Vad har detta att göra med den nämnda förlängningen av Roslagsbanan? Flera av alternativen innebar bara en bytespunkt.TKO skrev:Vi som kan räkna kommer fram till att Citybanan har (minst) två bytespunkter.
/TKO
Stockholm city o Odenplan avstängda
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
En regering har nog rätt lite att säga till om hur en myndighet upphandlar och bygger saker.
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Bara för att jag vill skriva något också:
Vi (jag och hustrun) var i Lissabon förra veckan. Bland annat åkte vi tunnelbana. Varenda rulltrappa i det systemet verkade vara Otis. Och de funkade utmärkt.
Så, det var allt jag ville meddela.
(Som vanligt ett onödigt inlägg...)
Vi (jag och hustrun) var i Lissabon förra veckan. Bland annat åkte vi tunnelbana. Varenda rulltrappa i det systemet verkade vara Otis. Och de funkade utmärkt.
Så, det var allt jag ville meddela.
(Som vanligt ett onödigt inlägg...)
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Dom är ju världsledande på hissar och rulltrappor så det är ju inte helt att förvåna att man hittar dom lite varstans. Men just därför är det väl märkligt när dom kunnat leverera en hel drös som är defekta till Stockholm.Kantorn skrev:Bara för att jag vill skriva något också:
Vi (jag och hustrun) var i Lissabon förra veckan. Bland annat åkte vi tunnelbana. Varenda rulltrappa i det systemet verkade vara Otis. Och de funkade utmärkt.
Så, det var allt jag ville meddela.
(Som vanligt ett onödigt inlägg...)
Eller kanske finns det någon möjlighet att det är installations eller handhavandeproblem ? Det kommer säkert att bli en svår juridisk nöt med skadeståndsanspråk. Trv har beställt av Otis och levererat till SL som förvaltar stationerna
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
1) Vet vi att TRV har beställt rulltrapporna av Otis? Det kan vara så att rulltrapporna ingår i en general/totalentreprenad och i så fall är det entreprenören som köpt trapporna av Otis. (Det är det vanliga förfarandet när man bygger).Lennart Petersen skrev:Dom är ju världsledande på hissar och rulltrappor så det är ju inte helt att förvåna att man hittar dom lite varstans. Men just därför är det väl märkligt när dom kunnat leverera en hel drös som är defekta till Stockholm.Kantorn skrev:Bara för att jag vill skriva något också:
Vi (jag och hustrun) var i Lissabon förra veckan. Bland annat åkte vi tunnelbana. Varenda rulltrappa i det systemet verkade vara Otis. Och de funkade utmärkt.
Så, det var allt jag ville meddela.
(Som vanligt ett onödigt inlägg...)
Eller kanske finns det någon möjlighet att det är installations eller handhavandeproblem ? Det kommer säkert att bli en svår juridisk nöt med skadeståndsanspråk. Trv har beställt av Otis och levererat till SL som förvaltar stationerna
2) Eftersom det verkar vara i stort sett omöjligt att få fram reservdelar till dessa rulltrappor undrar jag om det är en specialkonstruktion som skiljer sej från de flesta andra rulltrappor Otis tillverkar?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Det kommer nog att ta tid innan vi får svar på det, det lär väl bli en juridisk nöt som kan ta ett antal år att avgöra.
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Det är en - inte alls otrolig - möjlighet.Lennart Petersen skrev:Det kommer nog att ta tid innan vi får svar på det, det lär väl bli en juridisk nöt som kan ta ett antal år att avgöra.
Eller så är det hela ett solklart leverantörsfel, och dessutom ytterst pinsamt för Otis. Och då kanske dom betalar snabbt med förhoppningen att allt skall glömmas snart...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Vi får se ! Men det är en virrig soppa där det verkar gå bra att skylla på någon annan. Få se: Stockholm stad och landsting har betalat för stationerna, Trv fick i uppdrag att bygga dem, NCC var huvudentreprenör, Otis fick leverera trapporna, SL övertog stationerna, MTR är entreprenör på att ta hand om dem, Kone (konkurrent till Otis) underhåller trapporna.TKO skrev:Det är en - inte alls otrolig - möjlighet.Lennart Petersen skrev:Det kommer nog att ta tid innan vi får svar på det, det lär väl bli en juridisk nöt som kan ta ett antal år att avgöra.
Eller så är det hela ett solklart leverantörsfel, och dessutom ytterst pinsamt för Otis. Och då kanske dom betalar snabbt med förhoppningen att allt skall glömmas snart...
/TKO
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Är det inte lite konstigt att Kone servar och underhåller trapporna som Otis byggt och levererat? Speciellt under den tidsperiod som man kan ställa krav på Otis om rulltrapporna inte fungerar perfekt!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Jag har då och då tagit en extra "rulltrappstur" genom de omnämnda stationerna. Jag tycker hela tiden att det är vissa grupper av rulltrappor som står stilla, medan det är andra rulltrappsgrupper som fungerar.
Vid Stockholm City vid Centrala mellanplanet (där butikerna finns) så står ju alla rulltrappor ned mot pendeltågsplattformarna gediget stilla, medan de flesta rulltrapporna upp mot gången till Stockholms Central, mot nedre plattformen på T-Centralen för röd och grön tunnelbana och mot "Blå gången" mot blå tunnelbanan fungerar. Vid Norra mellanplanet verkar så gott som alla rulltrappor fungera åt alla håll och kanter.
Vid Stockholm Odenplan så fungerar i stort sett alla rulltrappor från plattformen upp mot Södra Mellanplanet, och från Södra Mellanplanet mot biljetthallen vid Odenplan, medan rulltrapporna därifrån mot gröna linjen står stilla. De första dagarna stod "informatörerna" och pratade med varandra, medan resenärerna mödosamt travade uppför de stillastående rulltrapporna mot gröna linjen. Men på senare tid har jag sett att de tipsat om att ta en liten omväg, men mer bekväm, och åka med de fungerande rulltrapporna upp till biljetthallen, och sedan därifrån gå ner till gröna linjens plattform.
Att vissa grupper av rulltrappor står stilla, medan andra grupper av rulltrappor fungerar, gör ju att det skulle kännas märkligt att fabrikationsfel skulle uppstå beroende på var rulltrappor installeras. Däremot om vissa rulltrappor installerats tidigare och fått stå stilla längre tid i en sämre miljö, så kan ju det påverka funktionsdugligheten när de väl sätts i drift. Men klarhet kommer väl så småningom, eller den kanske redan finns?
PS: Som lite kuriosa kan jag nämna att jag häromdagen såg rökutveckling skingras kring en rulltrappa. Vad som utlöst den vet jag inte, men det stod ett gäng ordningsvakter och informatörer runt rulltrappan och dividerade. Sedan fick de fram ett rödvitt polkagrisrandigt band och snodde kring rulltrappan. Den var naturllgtvis avstängd, men man ville inte heller att folk skulle gå i den stillastående rulltrappan som rykte nyss. Jag blev naturligtvis nyfiken för att se vem som var tillverkare av rulltrappan. Kone stod det.
Vid Stockholm City vid Centrala mellanplanet (där butikerna finns) så står ju alla rulltrappor ned mot pendeltågsplattformarna gediget stilla, medan de flesta rulltrapporna upp mot gången till Stockholms Central, mot nedre plattformen på T-Centralen för röd och grön tunnelbana och mot "Blå gången" mot blå tunnelbanan fungerar. Vid Norra mellanplanet verkar så gott som alla rulltrappor fungera åt alla håll och kanter.
Vid Stockholm Odenplan så fungerar i stort sett alla rulltrappor från plattformen upp mot Södra Mellanplanet, och från Södra Mellanplanet mot biljetthallen vid Odenplan, medan rulltrapporna därifrån mot gröna linjen står stilla. De första dagarna stod "informatörerna" och pratade med varandra, medan resenärerna mödosamt travade uppför de stillastående rulltrapporna mot gröna linjen. Men på senare tid har jag sett att de tipsat om att ta en liten omväg, men mer bekväm, och åka med de fungerande rulltrapporna upp till biljetthallen, och sedan därifrån gå ner till gröna linjens plattform.
Att vissa grupper av rulltrappor står stilla, medan andra grupper av rulltrappor fungerar, gör ju att det skulle kännas märkligt att fabrikationsfel skulle uppstå beroende på var rulltrappor installeras. Däremot om vissa rulltrappor installerats tidigare och fått stå stilla längre tid i en sämre miljö, så kan ju det påverka funktionsdugligheten när de väl sätts i drift. Men klarhet kommer väl så småningom, eller den kanske redan finns?
PS: Som lite kuriosa kan jag nämna att jag häromdagen såg rökutveckling skingras kring en rulltrappa. Vad som utlöst den vet jag inte, men det stod ett gäng ordningsvakter och informatörer runt rulltrappan och dividerade. Sedan fick de fram ett rödvitt polkagrisrandigt band och snodde kring rulltrappan. Den var naturllgtvis avstängd, men man ville inte heller att folk skulle gå i den stillastående rulltrappan som rykte nyss. Jag blev naturligtvis nyfiken för att se vem som var tillverkare av rulltrappan. Kone stod det.

Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Det har framkommit att Trafikverket struntade i flera av Trafikförvaltningens krav i genomförandeavtalet. De upphandlade rulltrapporna tillåter bara stängning per grupp, men så skulle det egentligen inte vara.Ute och åker skrev:Jag har då och då tagit en extra "rulltrappstur" genom de omnämnda stationerna. Jag tycker hela tiden att det är vissa grupper av rulltrappor som står stilla, medan det är andra rulltrappsgrupper som fungerar.
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Det är dessa stillastående rulltrappor som har varit berörda av de rostangrepp som "inte skulle ske", så som jag förstod det.Ute och åker skrev:Vid Stockholm City vid Centrala mellanplanet (där butikerna finns) så står ju alla rulltrappor ned mot pendeltågsplattformarna gediget stilla, medan de flesta rulltrapporna upp mot gången till Stockholms Central, mot nedre plattformen på T-Centralen för röd och grön tunnelbana och mot "Blå gången" mot blå tunnelbanan fungerar. Vid Norra mellanplanet verkar så gott som alla rulltrappor fungera åt alla håll och kanter.
Vid Stockholm Odenplan så fungerar i stort sett alla rulltrappor från plattformen upp mot Södra Mellanplanet, och från Södra Mellanplanet mot biljetthallen vid Odenplan, medan rulltrapporna därifrån mot gröna linjen står stilla. De första dagarna stod "informatörerna" och pratade med varandra, medan resenärerna mödosamt travade uppför de stillastående rulltrapporna mot gröna linjen. Men på senare tid har jag sett att de tipsat om att ta en liten omväg, men mer bekväm, och åka med de fungerande rulltrapporna upp till biljetthallen, och sedan därifrån gå ner till gröna linjens plattform.
I branschen så brukar det vara 5 års garantiserviceavtal på nya hissar och rulltrappor som tillverkaren har åtagit sig i en del av priset, men SL och Trafikverket verkar ha andra avtal än vad som ges mot bostadsrättsföreningar och andra fastighetsbolag...
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Glöm inte att en hel del rulltrappor lyftes in i station för montage så tidigt som vintern 2014 på Odenplan. Att vissa rulltrappor då rostat under montagetiden och fram till idag är väl egentligen föga förvånande.
Men allvarligare är de frångångna funktions- och utförandekraven, anser jag.
I huset på Lindhagensgatan säger man, att från Trafikförvaltningen horisont kändes det att SLL var politiskt tvingade att skriva på övertagandeavtalet innan juli-2017. Annars hade det inte blivit någon öppning eller pendeltågstrafik inför 10 juli. Det klassiska är ju att finns det ett bestämt slutdatum och tidplan, kan ALDRIG sluttiden ändras, endast att korta genomförande fasen är acceptabelt för att uppnå slutresultatet. Hur det brukar sluta vet alltför många, men av prestigeskäl erkänns aldrig det.
Vad det innebär rent juridiskt att SLL sannolikt genom avtal godkänt leveransen från Trafikverket, lär ta en stund att fundera ut. Avtalet existens är troligen varför Trafikverket visar upp kalla handen till frågan. Alla rulltrappor är ju godkända och övertagna av SLL.
Vem som i verkligheten (och i politiken) skrivet på avtalet för SLL lär väl komma fram, avtalet bör finnas tillgängligt enligt Offentlighetsprincipen. Vem åtar sig att söka fram avtalet och läsa det?
Svaret på frågan om det är finanslandstingsrådet, trafiklandstingsrådet Tamsons eller förvaltningschefen Ottosson som skrivit på, finns där.
Vem kommer först med svaret?
Men allvarligare är de frångångna funktions- och utförandekraven, anser jag.
I huset på Lindhagensgatan säger man, att från Trafikförvaltningen horisont kändes det att SLL var politiskt tvingade att skriva på övertagandeavtalet innan juli-2017. Annars hade det inte blivit någon öppning eller pendeltågstrafik inför 10 juli. Det klassiska är ju att finns det ett bestämt slutdatum och tidplan, kan ALDRIG sluttiden ändras, endast att korta genomförande fasen är acceptabelt för att uppnå slutresultatet. Hur det brukar sluta vet alltför många, men av prestigeskäl erkänns aldrig det.
Vad det innebär rent juridiskt att SLL sannolikt genom avtal godkänt leveransen från Trafikverket, lär ta en stund att fundera ut. Avtalet existens är troligen varför Trafikverket visar upp kalla handen till frågan. Alla rulltrappor är ju godkända och övertagna av SLL.
Vem som i verkligheten (och i politiken) skrivet på avtalet för SLL lär väl komma fram, avtalet bör finnas tillgängligt enligt Offentlighetsprincipen. Vem åtar sig att söka fram avtalet och läsa det?
Svaret på frågan om det är finanslandstingsrådet, trafiklandstingsrådet Tamsons eller förvaltningschefen Ottosson som skrivit på, finns där.
Vem kommer först med svaret?
"Det vi inte minns, har inte hänt"
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Intressanta uppgifter. Rent juridiskt klipper jag till direkt med en slutsats.Leif Steen skrev:Glöm inte att en hel del rulltrappor lyftes in i station för montage så tidigt som vintern 2014 på Odenplan. Att vissa rulltrappor då rostat under montagetiden och fram till idag är väl egentligen föga förvånande.
Men allvarligare är de frångångna funktions- och utförandekraven, anser jag.
I huset på Lindhagensgatan säger man, att från Trafikförvaltningen horisont kändes det att SLL var politiskt tvingade att skriva på övertagandeavtalet innan juli-2017. Annars hade det inte blivit någon öppning eller pendeltågstrafik inför 10 juli. Det klassiska är ju att finns det ett bestämt slutdatum och tidplan, kan ALDRIG sluttiden ändras, endast att korta genomförande fasen är acceptabelt för att uppnå slutresultatet. Hur det brukar sluta vet alltför många, men av prestigeskäl erkänns aldrig det.
Vad det innebär rent juridiskt att SLL sannolikt genom avtal godkänt leveransen från Trafikverket, lär ta en stund att fundera ut. Avtalet existens är troligen varför Trafikverket visar upp kalla handen till frågan. Alla rulltrappor är ju godkända och övertagna av SLL.
Vem som i verkligheten (och i politiken) skrivet på avtalet för SLL lär väl komma fram, avtalet bör finnas tillgängligt enligt Offentlighetsprincipen. Vem åtar sig att söka fram avtalet och läsa det?
Svaret på frågan om det är finanslandstingsrådet, trafiklandstingsrådet Tamsons eller förvaltningschefen Ottosson som skrivit på, finns där.
Vem kommer först med svaret?


Jag såg det skrevs tidigare om att i händelse av tvist att det skulle ta lång tid att reda ut. Så behöver det inte vara om man avtalat att eventuella tvister ska lösas genom skiljedom. Jag tror inte riktigt på det heller, utan det kommer bli en förhandlingslösning. När det gäller att leta upp och läsa avtal i efterhand så kan man säkert få fram undertecknare, men eventuella sekretessregler för affärskontrakt kan ju sätta käppar i hjulen för att leta upp specifika detaljer. Rulltrappor är ju föremål för marknadsmässig konkurrens.
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Att sluttiden står fast, oavsett ändrande förutsättningar, gäller i stort i alla projekt. Sluttiden är helig oavsett vem som är beställare, privat såväl som offentlig. Undantaget är väl privatpersoner.
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Jag undrar stilla om de skribenter som uttalar sej tvärsäkert angående leveransgodkännanden, garantiåtaganden och andra entreprenadjuridiska finesser gör det utifrån djupare fackkunskap eller om det är så kallat 'sunt förnuft' som är kunskapskällan?
vänligen
Thomas K Ohlsson
vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!