Närtåg i Helsingforsregionen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Närtåg i Helsingforsregionen
Samkommunen Helsingforsregionens Trafik (HRT) har offentliggjort de sju företag som är med och tävlar om trafikeringskontraktet för Helsingforsregionens kortväga närtåg, dvs Ringbanans tåg samt närtågen på sträckorna Helsingfors–Kervo och Helsingfors–Sjundeå. Dessa företag är VR-Group Ab, SJ AB, Arriva Sverige AB, MTR Nordic AB, Transdev Sverige AB, First Rail Holdings och The Go-Ahead Group plc.
Det är meningen att anbudstävlingen ska avslutas i april 2020 och att den eventuella nya operatören inleder sin verksamhet sommaren 2021. Trafikeringskontraktet är tioårigt.
Detta är första gången som passagerartågtrafik upphandlas i konkurrens i Finland.
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/08/ ... nen-mycket
Det är meningen att anbudstävlingen ska avslutas i april 2020 och att den eventuella nya operatören inleder sin verksamhet sommaren 2021. Trafikeringskontraktet är tioårigt.
Detta är första gången som passagerartågtrafik upphandlas i konkurrens i Finland.
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/08/ ... nen-mycket
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Närtåg i Helsingforsregionen
Utan att på något sätt anmärka på ovanstående inlägg så reagerade jag, som språkligt intresserad, på ordet "närtåg". Är det ett etablerat begrepp i finlandssvenskan? VR använder det i alla fall på sin sajt:
https://www.vr.fi/cs/vr/sv/lahijunat_se
Begreppet regionaltåg verkar också existera
https://www.vr.fi/cs/vr/sv/taajamajunat_se
Jag frågar naturligtvis eftersom jag är intresserad av hur begreppen ovan förhåller sig till de begrepp som vanligtvis används i Sverige:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Regionalt%C3%A5g
Återigen, jag frågar av intresse och inte på något sätt för att anmärka. I YLE-länken ovan används faktiskt ordet "lokaltåg" istället.
https://www.vr.fi/cs/vr/sv/lahijunat_se
Begreppet regionaltåg verkar också existera
https://www.vr.fi/cs/vr/sv/taajamajunat_se
Jag frågar naturligtvis eftersom jag är intresserad av hur begreppen ovan förhåller sig till de begrepp som vanligtvis används i Sverige:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Regionalt%C3%A5g
Återigen, jag frågar av intresse och inte på något sätt för att anmärka. I YLE-länken ovan används faktiskt ordet "lokaltåg" istället.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
- Inlägg: 3128
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Närtåg i Helsingforsregionen
Det förefaller som att begreppet närtåg används för lokaltrafiken runt Helsingfors och motsvarar då ungefär Stockholms pendeltåg.
Re: Närtåg i Helsingforsregionen
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Närtåg i Helsingforsregionen
Då kan man ju tänka sig att det finns ett motsatt begrepp fjärrtåg... Och det finns det ju faktiskt!Lennart Petersen skrev:Det förefaller som att begreppet närtåg används för lokaltrafiken runt Helsingfors och motsvarar då ungefär Stockholms pendeltåg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Närtåg i Helsingforsregionen
Det verkar som om det är I, K, N, P och Z-tågen som omfattas av upphandlingen.
Eller skall "tågen mellan Helsingfors och Sjundeå" tolkas så att även A, E, U och L-tågen ingår, fast dom vänder före Sjundeå?
Och är det redan idag separat vagnpark för de linjer som ingår i upphandlingen och de linjer som tillsvidare blir kvar hos statsjärnvägarna utan upphandling?
funderar
Thomas K Ohlsson
Eller skall "tågen mellan Helsingfors och Sjundeå" tolkas så att även A, E, U och L-tågen ingår, fast dom vänder före Sjundeå?
Och är det redan idag separat vagnpark för de linjer som ingår i upphandlingen och de linjer som tillsvidare blir kvar hos statsjärnvägarna utan upphandling?
funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Närtåg i Helsingforsregionen
Närtågstrafiken i Helsingfors har ett väldigt bra utbud i förhållande till antalet resenärer. Även om MTR tar över trafiken så lär kundnöjdheten hamna på samma nivå som Stockholms tunnelbana snarare än Stockholms pendeltåg.
Re: Närtåg i Helsingforsregionen
Men hur är det med nattrafiken??????????????????????????????????????????Enceladus skrev:Närtågstrafiken i Helsingfors har ett väldigt bra utbud i förhållande till antalet resenärer. Även om MTR tar över trafiken så lär kundnöjdheten hamna på samma nivå som Stockholms tunnelbana snarare än Stockholms pendeltåg.
Auditoriet väntar otåligt på att få ett svar angående denna den mest angelägna av frågor...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Närtåg i Helsingforsregionen
För att få ett auktoritativt uttalande i frågan vände jag mig till Finlands statliga Institut för de inhemska språken (Kotimaisten Kielten Keskus)Lennart Petersen skrev:Det förefaller som att begreppet närtåg används för lokaltrafiken runt Helsingfors och motsvarar då ungefär Stockholms pendeltåg.
https://www.sprakinstitutet.fi/sv
och fick följande svar:
YLE har alltså använt den korrekta benämningen, och inte VR (trådstartaren är givetvis frikänd då hen endast använde samma namnskick som VR).Institutet för de inhemska språken/Kotimaisten Kielten Keskus skrev: Ordet närtåg är en finlandism och är antagligen en direktöversättning av finskans lähijuna. Vi rekommenderar att ordet lokaltåg ska användas också här i Finland.
https://www.hsl.fi/sv/nyheter/2018/hrt- ... iken-15445
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Närtåg i Helsingforsregionen
Ett tips till kollektivtrafikmyndigheterna i Mälardalen:
VR skrev:Träskända hör till VR:s närtrafikområde, men ligger mitt i HRT-området. För att resandet ska vara så enkelt som möjligt kan du från och med den 1 januari 2018 resa mellan Träskända och stationerna i HRT-området med både HRT:s och VR:s biljetter.
Re: Närtåg i Helsingforsregionen
Nattrafik på helger men inte vardagar (dock slutar trafiken 01 och börjar 04), därav jämförelsen med Stockholms tunnelbana. Mer imponerande är kanske den täta trafiken under större delen av dygnet.TKO skrev:Men hur är det med nattrafiken??????????????????????????????????????????Enceladus skrev:Närtågstrafiken i Helsingfors har ett väldigt bra utbud i förhållande till antalet resenärer. Även om MTR tar över trafiken så lär kundnöjdheten hamna på samma nivå som Stockholms tunnelbana snarare än Stockholms pendeltåg.
Auditoriet väntar otåligt på att få ett svar angående denna den mest angelägna av frågor...
/TKO
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Närtåg i Helsingforsregionen
Svenskan i Finland påverkas naturligt nog av finskan. Många begrepp översätts från finska snarare än man tar över benämningar från Sverige. På finska verkar det heta "lähijuna". Enligt google translate betyder "lähi" just "nära" så det är väl direkt översatt. På engelska, däremot, använder man "Commuter train". Ser på kartan att begreppet "resområde" också används. Skulle väl inte heta så i Sverige.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Närtåg i Helsingforsregionen
Ja, det var det jag försökte påpeka här ovan. Se vidare uttalandet från Finlands Institut för de inhemska språken/Kotimaisten Kielten Keskus.Anders Hanquist skrev:Svenskan i Finland påverkas naturligt nog av finskan. Många begrepp översätts från finska snarare än man tar över benämningar från Sverige. På finska verkar det heta "lähijuna". Enligt google translate betyder "lähi" just "nära" så det är väl direkt översatt. På engelska, däremot, använder man "Commuter train". Ser på kartan att begreppet "resområde" också används. Skulle väl inte heta så i Sverige.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
- Inlägg: 3128
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Närtåg i Helsingforsregionen
Men det uttalandet är ju bara en rekommendation. För lika lite som i Sverige finns det väl lag i Finland som reglerar exakt språkbruk så VR torde väl ha frihet att kalla tågen för vad man vill. Det torde ju gå rätt bra för gemene man att förstå vad som menas med närtåg. Men just VR har sina lustigher i språken, söker man i tidtabellen måste man använda svenska eller finska stationsnamn beroende på vilket språk man använder. Söker man på Helsinki på den svenska bokningssidan så finns inte Helsinki, och den finska vill inte kännas vid t.ex Tammerfors eller Åbo. Stor skillnad mot t.ex bahn.de som kan ge förslag för stationer på flera språk om det finns alternativa stavningar.dr Cassandra Nojdh skrev: Ja, det var det jag försökte påpeka här ovan. Se vidare uttalandet från Finlands Institut för de inhemska språken/Kotimaisten Kielten Keskus.
Re: Närtåg i Helsingforsregionen
Alla närtåg på Kustbanan ingår i upphandlingen, dvs Y, U, L, E och A.TKO skrev:Det verkar som om det är I, K, N, P och Z-tågen som omfattas av upphandlingen.
Eller skall "tågen mellan Helsingfors och Sjundeå" tolkas så att även A, E, U och L-tågen ingår, fast dom vänder före Sjundeå?
Och är det redan idag separat vagnpark för de linjer som ingår i upphandlingen och de linjer som tillsvidare blir kvar hos statsjärnvägarna utan upphandling?
Vad gäller vagnparken så används det idag uteslutande Sm5-tåg i de tågturer som är upphandlade av HRT. Sm5-tågen ägs av städerna Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla via aktiebolaget Huvudstadsregionens Vagnpark Ab. I långväga närtåg till Riihimäki, Tammerfors och Lahtis används VR-ägda Sm4- och Sm2-tåg.
Re: Närtåg i Helsingforsregionen
Ordet närtåg är ett vedertaget begrepp inom järnvägssammanhang i Finland och något som även HRT använder. Det vad Institutet för de inhemska språken rekommenderar är sedan som sagt en sak för sig.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Närtåg i Helsingforsregionen
Jag tror nog att det står klart för de flesta att uttalandet "bara" är en rekommendation. Någon språkpolis finns inte i demokratiska länder. Folk får väl säga vad de vill (se vidare "Grallimatik" av Tage Danielsson). Drar man ut den åsikten i absurdum behövs ju ingen språkvård alls (under tiden fram till en bit in på 1800-talet fanns inget normerat skriftspråk alls, varken i Finland eller i Sverige). I Finland tar man uppenbarligen språkvården på större allvar eftersom Finlands Riksdag stiftat en lag som inrättar ett statligt språkvårdsinstitut, även om detta förstås "bara" avger rekommendationer. I Sverige saknar vi detta, här har uppgiften anförtrotts åt en viss akademi, även om den förefaller rätt skadskjuten fn.Lennart Petersen skrev:Men det uttalandet är ju bara en rekommendation. För lika lite som i Sverige finns det väl lag i Finland som reglerar exakt språkbruk så VR torde väl ha frihet att kalla tågen för vad man vill. Det torde ju gå rätt bra för gemene man att förstå vad som menas med närtåg. Men just VR har sina lustigher i språken, söker man i tidtabellen måste man använda svenska eller finska stationsnamn beroende på vilket språk man använder. Söker man på Helsinki på den svenska bokningssidan så finns inte Helsinki, och den finska vill inte kännas vid t.ex Tammerfors eller Åbo. Stor skillnad mot t.ex bahn.de som kan ge förslag för stationer på flera språk om det finns alternativa stavningar.dr Cassandra Nojdh skrev: Ja, det var det jag försökte påpeka här ovan. Se vidare uttalandet från Finlands Institut för de inhemska språken/Kotimaisten Kielten Keskus.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den fredag 31 augusti 2018 21:04, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Närtåg i Helsingforsregionen
Jaha ja, det är "som sagt en sak för sig" tydligen. Då kan man ju fråga sig varför Finlands Riksdag överhuvud taget inrättat ett statligt språkvårdsinstitut:indigirka skrev:Ordet närtåg är ett vedertaget begrepp inom järnvägssammanhang i Finland och något som även HRT använder. Det vad Institutet för de inhemska språken rekommenderar är sedan som sagt en sak för sig.
http://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2011/20111403
Man skulle ju kunna tycka att ett statligt företag som VR skulle använda det korrekta ordet, men det är klart - de flesta i ledande ställning där har väl finska som modersmål, och då blir det enklare att att direktöversätta lähijuna. YLE klarar i alla fall av detta.
Ordet finns fö. varken i den Stora finsk-svenska ordboken
https://www.sprakinstitutet.fi/sv/ordbo ... a_ordboken
eller i den Finlandssvenska ordboken
https://www.sprakinstitutet.fi/sv/ordbo ... nsk_ordbok
även om den förstnämnda tillåter översättningen "tåg i närtrafik"
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den fredag 31 augusti 2018 22:24, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Närtåg i Helsingforsregionen
Varför det heter "pendeltåg" i Stockholms län är kanske en än mer intressant fråga. Det var ju länge en inofficiell benämning som motarbetades av pendeltågstrafiken egen chef på SL. Tidtabellerna laborerade med begrepp som "förortståg" eller "lokaltåg", men "folket" och pressen sa/skrev "pendeltåg". När chefen sedan gick i pension så dröjde det bara något år innan det plötsligt stod "Pendeltåg" på tidtabellshäftena. Så sådana begrepp kan bero på enskilda personers vilja.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Närtåg i Helsingforsregionen
Och den där "chefen" - vem var det? Det var väl inte allas vår Helge B? Tågtrafiken skulle ju bedrivas "tunnelbanemässigt" hette det, och tunnelbanor, det visste Helge vad det var. Enligt Akademiens (ni vet vilken...) Svensk Ordbok är ordet "pendeltåg" belagt sedan 1958, "lokaltåg" redan från 1883.Anders Hanquist skrev:Varför det heter "pendeltåg" i Stockholms län är kanske en än mer intressant fråga. Det var ju länge en inofficiell benämning som motarbetades av pendeltågstrafiken egen chef på SL. Tidtabellerna laborerade med begrepp som "förortståg" eller "lokaltåg", men "folket" och pressen sa/skrev "pendeltåg". När chefen sedan gick i pension så dröjde det bara något år innan det plötsligt stod "Pendeltåg" på tidtabellshäftena. Så sådana begrepp kan bero på enskilda personers vilja.
Man kan ju vända sig till obskyra källor som wikipedia (där vem som helst kan påstå vad som helst, med den fromma förhoppningen att tokigheter korrigerar sig praktiskt taget själv - åtminstone på lång sikt).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pendelt%C3%A5g
Och ta mig tusan, står det inte såhär i wikipedia-artikeln: "På finlandssvenska kallas liknande system närtåg och även närtrafik i stället för pendeltåg, främst i huvudstadsregionen."
Jag tror nästan att jag ska skriva till någonting där, kanske.....
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".