Taxibil attackerade spårvagn på Nybroplan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Taxibil attackerade spårvagn på Nybroplan
Igår krockade tydligen en taxi och en spårvagn på Nybroplan under den bilfria city-dagen. Man hoppas det gick bra för alla inblandade. Jag får lätt att tro att felet låg hos taxibilen. Man undrar jämt i sådana här situationer hur detta faktiskt händer. Hur lång tid tar det att reparera spårvagnen och var det mycket skador? Körs ett av omloppen med ytterligare en buss nu?
Re: Taxibil attackerade spårvagn på Nybroplan
Har svårt att se att taxibilen gjorde något fel, eventuellt kan föraren av taxibilen gjort något fel. Det är föraren som är ansvarig inte fordonet, i alla fall när det gäller fordon som framförs av en person. Visa kan anse att skillnaden är oviktig men om man tänker till lite så inser man att det finns en betydande skillnad.
Jag tror nog att de allra flesta inser att med "taxibilen" i det här fallet betyder ungefär taxibilens framfart eller liknande, och att detta styrs av dess förare, inte av taxibilen själv.SouthernCross88au skrev:... Jag får lätt att tro att felet låg hos taxibilen....
Frågan är om taxibilen blev insläppt i den "stängda zonen" för att den hade färdtjänst, så att olyckan inträffade där Hamngatan börjar, eller om taxin (ja, ja, föraren) försökte smita in i den "stängda zonen" genom att köra genom hållplatsområdet.
Om inte spårvagnen (föraren) körde rätt in i en stillastående taxi, eller körde mot rött/stoppsignal så är väl sannolikheten stor att det vara taxin som inte lämnade fri väg.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Stefan Widén
Olyckan inträffade före hållplatsen i riktning mot Tce. Det var köer för bilarna som bara kunde köra upp Birger Jarlsgatan och denna taxiförare försökte sig på en fuling att antingen försöka köra genom hållplatsen i hopp om att komma förbi köerna eller ännu mer troligt att göra en U sväng och köra strandvägen ut mot Djurgårdsbron. Oavsett så är det enkelriktat där han tänkte köra in. Så jag gillar rubriken i tråden. Det långa stoppet berodde väl på att det tog lång tid att förklara sig för polisen.
Vagnen fixades av nattmontören och var klar för trafik dagen efter.
Stefan
Vagnen fixades av nattmontören och var klar för trafik dagen efter.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Så är det säkert men vilka ordval man väljer är viktigare än många tror. Att syfta på att fordonet orsakade olyckan betyder att man anser att föraren inte hade något ansvar. I flertalet av trafikolyckorna är det föraren som är skyldig, inte fordonet.LÅ1 skrev:Jag tror nog att de allra flesta inser att med "taxibilen" i det här fallet betyder ungefär taxibilens framfart eller liknande, och att detta styrs av dess förare, inte av taxibilen själv.SouthernCross88au skrev:... Jag får lätt att tro att felet låg hos taxibilen....
Fast snart så kan ju faktiskt taxibilen vara skyldig. Det skall bli intressant att se hur man straffar en självkörande taxibil som beter sig illa i trafiken...

Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Framtiden vet vi inget om. Idag är det dock så att det är en person som gör ett val.Odd skrev:Fast snart så kan ju faktiskt taxibilen vara skyldig. Det skall bli intressant att se hur man straffar en självkörande taxibil som beter sig illa i trafiken...
-
Jag förstår så klart att det är taxichauffören som är den som har gjort fel, om det nu var så, och inte bilen själv som har fått en egen vilja.BSB101 skrev:Så är det säkert men vilka ordval man väljer är viktigare än många tror. Att syfta på att fordonet orsakade olyckan betyder att man anser att föraren inte hade något ansvar. I flertalet av trafikolyckorna är det föraren som är skyldig, inte fordonet.LÅ1 skrev:Jag tror nog att de allra flesta inser att med "taxibilen" i det här fallet betyder ungefär taxibilens framfart eller liknande, och att detta styrs av dess förare, inte av taxibilen själv.SouthernCross88au skrev:... Jag får lätt att tro att felet låg hos taxibilen....
Det var lite med anledning av respekt för de inblandade i olyckan som jag valde att säga "taxibilen" och "spårvagnen" istället för "taxichauffören" och "spårvagnsföraren". Jag visste inte om det hade gått bra för alla, därav ordvalet.
Sedan gör jag ju poängen att den som körde taxin antagligen bar mer ansvar för olyckan än spårvagnschauffören.
Så jag förstår inte riktigt varför du klyver hår för.
I alla fall var det bra att det slutade lyckligt och att spårvagnen är lagad. Förhoppningsvis har taxichauffören lärt sig något.
Men har inte det som Odd säger redan hänt? En taxibil körde ihjäl en cyklist i USA. Fast det kanske blir än viktigare för framtiden att skilja på en taxibil som hittar på något och en taxibil vars förare hittar på något? Hur straffar man en taxibil? Ett studiebesök på Gladökvarn?BSB101 skrev:Framtiden vet vi inget om. Idag är det dock så att det är en person som gör ett val.Odd skrev:Fast snart så kan ju faktiskt taxibilen vara skyldig. Det skall bli intressant att se hur man straffar en självkörande taxibil som beter sig illa i trafiken...
/218
Livstids trestegsautentifiering och ständiga uppdateringar?218 skrev:Men har inte det som Odd säger redan hänt? En taxibil körde ihjäl en cyklist i USA. Fast det kanske blir än viktigare för framtiden att skilja på en taxibil som hittar på något och en taxibil vars förare hittar på något? Hur straffar man en taxibil? Ett studiebesök på Gladökvarn?
/218
Samtidigt var det nog inte taxiföraren som krockade. Men vederbörande var kanske skyldig till krocken. Hade taxiföraren krockat med spårvagnen så hade han a) behövt gå ut ur taxin och b) troligen inte mått så bra. Om han inte bara hade gått in i den.
Professionell tyckare
-
Helt korrekt analys. Föraren bör ha tryckt på en padel varefter taxibilen attackerade spårvagnen. Fast behöver vi ha sådana här hårklyverier ? Alla läskunniga borde ju ha förstått händelseförloppet redan från rubriken.Kantorn skrev:Samtidigt var det nog inte taxiföraren som krockade. Men vederbörande var kanske skyldig till krocken. Hade taxiföraren krockat med spårvagnen så hade han a) behövt gå ut ur taxin och b) troligen inte mått så bra. Om han inte bara hade gått in i den.
Rent spontant så känns ju den här tråden som ett rejält lågvattenmärke på detta Forum. Tyvärr vet jag att det finns många fler.
Man kan ju tro att det är dagisbarn som skriver, men vad jag förstår är det vuxna intelligenta människor.
Skärpning, man skäms ju att ens behöva läsa sånt dravel.
Man kan ju tro att det är dagisbarn som skriver, men vad jag förstår är det vuxna intelligenta människor.
-
Konstig kommentar. Jag tog upp ämnet eftersom jag hade hört om händelsen och ville veta om alla inblandade var okey och om spårvagnen fick mycket skador och om det påverkade trafiken på något sätt. Det var inte jag som började diskutera om bilar eller förare är de som orsakar olyckor.leifd skrev:Rent spontant så känns ju den här tråden som ett rejält lågvattenmärke på detta Forum. Tyvärr vet jag att det finns många fler.
Det känns som din kommentar här är det verkliga lågvattenmärket.
Nej, jag blir trött på hårklyverier. Därför sa jag emot. Förlåt.SouthernCross88au skrev:Konstig kommentar. Jag tog upp ämnet eftersom jag hade hört om händelsen och ville veta om alla inblandade var okey och om spårvagnen fick mycket skador och om det påverkade trafiken på något sätt. Det var inte jag som började diskutera om bilar eller förare är de som orsakar olyckor.leifd skrev:Rent spontant så känns ju den här tråden som ett rejält lågvattenmärke på detta Forum. Tyvärr vet jag att det finns många fler.
Professionell tyckare
-
Ingen fara.Kantorn skrev:Nej, jag blir trött på hårklyverier. Därför sa jag emot. Förlåt.SouthernCross88au skrev:Konstig kommentar. Jag tog upp ämnet eftersom jag hade hört om händelsen och ville veta om alla inblandade var okey och om spårvagnen fick mycket skador och om det påverkade trafiken på något sätt. Det var inte jag som började diskutera om bilar eller förare är de som orsakar olyckor.leifd skrev:Rent spontant så känns ju den här tråden som ett rejält lågvattenmärke på detta Forum. Tyvärr vet jag att det finns många fler.

-
Men det var alltså inget fel på din trådstart och inte heller på rubriken, den var lätt att förstå.SouthernCross88au skrev:Konstig kommentar. Jag tog upp ämnet eftersom jag hade hört om händelsen och ville veta om alla inblandade var okey och om spårvagnen fick mycket skador och om det påverkade trafiken på något sätt. Det var inte jag som började diskutera om bilar eller förare är de som orsakar olyckor.leifd skrev:Rent spontant så känns ju den här tråden som ett rejält lågvattenmärke på detta Forum. Tyvärr vet jag att det finns många fler.
Ja om det hade stannat vid det och inte övergått i larvigt hårklyveri, så hade det väl varit bra.SouthernCross88au skrev:Konstig kommentar. Jag tog upp ämnet eftersom jag hade hört om händelsen och ville veta om alla inblandade var okey och om spårvagnen fick mycket skador och om det påverkade trafiken på något sätt. Det var inte jag som började diskutera om bilar eller förare är de som orsakar olyckor.leifd skrev:Rent spontant så känns ju den här tråden som ett rejält lågvattenmärke på detta Forum. Tyvärr vet jag att det finns många fler.
Men vissa måste ju tydligen hålla på så, vilket jag nog tycker du borde insett att jag syftade på.
Ja om det hade stannat vid det och inte övergått i larvigt hårklyveri, så hade det väl varit bra.SouthernCross88au skrev:Konstig kommentar. Jag tog upp ämnet eftersom jag hade hört om händelsen och ville veta om alla inblandade var okey och om spårvagnen fick mycket skador och om det påverkade trafiken på något sätt. Det var inte jag som började diskutera om bilar eller förare är de som orsakar olyckor.leifd skrev:Rent spontant så känns ju den här tråden som ett rejält lågvattenmärke på detta Forum. Tyvärr vet jag att det finns många fler.
Men vissa måste ju tydligen hålla på så, vilket jag nog tycker du borde insett att jag syftade på.
leifd skrev:Ja om det hade stannat vid det och inte övergått i larvigt hårklyveri, så hade det väl varit bra.SouthernCross88au skrev:Konstig kommentar. Jag tog upp ämnet eftersom jag hade hört om händelsen och ville veta om alla inblandade var okey och om spårvagnen fick mycket skador och om det påverkade trafiken på något sätt. Det var inte jag som började diskutera om bilar eller förare är de som orsakar olyckor.leifd skrev:Rent spontant så känns ju den här tråden som ett rejält lågvattenmärke på detta Forum. Tyvärr vet jag att det finns många fler.
Jag håller som vanligt med Leif. Även om jag som AIK:are har lite svårt för norrköpingsbor just nu!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!