Jag tror att "korta tåg" ska tolkas som 70 meters enheter.TKO skrev:Ja det vore ju intressant att se en riktig länkfördelad resandeprognos för Älvsjötunnelbanan. Jag har en svag aning om varför någon sådan inte presenterats...
Men tillbaka till trådens ämne (det vore ju något nytt eller hur?):
Kommer C30 att köras på Älvsjötunnelbanan eller räcker det med en enhet C20?
funderar
Thomas K Ohlsson
C30?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: C30?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: C30?
Enceladus, nu börjar du snacka skit om Lars_L, en av de kunnigaste och mest balanserade skribenterna på forum. Har du något skäl för dina spekulationer eller kände du bara för ett personangrepp?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: C30?
När du nu skriver att det är omöjligt att bevisa så tyder det på att du inser att du hade fel. Och det är ju glädjande i så fall.Enceladus skrev:Det är omöjligt att bevisa vad som hade skett i det hypotetiska scenariot där Alliansen inte förlorar sin majoritet i landstinget. Däremot går det att konstatera att Moderaterna inte nämnde någon tunnelbana till Östberga i "våra främsta prioriteringar för tunnelbanans utbyggnad och förlängning i de förhandlingar vi vill se efter valet". Om den faktiskt övervägdes så vore det märkligt att utelämna den, speciellt som Alliansen höll på att tappa greppet om Stockholms kommun.twr skrev:Efter att du kallat TKO:s inlägg för nonsens har du nu gjort två inlägg som inte innehåller några belägg för din tes: att Östberga inte skulle ha fått tunnelbana utan S och Mp.
Att det inte finns något stöd för detta i länkarna behöver förstås inte innebära att du har fel i sak. Däremot är du antingen medvetet vilseledande, eller så ser du själv inte luckorna i ditt resonemang. Om det är det senare så kanske du kan vara mer ödmjuk i fortsättningen och tänka efter lite extra innan du påstår att andra har fel.
(Och om du mot förmodan har rätt i sak vore något slags belägg för det intressant.)
Det gick drygt ett år mellan debattartikeln och sexpartiskrivelsen. Många saker hände däremellan, bland annat inleddes Sverigeförhandlingens utredningar, så det är väntat att saker nådde en högre detaljnivå. Att det i den första artikeln står Liljeholmen och i den andra Älvsjö behöver alltså inte handla om någon politisk kompromiss som du skrev. Särskilt med tanke på att borgerliga KD var ett av de partier som tydligt drev frågan om tunnelbana till Östberga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: C30?
Det är väl från det inlägget som iden att köra enkla C20-vagnar kommer? Risken är dock ganska stor att ståplatserna skulle ta slut på avgångar som har anslutning från pendeltåg från Södertälje. Ja, Lars_L är väldigt kunnig, men detta förslag är dåligt, och jag tycker att flera andra förslag har varit obalanserade. Men alla tycker inte lika, så det är bra att vi har allmänna val där vi kan välja vilka som ska bestämma om kollektivtrafiken!twr skrev:Enceladus, nu börjar du snacka skit om Lars_L, en av de kunnigaste och mest balanserade skribenterna på forum. Har du något skäl för dina spekulationer eller kände du bara för ett personangrepp?
Re: C30?
Det är din antydan om att Lars_L skulle vilja behandla olika delar av regionen olika som jag invänder mot, vilket du säkert förstår.Enceladus skrev:Det är väl från det inlägget som iden att köra enkla C20-vagnar kommer? Risken är dock ganska stor att ståplatserna skulle ta slut på avgångar som har anslutning från pendeltåg från Södertälje. Ja, Lars_L är väldigt kunnig, men detta förslag är dåligt, och jag tycker att flera andra förslag har varit obalanserade. Men alla tycker inte lika, så det är bra att vi har allmänna val där vi kan välja vilka som ska bestämma om kollektivtrafiken!twr skrev:Enceladus, nu börjar du snacka skit om Lars_L, en av de kunnigaste och mest balanserade skribenterna på forum. Har du något skäl för dina spekulationer eller kände du bara för ett personangrepp?
Vad gäller demokrati så är en viktig del av den saklighet i egna argument och respekt för andras argument. Något som kan vara bra för dig att tänka på. Det är ju väldigt sällan du svarar när det påpekas att du är osaklig. Du brukar svara på något annat i stället.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: C30?
Ja, och hur går det med C30? Är det fortfarande tester inne i depå som gäller för dem levererade vagnen?
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: C30?
Kul med nån som håller sej till ämnet! Men det ska väl vara en ööschöööte till sånt...bark skrev:Ja, och hur går det med C30? Är det fortfarande tester inne i depå som gäller för dem levererade vagnen?
jublar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: C30?
Åtminstone en vagn finns ju i Stockholm enligt ögonvittne.bark skrev:Ja, och hur går det med C30? Är det fortfarande tester inne i depå som gäller för dem levererade vagnen?
Testkörning skedde redan förra sommaren. I Berlin.
I november -17 gällde följande: "SL: De nya tågen tas i drift 2019 som planerat". Gäller det fortfarande?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: C30?
Senast 2019-12-31daniel_s skrev:Definiera ”2019”

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: C30?
Fast SL kör väl fortfarande med "trafikdygn" så då sträcker sej kanske 2019 ända till kl 4? 5? natten mot 1:a januari?LÅ1 skrev:Senast 2019-12-31daniel_s skrev:Definiera ”2019”
funderar
TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: C30?
En bekant till mig såg C30 köra förbi Slussen röda linjens spår norrut igår kväll cirka 23:30. Strax därefter sågs samma vagn på ”spåret bredvid”.
Så något slags tester på trafikspår är igång.
Så något slags tester på trafikspår är igång.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: C30?
(Det finns minst tre trådar till om C30, men denna verkar vara den som det skrevs i senast.)
"Röda linjens nya t-banetåg testas om nätterna".
Inga konkreta tidsplaner. Vilket nog är rimligt. Man skall ha full koll på vissa saker med de nya tågen innan de används i trafiken.
"Röda linjens nya t-banetåg testas om nätterna".
Inga konkreta tidsplaner. Vilket nog är rimligt. Man skall ha full koll på vissa saker med de nya tågen innan de används i trafiken.
Senast redigerad av LÅ1 den måndag 29 oktober 2018 20:22, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: C30?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: C30?
Tack för länken, tyvärr hade jag hoppats på lite mer film av vagnen.LÅ1 skrev:"FILM: Här körs SL:s nya tunnelbanetåg".
C30
"Inte längre aktuellt med förarlösa SL-tåg".
Artikeln handlar till stor del om det tilltänkta nya signalsystemet. (I textens första mening har ett "nytt" fallit bort.)
(Det finns ytterligare minst en tråd om C30: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=39534)
Artikeln handlar till stor del om det tilltänkta nya signalsystemet. (I textens första mening har ett "nytt" fallit bort.)
(Det finns ytterligare minst en tråd om C30: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=39534)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling