Enceladus skrev:De flesta utredningar kring nattlig spårtrafik handlar om underhållet av
spåren. Det är ofrånkomligt att spår under vissa tider måste stängas för trafik för att möjliggöra underhållsarbeten av olika slag. Detta är dock ett löst problem - enkelspårsdrift möjliggör avbrottsfri trafik. Trafikverket använder denna lösning för underhållet av Citytunneln i Malmö. Banor som bara trafikeras på helgnätter, t.ex. Stockholms tunnelbana, behöver inte enkelspårsdrift.
Fordon behöver förstås också underhåll, men detta diskuteras sällan i samband med nattrafik. Det finns en enkel orsak: nattrafik kräver betydligt färre fordon i trafik. Alla fordon underhålls inte varje natt - de fordon som har parkerats lite varstans kan användas i nattrafiken utan att verkstäderna märker något. Nattrafik är likvärdig med en trafikutökning på dagen. De system som har avbrottsfri trafik verkar inte behöva någon speciell lösning för underhållet av fordonen. Signaturen "Vislaren" får gärna utveckla sitt resonemang, men jag misstänker att det handlar om underbemanning snarare än nattrafik.
För många år sedan
meddelade Wennerholm att Stockholms nattrafik skulle förbättras år 2008:
Christer Wennerholm (M) skrev:Både tunnelbana och pendeltåg kommer att gå dygnet runt från fredag morgon till söndag natt.
Nattrafik infördes på tunnelbanan, men pendeltåget fick vänta på grund av Getingmidjans dåliga skick. Efterfrågan fanns redan då. På tio år har den genomsnittliga pendeltågsgrenen hunnit bli större än den genomsnittliga tunnelbanegrenen. Efterfrågan har aldrig varit lika stor som nu. Det är inte konstigt att signaturen "Lars_L"
antog att pendeltåget äntligen skulle få sin nattrafik när Citybanan öppnas - det har ju varit planen hela tiden.
Det var dock inte Wennerholm som invigde Citybanan, utan Kristoffer Tamsons, och han
intog en diametralt motsatt ståndpunkt:
Kristoffer Tamsons (M) skrev:Det kan vara bra med uppehåll i trafiken några timmar på natten för service och underhåll.
Förmodligen hade pendeltåget fått nattrafik när Citybanan öppnades om Wennerholm fortfarande stod vid rodret, men som bekant byttes han ut - mot Tamsons. De andra borgerliga partierna tycks däremot ha behållit Wennerholms ståndpunkt, och nu måste Tamsons kompromissa med MP. Jag är därför försiktigt positiv, men om Tamsons ser detta som en principfråga så kommer nog MP att prioritera andra frågor.
Visst har vi brist på personal, men även en idiotisk planering som inte stämmer med vad det finns för folk att tillgå!
Detta gör att det oftast står fordon på kö för att få komma in för underhåll och reparation, det är ganska vanligt att man ör fordonen till Älvsjö för den depån är närmast!
Det är inget ovanligt att vi tvingas låta hälften av de som skulle behöva komma in till dagen efter!
Saken blir inte bättre av att vi inte kan använda samtliga spår inne i verkstaden för att de är inte ombyggda från X10 till X60...
Och det kommer inte bli bättre efter det arbete man ska göra här som är tänkt hjälpa.....Det gör den inte eftersom man beslutat dra ner på investeringarna då det blivit för dyrt!
Vi som jobbar där har slutat engagera oss i att få ett bättre flyt på jobben, det har vi nu försökt i över 10 år utan att man lyssnat på oss. Så nu så rullar vi bara tummarna när man tar in jobb för 2 personer och vi är kanske 15 st. just den natten!
Samtidigt jobbar vi inte hårdare när vi är för få och det kanske står 5-6 kärror som väntar på att få komma in, då blir trafiken lidande och det ser ni resenärer i form av inställda eller korta tåg där det inte ska vara det!
Det är så att förebyggande underhåll har fastställda tider det ska ta, och mindre än det kan vi inte ta, lägg sedan till rep.jobben som kommer utöver det vilket brukar röra sig ibland upp emot 10-15 jobb på samma kärrar som man ska göra det fasta underhållet!
Bara att fundera lite över det ska fungera när vi är fem personer (i bästa fall) och får in ett fordon där en fast underhållspunkt om tar 28 timmar ska hinnas med, lägg sedan till ett par timmars repjobb på varje fordon (För de kör ner dom så att vi nästan alltid har en massa x-tra jobb när de väl kommer in).
Då blir det inte många timmar över, den tiden vi max kan debitera är 9,5 (0,5 räknas bort för raster och mat), lägg sedan till väntetiden för att få in varje fordon..P.g.a. det inte finns plats i verkstaden så får de stå på kö utanför!
Räkna på 10-15 minuter för varje växling som försvinner i arbetstid!
Så vill det sej riktigt illa så hinns det bara med ett fordon per natt i Älvsjö, har vi tur så kanske 3-4 stycken, men så lyckligt lottade är vi oftast inte!
Även konsulterna troddee det var en enkel pankaka att få ordning på den här verkstaden, men där bet de sig i foten..Det är mer komplicerat än så!