Bussar trafikerar hela sträckan mellan Kungsträdgården och Skansen. Det specifika problemet på sträckan mellan Kungsträdgården och Nybroplan är något annat!Hechtwagen skrev:Mycket möjligt? Men lösningen denhär gången torde ligga i att ta bort bussarna från spårfilerna, inte bilarna från gatorna?Enceladus skrev:Säga vad man vill om Helldén, men han är en av få politiker som vågar lösa detta problem.dr Cassandra Nojdh skrev:Skulle man ge sig på sådana trafikala äventyr så gissar jag att det är sträckan Nybroplan - Hamngatan som ställer till problem. 60m dubbelvagnståg är förbannat långa! Det kan nog signaturen Roy M, som har erfarenhet både från Tvärbanan och SpårvägC vittna om.
Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg City
- Stefan Widén
Ska man köra 60 krävs det inläggningar av olika slag. Det när norra djurgårdsstaden är klar som det verkliga behovet uppstår. Men som sagt...har man några 30 och 40 vagnar kan man optimera ersättningen efter behov.
Sänkningen till 7.5 sker enligt plan. Och det är framförallt morgonrusningen det kan bli högre tryck .kanske får vi tätare trafik tidigare på morgonen...Vi väntar med glädje på utvecklingen...
Sänkningen till 7.5 sker enligt plan. Och det är framförallt morgonrusningen det kan bli högre tryck .kanske får vi tätare trafik tidigare på morgonen...Vi väntar med glädje på utvecklingen...
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
Sätt ut 335 som linje 7E.Stefan Widén skrev:Sänkningen till 7.5 sker enligt plan. Och det är framförallt morgonrusningen det kan bli högre tryck .kanske får vi tätare trafik tidigare på morgonen...Vi väntar med glädje på utvecklingen...

//Lars S
- Stefan Widén
Tanken har funnits... även att snabbrenovera 342 ( lite boggie och kosmetika... ) sen ta fram 521. Man växlar släpvagnen med motorvagnarna i säcken vid Tce ( som man gjorde när vi körde vagnarna på tvären) Det går visserligen åt 2 förare och 3 trafikbiträden.... men vad gör man inte. 521 är ju modern med låggolv så då fixar vi tillgängligheten...
Budgetvarianten är att använda 76 och 846 samt 335 alla finns i hallen... men med lite mindre kapacitet.
Stefan

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Asch, varför krångla till det med rangeringar och lågkapacitiva träburkar .... ?Stefan Widén skrev:Tanken har funnits... även att snabbrenovera 342 ( lite boggie och kosmetika... ) sen ta fram 521. Man växlar släpvagnen med motorvagnarna i säcken vid Tce ( som man gjorde när vi körde vagnarna på tvären) Det går visserligen åt 2 förare och 3 trafikbiträden.... men vad gör man inte. 521 är ju modern med låggolv så då fixar vi tillgängligheten...Budgetvarianten är att använda 76 och 846 samt 335 alla finns i hallen... men med lite mindre kapacitet. Stefan
Vi har ju styrelsemöte nu på tisdag i AGA. Jag skall ta en vända ner i vagnhallen och se om vi inte kan skrapa ihop ett gäng två-riktningsvagnar med låga insteg som vi kan multa i fyra-vagnarståg!
Hälsar Glatt / Lena
- Bilagor
-
- img429x.jpg (68.81 KiB) Visad 4831 gånger
- Stefan Widén
Sätt dem på en trailer så tursätter vi....
Går det inte att spara ett omlopp genom att vända vissa vagnar vid Skansen?Stefan Widén skrev:Sänkningen till 7.5 sker enligt plan. Och det är framförallt morgonrusningen det kan bli högre tryck .kanske får vi tätare trafik tidigare på morgonen...Vi väntar med glädje på utvecklingen...
Skulle säga att så som avstånden råkar vara, så går det inte att vinna något på det.Enceladus skrev:Går det inte att spara ett omlopp genom att vända vissa vagnar vid Skansen?Stefan Widén skrev:Sänkningen till 7.5 sker enligt plan. Och det är framförallt morgonrusningen det kan bli högre tryck .kanske får vi tätare trafik tidigare på morgonen...Vi väntar med glädje på utvecklingen...
Eftersom jag inte intuitivt förstår detta så skulle jag vilja ha lite hårda fakta som visar att man inte tjänar något på att vända vissa turer vid Skansen!
ber
Thomas K Ohlsson
ber
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
Matematik.... det är väl något för ingengören.... 
Du har en körtid från Ktg till Wau på 12 min och 2 min mellan skn och Wau
Från Wau till Ktg på 15 min och 3 min wau till Skn...
ett par minuters vändtid blir det i värja ände ...sen är det bara att börja räkna....
Tiderna är f ö hämtade från sl.se
Stefan

ett par minuters vändtid blir det i värja ände ...sen är det bara att börja räkna....
Stefan
-
Tack vare de hårda fakta som kom därefter så var det ju bara att räkna som sagt. Tur man kan det.TKO skrev:Eftersom jag inte intuitivt förstår detta så skulle jag vilja ha lite hårda fakta som visar att man inte tjänar något på att vända vissa turer vid Skansen!
ber
Thomas K Ohlsson

Det är ju ganska tajta vändtider och vi vet ju sedan tidigare i tråden att när spårvagnarna rullar som bäst så är det i 6-minuterstrafik. För att man skulle "tjäna" något på att vända vid Skansen, så med tajta vändtider krävs att en spårvagn som ligger 6 min efter en annan tur på väg mot Djurgården som vänder vid Wau, så ska den kunna tjäna totalt 12 minuter med att vända vid Skn. Så att den istället kommer 6 min före turen som vänder vid Wau. Fast körtiden mellan Skn och Wau var bara 3 minuter, vilket gör att man bara vinner 6 min ToR Skn-Wau. Med tajta vändtider hade det krävts 6 min mellan Skn och Wau för att det skulle vara möjligt att ToR tjäna de 12 min som krävs för att tjäna något på att vända vid Skn. Glasklart, eller hur!Stefan Widén skrev:Matematik.... det är väl något för ingengören....
Stefan

Tack för alla siffror!
Nu är det för sent - åtminstone för mej - att börja räkna, det får bli i morgon.
Men eftersom resandet vid hållplatserna öster om Skansen ät tämligen litet så skulle man kanske kunna tänka sej 5-minuterstrafik till Skansen där bara var tredje vagn fortsätter till Waldermarsudde? Om detta går ihop vet jag inte - ska räkna i morgon...
(Förmodligen kräver det fler vagnar än vad som finns tillgängliga...)
/TKO
Nu är det för sent - åtminstone för mej - att börja räkna, det får bli i morgon.
Men eftersom resandet vid hållplatserna öster om Skansen ät tämligen litet så skulle man kanske kunna tänka sej 5-minuterstrafik till Skansen där bara var tredje vagn fortsätter till Waldermarsudde? Om detta går ihop vet jag inte - ska räkna i morgon...
/TKO
-
Nej, idén i sig är inte så dum, men det kanske möjligen kräver fler regleringsminuter vid ändhållplatserna än vad som finns tillgängliga. Du minskar tidsavtåndet mellan turerna med något fler procentenheter än du minskar körtiderna. Dessutom tillkommer problemet med att spårvagnarna som vänder vid Wau måste "kasta bort" 4 min i onödan där, för att om de är 5 min före en vagn mot Djurgården så ska de komma 5 minuter efter en vagn som vänder vid Skansen. Däremot kan det ju vara så att den tillkommande sträckan Kungsträdgården-T-Centralen kräver mindre tid att köra än att den fullt ut kräver de två tillkommande vagnar man beställt för att trafikera den sträckan. Vilket det gör om den sträckan tar mindre än 6 minuter vid 6-minuterstrafik (5 minuter vid 5-minuterstrafik). Så det du förlorar på gungorna kan du vinna på karusellen. Jag ska inte beröva dig nöjet att räkna på detta och återkomma med resultatet, så du kan tryggt avstå från att räkna med att jag själv ger något svar.TKO skrev:Tack för alla siffror!
/TKO

PS: Ser nu att körtiderna skiljer sig något åt i respektive riktning, vilket jag inte tog hänsyn till i kalkylerna. Det justerar mina minutangivelser något. Men jag bryr mig inte om att räkna om det, eftersom principen framgår, och den är oförändrad. För att tjäna något på att vända vid Skansen måste alltså en efterföljande tur som vänder vid Skansen komma före varje tur som vänder vid Waldermarsudde. Och hänsyn till turtäthet och regleringstider måste förstås tas. Den som vill och tycker det är viktigt kan ju räkna om minutangivelserna. Jag lämnar det så.

Intressant bild från No1. En radda motorvagnar uppställda och det torde vara tredjevagnar som väntar på att kopplas till en och en till trafiktågen. Mv 43 närmast kameran (fd SS A24 nr 38x nånting vill jag minnas). Men vilket år är bilden tagen?
Jag noterar att tåget på väg mot stan körs i motorvagnen (A-änden) och att det går en manövervagn i tågets ände mot Gåshaga. Det betyder att motorvagnen ännu inte vänts och att manövervagnen måste vara en av de få som hade förarhytt i bägge ändar. På de övriga vagnarna tycks alla ha strömavtagaren, dvs A-änden, närmast Ropsten och detta tyder på tiden före 1967, innan vagnarna vändes så att A-änden kom närmast Gåshaga.
/Lars J
Jag noterar att tåget på väg mot stan körs i motorvagnen (A-änden) och att det går en manövervagn i tågets ände mot Gåshaga. Det betyder att motorvagnen ännu inte vänts och att manövervagnen måste vara en av de få som hade förarhytt i bägge ändar. På de övriga vagnarna tycks alla ha strömavtagaren, dvs A-änden, närmast Ropsten och detta tyder på tiden före 1967, innan vagnarna vändes så att A-änden kom närmast Gåshaga.
/Lars J
Att vända vid Kungsträdgården är inte aktuellt, så vi behöver inte ödsla tid på det scenariot. 
Enligt hösttidtabellen har vi följande körtider:
T-Centralen–Waldemarsudde 14-15 min
T-Centralen–Skansen 11 min
Waldemarsudde–T-Centralen 16-17 min
Skansen–T-Centralen 11-14 min
Vändtiden vid Waldemarsudde och Skansen är 4 min. Vändtiden vid T-Centralen är 8 min. Totalt 12 min vändtid.
Omloppstiden till Waldemarsudde är 42-44 min.
Med 6 st vagnar blir det 7,5-minutersintervall (med 45 minuters omloppstid), d.v.s. 8 vagnar/h.
Med 2 st vagnar blir det 20-minutersintervall (med 40 minuters omloppstid), d.v.s. 3 vagnar/h.
Omloppstiden till Skansen är 34-37 min.
Med 6 st vagnar blir det 6-minutersintervall (med 36 minuters omloppstid), d.v.s. 10 vagnar/h.
Med 4 st vagnar blir det 10-minutersintervall (med 40 minuters omloppstid), d.v.s. 6 vagnar/h.
Genom att vända två tredjedelar av vagnarna vid Skansen verkar det alltså gå att köra fler turer - 9 vagnar/h istället för 8, men inte 10 som tidigare. Dock skulle trafiken bli ojämn, vilket är mindre önskvärt. Men jämför linje 160!

Vändtiden vid Waldemarsudde och Skansen är 4 min. Vändtiden vid T-Centralen är 8 min. Totalt 12 min vändtid.
Med 6 st vagnar blir det 7,5-minutersintervall (med 45 minuters omloppstid), d.v.s. 8 vagnar/h.
Med 2 st vagnar blir det 20-minutersintervall (med 40 minuters omloppstid), d.v.s. 3 vagnar/h.
Med 6 st vagnar blir det 6-minutersintervall (med 36 minuters omloppstid), d.v.s. 10 vagnar/h.
Med 4 st vagnar blir det 10-minutersintervall (med 40 minuters omloppstid), d.v.s. 6 vagnar/h.
Genom att vända två tredjedelar av vagnarna vid Skansen verkar det alltså gå att köra fler turer - 9 vagnar/h istället för 8, men inte 10 som tidigare. Dock skulle trafiken bli ojämn, vilket är mindre önskvärt. Men jämför linje 160!
Tack för uträkningen - det besparade mej både tid och möda!
Frågan är om det är acceptabelt med 15-minuterstrafik på sträckan öster om Skansen?
Tittar vi på officiella resandesiffrorna (som i o f s är från 2016 och avser en "vintervardag") så står de tre hållplatserna Djurgårdsskolan, Waldemarsudde och Bellmansro för en mycket liten del av resandet - så kapacitetsmässigt borde det fungera. Situationen ser troligen lite annorlunda ut en lördag eller söndag på sommaren (det vet säkert Stefan & Co) då fler människor beger sej till de yttre delarna av Södra Djurgården, men det är fortfarande ett litet resande i förhållande till City-Skansen.
"Ojämn" trafikering (som linje 160) kan ställa till problem, men eftersom resandet från de tre östliga hållplatserna är förhållandevis litet, spårvagnarnas stora kapacitet och den täta trafiken mellan Skansen och City tror jag det kan fungera.
(Utvikning: I Årsta har Keolis äntligen börjat med ledbussar även på turerna till Liljeholmen, vilket gjort situationen något bättre. Men än så länge är det inte på alla turer utan verkar vara närmast slumpartat).
/TKO
Frågan är om det är acceptabelt med 15-minuterstrafik på sträckan öster om Skansen?
Tittar vi på officiella resandesiffrorna (som i o f s är från 2016 och avser en "vintervardag") så står de tre hållplatserna Djurgårdsskolan, Waldemarsudde och Bellmansro för en mycket liten del av resandet - så kapacitetsmässigt borde det fungera. Situationen ser troligen lite annorlunda ut en lördag eller söndag på sommaren (det vet säkert Stefan & Co) då fler människor beger sej till de yttre delarna av Södra Djurgården, men det är fortfarande ett litet resande i förhållande till City-Skansen.
"Ojämn" trafikering (som linje 160) kan ställa till problem, men eftersom resandet från de tre östliga hållplatserna är förhållandevis litet, spårvagnarnas stora kapacitet och den täta trafiken mellan Skansen och City tror jag det kan fungera.
(Utvikning: I Årsta har Keolis äntligen börjat med ledbussar även på turerna till Liljeholmen, vilket gjort situationen något bättre. Men än så länge är det inte på alla turer utan verkar vara närmast slumpartat).
/TKO
-
Eftersom det nu kom ett förslag, om än från annat håll, och det vad jag tolkar ovan inte kommer något mer förslag från annat håll, så skriver jag vad jag själv funderade ut, eftersom jag tror att det finns fler än EN "sanning".Enceladus skrev:Att vända vid Kungsträdgården är inte aktuellt, så vi behöver inte ödsla tid på det scenariot.

Jag har inte tittat på omloppen är möjliga eller realistiska, utan bara gjort en överslagsberäkning. Den väsentliga slutsatsen för min del är att det går inte att ändra turtätheten från 6-minuterstrafik till 5-minuterstrafik genom att vända vissa turer vid Skansen. Det är för mycket, som jag antydde när jag skrev att den ändringen i procentenheter blir större än ändringarna i åktid. Däremot är det möjligt att något förkorta avstånden mellan turerna, givet ett visst antal spårvagnar i trafik, genom att vända vissa turer vid Skansen, vissa vid Waldemarsudde, men behålla ordningen mellan turerna. Och behålla "jämn trafik" vad avser avstånden mellan turerna. Dock inte säkert med jämna minutintervall, utan man kan få tidsavstånd som räknas i både minuter och sekunder. Det är möjligt att man med noggrannare studium av åktiderna mellan Skansen och Waldemarsudde i bästa fall kan klämma in ytterligare någon tur per timme, i något sämre fall åtminstone en halv tur, så på ett 2-timmarsintervall är det möjligt att köra ytterligare en tur mot Djurgården. Däremot på bekostnad av en gles turtäthet Skansen-Waldemarsudde. Tidsintervallet mellan turerna får man vara beredd på att de inte säkert kan hållas inom jämna minuter. Sedan kan man fråga sig till vad nytta. Då det är stor efterfrågan på resor till Djurgården går ofta också museivagnarna. De behöver också plats att vända och dessutom avlastar de betydligt mer och bättre än mixtrande med turerna i den ordinarie trafiken. Jag tror det här blir en lagom avvägning av hur djupt man behöver gräva i frågan, för att kanske begrava den, vem vet? För min del så lägger jag nog undan spaden här.

-
Kör budgetvarianten och gör en PR-grej av det! "Gamla vagnar på nya spår" eller något annat listigt.Stefan Widén skrev:Tanken har funnits... även att snabbrenovera 342 ( lite boggie och kosmetika... ) sen ta fram 521. Man växlar släpvagnen med motorvagnarna i säcken vid Tce ( som man gjorde när vi körde vagnarna på tvären) Det går visserligen åt 2 förare och 3 trafikbiträden.... men vad gör man inte. 521 är ju modern med låggolv så då fixar vi tillgängligheten...Budgetvarianten är att använda 76 och 846 samt 335 alla finns i hallen... men med lite mindre kapacitet.
Stefan

//Lars S
- Stefan Widén
Ja vi får väl se vad som händer när vagnbristen sätter in...
Eller så lånar vi ytterligare från andra banor....
Stefan

Eller så lånar vi ytterligare från andra banor....

Stefan
Ursäkta en oinsatt, men vad hindrar er att låna en A35:a till från Tvärbanan? Fullt i Alkärrshallen eller vagnsbrist på 22:an?Stefan Widén skrev:Ja vi får väl se vad som händer när vagnbristen sätter in...![]()
Eller så lånar vi ytterligare från andra banor....![]()
Stefan