T-banestopp och spontanutrymning av tåg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

T-banestopp och spontanutrymning av tåg

Inlägg av LÅ1 »

I går var det två timmars totalstopp på grön T-bana under kvällsrusningen. Tågen uppmanades tydligen att köra fram till närmaste station och stanna där. Men en del tåg blev ändå kvar på linjen. Bland annat ett södergående tåg på Skanstullsbron. Kan det varit så att tågen inte fick passera växlar, och därför inte kunde köra fram till Gullmarsplan?

Passagerarna tröttnade på att vänta när ingen tidsuppskattning kunde ges så de spontanutrymde tåget, vilket förstås är otillåtet.

Hur många tåg kunde inte komma intill en perrong? Hann man påbörja ordnad utrymning av tåg som blivit fast på olyckliga ställen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
SouthernCross88au

Re: T-banestopp och spontanutrymning av tåg

Inlägg av SouthernCross88au »

LÅ1 skrev:I går var det två timmars totalstopp på grön T-bana under kvällsrusningen. Tågen uppmanades tydligen att köra fram till närmaste station och stanna där. Men en del tåg blev ändå kvar på linjen. Bland annat ett södergående tåg på Skanstullsbron. Kan det varit så att tågen inte fick passera växlar, och därför inte kunde köra fram till Gullmarsplan?

Passagerarna tröttnade på att vänta när ingen tidsuppskattning kunde ges så de spontanutrymde tåget, vilket förstås är otillåtet.

Hur många tåg kunde inte komma intill en perrong? Hann man påbörja ordnad utrymning av tåg som blivit fast på olyckliga ställen?
Jag förstår faktiskt inte människorna på tåget här. De bara bryter reglerna och självmant öppnar dörrarna? Är det ett anarkisktiskt samhälle vi lever i här? Förr i tiden hörde man aldrig talas om någonting liknande. Jag kommer ihåg strömavbrott under 80-talet då tåg utrymdes med hjälp av trafikpersonal och liknande - inte på eget bevåg.

Förstår inte folk att det finns en strömskena och att den är farlig? Det är konstigt att det inte händer flera olyckor i det här samhället som folk beter sig.
TKO

Inlägg av TKO »

SouthernCross88au skrev:
LÅ1 skrev:I går var det två timmars totalstopp på grön T-bana under kvällsrusningen. Tågen uppmanades tydligen att köra fram till närmaste station och stanna där. Men en del tåg blev ändå kvar på linjen. Bland annat ett södergående tåg på Skanstullsbron. Kan det varit så att tågen inte fick passera växlar, och därför inte kunde köra fram till Gullmarsplan?

Jag förstår faktiskt inte människorna på tåget här. De bara bryter reglerna och självmant öppnar dörrarna? Är det ett anarkisktiskt samhälle vi lever i här? Förr i tiden hörde man aldrig talas om någonting liknande. Jag kommer ihåg strömavbrott under 80-talet då tåg utrymdes med hjälp av trafikpersonal och liknande - inte på eget bevåg.

Förstår inte folk att det finns en strömskena och att den är farlig? Det är konstigt att det inte händer flera olyckor i det här samhället som folk beter sig.
Jag har full förståelse för att man inte väntar i timmar på att MTR skall organisera en utrymning.
Och nu är det säkert någon som slår mej hårt i huvudet för att jag påtalar det uppenbara: Med den utformning strömskenan har vid Stockholms tunnelbana vill det rätt mycket till om det skall uppstå beröringsskador.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

SouthernCross88au skrev: Jag förstår faktiskt inte människorna på tåget här. De bara bryter reglerna och självmant öppnar dörrarna? Är det ett anarkisktiskt samhälle vi lever i här? Förr i tiden hörde man aldrig talas om någonting liknande. Jag kommer ihåg strömavbrott under 80-talet då tåg utrymdes med hjälp av trafikpersonal och liknande - inte på eget bevåg.
Skillnaden mot "förr" kanske består i att dagens moderna samhälle inte anses ha ekonomi till att hålla tillräckligt med personal "stand by" för att organisera ordnade utrymningar inom rimlig tid. Något som kanske i än större grad berör järnvägen än tunnelbanan. Jag har full förståelse för att folk spontanevakuerar om man blir sittande i timmesvis mitt inne i Stockholm utan något som helst besked om vad som skall ske.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev: Och nu är det säkert någon som slår mej hårt i huvudet för att jag påtalar det uppenbara: Med den utformning strömskenan har vid Stockholms tunnelbana vill det rätt mycket till om det skall uppstå beröringsskador.
/TKO
Skenan ja, men det är lätt hänt att man trampar ned på en strömavtagare. Sen är det en viss skillnad mellan en person som är ute och går och en veritabel folksamling där egentligen ingen har koll.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Jag förstår verkligen att folk tar saken i egna händer och utfymmer tåget på egen hand. Det är oacceptabelt att man ska behöva sitta i flera timmar innan något händer. Speciellt när det inte ens går att öppna fönstren.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Trafikförvaltningen om tågutrymningen: ”Det är farligt och förbjudet”
Christian Hoffmann skrev:Beträdande av spårområdet utan tillstånd är ett brott mot ordningslagen. Det är förbjudet. Man får inte röra sig på spåren, varken när trafiken är igång eller när tågen står still.

Strömavbrottet drabbade trafikledningen, men det fanns fortfarande ström i själva strömskenan. Det är ju det som är så farligt när resenärer utrymmer ett tåg själva. I värsta fall hade det kunnat slutat väldigt illa om någon hade kommit åt den här strömskenan.
Detta påminner mig om följande nyhet:

Hundratals bussresenärer bötfällda för att inte använda bälte

Upphör lagen att gälla när tillräckligt många bryter mot den?
SouthernCross88au

Enceladus skrev:Trafikförvaltningen om tågutrymningen: ”Det är farligt och förbjudet”
Christian Hoffmann skrev:Beträdande av spårområdet utan tillstånd är ett brott mot ordningslagen. Det är förbjudet. Man får inte röra sig på spåren, varken när trafiken är igång eller när tågen står still.

Strömavbrottet drabbade trafikledningen, men det fanns fortfarande ström i själva strömskenan. Det är ju det som är så farligt när resenärer utrymmer ett tåg själva. I värsta fall hade det kunnat slutat väldigt illa om någon hade kommit åt den här strömskenan.

Är det samma fenomen som gäller då alla kör mot röd pil då de ska svänga vänster in på Regeringsgatan från Hamngatan som jag observerade idag, en lördagseftermiddag? Om alla gör en olaga sak så blir det helt plötsligt okej i många människors ögon. Det här är en olycka som väntar på att ske eftersom spårvagnarna kör i samma korsning och ska tampas med förare som kör mot röd vänsterpil över spåren. Detta är helt oacceptabelt och jag hoppas att någonting görs innan en allvarlig olycka sker.
Senast redigerad av SouthernCross88au den lördag 22 september 2018 17:20, redigerad totalt 1 gånger.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

SouthernCross88au skrev:
Enceladus skrev:Trafikförvaltningen om tågutrymningen: ”Det är farligt och förbjudet”

Är det samma fenomen som gäller då alla kör mot röd pil då de ska svänga vänster in på Regeringsgatan från Hamngatan som jag observerade idag, en lördagseftermiddag. Om alla gör en olaga sak så blir det helt plötsligt okej i många människors ögon. Det här är en olycka som väntar på att ske eftersom spårvagnarna kör i samma korsning och ska tampas med förare som kör mot röd vänsterpil över spåren. Detta är helt oacceptabelt och jag hoppas att någonting görs innan en allvarlig olycka sker.
Vad ska man göra då?
Står dessa bilar i vänstersvängningsfilen och verkligen kör mot rött, eller står de i högerfilen och får grönt och ändå svänger vänster? Såg det senare en gång när det var lång kö i vänsterfilen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
SouthernCross88au

LÅ1 skrev:
SouthernCross88au skrev:

Är det samma fenomen som gäller då alla kör mot röd pil då de ska svänga vänster in på Regeringsgatan från Hamngatan som jag observerade idag, en lördagseftermiddag? Om alla gör en olaga sak så blir det helt plötsligt okej i många människors ögon. Det här är en olycka som väntar på att ske eftersom spårvagnarna kör i samma korsning och ska tampas med förare som kör mot röd vänsterpil över spåren. Detta är helt oacceptabelt och jag hoppas att någonting görs innan en allvarlig olycka sker.
Vad ska man göra då?
Står dessa bilar i vänstersvängningsfilen och verkligen kör mot rött, eller står de i högerfilen och får grönt och ändå svänger vänster? Såg det senare en gång när det var lång kö i vänsterfilen.
Situationen var enligt det jag har beskrivit ovan. Jag vet inte om det beror på otydliga signaler eller vägmarkeringar men någonting måste i alla fall göras. Jag tror också att del av det är en för kort grönfas för de vänstersvängande som skapar lång kö och irritation.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Claes Thure Moberg skrev:
SouthernCross88au skrev: Jag förstår faktiskt inte människorna på tåget här. De bara bryter reglerna och självmant öppnar dörrarna? Är det ett anarkisktiskt samhälle vi lever i här? Förr i tiden hörde man aldrig talas om någonting liknande. Jag kommer ihåg strömavbrott under 80-talet då tåg utrymdes med hjälp av trafikpersonal och liknande - inte på eget bevåg.
Skillnaden mot "förr" kanske består i att dagens moderna samhälle inte anses ha ekonomi till att hålla tillräckligt med personal "stand by" för att organisera ordnade utrymningar inom rimlig tid. Något som kanske i än större grad berör järnvägen än tunnelbanan. Jag har full förståelse för att folk spontanevakuerar om man blir sittande i timmesvis mitt inne i Stockholm utan något som helst besked om vad som skall ske.
Dock, finns det ju personal på varje tåg på järnvägen, som var för sig då får organisera en evakuering. Är detta lite driftiga människor, så händer det nått också, men tyvärr sitter ju många handfallna och bara väntar på att bli uppringda.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Dock finns det ju även på järnvägen en trafikledning som ibland gärna vill allt annat än att bita i det sura äpplet och evakuera :wink:
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev:Dock finns det ju även på järnvägen en trafikledning som ibland gärna vill allt annat än att bita i det sura äpplet och evakuera :wink:
Kanske naiv fråga men hade man inte kunnat köra tåget sakta på sikt in till närmsta station ?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev: Kanske naiv fråga men hade man inte kunnat köra tåget sakta på sikt in till närmsta station ?
Mja, antar att signalen stod i stopp och fjärrmanöversystemet fungerade inte. I tunnelbanan innebär detta att växelläget måste kontrolleras på plats av signal- eller trafikledningspersonal innan tåget får passera.
Skriv svar