Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stockholm skulle säkert kunna byggs en helt separat tunnelbana, men det vore ju ingen bra idé. Att bygga en gren av landstingets tunnelbana är inget Stockholm kan göra. Men signaturen Enceladus är ju inte särskilt intresserad av att uttrycka sig sakligt, det vet vi sedan länge.
Västra Skogen ska få en ny tunnelbaneuppgång, vilket diskuteras i tråden med liknande namn. Visserligen är landstinget med på noterna, men det är kommunen/byggbolagen som står för investeringen. Landstinget skulle förmodligen inte heller tacka nej till en förlängning av tunnelbanan om en sådan skulle erbjudas av en kommun.
Signaturen 'Enceladus' vill som vanligt att de som desperat försöker lösa sin bostadssituation ska betala för de kolleltiva nyttigheterna. Omvänd Robin Hood-politik?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
1 skrev:Låten oss dock icke förglömma att det i SLL Trafiknämnden sitter en ledamot, Mats Arkhem, vilken aspirerar på att efter valet överta rollen som Trafiklandstingsråd och äntligen få stopp på pengaslöseriet på "störande och fula" trafikprojekt.
02x.jpg
Och visst är det väl lite spännande att få en ledare som insett att det är dags att fasa ut 1800-talsteknik i form av spårgående fordon med usel kapacitet och miljönytta samt ersätta dem med 2000-talets moderna super-bussar. Bussar vilka dessutom kan drivas med elektricitet. Eftersom bussförare är en bristvara kan man dessutom utföra alla dessa persontransporter med självkörande fordon! Möjligheterna är oändliga.
03x.jpg
Hälsningar / fascinerad Lena
"Ein Volk ohne Führer" - är det kanske SD:s nya slagord?
(Naturligtvis avser jag självkörande fordon - inget annat...)
Det går inte så bra för SD i Stockholms kommun. Det finns många orsaker till detta, men partiets inställning till spårbunden kollektivtrafik strör bara salt i såret. Den nya vallagen innebär dock att det nu finns en spärr på tre procent, vilket innebär att Fi och KD hänger löst. För kommuner utan valkretsindelning ligger spärren på två procent, vilket ger kommunerna viss möjlighet till manipulering, men den har dessvärre inte utnyttjats här.
Enceladus skrev:För kommuner utan valkretsindelning ligger spärren på två procent, vilket ger kommunerna viss möjlighet till manipulering, men den har dessvärre inte utnyttjats här.
Manipulering är ett starkt ord men om en kommun av Stockholms storlek endast skulle ha en valkrets skulle det vara när att använda m-ordet. Detta då båda största blocken har partier som ligger på gränsen för att komma in.
Hur lever Spårväg City upp till rekommendationerna?
VTI skrev:Spårvagnar och bussar vid samma plattform bör undvikas av flera skäl. Dels blir hållplatsen mycket lång eftersom bussar och spårvagnar har olika instegshöjd, vilket kräver skilda plattformshöjder, alltså två plattformar i rad, förenade med en ramp. Dels bryts spåranläggningen, särskilt slitytan, snabbt ned av busstrafiken.
Hur lever Spårväg City upp till rekommendationerna?
VTI skrev:Spårvagnar och bussar vid samma plattform bör undvikas av flera skäl. Dels blir hållplatsen mycket lång eftersom bussar och spårvagnar har olika instegshöjd, vilket kräver skilda plattformshöjder, alltså två plattformar i rad, förenade med en ramp. Dels bryts spåranläggningen, särskilt slitytan, snabbt ned av busstrafiken.
Vad menar VTI med "bryts spåranläggningen, särskilt slitytan, snabbt ner av busstrafiken"? Vilken "slityta"?
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Hur lever Spårväg City upp till rekommendationerna?
VTI skrev:Spårvagnar och bussar vid samma plattform bör undvikas av flera skäl. Dels blir hållplatsen mycket lång eftersom bussar och spårvagnar har olika instegshöjd, vilket kräver skilda plattformshöjder, alltså två plattformar i rad, förenade med en ramp. Dels bryts spåranläggningen, särskilt slitytan, snabbt ned av busstrafiken.
Vad menar VTI med "bryts spåranläggningen, särskilt slitytan, snabbt ner av busstrafiken"? Vilken "slityta"?
TKO skrev:Vad menar VTI med "bryts spåranläggningen, särskilt slitytan, snabbt ner av busstrafiken"? Vilken "slityta"?
undrar
Thomas K Ohlsson
Asfalten menar de väl?
Jo det tror jag med. Då kan man dels fråga sej om denna tillhör "spåranläggningen", dels busstrafiken sliter mer om det finns spårvägsspår inlagda?
Det där känns inte genomtänkt!
/TKO
Min teori är att busstrafiken sliter mer på asfalten när det finns spår i gatan. Att åka buss på Strandvägen är ingen mjuk och behaglig resa. Alternativt så drar man sig i det längsta för att reparera gatan när det finns spår i den.
Det kan inte vara bra för bussarna (heller) att bli omskakade och vibrerade. Allt som kan skakas loss gör väl det.
Jo rälerna fungerar kanske som en sorts brottanvisning i asfalten. "Gungigheten" tror jag dock mer beror på att bärlagret komprimeras av den tunga busstrafiken.
I hållplatsområden borde man kunna råda bot på detta genom att belägga körbanan med betong.
Men det bästa är naturligtvis att undvika buss- och biltrafik vid spårvägshållplatser, men då främst av andra skäl.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1 skrev:
Min teori är att busstrafiken sliter mer på asfalten när det finns spår i gatan. Att åka buss på Strandvägen är ingen mjuk och behaglig resa. Alternativt så drar man sig i det längsta för att reparera gatan när det finns spår i den.
Det kan inte vara bra för bussarna (heller) att bli omskakade och vibrerade. Allt som kan skakas loss gör väl det.
Nej. Busstrafiken sliter inte mer på asfalten när det finns spårvägsspår i gatan. Däremot märks slitaget mycket tydligare eftersom spår och asfalt slits olika. Bussarna sliter hårt även på spåranläggningen ska sägas, men den är robustare än asfalten. Och, nej, det är inte bra för bussarna med vassa stållinjaler som petar upp ur asfalten.
TKO skrev:Jo rälerna fungerar kanske som en sorts brottanvisning i asfalten. "Gungigheten" tror jag dock mer beror på att bärlagret komprimeras av den tunga busstrafiken.
I hållplatsområden borde man kunna råda bot på detta genom att belägga körbanan med betong.
Men det bästa är naturligtvis att undvika buss- och biltrafik vid spårvägshållplatser, men då främst av andra skäl.
/TKO
Det är inte någon gungighet som är besvärligt. Det är alla håligheter, potthål av olika storlekar och format.
2763 skrev:
LÅ1 skrev:
Min teori är att busstrafiken sliter mer på asfalten när det finns spår i gatan. Att åka buss på Strandvägen är ingen mjuk och behaglig resa. Alternativt så drar man sig i det längsta för att reparera gatan när det finns spår i den.
Det kan inte vara bra för bussarna (heller) att bli omskakade och vibrerade. Allt som kan skakas loss gör väl det.
Nej. Busstrafiken sliter inte mer på asfalten när det finns spårvägsspår i gatan. Däremot märks slitaget mycket tydligare eftersom spår och asfalt slits olika. Bussarna sliter hårt även på spåranläggningen ska sägas, men den är robustare än asfalten. Och, nej, det är inte bra för bussarna med vassa stållinjaler som petar upp ur asfalten.
/T
Dessa stållinjaler är väl mest till förfång för däcken. Men alla håligheter i vägbanan gör ju att inredningen skakar sönder, och sen fortsätter att vibrera även på släta vägar.
Då det visat sej att jag haft fel i alla mina antaganden om kombinationen bussar, spårvägsräler och asfalt skall jag åtminstone för närvarande avstå från vidare spekulationer!
lovar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus skrev:För kommuner utan valkretsindelning ligger spärren på två procent, vilket ger kommunerna viss möjlighet till manipulering, men den har dessvärre inte utnyttjats här.
Manipulering är ett starkt ord men om en kommun av Stockholms storlek endast skulle ha en valkrets skulle det vara när att använda m-ordet. Detta då båda största blocken har partier som ligger på gränsen för att komma in.
Spärregler är ju i grunden odemokratiska. Huddinge, en av Sveriges största kommuner, beslutade i samband med den nya vallagen att införa en valkrets.
Karl Henriksson skrev:En valkrets istället för två betyder att kommunalvalet 2018 kommer att bli så enkelt och rättvist som möjligt. Valresultatet kommer så nära som möjligt avspegla hur väljarna faktiskt lagt sina röster. Det är en seger inte bara för Kristdemokraterna utan också för demokratin.
Tack vare många småpartier som Huddingepartiet och Drevvikenpartiet är kommunen förskonad från partier med vågmästarroll. Även Lidingö har infört en valkrets, vilket innebär att fler partier kan bli representerade.
Enceladus skrev:För kommuner utan valkretsindelning ligger spärren på två procent, vilket ger kommunerna viss möjlighet till manipulering, men den har dessvärre inte utnyttjats här.
Manipulering är ett starkt ord men om en kommun av Stockholms storlek endast skulle ha en valkrets skulle det vara när att använda m-ordet. Detta då båda största blocken har partier som ligger på gränsen för att komma in.
Spärregler är ju i grunden odemokratiska. Huddinge, en av Sveriges största kommuner, beslutade i samband med den nya vallagen att införa en valkrets.
Karl Henriksson skrev:En valkrets istället för två betyder att kommunalvalet 2018 kommer att bli så enkelt och rättvist som möjligt. Valresultatet kommer så nära som möjligt avspegla hur väljarna faktiskt lagt sina röster. Det är en seger inte bara för Kristdemokraterna utan också för demokratin.
Tack vare många småpartier som Huddingepartiet och Drevvikenpartiet är kommunen förskonad från partier med vågmästarroll. Även Lidingö har infört en valkrets, vilket innebär att fler partier kan bli representerade.
Vad ditt svar har med mitt inlägg att göra har jag svårt att se men det brukar tyvärr bli ett allt vanligare kännetecken för dina inlägg. Verken Huddinge, Lidingö eller för den delen Sollentuna är av Stockholms storlek så relevansen av ditt svar är nära noll då det var Stockholms kommun diskussionen handlade om.
Gällande vågmästarpartier uppstår sådana bara när man bryr sig mer om osund blockpolitik än om medborgarnas bästa.
Stefan Widén skrev:Justerade tider för invigningen
11.00 startar allt.
11.30 går första turen
En massa politiker, TFchefer , projektform och andra speciellt inbjudna kommer att närvara.
Stefan
Ett skäl så gott som något att hålla sig därifrån då. Det där har man ju sett alldeles tillräckligt av. T.ex. när Lidingöbanan (åter)invigdes. Fast då var det visst några underhuggare som fick hålla låda, eftersom hr. trafiklandstingsrådet hade annat för sig.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus skrev:
Spärregler är ju i grunden odemokratiska. Huddinge, en av
När man har en representativ demokrati måste man på något sätt fördela mandaten så rättvist som möjligt - vilket vi då har mekanismer för. Jag kan tycka att den princip som man har i USA och Storbritannien är värre ur demokratiperspektiv än vår. De har ju för andra gången detta sekel en president som fick färre röster än sin motståndare. (Gore fick fler röster än Bush, men Bush vann "rätt delstater" som har fler elektorer).
Både i USA och Storbritannien har man enmansvalkretsar, vilket gynnar de stora partierna - något som märks inte minst med USA:s rika flora på partier i kongressen. Teoretiskt sett så kan ett parti få 49% av rösterna där utan att få ett enda mandat i parlamentet, bara det andra partiet är större i samtliga valkretsar - det är väl, om något, odemokratiskt.