klingsberg bli väldigt kort samtidigt som linjen till Kvarnberget även fortsättningsvis får en väldigt ojämn belastning mellan sin södra och norra del.
Men de är en helt korrekt åsikt...
Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp
Har lyckats få tag på rapporten nu. Östgötatrafiken föreslår att följande hållplatser lägg ned så snart som möjligt:
- Gymnastikgatan
- Hospitalsgatan
- Stortorget
- Blommelundsgatan
- Slåttergatan
- Östra Eneby kyrka
Sen nämns det även att Himmelstalundsvägen nyligen lagts ned och att Folkets park redan är beslutad att läggas ned. Lokegatan ska även byta namn till Västra station. Klingsbergsslingan föreslås få endast en hållplats längs hela slingan.
Vidare läggs det fram några ytterligare förslag på hållplatsförändringar som bör övervägas inför framtiden:
- Slå ihop Rågången med Sandbyhov
- Flytta Hörsalsparken två kvarter norrut till S:t Olai kyrka
- Flytta Albrektsvägen (jag antar att de menar söderut)
- Lägg ned hpl Ljura spårvägsbro
- Flytta Karlshovsskolan (jag antar norrut)
Annat intressant som tas upp är att spårvägen haft en helt obefintlig resandeutveckling från 2015 och framåt. Bygget av Ljuralänken samt genomförandet av hållplatsnedläggningarna beräknas medföra en resandeökning på 9%.
- Gymnastikgatan
- Hospitalsgatan
- Stortorget
- Blommelundsgatan
- Slåttergatan
- Östra Eneby kyrka
Sen nämns det även att Himmelstalundsvägen nyligen lagts ned och att Folkets park redan är beslutad att läggas ned. Lokegatan ska även byta namn till Västra station. Klingsbergsslingan föreslås få endast en hållplats längs hela slingan.
Vidare läggs det fram några ytterligare förslag på hållplatsförändringar som bör övervägas inför framtiden:
- Slå ihop Rågången med Sandbyhov
- Flytta Hörsalsparken två kvarter norrut till S:t Olai kyrka
- Flytta Albrektsvägen (jag antar att de menar söderut)
- Lägg ned hpl Ljura spårvägsbro
- Flytta Karlshovsskolan (jag antar norrut)
Annat intressant som tas upp är att spårvägen haft en helt obefintlig resandeutveckling från 2015 och framåt. Bygget av Ljuralänken samt genomförandet av hållplatsnedläggningarna beräknas medföra en resandeökning på 9%.
Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp
Kan nog tycka att dessa förändringar känns relativt genomtänkta, utom då möjligen - Flytta Hörsalsparken två kvarter norrut till S:t Olai kyrka.X12 skrev:Har lyckats få tag på rapporten nu. Östgötatrafiken föreslår att följande hållplatser lägg ned så snart som möjligt:
- Gymnastikgatan
- Hospitalsgatan
- Stortorget
- Blommelundsgatan
- Slåttergatan
- Östra Eneby kyrka
Sen nämns det även att Himmelstalundsvägen nyligen lagts ned och att Folkets park redan är beslutad att läggas ned. Lokegatan ska även byta namn till Västra station. Klingsbergsslingan föreslås få endast en hållplats längs hela slingan.
Vidare läggs det fram några ytterligare förslag på hållplatsförändringar som bör övervägas inför framtiden:
- Slå ihop Rågången med Sandbyhov
- Flytta Hörsalsparken två kvarter norrut till S:t Olai kyrka
- Flytta Albrektsvägen (jag antar att de menar söderut)
- Lägg ned hpl Ljura spårvägsbro
- Flytta Karlshovsskolan (jag antar norrut)
Annat intressant som tas upp är att spårvägen haft en helt obefintlig resandeutveckling från 2015 och framåt. Bygget av Ljuralänken samt genomförandet av hållplatsnedläggningarna beräknas medföra en resandeökning på 9%.
Vad gäller obefintlig resande ökning, så tror jag att detta går att finna i att man i lågtrafik och under sommaren kör otroligt dålig turtäthet. Så dålig att det inte finns minsta orsak att vänta på vagnen. Man går lika fort dit man ska. Har man möjlighet att cykla eller åka bil så gör man det.
Vi snackar nu om 30 min trafik på kvällar sommaren minns jag inte vad man kört, men 20 min tror jag på dagtid.
Detta tar ju då bort den ökning som man har under högtrafiktid, när man klumpar ihop allt till en procentsats.
Vill man få folk att verkligen åka, så bör det aldrig vara glesare än kvartstrafik... ens på kvällstid och på sommaren.
Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp
Kan inte Norrköping så bra men en reflex:
Är Folkets Park igång?
Hur långt skall de som besöker parken förflytta sig för att åka spårvagn?
-Per
Är Folkets Park igång?
Hur långt skall de som besöker parken förflytta sig för att åka spårvagn?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp
Folkets Park som sådan finns inte kvar. De verksamheter som finns i området "Sandtorp" är evenemangslokalen Borgen (dans, mässor, bröllop...), den syrisk-ortodoxa kyrkan S:t Maria (gamla teatern) samt Barntrafikskolan. I övrigt fylls omårdet på allt eftersom med punkthus och radhus.Per Lind skrev:Är Folkets Park igång?
Från Borgens entré till hpl SMHI är det cirka 400 m. Till hpl SMHI är det från kyrkan cirka 150 m.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp
Ja där har du nog rätt. Dessutom tror jag att mängden spårvagnsresenärer till dans, mässor och bröllop i "Borgen" och kyrkan är försvinnande litet.bark skrev:Folkets Park som sådan finns inte kvar. De verksamheter som finns i området "Sandtorp" är evenemangslokalen Borgen (dans, mässor, bröllop...), den syrisk-ortodoxa kyrkan S:t Maria (gamla teatern) samt Barntrafikskolan. I övrigt fylls omårdet på allt eftersom med punkthus och radhus.Per Lind skrev:Är Folkets Park igång?
Från Borgens entré till hpl SMHI är det cirka 400 m. Till hpl SMHI är det från kyrkan cirka 150 m.
Hela området är ju i omdaning, så tar man bort hållplatsen så är det nog ingen ko på isen. Planer finns ju även för utbyggnad mot Himmelstrand, men detta ligger ju en bit bort i tiden.
Hållplatsen som sådan behöver ju finnas kvar, för vändslingans räkning.
Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp
Det finns en illustration att ladda ner på kommunens hemsida om hur det kommer se ut kring Folkets park när det är klart:
https://www.norrkoping.se/download/18.3 ... lning2.pdf
Hållplats Folkets park läggs som sagt ned, samtidigt som SMHI och Skarphagsgatan flyttar närmare varandra. Det byggs en ny vändslinga i ett nytt läge och det ser ut som att det finns ett hållplatsläge inne i slingan. Antar att det endast kommer att användas vid vändningar i slingan.
https://www.norrkoping.se/download/18.3 ... lning2.pdf
Hållplats Folkets park läggs som sagt ned, samtidigt som SMHI och Skarphagsgatan flyttar närmare varandra. Det byggs en ny vändslinga i ett nytt läge och det ser ut som att det finns ett hållplatsläge inne i slingan. Antar att det endast kommer att användas vid vändningar i slingan.
Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp
Mycket intressant. Tack för ditt grävande!X12 skrev:Det finns en illustration att ladda ner på kommunens hemsida...
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp
Vissa hittar guldkorn helt klart..!X12 skrev:Det finns en illustration att ladda ner på kommunens hemsida om hur det kommer se ut kring Folkets park när det är klart:
https://www.norrkoping.se/download/18.3 ... lning2.pdf
Hållplats Folkets park läggs som sagt ned, samtidigt som SMHI och Skarphagsgatan flyttar närmare varandra. Det byggs en ny vändslinga i ett nytt läge och det ser ut som att det finns ett hållplatsläge inne i slingan. Antar att det endast kommer att användas vid vändningar i slingan.
Denna nya slinga är ju i princip placerad på den plats slingan låg från det att spårvägen nådde Folkets Park första gången, fram till att linjen förlängdes mot Klockaretorpet , på 1970-talet.
Vad som är intressant, är ju att slingan är tänkt att bli bakvänd, för att få avstigning inåt slingan, som körs i medsolsvarv. Med tiden kan det ju bli en linje som vänder här, om nätet växer, men där är vi nog inte än på många år.
Vi ser ju också hur man tänkt sig spårvägen ska fortsätta mot Himmelstalund.
Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp
Håller med om att det är intressanta planer. Och även om det ibland tar tid har Norrköping visat att man satsar på att bygga ut spårvägen.
Jag instämmer dessutom helt i att man måste köra tätare trafik, halvtimmesintervall i stadstrafik är ju bara löjligt!
/TKO
Jag instämmer dessutom helt i att man måste köra tätare trafik, halvtimmesintervall i stadstrafik är ju bara löjligt!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp
Norrköpings kommun söker stadsmiljöbidrag för Ljuralänken (för andra gången) och för linjen till Vrinnevisjukhuset.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7166091
https://www.norrkoping.se/nyheter/2019- ... ingar.html
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7166091
https://www.norrkoping.se/nyheter/2019- ... ingar.html