Är en prissättningsfråga. Med tillräckligt stor prisskillnad uppnår man önskad effekt. Som sagt har trängselskatten gjort att en del ändrat när man åker.Sio skrev:Det har prövats på andra håll i Sverige. Resultaten har inte varit övertygande. Folk åker när de måste oavsett den högre taxan.Vislaren skrev: Tycker nog att man borde införa trängselskatt för resenärerna med diffrensierad avgift för att få dom att åka tider då det är mindre belastning, precis som vid biltullarna så försöker man då åka tider med ingen eller väldigt låg avgift!
Där har det gått så långt att man nu tänker tidigarelägga när avgiften tas då man upptäckt att man förlorar en massa skatteintäkter då många åker så tidigt att de slipper tullen helt!
Den mest påtagliga efekten var ökad trängsel strax före och strax efter högtrafiktaxan samt motsvarande minskning de fösta och sista 10-15 minuterna med de högre priserna.
Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre
Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre
Trängseln i fordonen gör det redan lätt att planka. Detta skulle bara öka benägenheten att inte betala.BSB101 skrev:Är en prissättningsfråga. Med tillräckligt stor prisskillnad uppnår man önskad effekt. Som sagt har trängselskatten gjort att en del ändrat när man åker.
Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre
De med lägst inkomster är de som har minst möjlighet att påverka sina arbetstider.BSB101 skrev:Är en prissättningsfråga. Med tillräckligt stor prisskillnad uppnår man önskad effekt. Som sagt har trängselskatten gjort att en del ändrat när man åker.Sio skrev:Det har prövats på andra håll i Sverige. Resultaten har inte varit övertygande. Folk åker när de måste oavsett den högre taxan.Vislaren skrev: Tycker nog att man borde införa trängselskatt för resenärerna med diffrensierad avgift för att få dom att åka tider då det är mindre belastning, precis som vid biltullarna så försöker man då åka tider med ingen eller väldigt låg avgift!
Där har det gått så långt att man nu tänker tidigarelägga när avgiften tas då man upptäckt att man förlorar en massa skatteintäkter då många åker så tidigt att de slipper tullen helt!
Den mest påtagliga efekten var ökad trängsel strax före och strax efter högtrafiktaxan samt motsvarande minskning de fösta och sista 10-15 minuterna med de högre priserna.
Är det verkligen klokt att tvinga dem att antingen betala mer än de har råd med eller åka till jobbet så att de är där en timme innan de börjar?
Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre
Förr var det ju dubbel taxa på natten.
Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre
Fast det berodde nog inte på att det var dubbel trängsel då...JohanB skrev:Förr var det ju dubbel taxa på natten.
funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre
Sånt bekymrar inte MP-liberaler med stora världsförbättrarambitioner.Sio skrev:De med lägst inkomster är de som har minst möjlighet att påverka sina arbetstider.BSB101 skrev:Är en prissättningsfråga. Med tillräckligt stor prisskillnad uppnår man önskad effekt. Som sagt har trängselskatten gjort att en del ändrat när man åker.
Är det verkligen klokt att tvinga dem att antingen betala mer än de har råd med eller åka till jobbet så att de är där en timme innan de börjar?
Om de skattesubventionerade hemstäderskorna måste åka ännu tidigare hemifrån är det smällar vi får ta... vi måste ju hushålla med våra resuser så inte skatten blir så hög att jag måste fundera på att sänka min egen konsumtion.
utbrister
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre
Förr var dock nattresandet betydligt mindre samtidigt som utbudet var mer ambitiöst. Nu kostar trafiken mer per resenär i lågtrafik än i nattrafik i många trafikområden. En högre taxa är inte längre motiverad, snarare tvärtom!JohanB skrev:Förr var det ju dubbel taxa på natten.
Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre
På vilket sätt då?Enceladus skrev:Trängseln i fordonen gör det redan lätt att planka. Detta skulle bara öka benägenheten att inte betala.BSB101 skrev:Är en prissättningsfråga. Med tillräckligt stor prisskillnad uppnår man önskad effekt. Som sagt har trängselskatten gjort att en del ändrat när man åker.
Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre
Förbättrad intäktssäkring på lokalbanorBSB101 skrev:På vilket sätt då?Enceladus skrev:Trängseln i fordonen gör det redan lätt att planka. Detta skulle bara öka benägenheten att inte betala.BSB101 skrev:Är en prissättningsfråga. Med tillräckligt stor prisskillnad uppnår man önskad effekt. Som sagt har trängselskatten gjort att en del ändrat när man åker.
Den som saknar giltig biljett kan välja avgångar där biljettkontroller inte kan förekomma på grund av trängsel.TF skrev:Det finns flera utmaningar med biljettvalidering på lokalbanorna. Med konduktörers biljettvalidering blir många resenärer inte viserade på grund av trängsel i fordonen.
Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre
Du är bra på att länka till PDFer men mindre bra på att svara på frågor. Svara gärna på frågan istället för att länka till en PDF.Enceladus skrev: Förbättrad intäktssäkring på lokalbanor
Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre
ADDE skrev:*Tunnelbana till Värmdölandet? Möjligen till Orminge C, men inte längre... Då kan nog en ny Pendeltågsbana byggas istället. Hit kan ju alla de nya X60-tågen köra till från en breddad Roslagsbanatwr skrev:*Tunnelbana från Nacka till Värmdölandet: Tunnelbana till Värmdö är väl knappast möjlig med tanke på kapacitet, inte önskvärd med tanke på restid, och en felprioritering i närtid om bussterminalen i Slussen byggs. Lösningen på lång sikt, när behovet finns, är Roslagsbanan till Värmdö.Enceladus skrev: En viktigare fråga är hur bristerna ska åtgärdas. Trafiklandstingsrådet Tamsons föreslår följande projekt:
*Tunnelbana från Nacka till Värmdölandet
*Tvärförbindelse mellan Huddinge och Haninge - förlängning av Spårväg syd?
*Tvärförbindelse mellan Kista och Täby via Danderyd - förlängning av Kistagrenen?
*Tvärförbindelse mellan Solna och Universitetet - förlängning av Solnagrenen?
Samtliga projekt har diskuterats tidigare på detta forum och generellt sett kan de bli ganska vettiga med rätt utformning. Räcker dessa projekt eller behövs fler satsningar på medellång sikt?
*Tvärförbindelse mellan Huddinge och Haninge - förlängning av Spårväg syd? Kanske på lång sikt. En förlängning av Spårväg syd från Älvsjö till Gullmarsplan är betydligt mer angelägen.
*Tvärförbindelse mellan Kista och Täby via Danderyd - förlängning av Kistagrenen? Bra idé, gärna i tunnel under Edsviken.
*Tvärförbindelse mellan Solna och Universitetet - förlängning av Solnagrenen? Bra idé, gärna i tunnel under Brunnsviken, och kanske en fortsättning mot Ropsten/Spårväg City/Östlig förbindelse.
Både Kistagrenens och Solnagrenens förlängningar är nog bra idéer, som är relativt oberoende av varandra, men i praktiken får man nog välja en av dem först.
Vad gäller andra bra projekt citerar jag mig själv från tråden om "Arlandaförhandlingen":
twr skrev:Det vore lämpligt att lägga till spårväg Älvsjö - Gullmarsplan i paketet. Spårväg till Loudden och Ropsten, med sammankoppling med Lidingöbanan, borde också ingå. Möjligen KD:s förslag om Tvärbanan Solna - Universitetet - Ropsten också. Kanske en förbättrad knutpunkt mellan Danderyds sjukhus och Mörby station. Gärna en koppling mellan Hjulsta och Barkarby. Tunnelbana Fridhemsplan - Hagastaden, så att det blir Töd i stället för Grön till Arenastaden. Kanske en fortsättning till Madendalen. Några regionaltågsstationer, till exempel Solna. Förbättrad bussterminal i Gullmarsplan.
Vad tycker ni andra?
*Tvärförbindelse mellan Huddinge och Haninge är intressant först när det går en tvärförbindelse mellan Haninge-Tyresö. I sig så är det nog itne så hållbart, men troligtvis uppskattar nog resenärerna en snabb resa med en spårvagn genom skogen...
* Tvärförbindelse kista-danderyd-täby? Tänker tamsoms i kringel-korkar nu, eller? Bästa vore Kista-Edsberg-Roslags Näsby-Täby C, eller kan det vara Kista-Danderyd-Näsby park-grenen? Jag vill ha båda iaf.
*Tvärförbindelse Solna-Universitetet? Gärna, men då via järva korg och bergshamra, det gör framförallt Järva korg mer attraktivt. Är nog både snyggare och billigare att bygga så än att gå över brunnsviken som vissa här föreslår. Men vart är Universitetet-Ropsten?
Men för fasiken...Ge inte våra politiker en massa ideer nu, vi som bor i Tyresö vill INTE ha varken tunnelbana..Tvärbana eller Pendel.
Tack vare att vi inte har det så har buset inte i samma utsträckning orkat ta sig ut till oss!
Nej...Låt bussarna få fortsätta..!
Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre
"Buss framför bus" är alltså parollen?Vislaren skrev: Men för fasiken...Ge inte våra politiker en massa ideer nu, vi som bor i Tyresö vill INTE ha varken tunnelbana..Tvärbana eller Pendel.
Tack vare att vi inte har det så har buset inte i samma utsträckning orkat ta sig ut till oss!
Nej...Låt bussarna få fortsätta..!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre
Vad är det här för nonsens? Det mest centrala problemområdet i Stockholm är Östberga. Att det området inte kan gentrifieras - trots närheten till stan - beror just på avsaknaden av spårtrafik! Lidingö har uttryckt liknande farhågor, men vid närmare betraktelse visade det sig att den organiserade brottsligheten inte är förtjust i den kameraövervakade kollektivtrafiken - gängen som säljer droger och ligorna som gör inbrott är antingen lokalbor eller använder bil. Den stora förebilden Danderyd vill satsa på tunnelbana.Vislaren skrev:Men för fasiken...Ge inte våra politiker en massa ideer nu, vi som bor i Tyresö vill INTE ha varken tunnelbana..Tvärbana eller Pendel.
Tack vare att vi inte har det så har buset inte i samma utsträckning orkat ta sig ut till oss!
Nej...Låt bussarna få fortsätta..!
Den som förespråkar busstrafik framför spårtrafik brukar egentligen vara ute efter mer infrastruktur för bilar. Denna tråd tyder på att så är även fallet här. Men om Tyresö absolut inte vill ha någon spårtrafik så går det förstås inte att ignorera det önskemålet.twr skrev:"Buss framför bus" är alltså parollen?
Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre
Nej det behöver man inte ignorera, men Tyresö-bussarna kan väl terminera i t ex Skarpnäck?
/Göran
/Göran
Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre
Nytt blocköverskridande styre i Tyresöhgsldf skrev:Nej det behöver man inte ignorera, men Tyresö-bussarna kan väl terminera i t ex Skarpnäck?
/Göran
Det nya styret i Tyresö kan mycket väl ha en annan trafikpolitik än det gamla!DN skrev:Socialdemokraterna, Liberalerna och Miljöpartiet kommer att styra Tyresö fram till nästa val 2022.
Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre
SCB: Folkmängd i riket, län och kommuner 30 september 2018
Folkökningen i Stockholms län är återigen femsiffrig. Befolkningstillväxten är mer än dubbelt så hög som under 1960-talet, en period som knappast längre kan kallas "rekordåren". Högst relativ befolkningstillväxt har Uppsala län. Numera har Uppsala kommun högre absolut tillväxt än Malmö kommun. Med tanke på bostadsbristen är det föga förvånande att Uppsala växer så snabbt.
Landstinget blir region – vad betyder det?
Folkökningen i Stockholms län är återigen femsiffrig. Befolkningstillväxten är mer än dubbelt så hög som under 1960-talet, en period som knappast längre kan kallas "rekordåren". Högst relativ befolkningstillväxt har Uppsala län. Numera har Uppsala kommun högre absolut tillväxt än Malmö kommun. Med tanke på bostadsbristen är det föga förvånande att Uppsala växer så snabbt.
Landstinget blir region – vad betyder det?
Med tanke på det rådande underskottet på bostäder är väl 22 000 bostäder per år lite i underkant för att möta behovet? Jag hoppas att Hemming menar att kollektivtrafikens andel ska öka med 5 procent till 2030. Å andra sidan klarar kollektivtrafiken knappt av att hantera dagens volymer. Den enda stora kapacitetsökning som sker till dess är blå linjens förlängning söderut, och det är inte ens där trängseln är störst idag. Eftersom det uppenbarligen saknas vilja att öka kapaciteten i kollektivtrafiken så är det kanske rätt att satsa på Förbifart Stockholm och massbilism?Gustav Hemming (C) skrev:En del uppfattas inte utåt. Regionens mål är att 20 procent av resorna ska ske med cykel år 2030. Kollektivtrafikresandet ska också öka med 5 procent till 2030 och 22 000 bostäder ska byggas per år då. Det märks ju inte av just nu, men för att nå målen krävs en god samverkan mellan kommunerna, näringslivet, regionen och staten. Och det samarbetet blir lättare när vi blir Region Stockholm.
Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre
Kanske menar han rentav av kollektivtrafikens andel ska öka med 5 procentenheter?Enceladus skrev:Jag hoppas att Hemming menar att kollektivtrafikens andel ska öka med 5 procent till 2030.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre
Stockholms befolkning växer – med en fullsatt buss om dagen
Den största tillväxten förväntas ske i pendeltågskommunerna, vilket jag har påpekat tidigare. Huddinge, Järfälla och Haninge förväntas alla öka sin befolkning med över 20 000 personer.
En befolkningsprognos för Stockholm kan dock inte sägas vara äkta om den inte underskattar befolkningsutvecklingen. Detta är en äkta befolkningsprognos! Prognosen för 2018 är 2 343 664. Efter tredje kvartalet är vi uppe i 2 336 404. Ärligt talat, är det någon som tror att sista kvartalets ökning landar på ynka 7 260 personer? Hur kommer det sig att befolkningsprognoser för Stockholm alltid slår fel?
Länk till huvudrapporten (se sidan 49 för befolkningsutvecklingen i kommunerna).Gustav Hemming (C) skrev:Flyttningsunderskottet mot övriga landet kan öka ännu snabbare om vi inte löser bostadsfrågan, det kan komma oönskade effekter av utträngning och vi kan få svårt att rekrytera personal till välfärds- och serviceyrken.
Den största tillväxten förväntas ske i pendeltågskommunerna, vilket jag har påpekat tidigare. Huddinge, Järfälla och Haninge förväntas alla öka sin befolkning med över 20 000 personer.
En befolkningsprognos för Stockholm kan dock inte sägas vara äkta om den inte underskattar befolkningsutvecklingen. Detta är en äkta befolkningsprognos! Prognosen för 2018 är 2 343 664. Efter tredje kvartalet är vi uppe i 2 336 404. Ärligt talat, är det någon som tror att sista kvartalets ökning landar på ynka 7 260 personer? Hur kommer det sig att befolkningsprognoser för Stockholm alltid slår fel?
Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre
Var hittar du befolkningsprognoser som uppfylls?Enceladus skrev:Hur kommer det sig att befolkningsprognoser för Stockholm alltid slår fel?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre
Eller ens prognoser som uppfylls?LÅ1 skrev:Var hittar du befolkningsprognoser som uppfylls?Enceladus skrev:Hur kommer det sig att befolkningsprognoser för Stockholm alltid slår fel?

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.