Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Spårväg City

Inlägg av hgsldf »

Enceladus skrev:För att återgå till huvudämnet, signalprioriteringen fungerar inte och cykelbanan vid Berzelii park används huvudsakligen av gående. Finns det någon annan rimlig lösning än att göra Hamngatan bilfri?
Bussfri?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

hgsldf skrev:
Enceladus skrev:För att återgå till huvudämnet, signalprioriteringen fungerar inte och cykelbanan vid Berzelii park används huvudsakligen av gående. Finns det någon annan rimlig lösning än att göra Hamngatan bilfri?
Bussfri?

Är bara att göra som Drottninggatan i Norrköping.... fast kanske med dubbelspår hela vägen....eller Akers brygge i Oslo...
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
twr
Inlägg: 9294
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inlägg av LÅ1 »

Hur styr spårvagnarna signalanläggningarna? Såg en spårvagn stå mycket länge vid korsningen med Regeringsgatan i riktning T-centralen. Möjligen hade den fått körsignal och kommit in någon meter över stopplinjen, men inte kommit längre beroende på bilar i vägen. Sedan han det bli grönt för fotgängare minst tre gånger utan att spårvagnarna fick "grönt". Till sist körde vagnen fram utan att fått rätt signal. Då blev det klart i signalen, men då var vagnen redan en bit in i korsningen. Nästa vagn drog på och kom förbi den också. Tredje vagnen lämnade hållplatsen i samma veva.

Men hur vet signalanläggningen att en spårvagn väntar? Är det någon form av induktion, som för bilar, eller är det någon annan princip? Knappas tryckknapp som för fotgängarna i alla fall! :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Det är lite olika lösningar beroende på korsning. Antingen en slinga av traditionell typ eller via ett system ombord på vagnen
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3564
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg City

Inlägg av Hechtwagen »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:För att återgå till huvudämnet, signalprioriteringen fungerar inte och cykelbanan vid Berzelii park används huvudsakligen av gående. Finns det någon annan rimlig lösning än att göra Hamngatan bilfri?
Signalprioriteringen fungerar ju inte på den bilfria Klarabergsgatan heller!


När det gäller cykelbanan vid Berzelii park så borde man ju först testa med tydlig skyltning. I lagom höjd för fotgängare.(Fotgängarna går inte och tittar upp mot himlen.) Och på Nybroplanssidan ett staket mellan cykelbanan och torgytan på en kort sträcka nära Berzelii park.
Precis! Bättre skyltning och smartare räcken! En ingeniörslösning istället för nuvarande byråkratlösnkng!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inlägg av LÅ1 »

Hechtwagen skrev:
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:För att återgå till huvudämnet, signalprioriteringen fungerar inte och cykelbanan vid Berzelii park används huvudsakligen av gående. Finns det någon annan rimlig lösning än att göra Hamngatan bilfri?
Signalprioriteringen fungerar ju inte på den bilfria Klarabergsgatan heller!


När det gäller cykelbanan vid Berzelii park så borde man ju först testa med tydlig skyltning. I lagom höjd för fotgängare.(Fotgängarna går inte och tittar upp mot himlen.) Och på Nybroplanssidan ett staket mellan cykelbanan och torgytan på en kort sträcka nära Berzelii park.
Precis! Bättre skyltning och smartare räcken! En ingeniörslösning istället för nuvarande byråkratlösnkng!
Ett räcke från övergångsstället till hörnet av Berzelii park. (Bakom toalettbyggnaden.) Och en tydlig hänvisning till gångvägen genom parken. Både enkelriktningsskylten, som gäller cykeltrafiken, och "fotgängarförbudsskylten" bör sitta så de är lätta att se. Kompletterat med målning i asfalten. Jag kan tänka mig att många som cyklar in på cykelbanan från Nybroplan inte inser att enkelriktningsskylten gäller dem och inte bilar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 11624
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

Tjänsteutlåtande: Förnyat genomförandebeslut avseende anpassning och ombyggnad av depå Alkärrshallen
TF skrev:Behovet av anpassningar och ombyggnation av Alkärrshallen beror främst på tre påverkande faktorer. Den första är att utbytet av fordonstypen A34 till nya längre fordonstypen A35 kräver mer utrymme i depån samt har andra behov kopplat till underhållet. Den andra är att en tidigare antagen sammankoppling av Spårväg City och Lidingöbanan har föranlett en avvaktande reinvestering som nu anses som nödvändig. Den tredje faktorn är att förlängningen till T-Centralen och trafikökningen kräver mer fordon och mer utrymme i depån.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2546
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Spårväg City

Inlägg av Per Lind »

Vad är det för avstängningar av Djurgårdslinjen 2019/20?
Avskrivning av spåranläggning på 20 år och vagnar på 10 år, det kan väl aldrig stämma?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Per Lind skrev:Vad är det för avstängningar av Djurgårdslinjen 2019/20?
Avskrivning av spåranläggning på 20 år och vagnar på 10 år, det kan väl aldrig stämma?
-Per
Nej några sådana avskrivningar finns inte.

Orsaken till den möjliga avstängningen är ombyggnad av Alkärrshallen för att kunna ta emot A35 då hyresavtalet med A34 är på väg att gå ut.

Under avstängningen görs ett antal spårarbeten i syfte att komma ikapp med underhållet. Exakt vad som skall göras är inte klart.

Skulle man besluta om ihopbyggnaden kan det blir andra prioriteringar.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2546
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Spårväg City

Inlägg av Per Lind »

Skall man stänga av i 2 år eller är det korta avstängningar under 2019 och 2020?

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6924
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårväg City

Inlägg av Odd »

Får jag försöka plantera en liten tanke?

Som den skrivbordsutredare jag är (även om jag nog är ute i verkligheten än den genomsnittliga skrivbordsutredaren) så funderar jag på om man kan lösa sånt här på något lite smartare sätt, som dessutom skulle kunna spara pengar i förlängningen.

Vad sägs om att bygga spåret mellan Djurgårdsbron och Hakberget redan idag och bygga en temporär uppställningshall med lättunderhåll i en tillfällig byggnad öster om rondellen vid Valhallavägen/Lindarängsvägen/Oxenstiernsgatan? Då skulle en endast kortare avstängning, om ens det vid ett välplanerat bygge, behövas och man kan få ca 1 km spår byggt redan nu?

En tanke bara...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Odd skrev:Får jag försöka plantera en liten tanke?

Som den skrivbordsutredare jag är (även om jag nog är ute i verkligheten än den genomsnittliga skrivbordsutredaren) så funderar jag på om man kan lösa sånt här på något lite smartare sätt, som dessutom skulle kunna spara pengar i förlängningen.

Vad sägs om att bygga spåret mellan Djurgårdsbron och Hakberget redan idag och bygga en temporär uppställningshall med lättunderhåll i en tillfällig byggnad öster om rondellen vid Valhallavägen/Lindarängsvägen/Oxenstiernsgatan? Då skulle en endast kortare avstängning, om ens det vid ett välplanerat bygge, behövas och man kan få ca 1 km spår byggt redan nu?

En tanke bara...
Den tanken är redan med i alla alternativ som det jobbas med. Man kan bygga linjen som den skall vara fram till Frihamnen och där antingen bygga en hall eller ännu bättre samutnyttja industrispåren fram till Ropsten. Det krävs lite provisoriska spårlösningar på vissa sträckor. Sen ett par betongklumpar med stolpar och en enkel körtråd som gör att man i vagntransporter kan köra vagnarna mellan Ropsten och Lindarängsvägen. Är man riktigt smart bygger man hållplatsen lindareängen och kan då köra trafik dit. Sen varefter man får klart linjen i sitt slutliga läge kan man öppna delsträckor.

När det gäller tiderna så finns det inget fastställt än men så långt som två år har det inte vart prat om.

Som ni förstår pågår det en massa utredningar på hur man skall få till allt så det blir så bra som möjligt och minsta trafikpåverkan.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inlägg av LÅ1 »

Om man tänker sig en temporär hall så borde väl parkeringsplatsen öster om Alkärrshallen kunna användas, eller? Betydligt kortare sträcka med tillfälliga spår! Dagens verksamhet där skall väl bort, om jag förstått rätt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 9294
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

Används spåren till Containerterminalen och Loudden fortfarande, och hur länge ska det i så fall fortgå? Och när läggs hamnverksamheten ned?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

LÅ1 skrev:Om man tänker sig en temporär hall så borde väl parkeringsplatsen öster om Alkärrshallen kunna användas, eller? Betydligt kortare sträcka med tillfälliga spår! Dagens verksamhet där skall väl bort, om jag förstått rätt.
Grönan börjar bygga på sin tomt/parkering inom kort så den är körd....
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Spårväg City

Inlägg av 1 »

Per Lind skrev:Vad är det för avstängningar av Djurgårdslinjen 2019/20? -Per
Jomenvisst; är den angivna avstängningssperioden uppseendeväckande; men här torde manusförfattaren i brist på fakta bara huggit till med en period inom vilken det erfordras avstängningar för att kunna utföra erforderliga arbeten.

Nu vill jag gärna understryka att det är lite ”dagsprisnoteringar” för kommande arbeten och vi har inom bolaget vant oss vid att dagens program inte alltid även gäller i morgon.

Jag tror att Stefan Widén antytt i sina svar att osäkerheten i planeringen till viss del har sitt ursprung i det positiva att vi upplever att beslutet att återupptaga projekteringen av ”sammanbindningsbanan” till Ropsten ligger i närtid.

Med tydlig reservation att detta gäller ”för närvarande” är planen följande;

- Tidigare planer att tillgänglighetsanpassa och bygga om Nybroplan är icke längre aktuella. Vi anser att hållplatsen fungerar tillfredsställande och har påtalat att det är tämligen olämpligt att starta upp trafiken till TCE för att sedan stänga ner spårvagnstrafiken under lång tid.

- Däremot är det aktuellt och behövligt att förnya delar av spåren på Strandvägen. Dessa arbeten beräknas behöva avstängning fyra månader; januari till april år 2020

Jag har ju alltsedan år 1987 varit involverad i driften av ABSS och understundom blir jag lite häpen över hur fort tiden går och att vi snart lägger 26 år av framgångsrik verksamhet bakom oss.

Ett skavande problem är att depåanläggningen på Djurgården har levt på tillfälliga bygglov och de går inte att förlänga i evighet. Och vi har passerat sista brytpunkten.

En fortsättning kräver ändring av detaljplanen för området och det är knappast någon hemlighet att andra aktörer visat mycket stort intresse att komma över det aktuella området.

Där vill jag påstå att ”vindarna vänt” till vår fördel och ansvariga politiker och tjänstemän börjat inse att en fortsatt spårvagnstrafik till Djurgården är av yttersta värde vilket kräver en fungerande vagnhall.

Törhända kanske fördröjningen med byggandet av förlängningen till Ropsten och därigenom nå befintlig vagnhall vid AGA har varit av godo enär det troligtvis räddat Alkärrshallen för framtiden. I en framtid där vi ser hallen kunna till största delen användas som ”ett levande spårvagnsmuseum” med enbart några spår för ut- och inryckande moderna spårvagnar samt reserver.

- Det arbetas nu för en ”tillfällig detaljplan” gällande 10 + 10 år vilken troligtvis kommer att träda i kraft i början av år 2019 och möjliggör bygglov för erforderliga förändringsarbeten, vilka krävs för att vi skall få plats med åtta A35B samt museivagnar.

- I november detta år kommer f.d. Aquaria att rivas. Vi har en ”gemensam vägg” (mot spår 1) som då måste kompletteras när den blir ”yttervägg”.

- Den museala trafiken drivs som vanligt under 2019 fram till sommarturlistans slut varefter dessa vagnar flyttas till AGA.

- Hur framtiden kommer att te sig för den trafikmuseala trafiken därefter vet vi för närvarande inte. Nuvarande trafikavtal E21m upphör vid flytten och ett nytt måste upphandlas. Om nu Trafikförvaltningen även i fortsättningen ser ett värde i denna verksamhet, behöver vi nog inte oroa oss för att mista uppdraget. Antalet tänkbara operatörer med erforderlig vagnpark betraktar jag icke som oroande stort.

- Under hösten 2019 avser man att starta arbetena på hallen.

- Det innebär bl.a. förstärkningsarbeten på grunden (för lyftar) och takkonstruktionen spår 1 – 4 (för att möjliggöra arbetsbryggor)

- Hallen byggs ut med fyra meter mot sjön där den också får en mer tilltalande fasad till glädje för passerande passagerarfartyg!

- Periodvis kommer fyra vagnar att parkeras utomhus med lämpligt skydd

Vänliga Hälsningar / Lena
01x.jpg
01x.jpg (63.21 KiB) Visad 6378 gånger
Senast redigerad av 1 den torsdag 20 september 2018 8:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3564
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg City

Inlägg av Hechtwagen »

Anses kafévagnen dragen av turbohökan som lika museal som trafken med gamla stockholmsvagnar i Trafikförvaltningens ögon?

Kaféspårvagnen är ett festligt och uppskattat inslag men så särdeles musealt är det väl inte? Och vagnarna är inte ens från Stockholm vilket Trafikförvaltningen skulle kunna tänkas ha synpunkter på?
Enceladus
Inlägg: 11624
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

Många nöjda sedan Spårväg city förlängts
Mitt i skrev:Linjen har numera 97 procent nöjda resenärer mot 95 procent i augusti. Det visar landstingets trafikförvaltnings månatliga mätning av kundnöjdheten.

Det är egentligen bara trängseln som resenärerna upplever som ett problem på linjen.
Inga större överraskningar i mätningen.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Spårväg City

Inlägg av Thomas Lange »

Hechtwagen skrev:Anses kafévagnen dragen av turbohökan som lika museal som trafken med gamla stockholmsvagnar i Trafikförvaltningens ögon?

Kaféspårvagnen är ett festligt och uppskattat inslag men så särdeles musealt är det väl inte? Och vagnarna är inte ens från Stockholm vilket Trafikförvaltningen skulle kunna tänkas ha synpunkter på?
Hur länge måste en spårvagn gå i Stockholmstrafiken för att få kvalificera sig som Stockholmsvagn?
Är det bara nytillverkade vagnar för direktleverans till ursprungsstaden som räknas?
Huru med vagnar som inköpts begagnade?

Får aldrig A34 räknas till Stockholmshistorien därför att den köptes in i samverkan med Norrköping och så småningom ska hamna där?

Är Odense vagn 12 inte Odensemuseal för att den har rötter i Uppsala?

Med Gäddans logik blir det knepigt med kung Karl XIV Johan. Han kan då inte räknas som svensk kung eftersom han var född i Frankrike och kom hit som begagnad ...
Ju förr dess bättre.
Skriv svar