Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Spårväg City

Inlägg av LÅ1 »

Om man tänker sig en temporär hall så borde väl parkeringsplatsen öster om Alkärrshallen kunna användas, eller? Betydligt kortare sträcka med tillfälliga spår! Dagens verksamhet där skall väl bort, om jag förstått rätt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr

Inlägg av twr »

Används spåren till Containerterminalen och Loudden fortfarande, och hur länge ska det i så fall fortgå? Och när läggs hamnverksamheten ned?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

LÅ1 skrev:Om man tänker sig en temporär hall så borde väl parkeringsplatsen öster om Alkärrshallen kunna användas, eller? Betydligt kortare sträcka med tillfälliga spår! Dagens verksamhet där skall väl bort, om jag förstått rätt.
Grönan börjar bygga på sin tomt/parkering inom kort så den är körd....
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Per Lind skrev:Vad är det för avstängningar av Djurgårdslinjen 2019/20? -Per
Jomenvisst; är den angivna avstängningssperioden uppseendeväckande; men här torde manusförfattaren i brist på fakta bara huggit till med en period inom vilken det erfordras avstängningar för att kunna utföra erforderliga arbeten.

Nu vill jag gärna understryka att det är lite ”dagsprisnoteringar” för kommande arbeten och vi har inom bolaget vant oss vid att dagens program inte alltid även gäller i morgon.

Jag tror att Stefan Widén antytt i sina svar att osäkerheten i planeringen till viss del har sitt ursprung i det positiva att vi upplever att beslutet att återupptaga projekteringen av ”sammanbindningsbanan” till Ropsten ligger i närtid.

Med tydlig reservation att detta gäller ”för närvarande” är planen följande;

- Tidigare planer att tillgänglighetsanpassa och bygga om Nybroplan är icke längre aktuella. Vi anser att hållplatsen fungerar tillfredsställande och har påtalat att det är tämligen olämpligt att starta upp trafiken till TCE för att sedan stänga ner spårvagnstrafiken under lång tid.

- Däremot är det aktuellt och behövligt att förnya delar av spåren på Strandvägen. Dessa arbeten beräknas behöva avstängning fyra månader; januari till april år 2020

Jag har ju alltsedan år 1987 varit involverad i driften av ABSS och understundom blir jag lite häpen över hur fort tiden går och att vi snart lägger 26 år av framgångsrik verksamhet bakom oss.

Ett skavande problem är att depåanläggningen på Djurgården har levt på tillfälliga bygglov och de går inte att förlänga i evighet. Och vi har passerat sista brytpunkten.

En fortsättning kräver ändring av detaljplanen för området och det är knappast någon hemlighet att andra aktörer visat mycket stort intresse att komma över det aktuella området.

Där vill jag påstå att ”vindarna vänt” till vår fördel och ansvariga politiker och tjänstemän börjat inse att en fortsatt spårvagnstrafik till Djurgården är av yttersta värde vilket kräver en fungerande vagnhall.

Törhända kanske fördröjningen med byggandet av förlängningen till Ropsten och därigenom nå befintlig vagnhall vid AGA har varit av godo enär det troligtvis räddat Alkärrshallen för framtiden. I en framtid där vi ser hallen kunna till största delen användas som ”ett levande spårvagnsmuseum” med enbart några spår för ut- och inryckande moderna spårvagnar samt reserver.

- Det arbetas nu för en ”tillfällig detaljplan” gällande 10 + 10 år vilken troligtvis kommer att träda i kraft i början av år 2019 och möjliggör bygglov för erforderliga förändringsarbeten, vilka krävs för att vi skall få plats med åtta A35B samt museivagnar.

- I november detta år kommer f.d. Aquaria att rivas. Vi har en ”gemensam vägg” (mot spår 1) som då måste kompletteras när den blir ”yttervägg”.

- Den museala trafiken drivs som vanligt under 2019 fram till sommarturlistans slut varefter dessa vagnar flyttas till AGA.

- Hur framtiden kommer att te sig för den trafikmuseala trafiken därefter vet vi för närvarande inte. Nuvarande trafikavtal E21m upphör vid flytten och ett nytt måste upphandlas. Om nu Trafikförvaltningen även i fortsättningen ser ett värde i denna verksamhet, behöver vi nog inte oroa oss för att mista uppdraget. Antalet tänkbara operatörer med erforderlig vagnpark betraktar jag icke som oroande stort.

- Under hösten 2019 avser man att starta arbetena på hallen.

- Det innebär bl.a. förstärkningsarbeten på grunden (för lyftar) och takkonstruktionen spår 1 – 4 (för att möjliggöra arbetsbryggor)

- Hallen byggs ut med fyra meter mot sjön där den också får en mer tilltalande fasad till glädje för passerande passagerarfartyg!

- Periodvis kommer fyra vagnar att parkeras utomhus med lämpligt skydd

Vänliga Hälsningar / Lena
01x.jpg
01x.jpg (63.21 KiB) Visad 6313 gånger
Senast redigerad av 1 den torsdag 20 september 2018 8:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Anses kafévagnen dragen av turbohökan som lika museal som trafken med gamla stockholmsvagnar i Trafikförvaltningens ögon?

Kaféspårvagnen är ett festligt och uppskattat inslag men så särdeles musealt är det väl inte? Och vagnarna är inte ens från Stockholm vilket Trafikförvaltningen skulle kunna tänkas ha synpunkter på?
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Många nöjda sedan Spårväg city förlängts
Mitt i skrev:Linjen har numera 97 procent nöjda resenärer mot 95 procent i augusti. Det visar landstingets trafikförvaltnings månatliga mätning av kundnöjdheten.

Det är egentligen bara trängseln som resenärerna upplever som ett problem på linjen.
Inga större överraskningar i mätningen.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Hechtwagen skrev:Anses kafévagnen dragen av turbohökan som lika museal som trafken med gamla stockholmsvagnar i Trafikförvaltningens ögon?

Kaféspårvagnen är ett festligt och uppskattat inslag men så särdeles musealt är det väl inte? Och vagnarna är inte ens från Stockholm vilket Trafikförvaltningen skulle kunna tänkas ha synpunkter på?
Hur länge måste en spårvagn gå i Stockholmstrafiken för att få kvalificera sig som Stockholmsvagn?
Är det bara nytillverkade vagnar för direktleverans till ursprungsstaden som räknas?
Huru med vagnar som inköpts begagnade?

Får aldrig A34 räknas till Stockholmshistorien därför att den köptes in i samverkan med Norrköping och så småningom ska hamna där?

Är Odense vagn 12 inte Odensemuseal för att den har rötter i Uppsala?

Med Gäddans logik blir det knepigt med kung Karl XIV Johan. Han kan då inte räknas som svensk kung eftersom han var född i Frankrike och kom hit som begagnad ...
Ju förr dess bättre.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Thomas Lange skrev:
Hechtwagen skrev:Anses kafévagnen dragen av turbohökan som lika museal som trafken med gamla stockholmsvagnar i Trafikförvaltningens ögon?

Hur länge måste en spårvagn gå i Stockholmstrafiken för att få kvalificera sig som Stockholmsvagn?
Är det bara nytillverkade vagnar för direktleverans till ursprungsstaden som räknas?
Huru med vagnar som inköpts begagnade?

Får aldrig A34 räknas till Stockholmshistorien därför att den köptes in i samverkan med Norrköping och så småningom ska hamna där?

Är Odense vagn 12 inte Odensemuseal för att den har rötter i Uppsala?

Med Gäddans logik blir det knepigt med kung Karl XIV Johan. Han kan då inte räknas som svensk kung eftersom han var född i Frankrike och kom hit som begagnad ...
Det har ju gått vagnar från många håll i Sverige och Europa på "museelinjen". Så vad skulle vara problemet med det. Ger ju bara vidgade vyer. För den intresserade finns det det broschyrer som beskriver Stockholmsvagnarna.

Men A34:orna har ju Norrköpingstyg på sätena, och tittar man noga vid fotsteg och kanske en del andra ställen så ser man ju gul och grön färg. Då kan man väl inte kalla dem Stockholmsvagnar! :D
Allvarligt talat, hur länge har de gått i Stockholm? Tillräckligt länge för att vara en del av Stockholms spårvägshistoria får man nog säga!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Hej & Hallå!

Kommer Ni ihåg det småroliga smeknamnet på spårvägslinje 7; "NK-Expressen" ..... ?
009x.jpg
009x.jpg (116.4 KiB) Visad 5924 gånger
Typisk retorisk fråga på detta Forum. Men i alla fall jag upplever att det har blivit ovanligt tyst från Handelskammaren och diverse annars tämligen högljudda politiker. Och "Åhlens-Expressen" är törhända icke lika klatschigt att förstärka propagandan med.

Men jag kan glädja alla intresserade med att "NK-Expressen" faktiskt har funnits i verkligheten och t.o.m. är musealt bevarad;
043x.jpg
043x.jpg (81.4 KiB) Visad 5924 gånger
Någon gång på 1920/30-talet lät NK tillverka en större serie "leksaks-spårvagnar" i trä. Inte till försäljning om jag förstod det hela rätt, utan som en "give-away" till trogna kunder vilka i sin tur kunde skänka dem till sina nära och kära.

Och platsen för min "aha-upplevelse" är Leksaksmuséet som efter stängningen och rivningen av gamla Söderhallen numera återfinnes i Fisksätra.

Har Ni inte redan besökt muséet kan jag varmt rekommendera en utflykt till deras nya och mycket fräscha lokaliteter.
040x.jpg
040x.jpg (103.12 KiB) Visad 5924 gånger
Öppet fredag, lördag och söndag kl. 11:00 - 17:00.

Dessutom en mycket trevlig restaurang där man kan sjunka ner i sköna läderfåtöljer med en GT och dryfta flydda tider!
049x.jpg
049x.jpg (89.23 KiB) Visad 5924 gånger
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

1 skrev:
Per Lind skrev:Vad är det för avstängningar av Djurgårdslinjen 2019/20? -Per
Jomenvisst; är den angivna avstängningssperioden uppseendeväckande; men här torde manusförfattaren i brist på fakta bara huggit till med en period inom vilken det erfordras avstängningar för att kunna utföra erforderliga arbeten.

Nu vill jag gärna understryka att det är lite ”dagsprisnoteringar” för kommande arbeten och vi har inom bolaget vant oss vid att dagens program inte alltid även gäller i morgon.

Jag tror att Stefan Widén antytt i sina svar att osäkerheten i planeringen till viss del har sitt ursprung i det positiva att vi upplever att beslutet att återupptaga projekteringen av ”sammanbindningsbanan” till Ropsten ligger i närtid.

Med tydlig reservation att detta gäller ”för närvarande” är planen följande;

- Tidigare planer att tillgänglighetsanpassa och bygga om Nybroplan är icke längre aktuella. Vi anser att hållplatsen fungerar tillfredsställande och har påtalat att det är tämligen olämpligt att starta upp trafiken till TCE för att sedan stänga ner spårvagnstrafiken under lång tid.

- Däremot är det aktuellt och behövligt att förnya delar av spåren på Strandvägen. Dessa arbeten beräknas behöva avstängning fyra månader; januari till april år 2020

Jag har ju alltsedan år 1987 varit involverad i driften av ABSS och understundom blir jag lite häpen över hur fort tiden går och att vi snart lägger 26 år av framgångsrik verksamhet bakom oss.

Ett skavande problem är att depåanläggningen på Djurgården har levt på tillfälliga bygglov och de går inte att förlänga i evighet. Och vi har passerat sista brytpunkten.

En fortsättning kräver ändring av detaljplanen för området och det är knappast någon hemlighet att andra aktörer visat mycket stort intresse att komma över det aktuella området.

Där vill jag påstå att ”vindarna vänt” till vår fördel och ansvariga politiker och tjänstemän börjat inse att en fortsatt spårvagnstrafik till Djurgården är av yttersta värde vilket kräver en fungerande vagnhall.

Törhända kanske fördröjningen med byggandet av förlängningen till Ropsten och därigenom nå befintlig vagnhall vid AGA har varit av godo enär det troligtvis räddat Alkärrshallen för framtiden. I en framtid där vi ser hallen kunna till största delen användas som ”ett levande spårvagnsmuseum” med enbart några spår för ut- och inryckande moderna spårvagnar samt reserver.

- Det arbetas nu för en ”tillfällig detaljplan” gällande 10 + 10 år vilken troligtvis kommer att träda i kraft i början av år 2019 och möjliggör bygglov för erforderliga förändringsarbeten, vilka krävs för att vi skall få plats med åtta A35B samt museivagnar.

- I november detta år kommer f.d. Aquaria att rivas. Vi har en ”gemensam vägg” (mot spår 1) som då måste kompletteras när den blir ”yttervägg”.

- Den museala trafiken drivs som vanligt under 2019 fram till sommarturlistans slut varefter dessa vagnar flyttas till AGA.

- Hur framtiden kommer att te sig för den trafikmuseala trafiken därefter vet vi för närvarande inte. Nuvarande trafikavtal E21m upphör vid flytten och ett nytt måste upphandlas. Om nu Trafikförvaltningen även i fortsättningen ser ett värde i denna verksamhet, behöver vi nog inte oroa oss för att mista uppdraget. Antalet tänkbara operatörer med erforderlig vagnpark betraktar jag icke som oroande stort.

- Under hösten 2019 avser man att starta arbetena på hallen.

- Det innebär bl.a. förstärkningsarbeten på grunden (för lyftar) och takkonstruktionen spår 1 – 4 (för att möjliggöra arbetsbryggor)

- Hallen byggs ut med fyra meter mot sjön där den också får en mer tilltalande fasad till glädje för passerande passagerarfartyg!

- Periodvis kommer fyra vagnar att parkeras utomhus med lämpligt skydd

01x.jpg
Fyra månader för spårbyte i strandvägen? Blir det helt avstängd trafik då? 1 var törhända med och ögonvittnade det sista större spårbytet i Hantverkargatan? Där lade man tillfälliga spår bredvid arbetsplatserna, borde det inte gå att göra på en så bred gata som strandvägen? Alternativt göra spårbytet på kortare tid?
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

LÅ1 skrev:
heasm skrev:Åkte min premiärtur igår. Tycker att Klarabergsgatan har blivit bra, men det känns för egen del lite snopet att spårvägen inte går hela vägen upp till Centralens norra ingång.

Vad blir nu fortsättningen?

Österut tycker jag att SL snabbast möjligt borde börja med förlängningen från Djurgårdsbron till Ropsten. Här är väl sträckningen ganska självklar även om detaljplanen för Frihamnen inte är klar, men en etapp fram till OMX/Banan-kompaniet borde man väl kunna klara av under kommande mandatperiod?

Västerut finns det inget självklart val, även om jag själv tycker att man borde nå Stora Essingen istället för Moa Martinsson torg (Hornsberg). Vad jag kan se finns det gator öst-västligt på Kungsholmen som kan vara aktuella:

1. Fleminggatan via Klarabergsviadukten-Kungsholmsgatan-Kungsbro strand-Kungsbron-Fleminggatan eller avvakta överdäckningen av spårområdet mellan Klarabergsviadukten och Kungsgatan för att nå Fleminggatan den vägen. Jag ser själv gärna att spårvägen går Fleminggatan (bor där själv!) och även om det fortfarande är mycket biltrafik här så blir det mer och mer busskörfält här för att förbättra 1:ans framkomlighet. En fördelen med Fleminggatan är att man når Fridhemsplan på vägen mot Stora Essingen.

2. Kungsholmsgatan via Klarabergsviadukten. Det här känns som den naturliga förlängningen, men Kungsholmsgatan är kanske i smalaste laget. Dessutom måste man gå under (eller igenom) Kronobergsparken vilket lär bli dyrt i första fallet och impopulärt i det andra. Fördelar här är att man passerar både Rådhuset (T-bana) och Fridhemsplan.

3. Hantverkargatan via någon slags bro över Klarastrandsleden och Tegelbacken. Här har det gått spårvagn tidigare. Gatan här, liksom Kungsholmsgatan, är något smal, men man behöver ingen tunnel för att komma fram till Fridhemsplan.

4. Norr Mälarstrand via någon slags bro över Klarastrandsleden och Tegelbacken. Här borde det inte vara något problem med gatubredden. Spårvägen borde kunna gå där det idag är bilparkering. Sträckningen skulle ha fantastisk utsikt över Riddarfjärden och vara ett värdigt komplement till Strandvägen. Nackdelen är att man missar både Rådhuset och Fridhemsplan. Däremot kan man angöra Kungsholms hamnplan om nu båtpendling kommer att bli något som växer.
I någon tråd, kanske i den vi skriver i nu, har man sagt att bron över Vasagatan och vidare till Kungsholmen inte är dimensionerad för att klara spårvägstrafik.
Problemet med den klena bron borde gå att lösa lika enkelt som om det inte fanns någon bro alls där idag?
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Det är väl snarast så att det handlar om viaduktkonstrutionen över Centralstationsområdet. Här finns ju dessutom stora planer för en mer omfattande överdäckning och byggande av "Västra City". Då kanske man ska vänta med en eventuell förlängning åt det hållet tills dessa planer kommit längre.
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Anders Hanquist skrev:Det är väl snarast så att det handlar om viaduktkonstrutionen över Centralstationsområdet. Här finns ju dessutom stora planer för en mer omfattande överdäckning och byggande av "Västra City". Då kanske man ska vänta med en eventuell förlängning åt det hållet tills dessa planer kommit längre.
Vad jag förstår så siktar man nu på detaljplan 2022 och byggstart 2025. Om det nu håller? Vi har ju sett (och diskuterat) att sådant fördröjts för andra områden (årtalen är bedömt tidigast möjliga om allt "klaffar"). Viktigt är ju att bevaka att det verkligen ingår förstärkning/utbyte av brokonstruktionen så det går att fortsätta Spårväg City mot Kungsholmen (eller vart man nu ytterst vill). Vi får hjälpas åt att hålla ögonen öppna. ;)
TKO

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:
heasm skrev:Åkte min premiärtur igår. Tycker att Klarabergsgatan har blivit bra, men det känns för egen del lite snopet att spårvägen inte går hela vägen upp till Centralens norra ingång.

Vad blir nu fortsättningen?

Österut tycker jag att SL snabbast möjligt borde börja med förlängningen från Djurgårdsbron till Ropsten. Här är väl sträckningen ganska självklar även om detaljplanen för Frihamnen inte är klar, men en etapp fram till OMX/Banan-kompaniet borde man väl kunna klara av under kommande mandatperiod?

Västerut finns det inget självklart val, även om jag själv tycker att man borde nå Stora Essingen istället för Moa Martinsson torg (Hornsberg). Vad jag kan se finns det gator öst-västligt på Kungsholmen som kan vara aktuella:

1. Fleminggatan via Klarabergsviadukten-Kungsholmsgatan-Kungsbro strand-Kungsbron-Fleminggatan eller avvakta överdäckningen av spårområdet mellan Klarabergsviadukten och Kungsgatan för att nå Fleminggatan den vägen. Jag ser själv gärna att spårvägen går Fleminggatan (bor där själv!) och även om det fortfarande är mycket biltrafik här så blir det mer och mer busskörfält här för att förbättra 1:ans framkomlighet. En fördelen med Fleminggatan är att man når Fridhemsplan på vägen mot Stora Essingen.

2. Kungsholmsgatan via Klarabergsviadukten. Det här känns som den naturliga förlängningen, men Kungsholmsgatan är kanske i smalaste laget. Dessutom måste man gå under (eller igenom) Kronobergsparken vilket lär bli dyrt i första fallet och impopulärt i det andra. Fördelar här är att man passerar både Rådhuset (T-bana) och Fridhemsplan.

3. Hantverkargatan via någon slags bro över Klarastrandsleden och Tegelbacken. Här har det gått spårvagn tidigare. Gatan här, liksom Kungsholmsgatan, är något smal, men man behöver ingen tunnel för att komma fram till Fridhemsplan.

4. Norr Mälarstrand via någon slags bro över Klarastrandsleden och Tegelbacken. Här borde det inte vara något problem med gatubredden. Spårvägen borde kunna gå där det idag är bilparkering. Sträckningen skulle ha fantastisk utsikt över Riddarfjärden och vara ett värdigt komplement till Strandvägen. Nackdelen är att man missar både Rådhuset och Fridhemsplan. Däremot kan man angöra Kungsholms hamnplan om nu båtpendling kommer att bli något som växer.
I någon tråd, kanske i den vi skriver i nu, har man sagt att bron över Vasagatan och vidare till Kungsholmen inte är dimensionerad för att klara spårvägstrafik.
Jag minns inte heller i vilken tråd detta diskuterades, men jag minns tydligt att det verkade finnas brister i den rapport som påstog att broarna hade bärighetsprobem. Bland annat påstogs det att det rörde sej om fackverkskonstruktioner - vilket ett besök på platsen visar att det knappast stämmer. Om man nu vet hur en fackverksbro fungerar d v s...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

TKO skrev: Jag minns inte heller i vilken tråd detta diskuterades, men jag minns tydligt att det verkade finnas brister i den rapport som påstog att broarna hade bärighetsprobem. Bland annat påstogs det att det rörde sej om fackverkskonstruktioner - vilket ett besök på platsen visar att det knappast stämmer. Om man nu vet hur en fackverksbro fungerar d v s...

/TKO
Viadukten över Vasagatan och bron över till Bolinders plan är förvisso av betong. Men det däremellan kan nog vara något annat. Ser inte så gediget ut om man gluttar underifrån. Att göra så att det klarar spårvagnstrafik är nog ett mer omfattande arbete än att renovera tätskiktet på Sergels torg och Klarabergsgatan. Nu är jag bara en glad amatör och ingen ingenjör, så jag kan möjligen vara ute och cykla.
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

TKO skrev:Jag minns inte heller i vilken tråd detta diskuterades, men jag minns tydligt att det verkade finnas brister i den rapport som påstog att broarna hade bärighetsprobem. Bland annat påstogs det att det rörde sej om fackverkskonstruktioner - vilket ett besök på platsen visar att det knappast stämmer. Om man nu vet hur en fackverksbro fungerar d v s.../TKO
De diskuterade bärighetsproblemen för "Klarabergsviadukten" (som det aktuella området kallas på Trafikkontorets "Tunga Karta" över innerstaden) har den i likhet med resten av spårområdet på Klarabergsgatan (vilket med sina underliggande lokaler kan liknas med en brokonstruktion) bärighetsklass Bk2, d.v.s. 51,4 tons bruttovikt för fordon.

A35 (51 ton) + 215 pax á 70 kg (räknade man i alla fall förr med som snittmassa) 15 ton = 66 ton.

Nu är ju tillåtna bruttovikter baserade på "gummihjulsfordon" med specifika punktbelastningar och kan inte rakt av användas för spårvagnar där vikten fördelas på en mångfald hjulaxlar över ett relativt långt spåravsnitt.

Eftersom våra spårvagnar, i alla fall senast idag, inte rasat ner i underjorden vid Sergels Torg (Bk2) torde de nog kunna rulla över på nuvarande Klarabergsviadukt till Kungsholmen safe and sound.

Men som påpekats i flera inlägg pågår detaljplaneförändringar i det aktuella området varför "bärighetsfrågan" tills vidare kan anstå, då jag anar att den nuvarande brokonstruktionen till stor del kommer att förändras om markägaren Jernhusen genomför sina storstilade planer-

Vänligen / Lena
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Hechtwagen skrev: Fyra månader för spårbyte i strandvägen? Blir det helt avstängd trafik då? 1 var törhända med och ögonvittnade det sista större spårbytet i Hantverkargatan? Där lade man tillfälliga spår bredvid arbetsplatserna, borde det inte gå att göra på en så bred gata som strandvägen? Alternativt göra spårbytet på kortare tid?
Det borde gå:
Bild
Strandvägen vid Styrmansgatan 2015
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Hechtwagen skrev: Fyra månader för spårbyte i strandvägen? Blir det helt avstängd trafik då? 1 var törhända med och ögonvittnade det sista större spårbytet i Hantverkargatan? Där lade man tillfälliga spår bredvid arbetsplatserna, borde det inte gå att göra på en så bred gata som strandvägen? Alternativt göra spårbytet på kortare tid?
"Inget är nytt under solen" när det gäller klagomål från den "resande allmänheten"!

Som lite helgläsning klipper jag följande ur "Spårväg och Buss" från december 1944. Notera att man körde enkelspår för spårvagnar (i planeringsschemat nedan står som första punkt "iläggning av övergångsväxlar" - något som jag hoppas att Trafikförvaltningen nu har upptäckt att man kan göra även på 2020-talet. Kolla gek:s bild)

Det allra besvärligaste arbetet inte bara som arbete betraktat, utan även som hinder för övrig trafik, har varit rälsbytet på Liljeholmsbron. Under nära fyra månader pågingo arbetena där, och det är många irriterade stockholmare, som varit av den uppfattningen, att arbetena bedrivits på ett skandalöst söligt sätt.

I själva verket har dock arbetet forcerats så långt det har varit möjligt, och det här återgivna arbetsschemat ger en god uppfattning om hur grundligt arbetet planerats och hur omfattande det har varit.
Liljeholmsbron---1--x.jpg
Liljeholmsbron---1--x.jpg (72.64 KiB) Visad 5670 gånger
När Liljeholmsbron byggdes, lade man in låga specialskenor nu skulle bytas, kunde man inte få den låga broskenan, som tidigare valsats i Tyskland, utan man måste använda vanlig gatuskena, som är ca 3 cm högre.

Detta hade till följd att hela brobanan måste höjas och läggas om, och så smal som bron är måste det medföra stora besvärligheter för all trafik. Man måste under lång tid ha enkelriktad trafik omväxlande från ena eller andra hållet, och det ledde till att särskilt vid rusningstiderna det bildades väldiga fordonsköer på ömse sidor om bron. När det var som värst kunde det hända att broklaffen måste gå upp för att släppa igenom något fartyg, vilket ytterligare förvärrade situationen.
Liljeholmsbron---2---x.jpg
Liljeholmsbron---2---x.jpg (106.07 KiB) Visad 5670 gånger
Arbetsplanen var baserad på sex arbetsskeden och man använde natt-och övertidsarbete så långt det var möjligt. Denna arbetsplan kunde också följas frånsett en försening på ca 3 veckor, som även den var förutsedd, därest vissa förstärkningsarbeten i brons södra ände under arbetets gång skulle visa sig erforderliga. Omläggningen av Liljeholmsbron har utförts på ett sådant sätt, att man nu får hoppas det skall dröja åtskilliga år, innan man behöver göra ett spårbyte här.

Trevlig Helg önskar / Tant Lena
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Är det tänkt att A 30+B 30 som finns i Malmköping skall komma till Spårväg City som förstärkning i sommar? De kan ju trafikera hela sträckan till T-Centralen
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Sven Blomberg skrev:Är det tänkt att A 30+B 30 som finns i Malmköping skall komma till Spårväg City som förstärkning i sommar? De kan ju trafikera hela sträckan till T-Centralen
Då är det väl mer sannolikt att man lånar en sommarledig ledvagn från tvärbanan?
Skriv svar