Störningvagnbrist MTR Pendeltåg.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vislaren

Störningvagnbrist MTR Pendeltåg.

Inlägg av Vislaren »

Såg denna lite roliga diskussion i Postvagnen precis, den är inte ny men fortfarande aktuell!
Vilda spekulationer i orsaken till vagnsbrist och vilka åtgärder som borde tas!

Kan ju säga som arbetar i Älvsjödepån är att det är många fel som är orsaken till situationen!

Man försökte sparka en massa reparatörer med motiveringen "arbetsbrist", vilket inte var sant..Den enda som nu fått gått är den som ställde till alla bekymmer!

Det fattas fortfarande ett stort antal personal på dagtid och ca: 3 st. nattetid, förrådspersonalen är så dåliga på sitt jobb att det är ständig materialbrist ( skulle tro att de har fått order uppfrån att dra ned på materialet, vi går ju back 8 miljoner varje månad).
Det är inte garantijobben på nya X60 utan att ALLA kärror har stora problem, att det är väldigt varmt i fordonen beror på att det finns ingen materiel att byta med, det står ett stort antal trasiga och företaget som är inhyrt hinner inte med..Speciellt inte sedan en person som sysslade med det gick bort för drygt en vecka sedan!

Och att som det föreslogs att flytta personal mellan depåerna...Ja...Vill man ha vild strejk så! Det är ingen som vill det, det till och med gick så långt vid övertagandet att man i anställningsavtalet inte skrev var man skulle vara stationerad, det reagerades det emot och de tvingades skriva in vilken depå man var anställd vid!
Man kan fråga om det finns någon frivillig, men inte tvinga.
Alla problem med vagnsbristen kan spåras till att man la ett underbud vid upphandlingen som man försöker ta igen på olika sätt!
Så räkna med att problemen kommer fortsätta de närmaste 1-2 åren, vi har en vinter nu som stundar också!
Blir det en vargavinter så räkna med kraftiga förseningar och inställda tåg, för de ska avisas innan vi befattar os att jobba med dom.
Ett tåg kan ta upp till 5-8 timmar innan det är så rent att de går att jobba med, lägg sedan till att det går max in fyra fordon på avisningsspåret i Älvsjö.
Fordon är dessutom oftast i trafik ända fram till kvällen innan de kommer in, det finns alltså inte tillräckligt med reserver för att täcka de som står.
Kan ni gissa varför de flesta i Älvsjödepån kör bil och inte åker kommunalt..? :-)

https://www.postvagnen.com/sjk-forum/sh ... A5gstrafik
Enceladus

Re: Störningvagnbrist MTR Pendeltåg.

Inlägg av Enceladus »

Vislaren skrev:Kan ni gissa varför de flesta i Älvsjödepån kör bil och inte åker kommunalt..? :-)
Ja, jag kan gissa. Depån ligger drygt 1 km från Älvsjö station fågelvägen och ännu längre bort till fots. Den enda bussen dit slutar gå väldigt tidigt.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:
Vislaren skrev:Kan ni gissa varför de flesta i Älvsjödepån kör bil och inte åker kommunalt..? :-)
Ja, jag kan gissa. Depån ligger drygt 1 km från Älvsjö station fågelvägen och ännu längre bort till fots. Den enda bussen dit slutar gå väldigt tidigt.
Skulle säga att det är en rätt så dålig gissning. Tunnelvagnsdepåerna ligger bättre till (och nattrafiken är tämligen irrelevant eftersom skiftbytena inte ligger då) men den typiske vagnreparatören kör ändå bil, även de som jobbar dagtid. De är oftast män, är teknikintresserade, och har ett utbildningsyrke med hyfsat betalt. Därför kör de bil, inte för att det är något fel på trafiken. (Men vad vet jag, jag har ju inte jobbat i SÅ många depåer...)
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:
Skulle säga att det är en rätt så dålig gissning. Tunnelvagnsdepåerna ligger bättre till (och nattrafiken är tämligen irrelevant eftersom skiftbytena inte ligger då) men den typiske vagnreparatören kör ändå bil, även de som jobbar dagtid. De är oftast män, är teknikintresserade, och har ett utbildningsyrke med hyfsat betalt. Därför kör de bil, inte för att det är något fel på trafiken. (Men vad vet jag, jag har ju inte jobbat i SÅ många depåer...)
Hur du än vrider och vänder på det så är det ett problem att trafiken slutar innan 19. Och nattrafiken på linje 172 motiveras med depåerna i Norsborg, Högdalen och Gubbängen... :roll:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:
Hur du än vrider och vänder på det så är det ett problem att trafiken slutar innan 19. Och nattrafiken på linje 172 motiveras med depåerna i Norsborg, Högdalen och Gubbängen... :roll:
Ja, förarna behöver ju också komma till och från jobbet. Det är en helt annan sak, och jag skojar inte!

(Man brukar kunna se vilka bilar som ägs av förare!)
Krille400

Inlägg av Krille400 »

Enceladus skrev:
Nåja, depån ligger mindre än en kilometer ifrån stationen fågelvägen, gångvägen till depån tar bara 10-12 minuter att gå.

Jag som lokförare kör f.ö. också bil till jobbet.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Krille400 skrev:
Enceladus skrev:
Nåja, depån ligger mindre än en kilometer ifrån stationen fågelvägen, gångvägen till depån tar bara 10-12 minuter att gå.

Jag som lokförare kör f.ö. också bil till jobbet.
Enligt Google Maps är gångavståndet mellan "Älvsjö station" och "Älvsjödepån" 1,7 km och det ska ta 21 min att gå, d.v.s. med farten knappt 5 km/h. Det går väl att jogga sträckan på halva tiden. Fågelvägen räknade jag från stationsentrén och inte plattformarna, men jag tänkte inte på att det går ju att springa över spåren! :-)

(Finns det någon genväg som Google Maps har missat? Känns ganska svårt att korsa Nynäsbanan innan Huddingevägen.)
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

Enceladus skrev:
B.l.a. det, men det är inte så många av oss som är så förtjusta i att åka tåg heller..! Inte ens de som bor i Märsta gör det utan åker bil!
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:
Tja... Arbetar du natt så börjar du kl.20:00 och slutar 06:00 på morgonen, och vi som arbetar natt ..Arbetar bara natt och inga dagar.
Arbetar fem..Ledig fem..Arbetar fyra ledig fyra dagar.. så går vårt schema och vi är tre nattlag!
Lönen...? Tja med OB-tillägget så ligger den runt 52.000:-/M innan skatt så dålig är den inte.
Krille400

Inlägg av Krille400 »

Enceladus skrev: Enligt Google Maps är gångavståndet mellan "Älvsjö station" och "Älvsjödepån" 1,7 km och det ska ta 21 min att gå, d.v.s. med farten knappt 5 km/h. Det går väl att jogga sträckan på halva tiden. Fågelvägen räknade jag från stationsentrén och inte plattformarna, men jag tänkte inte på att det går ju att springa över spåren! :-)

(Finns det någon genväg som Google Maps har missat? Känns ganska svårt att korsa Nynäsbanan innan Huddingevägen.)
Det finns en iordningställd gångväg från stationen längs Nynäsbanan och över bangården, Nynäsbanan korsas via två bevakade övergångar. Eftersom gångvägen inte är öppen för allmänheten så syns den nog inte på kartorna.
Skriv svar