Säkert men nu poängterar man det särskilt i pressemeddelandet !TKO skrev:Hade man inte en hård press på Otis tidigare?
undrar
Thomas K Ohlsson
Stockholm city o Odenplan avstängda
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Där tror jag man tänkte lite fel!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Kan ju vara så att man inte tycker att gensvaret från Otis varit det man förväntat sig och väljer att markera i pressmeddelandet. Om nu dagens kommunikatörer är så subtila.
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Vi har fått en spökstation mitt i stan. Utan beväpnad gränspolis på plattformarna. 
Såg en man i området med kläder märkta Kone. Funderade på om det var kamouflage!

Såg en man i området med kläder märkta Kone. Funderade på om det var kamouflage!

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Var på ett besök hos Telia och deras huvudkontor igår onsdag. I den fastighet de sitter i sedan 2016 har de haft OTIS hissar (som alla tyckt har fungerat så dåligt!). Nu byts alla deras hissar ut mot nya från KONE. Är detta en slump, eller.......
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Jag tror faktiskt det är en slump!
Om Otis alltid levererade dåliga hissar och rulltrappor skulle de knappast vara marknadsledare som de är idag.
Men det är klart - även jag skulle nog hellre välja KONE om jag fick välja!
/TKO
Om Otis alltid levererade dåliga hissar och rulltrappor skulle de knappast vara marknadsledare som de är idag.
Men det är klart - även jag skulle nog hellre välja KONE om jag fick välja!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Vi vet bara att OTIS är marknadsledande på att sälja hissar och rulltrappor, inget om kvalitutten på deras grejer!TKO skrev:Jag tror faktiskt det är en slump!
Om Otis alltid levererade dåliga hissar och rulltrappor skulle de knappast vara marknadsledare som de är idag.
Men det är klart - även jag skulle nog hellre välja KONE om jag fick välja!
/TKO
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Eftersom dom funnits på marknaden i 160år så har ju orodukterna hunnit prövas en del under tid...Hechtwagen skrev:Vi vet bara att OTIS är marknadsledande på att sälja hissar och rulltrappor, inget om kvalitutten på deras grejer!TKO skrev:Jag tror faktiskt det är en slump!
Om Otis alltid levererade dåliga hissar och rulltrappor skulle de knappast vara marknadsledare som de är idag.
Men det är klart - även jag skulle nog hellre välja KONE om jag fick välja!
/TKO
Men var så säkra på att det här är ett debacle av format för Otis som studeras av beställare världen runt.
Ska man återfå förtroende så måste man reda ut det här snabbt och sedan också komma underfund med vad exakt det varit som gått snett. Vi kan ju konstatera att de defekta trapporna är i stort sett koncentrerade till den grupp på 24 trappor som går ner till plattformarna på station City. Av dessa 24 är 16 defekta, av övriga är 1 defekt och på Odenplan 3.
Något materialfel i en gjutning av delar är väl en spekulation av många, kanske det där hjulet som visas upp och som skulle hålla trappans livslängd men nu rostat sönder ? I morgon Fredag väntas i vart fall en prognos från SL på hur lång tid det kan ta till återöppning.
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Nej, de var MacPuarsa-hissar där, inte OTIS! MacPuarsa (MP) är en spansk tillverkare och hissarna var importerade och installerade av en lokal hissfirma. Och jag håller med - kvalitén var vartefter! så med de nya KONE-hissarna så är det som dag o natt på jobbet!Leif Steen skrev:Var på ett besök hos Telia och deras huvudkontor igår onsdag. I den fastighet de sitter i sedan 2016 har de haft OTIS hissar (som alla tyckt har fungerat så dåligt!). Nu byts alla deras hissar ut mot nya från KONE. Är detta en slump, eller.......
//ADDE
Telia-anställd!
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Gällande Kone, hade inte dem visa problem med hissar för ett tiotal år sedan? Har ett svagt minne av detta.
-
- Inlägg: 752
- Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
- Ort: Tromsø
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Här har vi en form av huvudvärk för tekniska avdelningar och deras inköpare. Ett dilemma som undertecknad ställs inför hela tiden i sitt jobb. Det faktum att ett företag är marknadsledande i någon bransch säger bara att de har den bästa marknadsavdelningen (=försäljarna). Inte att de har den bästa eller mest prisvärda produkten. Sedan är det ibland så att den bästa produkten är en form av "overkill", det vill säga har en kvalitet som inte är nödvändig. Medan konkurrenten kanske har en produkt som är "tillräckligt" bra men inte av samma höga kvalitet, däremot billigare.Hechtwagen skrev:Vi vet bara att OTIS är marknadsledande på att sälja hissar och rulltrappor, inget om kvalitutten på deras grejer!TKO skrev:Jag tror faktiskt det är en slump!
Om Otis alltid levererade dåliga hissar och rulltrappor skulle de knappast vara marknadsledare som de är idag.
Men det är klart - även jag skulle nog hellre välja KONE om jag fick välja!
/TKO
Fast just i detta fall väljer jag (utan att veta) att tro att OTIS rulltrappor normalt sett är av tillräckligt god kvalitet. Det måste vara något speciellt som gått fel med just denna leveransen. Skulle detta motsvara den normala kvaliteten skulle produkten vara osäljbar beroende på oändliga mängder med reklamationer.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Att en tillverkare med gott renommé (vilket jag förstått att de hittills haft) helt plötsligt får en rejäl kvalitetssänkning på en produkt de skall vara mästare på brukar ju bero på något specifikt.
Att de drabbats så nu, med installationer på flera olika ställen (i varje fall minst tre, två i Stockholm och ett i utlandet som det framgått i media) tyder ju på att det inte är miljön i sig som det beror på. Och den typ av miljö är ju inte obekant att köra rulltrappor i. Det är väl snarare så att det är något i tillverkningsprocessen som gått snett, ny underleverantör, nykonstruerade komponenter eller en optimering i tillverkningen och kvalitetskontrollen som gått snett. Oavsett så skall man ju bedöma deras insats efter vad de faktiskt gör åt problemet, snarare än att gapa och skrika om att man borde ha förstått tidigare, man måste byta leverantör eller vaddetnuär som folk skriker om i media.
Att de drabbats så nu, med installationer på flera olika ställen (i varje fall minst tre, två i Stockholm och ett i utlandet som det framgått i media) tyder ju på att det inte är miljön i sig som det beror på. Och den typ av miljö är ju inte obekant att köra rulltrappor i. Det är väl snarare så att det är något i tillverkningsprocessen som gått snett, ny underleverantör, nykonstruerade komponenter eller en optimering i tillverkningen och kvalitetskontrollen som gått snett. Oavsett så skall man ju bedöma deras insats efter vad de faktiskt gör åt problemet, snarare än att gapa och skrika om att man borde ha förstått tidigare, man måste byta leverantör eller vaddetnuär som folk skriker om i media.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
en fråga som ingen har ställt ännu är hur levererades och förvarades dessa trappor under byggtiden?
var det ontime leverans eller kom de förtidigt så projektet förvarade de någonstans?
var det ontime leverans eller kom de förtidigt så projektet förvarade de någonstans?
Hälsingborgare i själ o hjärta
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
En besläktad fråga är vem som monterade rulltrapporna. Köptes dom inklusive montage ("färdiga på plats") från leverantören eller var en fristående montagefirma inblandad?
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Så det monterades rulltrappor redan 2014 stod dessa trappor sedan stilla och oskyddade i 3år så är rost något som man kan räkna med!
Hälsingborgare i själ o hjärta
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Skulle inte påstå att de stått oskyddade där nere. Som du ser på bilden är de långt ifrån färdigbyggda. En rulltrappa är inget som monteras på en kafferast. Var för övrigt väldigt behagligt klimat där nere redan vid den tiden. Sedan vet vi ju inget om när motorn till rulltrappan monterades, motorerna kan ju ha monterats närmare driftstarten. För det är väl i motorn som problemet uppstått?Leif A skrev:Så det monterades rulltrappor redan 2014 stod dessa trappor sedan stilla och oskyddade i 3år så är rost något som man kan räkna med!
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Allt tyder just nu på att båda stationerna är öppna redan vid augusti månads ingång.LÅ1 skrev:Vad skall man tro? Är de drabbade stationerna återöppnade före augusti månads utgång?
"Pendeltågstationen Stockholm city öppnas igen".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Den gångna veckan har tydligt visat hur labilt ett system med bara en bytespunkt kan vara. Jag har tidigare känt en viss skepsis mot att dra Roslagsbanan till både Odenplan och T-Centralen, men inte nu längre.LÅ1 skrev:Allt tyder just nu på att båda stationerna är öppna redan vid augusti månads ingång.LÅ1 skrev:Vad skall man tro? Är de drabbade stationerna återöppnade före augusti månads utgång?
"Pendeltågstationen Stockholm city öppnas igen".
(Detsamma kan också sägas om den nya tunnelbanan, men där är kapacitetsutnyttjandet ett annat på pendeltågen.)
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Vi som kan räkna kommer fram till att Citybanan har (minst) två bytespunkter.Enceladus skrev:Den gångna veckan har tydligt visat hur labilt ett system med bara en bytespunkt kan vara. Jag har tidigare känt en viss skepsis mot att dra Roslagsbanan till både Odenplan och T-Centralen, men inte nu längre.LÅ1 skrev:Allt tyder just nu på att båda stationerna är öppna redan vid augusti månads ingång.LÅ1 skrev:Vad skall man tro? Är de drabbade stationerna återöppnade före augusti månads utgång?
"Pendeltågstationen Stockholm city öppnas igen".
(Detsamma kan också sägas om den nya tunnelbanan, men där är kapacitetsutnyttjandet ett annat på pendeltågen.)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!