Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Lennart Petersen

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Det konstiga är att ganska många människor vill ha kvar kontanter, men använder dem inte. Åtminstone är det intrycket jag fått både genom att prata med människor i min omgivning och i en del tidningsartiklar.
Om de inte använder kontanter så vill de inte ha kvar dem - så enkelt är det. Jag tror att många vill bibehålla några av kontanternas egenskaper, men anser ändå att deras nackdelar överväger.
Men de ser fördelar med att de finns!
Ja vi är nog många som gärna ser att kontant finns som ett alternativ ” i fall att ”. Som när jag glömde mina kort vilket upptäcktes vid T-banespärren. Men jag hade plånbok med cash så det gick ju utmärkt köpa biljett om än lite dyrare än reskassa och jag fick mat i butiken.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Som alltid finns det fördelar och nackdelar med allt, det gäller även kort och kontanter. Att gå så långt att tvinga på en säljare att acceptera ett betalsätt, genom lagstiftning, är att gå för långt.

Sedan känns det som att man överdriver kontanternas nytta vid en samhällsstörning. Visst är det bra att ha om någons banks betalsystem går ner några timmar (har själv kontanter för detta) men det är ingen samhällsstörning. Vid en samhällsstörning där kort inte fungerar under en längre tid vete katten om kontanter kommer fungera så mycket bättre.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Som alltid finns det fördelar och nackdelar med allt, det gäller även kort och kontanter. Att gå så långt att tvinga på en säljare att acceptera ett betalsätt, genom lagstiftning, är att gå för långt.

Sedan känns det som att man överdriver kontanternas nytta vid en samhällsstörning. Visst är det bra att ha om någons banks betalsystem går ner några timmar (har själv kontanter för detta) men det är ingen samhällsstörning. Vid en samhällsstörning där kort inte fungerar under en längre tid vete katten om kontanter kommer fungera så mycket bättre.
Vid ett långvarigt elavbrott fungerar kontanter i alla fall bättre än kort. Åtminstone så länge man inte plockar fram de gamla systemet med avdragsapparatur.

Men det hela är också en fråga om integritet. En av fördelarna med kontanter är att det inte lämnar några elektroniska spår kopplade till den som betalar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Som jag skrivit tidigare finns det för- och nackdelar med både kort och kontanter. Att, som visa, upphöja kontanter till guds gåva till folket och en universallösning köper jag dock inte. Vid ett längre (vecka+) strömavbrott har vi säkert en typ av samhällsstörning som gör att kontanter nog inte kommer vara allt för gångbara som betalmedel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:Som jag skrivit tidigare finns det för- och nackdelar med både kort och kontanter. Att, som visa, upphöja kontanter till guds gåva till folket och en universallösning köper jag dock inte. Vid ett längre (vecka+) strömavbrott har vi säkert en typ av samhällsstörning som gör att kontanter nog inte kommer vara allt för gångbara som betalmedel.
Medan kort och Swish funkar utmärkt, förstår jag... håhåjaja!
Lennart Petersen

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:Som jag skrivit tidigare finns det för- och nackdelar med både kort och kontanter. Att, som visa, upphöja kontanter till guds gåva till folket och en universallösning köper jag dock inte. Vid ett längre (vecka+) strömavbrott har vi säkert en typ av samhällsstörning som gör att kontanter nog inte kommer vara allt för gångbara som betalmedel.
Som jag ser det bör vi ha betedskap att kunna betala kontant i några dagar upp till en vecka. Och jag tycker det är rimligt att handel med dagligvaror normalt ska kunna ta kontanter eftersom de är så nödvändiga för att vi ska kunna få mat. Övrig handel med sällanvaror kan väl själva få avgöra men livsmedel är speciellt. Vad jag vet är det väl få om ens någon livsmedelbutik som nekar kontanter.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:...
Vad jag vet är det väl få om ens någon livsmedelbutik som nekar kontanter.
Tror jag läst om en del Coop-butiker som ratar kontanter. Och Hemköp gjorde det i sin tillfälliga butik i Åhlénshuset i city när de byggde om sina ordinarie lokaler. Jag mejlade dem då och frågade hur det skulle bli med kontanter när de var tillbaka i källarplanet. Det var inte helt beslutat, sa man då. Men det är nu möjligt att betala med kontanter i alla manuella kassor, men tyvärr inte i någon självskanningskassa. Så man får stå i kö.

Trodde häromdagen att Seven Eleven också börjat med kontantlösa butiker. Skulle köpa en glasspinne och kassörskan ville inte ha min 20-lapp utan ville ha kort. Jag sa att jag struntar i det, fast med mindre fina ord (dock inga svordomar). och så gick jag därifrån, lämnande glassen på disken. Minuten senare gick jag tillbaka för att se om det fanns någon information på dörren eller nära ingången. Då fick jag reda på att problemet inte var kontanterna utan att det saknades växel. Då var jag fortfarande tillräckligt uppretad, eller vad det berodde på, så jag tänkte inte på att jag ju då kunde köpt glassen med kort. Eller med jämna pengar, för jag hade tillräckligt med mynt i fickan. Och vid närmare eftertanke så tror jag inte Seven Eleven är den aktör i sin bransch som skulle bli kontanlös tidigt, utan snarare vänta länge.

Enligt en undersökning uppgav 68 procent av svenskarna att de vill kunna betala med kontanter. I Sverige används kontanter i 17% av alla vardagliga inköp. Snittvärdet i Europa är 78%. länk

Jag talade häromdagen med en person som överraskades av att man var tvungen att ha kontanter när man skall betala för parkeringen vid bommen vid utfart från ett parkeringshus i Tyskland. Han hade inte tillräckligt belopp i kontanter.
Lennart Petersen

Ja en slagning på coop +kontant så får jag upp en nyhet att ett Coop i Kalmar infört kontantfritt. Och detta efter några otäcka rån . Ett problem för små butiker tycks vara att det är dyrt att införa ett mer säkert slutet kontantsystem vilket ju accentueras mer när kontantbetalningar blir färre. Fast i stället för kontanter så koncentrerar sig de kriminella på att stjäla eller råna butiken på attraktiva varor.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:
Jaha, vad har detta med mitt inlägg att göra? Ibland kan det vara bra att läsa och förstå innan man svarar.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Lennart Petersen skrev:
daniel_s skrev:
Som jag ser det bör vi ha betedskap att kunna betala kontant i några dagar upp till en vecka. Och jag tycker det är rimligt att handel med dagligvaror normalt ska kunna ta kontanter eftersom de är så nödvändiga för att vi ska kunna få mat.
Jag tycker det ska vara upp till säljaren att bestämma vad man vill ha betalt i - kontanter, kort eller sviskon. Sedan är det upp till köparen att bestämma om man är villig att godkänna detta.

Om man behöver kontanter för att genomföra livsviktiga köp och detta så kort tid som en vecka framåt så har man ingen beredskap. Innan man ens börjar antyda att man har en beredskap så ska man klara en vecka utan att behöva göra livsmedelsrelaterade inköp.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Jag tycker det ska vara upp till säljaren att bestämma vad man vill ha betalt i - kontanter, kort eller sviskon. Sedan är det upp till köparen att bestämma om man är villig att godkänna detta.
Jag håller med, med den reservationen att Riksbankens sedlar och mynt alltid borde godtas.
BSB101 skrev:Om man behöver kontanter för att genomföra livsviktiga köp och detta så kort tid som en vecka framåt så har man ingen beredskap. Innan man ens börjar antyda att man har en beredskap så ska man klara en vecka utan att behöva göra livsmedelsrelaterade inköp.
Hur många hushåll i städer har alltid den beredskapen. Om kyl och frys blir varma, och det är dags att göra veckoinköpen, som då inte kan bli av? Hur många har konserver i beredskapssyfte hemma?
Fast du tänkte kanske inte strömavbrott utan "bara" kollaps för betalsystemen?
Lennart Petersen

BSB101 skrev:[q

Jag tycker det ska vara upp till säljaren att bestämma vad man vill ha betalt i - kontanter, kort eller sviskon. Sedan är det upp till köparen att bestämma om man är villig att godkänna detta.
.
I en nödsituation eller av någon anledning speciellt svår situation är det inte upp till säljaren att bestämma utan man får använda direktiv om vad som ska gälla. Det handlar om att folkmska få mat för dagen då kan inte en handlare krångla. Och då är det alltså dagligvaror det handlar om. Vi kan ju t.ex jämföra med att domstolsutslag slagit fast att en livsbutik inte kan neka någon komma in och handla även om denne gjort sig skyldig till snatteri i butiken. Men av självbevarelsedrift och med sunt förnuft så kommer nog butikerna acceptera kontanter i en nödsituation.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Jag tycker det ska vara upp till säljaren att bestämma vad man vill ha betalt i - kontanter, kort eller sviskon. Sedan är det upp till köparen att bestämma om man är villig att godkänna detta.
Jag håller med, med den reservationen att Riksbankens sedlar och mynt alltid borde godtas.
Där tycker vi olika. Jag anser att det är upp till säljaren att bestämma hur man vill ha betalt och inget staten eller någon annan ska lägga sig i. Om köparen sedan accepterar detta eller ej är en annan sak som inte har med sakfrågan att göra.
LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Om man behöver kontanter för att genomföra livsviktiga köp och detta så kort tid som en vecka framåt så har man ingen beredskap. Innan man ens börjar antyda att man har en beredskap så ska man klara en vecka utan att behöva göra livsmedelsrelaterade inköp.
Hur många hushåll i städer har alltid den beredskapen. Om kyl och frys blir varma, och det är dags att göra veckoinköpen, som då inte kan bli av? Hur många har konserver i beredskapssyfte hemma?
Fast du tänkte kanske inte strömavbrott utan "bara" kollaps för betalsystemen?
Att det alltid kommer finnas hushåll som inte ens har det minsta uns av beredskap är inget som jag ser som en anledning till att staten ska diktera vilket betalningsmedel en säljare är beredd att acceptera.

Lennart Petersen skrev:
BSB101 skrev:
.
I en nödsituation eller av någon anledning speciellt svår situation är det inte upp till säljaren att bestämma utan man får använda direktiv om vad som ska gälla. Det handlar om att folkmska få mat för dagen då kan inte en handlare krångla. Och då är det alltså dagligvaror det handlar om.
Fortfarande ser jag det som naturligt att säljaren är den som bestämmer vad man vill ha i utbyte för att tillhanda hålla en tjänst/vara. Med ditt och LÅ1s synsätt skulle staten kunna tvinga en säljare att ta emot vad som helst, exempelvis sviskon.
Vi kan ju t.ex jämföra med att domstolsutslag slagit fast att en livsbutik inte kan neka någon komma in och handla även om denne gjort sig skyldig till snatteri i butiken. Men av självbevarelsedrift och med sunt förnuft så kommer nog butikerna acceptera kontanter i en nödsituation.
Ser inte direkt vad detta har med frågan att göra. Frågan handlar om att du och LÅ1 vill att en säljare ska vara tvungen att acceptera ett visst betalningsmedel medan jag anser att det är upp till säljaren att själv välja vilket betalmedel man vill ha för en vara/tjänst.

Jag har fortfarande inte sett något hållbart argument för varför säljaren inte ska få välja vad man vill ha i utbyte för en vara/tjänst.
Lennart Petersen

Det hållbara argumentet är att vi ska kunna handla dagligvaror även om t.ex kortsystemen kollapsat. Och det handlar då i huvudsak om livsmedel, sällanvaror kan vi lämna därhän. Och huvudsak är att det är konkurrensneutralt så att alla måste ställa upp. Sen är det ju faktiskt så att driver man affär så får man finna sig i att fälja en rad regler,lagar och förordningar som reglerar olika saker. Viktigt i samanhanget är förstås att det är konkurrensneutralt.
Eller som salig Gunar Sträng uttryckte sig i ett telefonväkteri när en dam ringde och ojade sig :” hur länge ska ni hålla på och jaga oss småföretagare och lägga på oss pålagor ”. Vilket G S avfärdade med : ” har man valt att bli småföretagare får man finna sig i de fördelar och nackdelar det innebär att vara småföretagare”.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

BSB101

Inlägg av BSB101 »

Jag hävdar fortfarande att det alltid är upp till säljaren att bestämma vilket betalningsmedel man godkänner. Detta är inget staten ska gå in och detaljstyra utan något som köparna ska styra. En säljare som inte godkänner ett betalmedel som en majoritet av köparna godkänner kommer så att säga självsaneras. Detta utan att staten lägger sig i. Tyvärr har allt för många en övertro på att allt blir så bra bara staten får detaljstyra lite. Det finns områden där staten ska gå in och styra och det finns områden som staten ska hålla sina fingrar ifrån.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

En del säljaren får inte använda Visa eller Master card. Eller fick, jag vet inte vad som hänt de senaste fem åren.
"Kortbranschens moralregler ska granskas"
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Piratpartiet: SL:s betalsystem hotar integriteten
Kan tala om att jag röstat på Piratpartiet tre gånger. Två gånger till EU-parlamentet och så i senaste riksdagsvalet. En gång har det gett utdelning i mandat.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Tyskarna kan betala kontant när de e-handlar! :D
"Tyskar e-handlar kontant"
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Partierna: ”Bra att Riksbanken utreder e-kronan”

Det ser ut som att de flesta problem som har nämnts i denna tråd, t.ex. integritet, beredskap och avgifter, kan snart vara ett minne blott. :)
Låst