T-banestopp och spontanutrymning av tåg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
T-banestopp och spontanutrymning av tåg
I går var det två timmars totalstopp på grön T-bana under kvällsrusningen. Tågen uppmanades tydligen att köra fram till närmaste station och stanna där. Men en del tåg blev ändå kvar på linjen. Bland annat ett södergående tåg på Skanstullsbron. Kan det varit så att tågen inte fick passera växlar, och därför inte kunde köra fram till Gullmarsplan?
Passagerarna tröttnade på att vänta när ingen tidsuppskattning kunde ges så de spontanutrymde tåget, vilket förstås är otillåtet.
Hur många tåg kunde inte komma intill en perrong? Hann man påbörja ordnad utrymning av tåg som blivit fast på olyckliga ställen?
Passagerarna tröttnade på att vänta när ingen tidsuppskattning kunde ges så de spontanutrymde tåget, vilket förstås är otillåtet.
Hur många tåg kunde inte komma intill en perrong? Hann man påbörja ordnad utrymning av tåg som blivit fast på olyckliga ställen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 304
- Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09
Re: T-banestopp och spontanutrymning av tåg
Jag förstår faktiskt inte människorna på tåget här. De bara bryter reglerna och självmant öppnar dörrarna? Är det ett anarkisktiskt samhälle vi lever i här? Förr i tiden hörde man aldrig talas om någonting liknande. Jag kommer ihåg strömavbrott under 80-talet då tåg utrymdes med hjälp av trafikpersonal och liknande - inte på eget bevåg.LÅ1 skrev:I går var det två timmars totalstopp på grön T-bana under kvällsrusningen. Tågen uppmanades tydligen att köra fram till närmaste station och stanna där. Men en del tåg blev ändå kvar på linjen. Bland annat ett södergående tåg på Skanstullsbron. Kan det varit så att tågen inte fick passera växlar, och därför inte kunde köra fram till Gullmarsplan?
Passagerarna tröttnade på att vänta när ingen tidsuppskattning kunde ges så de spontanutrymde tåget, vilket förstås är otillåtet.
Hur många tåg kunde inte komma intill en perrong? Hann man påbörja ordnad utrymning av tåg som blivit fast på olyckliga ställen?
Förstår inte folk att det finns en strömskena och att den är farlig? Det är konstigt att det inte händer flera olyckor i det här samhället som folk beter sig.
Re: T-banestopp och spontanutrymning av tåg
Jag har full förståelse för att man inte väntar i timmar på att MTR skall organisera en utrymning.SouthernCross88au skrev:Jag förstår faktiskt inte människorna på tåget här. De bara bryter reglerna och självmant öppnar dörrarna? Är det ett anarkisktiskt samhälle vi lever i här? Förr i tiden hörde man aldrig talas om någonting liknande. Jag kommer ihåg strömavbrott under 80-talet då tåg utrymdes med hjälp av trafikpersonal och liknande - inte på eget bevåg.LÅ1 skrev:I går var det två timmars totalstopp på grön T-bana under kvällsrusningen. Tågen uppmanades tydligen att köra fram till närmaste station och stanna där. Men en del tåg blev ändå kvar på linjen. Bland annat ett södergående tåg på Skanstullsbron. Kan det varit så att tågen inte fick passera växlar, och därför inte kunde köra fram till Gullmarsplan?
Passagerarna tröttnade på att vänta när ingen tidsuppskattning kunde ges så de spontanutrymde tåget, vilket förstås är otillåtet.
Hur många tåg kunde inte komma intill en perrong? Hann man påbörja ordnad utrymning av tåg som blivit fast på olyckliga ställen?
Förstår inte folk att det finns en strömskena och att den är farlig? Det är konstigt att det inte händer flera olyckor i det här samhället som folk beter sig.
Och nu är det säkert någon som slår mej hårt i huvudet för att jag påtalar det uppenbara: Med den utformning strömskenan har vid Stockholms tunnelbana vill det rätt mycket till om det skall uppstå beröringsskador.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 752
- Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
- Ort: Tromsø
Re: T-banestopp och spontanutrymning av tåg
Skillnaden mot "förr" kanske består i att dagens moderna samhälle inte anses ha ekonomi till att hålla tillräckligt med personal "stand by" för att organisera ordnade utrymningar inom rimlig tid. Något som kanske i än större grad berör järnvägen än tunnelbanan. Jag har full förståelse för att folk spontanevakuerar om man blir sittande i timmesvis mitt inne i Stockholm utan något som helst besked om vad som skall ske.SouthernCross88au skrev: Jag förstår faktiskt inte människorna på tåget här. De bara bryter reglerna och självmant öppnar dörrarna? Är det ett anarkisktiskt samhälle vi lever i här? Förr i tiden hörde man aldrig talas om någonting liknande. Jag kommer ihåg strömavbrott under 80-talet då tåg utrymdes med hjälp av trafikpersonal och liknande - inte på eget bevåg.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Re: T-banestopp och spontanutrymning av tåg
Skenan ja, men det är lätt hänt att man trampar ned på en strömavtagare. Sen är det en viss skillnad mellan en person som är ute och går och en veritabel folksamling där egentligen ingen har koll.TKO skrev: Och nu är det säkert någon som slår mej hårt i huvudet för att jag påtalar det uppenbara: Med den utformning strömskenan har vid Stockholms tunnelbana vill det rätt mycket till om det skall uppstå beröringsskador.
/TKO
Re: T-banestopp och spontanutrymning av tåg
Jag förstår verkligen att folk tar saken i egna händer och utfymmer tåget på egen hand. Det är oacceptabelt att man ska behöva sitta i flera timmar innan något händer. Speciellt när det inte ens går att öppna fönstren.
Re: T-banestopp och spontanutrymning av tåg
Trafikförvaltningen om tågutrymningen: ”Det är farligt och förbjudet”
Hundratals bussresenärer bötfällda för att inte använda bälte
Upphör lagen att gälla när tillräckligt många bryter mot den?
Detta påminner mig om följande nyhet:Christian Hoffmann skrev:Beträdande av spårområdet utan tillstånd är ett brott mot ordningslagen. Det är förbjudet. Man får inte röra sig på spåren, varken när trafiken är igång eller när tågen står still.
Strömavbrottet drabbade trafikledningen, men det fanns fortfarande ström i själva strömskenan. Det är ju det som är så farligt när resenärer utrymmer ett tåg själva. I värsta fall hade det kunnat slutat väldigt illa om någon hade kommit åt den här strömskenan.
Hundratals bussresenärer bötfällda för att inte använda bälte
Upphör lagen att gälla när tillräckligt många bryter mot den?
-
- Inlägg: 304
- Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09
Re: T-banestopp och spontanutrymning av tåg
Är det samma fenomen som gäller då alla kör mot röd pil då de ska svänga vänster in på Regeringsgatan från Hamngatan som jag observerade idag, en lördagseftermiddag? Om alla gör en olaga sak så blir det helt plötsligt okej i många människors ögon. Det här är en olycka som väntar på att ske eftersom spårvagnarna kör i samma korsning och ska tampas med förare som kör mot röd vänsterpil över spåren. Detta är helt oacceptabelt och jag hoppas att någonting görs innan en allvarlig olycka sker.Enceladus skrev:Trafikförvaltningen om tågutrymningen: ”Det är farligt och förbjudet”
Detta påminner mig om följande nyhet:Christian Hoffmann skrev:Beträdande av spårområdet utan tillstånd är ett brott mot ordningslagen. Det är förbjudet. Man får inte röra sig på spåren, varken när trafiken är igång eller när tågen står still.
Strömavbrottet drabbade trafikledningen, men det fanns fortfarande ström i själva strömskenan. Det är ju det som är så farligt när resenärer utrymmer ett tåg själva. I värsta fall hade det kunnat slutat väldigt illa om någon hade kommit åt den här strömskenan.
Hundratals bussresenärer bötfällda för att inte använda bälte
Upphör lagen att gälla när tillräckligt många bryter mot den?
Senast redigerad av SouthernCross88au den lördag 22 september 2018 17:20, redigerad totalt 1 gånger.
Re: T-banestopp och spontanutrymning av tåg
Vad ska man göra då?SouthernCross88au skrev:Är det samma fenomen som gäller då alla kör mot röd pil då de ska svänga vänster in på Regeringsgatan från Hamngatan som jag observerade idag, en lördagseftermiddag. Om alla gör en olaga sak så blir det helt plötsligt okej i många människors ögon. Det här är en olycka som väntar på att ske eftersom spårvagnarna kör i samma korsning och ska tampas med förare som kör mot röd vänsterpil över spåren. Detta är helt oacceptabelt och jag hoppas att någonting görs innan en allvarlig olycka sker.Enceladus skrev:Trafikförvaltningen om tågutrymningen: ”Det är farligt och förbjudet”
Detta påminner mig om följande nyhet:Christian Hoffmann skrev:Beträdande av spårområdet utan tillstånd är ett brott mot ordningslagen. Det är förbjudet. Man får inte röra sig på spåren, varken när trafiken är igång eller när tågen står still.
Strömavbrottet drabbade trafikledningen, men det fanns fortfarande ström i själva strömskenan. Det är ju det som är så farligt när resenärer utrymmer ett tåg själva. I värsta fall hade det kunnat slutat väldigt illa om någon hade kommit åt den här strömskenan.
Hundratals bussresenärer bötfällda för att inte använda bälte
Upphör lagen att gälla när tillräckligt många bryter mot den?
Står dessa bilar i vänstersvängningsfilen och verkligen kör mot rött, eller står de i högerfilen och får grönt och ändå svänger vänster? Såg det senare en gång när det var lång kö i vänsterfilen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 304
- Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09
Re: T-banestopp och spontanutrymning av tåg
Situationen var enligt det jag har beskrivit ovan. Jag vet inte om det beror på otydliga signaler eller vägmarkeringar men någonting måste i alla fall göras. Jag tror också att del av det är en för kort grönfas för de vänstersvängande som skapar lång kö och irritation.LÅ1 skrev:Vad ska man göra då?SouthernCross88au skrev:Är det samma fenomen som gäller då alla kör mot röd pil då de ska svänga vänster in på Regeringsgatan från Hamngatan som jag observerade idag, en lördagseftermiddag? Om alla gör en olaga sak så blir det helt plötsligt okej i många människors ögon. Det här är en olycka som väntar på att ske eftersom spårvagnarna kör i samma korsning och ska tampas med förare som kör mot röd vänsterpil över spåren. Detta är helt oacceptabelt och jag hoppas att någonting görs innan en allvarlig olycka sker.Enceladus skrev:Trafikförvaltningen om tågutrymningen: ”Det är farligt och förbjudet”
Detta påminner mig om följande nyhet:
Hundratals bussresenärer bötfällda för att inte använda bälte
Upphör lagen att gälla när tillräckligt många bryter mot den?
Står dessa bilar i vänstersvängningsfilen och verkligen kör mot rött, eller står de i högerfilen och får grönt och ändå svänger vänster? Såg det senare en gång när det var lång kö i vänsterfilen.
Re: T-banestopp och spontanutrymning av tåg
Dock, finns det ju personal på varje tåg på järnvägen, som var för sig då får organisera en evakuering. Är detta lite driftiga människor, så händer det nått också, men tyvärr sitter ju många handfallna och bara väntar på att bli uppringda.Claes Thure Moberg skrev:Skillnaden mot "förr" kanske består i att dagens moderna samhälle inte anses ha ekonomi till att hålla tillräckligt med personal "stand by" för att organisera ordnade utrymningar inom rimlig tid. Något som kanske i än större grad berör järnvägen än tunnelbanan. Jag har full förståelse för att folk spontanevakuerar om man blir sittande i timmesvis mitt inne i Stockholm utan något som helst besked om vad som skall ske.SouthernCross88au skrev: Jag förstår faktiskt inte människorna på tåget här. De bara bryter reglerna och självmant öppnar dörrarna? Är det ett anarkisktiskt samhälle vi lever i här? Förr i tiden hörde man aldrig talas om någonting liknande. Jag kommer ihåg strömavbrott under 80-talet då tåg utrymdes med hjälp av trafikpersonal och liknande - inte på eget bevåg.
Re: T-banestopp och spontanutrymning av tåg
Dock finns det ju även på järnvägen en trafikledning som ibland gärna vill allt annat än att bita i det sura äpplet och evakuera 

-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: T-banestopp och spontanutrymning av tåg
Kanske naiv fråga men hade man inte kunnat köra tåget sakta på sikt in till närmsta station ?daniel_s skrev:Dock finns det ju även på järnvägen en trafikledning som ibland gärna vill allt annat än att bita i det sura äpplet och evakuera
Re: T-banestopp och spontanutrymning av tåg
Mja, antar att signalen stod i stopp och fjärrmanöversystemet fungerade inte. I tunnelbanan innebär detta att växelläget måste kontrolleras på plats av signal- eller trafikledningspersonal innan tåget får passera.Lennart Petersen skrev: Kanske naiv fråga men hade man inte kunnat köra tåget sakta på sikt in till närmsta station ?