Tvärbanan Kistagrenen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Vi har sett första spadtaget, händer det något efter det?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Spårväg västerut i framtidens Täby
Är det Kistagrenens förlängning som avses? En saknad tvärförbindelse, men det kan bli svårt att hitta plats för banan. Danderyd lär inte vilja röra Rinkebyskogen. Kanske blir nödvändigt med en omväg längs Enebybergsvägen?
Är det Kistagrenens förlängning som avses? En saknad tvärförbindelse, men det kan bli svårt att hitta plats för banan. Danderyd lär inte vilja röra Rinkebyskogen. Kanske blir nödvändigt med en omväg längs Enebybergsvägen?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Den enklaste lösningen på det problemet är förstås en tunnel under Edsviken och genom Danderyds kommun. Det kostar en hel del, men skulle ge mycket attraktiva restider mellan Kista och Täby.Enceladus skrev:Spårväg västerut i framtidens Täby
Är det Kistagrenens förlängning som avses? En saknad tvärförbindelse, men det kan bli svårt att hitta plats för banan. Danderyd lär inte vilja röra Rinkebyskogen. Kanske blir nödvändigt med en omväg längs Enebybergsvägen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Spårväg i tunnel måste vara Columbi ägg - det borde tilltala såväl tunnelbane- som spårvägsförespråkare!twr skrev:Den enklaste lösningen på det problemet är förstås en tunnel under Edsviken och genom Danderyds kommun. Det kostar en hel del, men skulle ge mycket attraktiva restider mellan Kista och Täby.Enceladus skrev:Spårväg västerut i framtidens Täby
Är det Kistagrenens förlängning som avses? En saknad tvärförbindelse, men det kan bli svårt att hitta plats för banan. Danderyd lär inte vilja röra Rinkebyskogen. Kanske blir nödvändigt med en omväg längs Enebybergsvägen?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 752
- Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
- Ort: Tromsø
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Vill du studera "Columbi ägg" så skall du göra en studietur till favoritstad nere i Europa - Antwerpen. I "downtown" har man ett stort tunnelbanemässigt system för sina spårvagnar. Samt spårvägstunnel under "River Schelde".TKO skrev: Spårväg i tunnel måste vara Columbi ägg - det borde tilltala såväl tunnelbane- som spårvägsförespråkare! /TKO
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
-
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Tvärbanan Kistagrenen
So what? Stuttgart började att gräva ner GT4:orna redan innan dom spårade om till Stadtbahn, Hannover grävde ner sina spårvagnar i centrum också. Finns säkert andra städer också. Karlsruhe försökte med det men fick högljudda protester från invånarna mot det förslaget, rättare sagt att gräva ner förortslinjerna samt behålla stadslinjerna på ytan, en gata i centrum är hårt belastad med upp till en spårvagn var 30:e sekund.Claes Thure Moberg skrev:Vill du studera "Columbi ägg" så skall du göra en studietur till favoritstad nere i Europa - Antwerpen. I "downtown" har man ett stort tunnelbanemässigt system för sina spårvagnar. Samt spårvägstunnel under "River Schelde".TKO skrev: Spårväg i tunnel måste vara Columbi ägg - det borde tilltala såväl tunnelbane- som spårvägsförespråkare! /TKO
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Glöm inte Stockholm 1933!C12C3C3C12 skrev:So what? Stuttgart började att gräva ner GT4:orna redan innan dom spårade om till Stadtbahn, Hannover grävde ner sina spårvagnar i centrum också. Finns säkert andra städer också. Karlsruhe försökte med det men fick högljudda protester från invånarna mot det förslaget, rättare sagt att gräva ner förortslinjerna samt behålla stadslinjerna på ytan, en gata i centrum är hårt belastad med upp till en spårvagn var 30:e sekund.Claes Thure Moberg skrev:Vill du studera "Columbi ägg" så skall du göra en studietur till favoritstad nere i Europa - Antwerpen. I "downtown" har man ett stort tunnelbanemässigt system för sina spårvagnar. Samt spårvägstunnel under "River Schelde".TKO skrev: Spårväg i tunnel måste vara Columbi ägg - det borde tilltala såväl tunnelbane- som spårvägsförespråkare! /TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Sker något byggande på sträckan mot KistaHelelund? Saknar bilder som visar progressen
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Gata vid tvärbanespåren får grönt ljus av domstol
Tidigare var det en fördel att bussar och bilar delar infrastruktur. Nu håller det på att bli tvärtom. En viktig orsak till spårvägen i Uppsala är att bilar inte ska kunna köra över Fyrisån och därmed bli mindre attraktiva!Mitt i skrev:Naturskyddsföreningen överklagade planerna på att bygga en stadsgata intill de blivande tvärbanespåren till Kista. De fick dock inget gehör från domstolen – vilka avslår överklagan.
Naturskyddsföreningen menar också att även om gatan enbart är tänkt som en bussgata, så är ett sådant förbud omöjligt att hålla, och att även bilister kommer att köra på gatan.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Jag undrar också!LasseW skrev:Sker något byggande på sträckan mot KistaHelelund? Saknar bilder som visar progressen
Det ryktas ibland om en etappstart till Bromma flygplats, finns det någon substans i det? Annars är det väl Ursvik 2021, Helenelund 2023 som är tidplanen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Inga rykten. Sträckan till Bromma flygplats skall, enligt planen, vara klar om ca två år. Om jag minns rätt så är den preliminära planen ungefär så här: I vår, nån gång före påsk, sätter enkelspår igång så att man börjar bygga anslutningsramperna. Enkelspåret kommer att växla efter sommaren. Nån gång på senhösten eller till början av 2020 så skall det vara klart och till hösten 2020 (prel) så blir det trafikstart med spårtrafik till Bromma Flygplats. Äntligen, efter ca 85 år, så får flygplatsen kollektivtrafik värdig en cityflygplats
Genius on call
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Där ser man! Tack! Här https://www.sll.se/tvarbanan-kista-helenelund står det ju faktiskt att det blir en etappstart till flygplatsen 2020!Odd skrev:Inga rykten. Sträckan till Bromma flygplats skall, enligt planen, vara klar om ca två år. Om jag minns rätt så är den preliminära planen ungefär så här: I vår, nån gång före påsk, sätter enkelspår igång så att man börjar bygga anslutningsramperna. Enkelspåret kommer att växla efter sommaren. Nån gång på senhösten eller till början av 2020 så skall det vara klart och till hösten 2020 (prel) så blir det trafikstart med spårtrafik till Bromma Flygplats. Äntligen, efter ca 85 år, så får flygplatsen kollektivtrafik värdig en cityflygplats
Betyder det att fler vagnar är på väg att levereras? Och var kommer den nya linjen att vända, är det bestämt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Några få år före nerläggningenOdd skrev:Inga rykten. Sträckan till Bromma flygplats skall, enligt planen, vara klar om ca två år. Om jag minns rätt så är den preliminära planen ungefär så här: I vår, nån gång före påsk, sätter enkelspår igång så att man börjar bygga anslutningsramperna. Enkelspåret kommer att växla efter sommaren. Nån gång på senhösten eller till början av 2020 så skall det vara klart och till hösten 2020 (prel) så blir det trafikstart med spårtrafik till Bromma Flygplats. Äntligen, efter ca 85 år, så får flygplatsen kollektivtrafik värdig en cityflygplats
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Relativt... men ändå i alla fall upp till 18 år. Vem vet, kanske får Tvärbanan en ny sträckning genom det kommande bostadsområdet på platsen med en hållplats till eller två? Omvägen blir ju bara nån kilometer på sin höjd.LÅ1 skrev: ...
Några få år före nerläggningen
Genius on call
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Inga nya vagnar är beställda ännu, men CAF har väl varit rätt snabba? De två nya A36:orna till 21:an hade väl bara två års leveranstid. Men visst, ett nytt sjok A35:or måste väl beställas rätt snart.twr skrev:Där ser man! Tack! Här https://www.sll.se/tvarbanan-kista-helenelund står det ju faktiskt att det blir en etappstart till flygplatsen 2020!Odd skrev:Inga rykten. Sträckan till Bromma flygplats skall, enligt planen, vara klar om ca två år. Om jag minns rätt så är den preliminära planen ungefär så här: I vår, nån gång före påsk, sätter enkelspår igång så att man börjar bygga anslutningsramperna. Enkelspåret kommer att växla efter sommaren. Nån gång på senhösten eller till början av 2020 så skall det vara klart och till hösten 2020 (prel) så blir det trafikstart med spårtrafik till Bromma Flygplats. Äntligen, efter ca 85 år, så får flygplatsen kollektivtrafik värdig en cityflygplats
Betyder det att fler vagnar är på väg att levereras? Och var kommer den nya linjen att vända, är det bestämt?
Ändhållplats för nya linjen i södra änden torde kanske styras lite av hur många vagnar man faktiskt har tillgängliga vid trafikstarten.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Det finns ju varken några beslut eller några garantier för att flygplatsen läggs ned. Den kan mycket väl leva många decennier till.Odd skrev:Relativt... men ändå i alla fall upp till 18 år. Vem vet, kanske får Tvärbanan en ny sträckning genom det kommande bostadsområdet på platsen med en hållplats till eller två? Omvägen blir ju bara nån kilometer på sin höjd.LÅ1 skrev: ...
Några få år före nerläggningen
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Det börjar bli trångt på Tvärbanan på vissa håll. En utbudsökning kan behövas ganska snart.JohanB skrev:Inga nya vagnar är beställda ännu, men CAF har väl varit rätt snabba? De två nya A36:orna till 21:an hade väl bara två års leveranstid. Men visst, ett nytt sjok A35:or måste väl beställas rätt snart.
Ändhållplats för nya linjen i södra änden torde kanske styras lite av hur många vagnar man faktiskt har tillgängliga vid trafikstarten.
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Man ska inte "sälja skinnet innan djuret är skjutet" heter det ju. Hur många gånger har inte beslut om nedläggning av flygplatsen tagits, som sedan rivits upp? Det är 20 år till 2038, det är ett antal val till dess. Bättre kollektivtrafik gör inte flygplatsen mindre attraktivtwr skrev:Det finns ju varken några beslut eller några garantier för att flygplatsen läggs ned. Den kan mycket väl leva många decennier till.Odd skrev:Relativt... men ändå i alla fall upp till 18 år. Vem vet, kanske får Tvärbanan en ny sträckning genom det kommande bostadsområdet på platsen med en hållplats till eller två? Omvägen blir ju bara nån kilometer på sin höjd.LÅ1 skrev: ...
Några få år före nerläggningen
Medlem nr 266
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Därav mitt stora frågetecken!twr skrev:Det finns ju varken några beslut eller några garantier för att flygplatsen läggs ned. Den kan mycket väl leva många decennier till.Odd skrev:Relativt... men ändå i alla fall upp till 18 år. Vem vet, kanske får Tvärbanan en ny sträckning genom det kommande bostadsområdet på platsen med en hållplats till eller två? Omvägen blir ju bara nån kilometer på sin höjd.LÅ1 skrev: ...
Några få år före nerläggningen
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling