Norra Lidingöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev:Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Det finns förvånansvärt lite mark tillgänglig för tunnelportal och tråg vid Lidingö C. Att en hypotetisk ny hpl Torsvik också måste ligga i berget tänkte jag faktiskt inte på (tack Sio), men det förbilligar ju inte direkt kalaset.

F.ö. får man förvånansvärt "lite" för en halv miljard. Utbyggnaden Sickla Udde - Sickla på Tvärbanan kostade 440 milj. kr. Veidekkes entreprenad på Tvärbanans Solnagren gick på i runda slängar en halv miljard och för det fick man 600 m. bergtunnel, två broar och hållplatser fram till Karlsbodavägen. I 2009 års priser. Och här talar vi om en ca. 4 gånger så lång tunnel.
Den här tunneln kan också vara i storleksordningen 600 meter. Var får du fyra gånger så lång ifrån?

Tunnelmynning kan vara i trakten av Lejonvägen. Där finns det gott om plats för olika hållplatslösningar i ytläge, särskilt för norra banan. Söder om stadshuset finns det plats till exempel.

Med en tunnellösning är det knappast rimligt med en hållplats vid Torsvik torg, de får klara sig med buss.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7456
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Det finns förvånansvärt lite mark tillgänglig för tunnelportal och tråg vid Lidingö C. Att en hypotetisk ny hpl Torsvik också måste ligga i berget tänkte jag faktiskt inte på (tack Sio), men det förbilligar ju inte direkt kalaset.

F.ö. får man förvånansvärt "lite" för en halv miljard. Utbyggnaden Sickla Udde - Sickla på Tvärbanan kostade 440 milj. kr. Veidekkes entreprenad på Tvärbanans Solnagren gick på i runda slängar en halv miljard och för det fick man 600 m. bergtunnel, två broar och hållplatser fram till Karlsbodavägen. I 2009 års priser. Och här talar vi om en ca. 4 gånger så lång tunnel.
Den här tunneln kan också vara i storleksordningen 600 meter. Var får du fyra gånger så lång ifrån?

Tunnelmynning kan vara i trakten av Lejonvägen. Där finns det gott om plats för olika hållplatslösningar i ytläge, särskilt för norra banan. Söder om stadshuset finns det plats till exempel.

Med en tunnellösning är det knappast rimligt med en hållplats vid Torsvik torg, de får klara sig med buss.
Nej, det finns inte gott om plats vid Lidingö C. Har du överhuvud taget varit på platsen? Som jag sade är det raka avståndet mellan Brogrenen och Lidingö C ungefär en km. Med hänsyn till Torsviksdiket är det troligen så att tunneln måste göra en sväng åt norr. Jag skulle uppskatta den totala tunnellängden till kanske 1,5 km.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev:
twr skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Det finns förvånansvärt lite mark tillgänglig för tunnelportal och tråg vid Lidingö C. Att en hypotetisk ny hpl Torsvik också måste ligga i berget tänkte jag faktiskt inte på (tack Sio), men det förbilligar ju inte direkt kalaset.

F.ö. får man förvånansvärt "lite" för en halv miljard. Utbyggnaden Sickla Udde - Sickla på Tvärbanan kostade 440 milj. kr. Veidekkes entreprenad på Tvärbanans Solnagren gick på i runda slängar en halv miljard och för det fick man 600 m. bergtunnel, två broar och hållplatser fram till Karlsbodavägen. I 2009 års priser. Och här talar vi om en ca. 4 gånger så lång tunnel.
Den här tunneln kan också vara i storleksordningen 600 meter. Var får du fyra gånger så lång ifrån?

Tunnelmynning kan vara i trakten av Lejonvägen. Där finns det gott om plats för olika hållplatslösningar i ytläge, särskilt för norra banan. Söder om stadshuset finns det plats till exempel.

Med en tunnellösning är det knappast rimligt med en hållplats vid Torsvik torg, de får klara sig med buss.
Nej, det finns inte gott om plats vid Lidingö C. Har du överhuvud taget varit på platsen? Som jag sade är det raka avståndet mellan Brogrenen och Lidingö C ungefär en km. Med hänsyn till Torsviksdiket är det troligen så att tunneln måste göra en sväng åt norr. Jag skulle uppskatta den totala tunnellängden till kanske 1,5 km.
Självklart har jag varit där, såna fåniga frågor trodde jag vi kunde avstå ifrån.

Från raksträckan norr om Torsvik till cirkulationsplatsen vid Lejonvägen är det omkring 800 meter. Och hela sträckan behöver kanske inte gå i tunnel. Som sagt bör vi inte anta att bron byggs om. Det blir nog en onödigt stor kostnad och lång avstängning.

Kring Lejonvägen finns det hur mycket plats som helst att få in spårvägshållplats och andra funktioner. Det är en sektion på mellan 50 och 70 meter, mångdubbelt bredare än de flesta stadsgator. Se principskiss:

https://kartor.eniro.se/m/xUQ3r
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7456
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

S. Kungsvägen kan naturligtvis inte korsas i plan och troligtvis inte heller Sturevägen. Förlägger man hållplatsen ungefär i höjd med nuvarande bussgatan kommer tunneltråget att behöva äta upp hela den fria ytan bakom stadshuset. Ska banan sedan fortsätta mot Baggeby måste det till en slinga, som blir svår att få in, om man inte istället låter tågen byta körände.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 583
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av Sio »

twr skrev: Självklart har jag varit där, såna fåniga frågor trodde jag vi kunde avstå ifrån.

Från raksträckan norr om Torsvik till cirkulationsplatsen vid Lejonvägen är det omkring 800 meter. Och hela sträckan behöver kanske inte gå i tunnel. Som sagt bör vi inte anta att bron byggs om. Det blir nog en onödigt stor kostnad och lång avstängning.

Kring Lejonvägen finns det hur mycket plats som helst att få in spårvägshållplats och andra funktioner. Det är en sektion på mellan 50 och 70 meter, mångdubbelt bredare än de flesta stadsgator. Se principskiss:

https://kartor.eniro.se/m/xUQ3r
Lidingö centrum är triangeln mellan Odenvägen, Friggavägen och Stockholmsvägen. Cirkulationsplatsen vid Lejonvägens slut är 600m gångväg från Systembolaget, det är inte ett attraktivt hållplatsläge. Korsningen Lejonvägen/Vasavägen är 200m från bolaget, vilket är ok, men hur kommer du dit så att du kan fortsätta mot Baggeby utan riktningsbyte.? Ja, via gamla norra banans sträckning förstås, som jag påpekat. Men du skulle ju komma upp ur en tunnel..?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7456
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Precis. Jag har hela tiden utgått från en nordligare tunnelsträckning, under Torsviksplatån, för att om möjligt få en vettig hållplatsförläggning vid Lidingö C. Men då får man, som Sio tidigare påpekat, problem med förläggningen av tunneltråget.

Med en sydligare tunneldragning, under Herserud, får man kanske en en kortare sträckning men en betydligt sämre hållplatsförläggning. Ska det överhuvud taget vara någon idé att genomföra en sådan här investering måste den kunna betjäna både den befintliga (södra) banan och den eventuella (norra) banan. Men det kommer man inte att göra, så det blir ingenting av med detta. Inte i denna kungens tid, i varje fall.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av TKO »

Utan att önska livet ur vår monark vill jag ändå påpeka att hans regeringstid går mot sitt slut.

Dock tror inte jag heller att det blir någon spårväg till Lidingö Centrum eller till norra delen av ön under överskådlig framtid. Lidingöborna skall vara glada att södra banan rustats upp och att det nu skall byggas en ny bro - trots att alla "spårvägsvänner" lovade att det skulle minsann inte alls behövas - men sen får det vara slut på miljardrullningen.

Jag har som kanske är bekant varit skeptisk till att behålla och rusta upp södra banan - men nu är det gjort och jag har delvis omvärderat beslutet. Här har faktiskt Lidingö kommun satsat på rätt mycket bostadsbyggande i anslutning till banan.

Lidingö Centrums framtid är nog inte alltför ljus, överlevnadschansen minskade drastiskt när Lidingö tackade nej till T-bana. Men numera skall väl allt handlas på nätet så vem bryr sej?

Det om detta!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av twr »

Sio skrev:
twr skrev: Självklart har jag varit där, såna fåniga frågor trodde jag vi kunde avstå ifrån.

Från raksträckan norr om Torsvik till cirkulationsplatsen vid Lejonvägen är det omkring 800 meter. Och hela sträckan behöver kanske inte gå i tunnel. Som sagt bör vi inte anta att bron byggs om. Det blir nog en onödigt stor kostnad och lång avstängning.

Kring Lejonvägen finns det hur mycket plats som helst att få in spårvägshållplats och andra funktioner. Det är en sektion på mellan 50 och 70 meter, mångdubbelt bredare än de flesta stadsgator. Se principskiss:

https://kartor.eniro.se/m/xUQ3r
Lidingö centrum är triangeln mellan Odenvägen, Friggavägen och Stockholmsvägen. Cirkulationsplatsen vid Lejonvägens slut är 600m gångväg från Systembolaget, det är inte ett attraktivt hållplatsläge. Korsningen Lejonvägen/Vasavägen är 200m från bolaget, vilket är ok, men hur kommer du dit så att du kan fortsätta mot Baggeby utan riktningsbyte.? Ja, via gamla norra banans sträckning förstås, som jag påpekat. Men du skulle ju komma upp ur en tunnel..?
Jag tycker det är lite dåligt med fantasi här i tråden.

Systembolag går trots allt att flytta. Centrum behöver inte för alltid ha exakt samma utbredning eller tyngdpunkt som idag. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma hållplats för båda banorna heller, även om det naturligtvis är en fördel.

Och att lägga om södra banan är ett tillval, det behöver inte nödvändtvis ingå.

Över huvud taget finns det många möjligheter, säkert många fler än vad som har beskrivits här.

Kanske en gemensam hållplats i ett tråg bredvid nuvarande bussgatan till exempel?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av BSB101 »

Så nu ska vi inte "bara" ha en tunnel utan även flytta Lidingö Centrum? Varför inte då flytta Lidingö Centrum till Ropsten så slipper vi bygga en tunnel? Om Lidingöborna klagar på att centrumet då hamnar utanför kommunen är det väl bara för Lidingö kommun att köpa loss lite mark från grannkommunen. En flytt till Ropsten löser även frågan om tunnelbana till Lidingö Centrum på ett smidigt sätt. ;)
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av twr »

BSB101 skrev:Så nu ska vi inte "bara" ha en tunnel utan även flytta Lidingö Centrum? Varför inte då flytta Lidingö Centrum till Ropsten så slipper vi bygga en tunnel? Om Lidingöborna klagar på att centrumet då hamnar utanför kommunen är det väl bara för Lidingö kommun att köpa loss lite mark från grannkommunen. En flytt till Ropsten löser även frågan om tunnelbana till Lidingö Centrum på ett smidigt sätt. ;)
Om en nordlig bana skulle vara aktuell skulle det vara inom ett stadsbyggnadsprojekt. Annars kommer den inte vara motiverad. Det är ganska grundläggande samhällsplanering det handlar om.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7456
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:Utan att önska livet ur vår monark vill jag ändå påpeka att hans regeringstid går mot sitt slut.

Dock tror inte jag heller att det blir någon spårväg till Lidingö Centrum eller till norra delen av ön under överskådlig framtid. Lidingöborna skall vara glada att södra banan rustats upp och att det nu skall byggas en ny bro - trots att alla "spårvägsvänner" lovade att det skulle minsann inte alls behövas - men sen får det vara slut på miljardrullningen.

Jag har som kanske är bekant varit skeptisk till att behålla och rusta upp södra banan - men nu är det gjort och jag har delvis omvärderat beslutet. Här har faktiskt Lidingö kommun satsat på rätt mycket bostadsbyggande i anslutning till banan.

Lidingö Centrums framtid är nog inte alltför ljus, överlevnadschansen minskade drastiskt när Lidingö tackade nej till T-bana. Men numera skall väl allt handlas på nätet så vem bryr sej?

Det om detta!

/TKO
Här tror jag att ingenjörn har rätt. Landstinget har investerat i runda slängar 1 miljard i LB:s renovering, nu säkrar Lidingö stad upp den sista sträckan - över Lilla Värtan - med en ny bro för 700 milj. kr. Sedan får det faktiskt räcka. Det enda som skulle kunna ändra på det är om det sker politiska omvälvningar på Lidingö, som möjliggör ett betydligt större bostadsbyggande. Tills dess kommer Lidingöborna att rösta som de gör, oavsett vad jag, ingenjörn eller någon annan här tycker.

Lidingö C:s enda chans att få spårtrafik gick antagligen förlorad när man tackade nej till t-bana.


PS. Säg inte det: Bernadottarna brukar hänga med länge.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av BSB101 »

twr skrev:
BSB101 skrev:Så nu ska vi inte "bara" ha en tunnel utan även flytta Lidingö Centrum? Varför inte då flytta Lidingö Centrum till Ropsten så slipper vi bygga en tunnel? Om Lidingöborna klagar på att centrumet då hamnar utanför kommunen är det väl bara för Lidingö kommun att köpa loss lite mark från grannkommunen. En flytt till Ropsten löser även frågan om tunnelbana till Lidingö Centrum på ett smidigt sätt. ;)
Om en nordlig bana skulle vara aktuell skulle det vara inom ett stadsbyggnadsprojekt. Annars kommer den inte vara motiverad. Det är ganska grundläggande samhällsplanering det handlar om.
Därav mitt förslag, ett storslaget stadsbyggnadsprojekt som gör att man slipper bygga tunnel och samtidigt får tunnelbana till Lidingö Centrum. Vi flyttar helt enkelt, för att citera dig, centrumets tyngdpunkt till ett bättre läge. ;)
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev:
TKO skrev:Utan att önska livet ur vår monark vill jag ändå påpeka att hans regeringstid går mot sitt slut.

Dock tror inte jag heller att det blir någon spårväg till Lidingö Centrum eller till norra delen av ön under överskådlig framtid. Lidingöborna skall vara glada att södra banan rustats upp och att det nu skall byggas en ny bro - trots att alla "spårvägsvänner" lovade att det skulle minsann inte alls behövas - men sen får det vara slut på miljardrullningen.

Jag har som kanske är bekant varit skeptisk till att behålla och rusta upp södra banan - men nu är det gjort och jag har delvis omvärderat beslutet. Här har faktiskt Lidingö kommun satsat på rätt mycket bostadsbyggande i anslutning till banan.

Lidingö Centrums framtid är nog inte alltför ljus, överlevnadschansen minskade drastiskt när Lidingö tackade nej till T-bana. Men numera skall väl allt handlas på nätet så vem bryr sej?

Det om detta!

/TKO
Här tror jag att ingenjörn har rätt. Landstinget har investerat i runda slängar 1 miljard i LB:s renovering, nu säkrar Lidingö stad upp den sista sträckan - över Lilla Värtan - med en ny bro för 700 milj. kr. Sedan får det faktiskt räcka. Det enda som skulle kunna ändra på det är om det sker politiska omvälvningar på Lidingö, som möjliggör ett betydligt större bostadsbyggande. Tills dess kommer Lidingöborna att rösta som de gör, oavsett vad jag, ingenjörn eller någon annan här tycker.

Lidingö C:s enda chans att få spårtrafik gick antagligen förlorad när man tackade nej till t-bana.


PS. Säg inte det: Bernadottarna brukar hänga med länge.
Du har antagligen rätt. Det var just därför jag inledde diskussionen med frågan om en mindre investering i bussterminal kan vara en del i en finansiering av en nordlig bana.

Bostadsbyggande är också en självklar del, både vid centrum och längre ut på norra ön. Då kan centrum lätt utvidgas och förskjutas över ny obebyggd mark, och det kan göras med spårvägen som utgångspunkt.

I ett sådant scenario kanske en nordlig bana är tänkbar. Utan förtätning är det den knappast.

Att bygga upp den gamla banan i dess gamla sträckning tvivlar jag på att någon skulle föreslå. Jag tror i alla fall inte att någon skulle betala för den.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av twr »

BSB101 skrev:
twr skrev:
BSB101 skrev:Så nu ska vi inte "bara" ha en tunnel utan även flytta Lidingö Centrum? Varför inte då flytta Lidingö Centrum till Ropsten så slipper vi bygga en tunnel? Om Lidingöborna klagar på att centrumet då hamnar utanför kommunen är det väl bara för Lidingö kommun att köpa loss lite mark från grannkommunen. En flytt till Ropsten löser även frågan om tunnelbana till Lidingö Centrum på ett smidigt sätt. ;)
Om en nordlig bana skulle vara aktuell skulle det vara inom ett stadsbyggnadsprojekt. Annars kommer den inte vara motiverad. Det är ganska grundläggande samhällsplanering det handlar om.
Därav mitt förslag, ett storslaget stadsbyggnadsprojekt som gör att man slipper bygga tunnel och samtidigt får tunnelbana till Lidingö Centrum. Vi flyttar helt enkelt, för att citera dig, centrumets tyngdpunkt till ett bättre läge. ;)
Genom att lägga centrum i Ropsten?

Ja, det är självklart också ett tänkbart alternativ.

Det handlar om strategiska vägval. Det finns många vägar att gå.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar